HCL.HR

Gameri Okruglog Stola: D&D je za ‘geekove’

Erna Fučić 19.02.2018.   •   4 komentara


Upoznajemo se s kultnim Dungeons & Dragons univerzumom u kontekstu društvenih igara, te rušimo steretipe o njemu!

DND11

Dungeons & Dragons je pojam koji se sve češće pojavljuje u mainstream medijima: primarno u filmovima, serijama i srodnom Internet sadržaju poput popularnog youtube kanala, Geek & Sundry. Najsvježija pojava D&D-a je bila upravo u megapopularnoj seriji Stranger Things, dapače, upravo je mašta glavnih protagonista uspjela translatirati radnju s igraćeg stola u njihov realni svijet. S obzirom da se serija odvija u 80-ima, dečki zapravo igraju tada relativno novonastalu igru dizajnerskog dvojca Gary Gygaxa i Dave Arnesona.

Kako je ovaj jedinstveni format roleplaying igre (‘igre uloga’), temeljen na intenzivnom korištenju mašte, socijalnih vještina i šake kockica postao toliko popularan, te kako se uopće održao do 2018. i zapravo jaši na svom drugom valu slave?

Sami korijeni D&D-a proizlaze iz Gygaxovog djetinjstva, kad je istraživao napuštenu ludnicu u Illinoisu. Svoje rl avanture je zapisivao i pritom crtao popratne mape, a prilikom odrastanja se upoznao s klasičnim pojmom war gameova –  specifično, Little Wars: A Game for Boys, razvijenu od strane H.G.Wellsa 1913. godine, čija je osnovna mehanika bila upravljanje minijaturama vojnika, rezultati borbi su se dobivali bacanjem kockica, a prepirke igrača rješavale dijalogom.

Gygax je uživao u ovim mehanikama, a najviše je volio dodjeljivati vojnicima specifične priče kao individualnim likovima. Tada se povezao s Arnesonom, te su zajednički 1974. stvorili Dungeons & Dragons, prvu modernu roleplaying igru s naglaskom na stvaranju priče, uvođenju pojma Dungeon Master  – voditelja igre, te razvoju pojedinačnih likova, sve skupa začinjeno šakom različitih kockica koje doslovno kroje sudbinu…

DND55

U čemu je zapravo čar? U slobodi, tj. slobodi mašte sudionika na fleksibilnom okviru mehanika i pravila. Primarno smještena u fantasy svijet (Dragons, duh!), igra je došla sa setom osnovnih, a kasnije i naprednih pravila, koja su sada već na svojoj 5. ediciji. Osnove igre su naravno stvaranje vlastitog lika koji će vrlo vjerojatno otići na neku avanturu s grupom ostalih suigrača. Svojem liku možete dodijeliti neku priču, a njegove osnovne karakteristike možete kreirati putem character sheeta koji sadržava bitne informacije poput experience, ability, HP i inventory, te razne skillove i statistike oružja.

Kako će vaš lik napredovati ovisi o vama i o tijeku igre, a sudbinu vam bez milosti kroji i set kockica. Minijature vašeg lika najčešće korače po terenu kvadratića koji olakšavaju determiniranje koraka i dometa, a DM vam uz svoje vrhunske sposobnosti navođenja kroz priču usput i baca sve moguće nedaće poput čudovišta i specifičnih situacija, koje vaša grupica avanturista mora pobijediti kako bi zaključili svoju avanturu.

DND88

Česta pojava u današnjoj pop-kulturi je naravno kockica d20, koja je sa svojih 20 stranica i pripadajućih vrijednosti brojeva glavna stvar za koturanje tijekom D&D avanture. Zašto? Zato što za svaku akciju koju poželite napraviti sa svojim likom, bilo to borba, susret sa mističnom gatarom ili čisto opijanje, morate prvo zarolati kockicu i vidjeti hoće li akcija biti uspješna ili ne. DM će uklopiti vaše želje u svoju priču, a naznačit će vam da rezultat kockice mora bit jednak ili viši zadanom DC-u (Difficulty Class).

Nakon rolanja kockice, rezultatu se ovisno o situaciji u igri dodjeljuju modifikacije vrijednosti  specifične vašem liku (Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom i Charisma) i provodi finaliziranje situacije. Naravno, uz poznati d20, koristi se još niz kockica svih formi i oblika, koje se također aktiviraju prema situacijama u avanturi.

DND22

Zvuči li sve ovo iole poznato?

Naravno, jer je osnovni sustav D&D-a već u kasnim 80-ima poslužio kao smjernica za rane RPG videoigre, gdje su im temelji bili doslovno kopi-pejst D&D pravila: Experience points (XP), Level Up, Character Class, Hit Points (HP), Critical Damage, Melee Combat, Inventory, Weapon Damage, Weapon Upgrade…te neizostavno, same priče (lore). Neke od prvih pisanih D&D avantura, poput Zorka, bile su inspiracija dizajnerima i developerima videoigara, koje su se u početku zvale multiuser dungeons.

Kroz vrijeme, mnogi D&D naslovi dobili su svoju digitalnu, sada već kultnu braću poput Icewind Dale, Diablo, Baldur’s Gate, The Elder Scrolls, Neverwinter Nights …World of Warcraft! Dapače, čak je Nintendo uklopio sustav u poznati naslov Legend of Zelda. Dizajneri J. Carmack i J. Romero nikad nisu skrivali činjenicu da su strastveni D&D igrači, a to se upravo može i iščitati iz njihovih apsolutnih hitova – Castle Wolfenstein i legendarni Doom. FPS koncept je u njima bio uveden inspiracijom iz D&D-a, a nećemo se zavaravati da je upravo ovaj žanr videoigara uživa najveću popularnost sada, u 21.stoljeću.

dnd66

D&D se kroz desetljeća penjao i spuštao na ljestvici popularnosti, a čak je u 80-ima preživio aferu ‘moralne panike’ neuke javnosti, koja je osuđivala igru da je direktno povezana sa sotonizmom, te posljedično suicidom sudionika. U današnje doba naglog ojačavanja boardgaming industrije, te popratnim razvojem tehnologije, D&D ponovo izranja iz geekastih sjena, te se obogaćuje sve ljepšim minijaturama i popratnim sadržajem.

Dakle, koliko god i u današnje doba termin ‘geek‘ nažalost nosi negativnu konotaciju izolirane osobe sa specifičnim hobijima, stereotip ne može biti više u krivu. Upravo su ti geekovi svojim nebrojenim satima za D&D stolovima koristili maksimum svoje mašte,  vježbali svoje socijalne i kognitivne vještine u grupi prijatelja, te čak dobivali inspiraciju za kreiranje današnje mega-industrije videoigara. Gygaxova mašta i inicijativa zadužila nas je sve, analogne i digitalne igrače, te je taj čovjek živući dokaz kako su videoigre i boardgameovi isprepleteni u čvrstoj simbiozi, koja samo može poslužiti za gradnju zdrave zajednice hobija igranja društvenih igara, u bilo kojoj formi.

U duhu toga, za sljedeću nedjelju pripremamo recenziju najnovijeg hita u svijetu društvenih igara – Fallout! Do tada svakako bacite oko na naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara, te općenito geek sadržaj. Svratite i na našu Facebook stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara, te pogledajte naš Twitter i Instagram!

Komentari (4)

  • Osvrtnik - Filmski Osvrti

    19.02.2018 - 13:46

    Nema tog MMO-a u kojeg vrijeme brže prolazi od dobro D&D sessiona 🙂

    • Sonjo

      @Osvrtnik - Filmski Osvrti, 19.02.2018 - 14:12

      svako gušta na svoj način

  • Kosjenka

    19.02.2018 - 21:14

    super članak! iako nisam fan bacanja kockica, skidam kapu d&d-u.

  • LvGamer

    19.02.2018 - 22:17

    Taman sam danas zapoceo novu d&d kampanju hah

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?