HCL.HR

Gameri Okruglog Stola: Uhvatite izdajicu za stolom!

Pavle Horvat 23.09.2018.   •   1 komentara


Jedna od najzabavnijih mehanika u društvenim igrama uključuje skrivene uloge, urote, beskrupulozne izdajice i hrpu blefiranja.

Hand managment, roll and move, tile laying, deck building…iliti upravljanje kartama u ruci, baci kockicu i pokreći pijuna, slaži pločice i gradnja špila karata…suvremeni svijet društvenih igara postao je prepun različitih mehanika specifičnih naziva. A mi se jadni još moramo i patiti u prijevodu tih mehanika kako bi vam dočarali o čemu se točno radi… Zato smo smislili niz članaka za upoznavanje s glavnim mehanikama i terminologijom u modernim društvenim igrama, kako bi vam olakšali razumijevanje i uputili u bolje istraživanje koje igre vam više odgovaraju!

Za prvu mehaniku u nizu odabrali smo jednu od jednostavnijih, ali dosta zabavnih – social deduction. Nema teorije da se ovaj termin lagano prevede na hrvatski, ali može se objasniti srž mehanike. Radi se dodjeljivanju uloga igračima i njihovoj podjeli u najčešće dva tima, popularno zvanim paragoni pravde i morala dobrice te pokvareni lažljivi gadovi zlikovci. Dobrica je uvijek značajno više, ali uz jedan ključni nedostatak: međusobno ne znaju tko su.

Njihov će se plan obično sastojati od postepenog razotkrivanja zlikovaca kako bi brojčana nadmoć dobrica uspjela doći do izražaja. Igrača u zlom timu je manje, no odmah na početku igre saznaju tko su, u pravilu međusobnim gledanjem dok svi ostali drže oči zatvorenima. Njihova je strategija potpuno suprotna: nastojat će lažima, spletkama i obmanama zaštiti svoj identitet i krivnju stalno prebacivati na dobrice!

Pradavnina mehanike

 Marku je bilo dosta svega. Svakoga dana bio je primoran živjeti u svijetu prepunom istine, poštenja i iskrenosti, u svijetu koji je teško tištio njegovu manipulativnu i lažljivu prirodu. Svi iz društva točno su znali kakvu će igru Marko ovaj (a i sljedeći) put predložiti da igraju: nekakav iznimno kompetitivni gejm oslonjen na intrige i tajne planove u kojima se snalazio kao riba u vodi.

Ana je, s druge strane, bila Markova sušta suprotnost. Odrasla na parti igrama poput Boce istine i Game of thrones drinking gameova, uvijek je na društvene igre gledala prvenstveno kao na priliku za puno pričanja i druženja općenito. Lišena Markove kompetitivnosti, uvijek je zagovarala neku jednostavniju igru gdje će se prije svega svi dobro napričati i zabaviti. Njihova ekipa uvijek je muku mučila kako naći kompromis za ovo dvoje – sve dok nisu otkrili igre poput Werewolfa, Resistance: Avalona ili Deceptiona.

Osnova mehanike social deduction može se naći u igri Werewolf, također poznatom i kao Mafia, a radi se o timskoj igri u kojoj su igrači podijeljeni u dvije ekipe: par krvožednih vukodlaka i mnoštvo sirotih seljaka koji samo žele izvući živu glavu. S obzirom da se radi o društvenoj igri s naglaskom na uživljavanje u uloge, ovdje govorimo o žanru LARP – Live Action Role Playing. U igri postoji tzv. game master, koji je, iako sam ne igra – nužan za vođenje ostalih igrača kroz partiju.

Prije igre svaki igrač dobiva svoju ulogu nasumično i u tajnosti. Svi igrači tijekom pripreme imaju zatvorene oči, a vukodlaci se moraju pogledati, prepoznati i sve dalje komunicirati samo gestama. Svaka je runda podijeljena na dva djela: noćnu fazu, gdje vukodlaci u zasjedi dočekuju i kolju odabranog seljaka; te dnevnu fazu, gdje selo, revoltirano mučkim ubojstvom jednog svog člana, traži krivca kojeg će na kraju faze javno optužiti. Seljaci bi, naravno, htjeli pogoditi  upravo vukodlaka za linč; dok će vukodlaci, skriveni među njima, radije preferirati optužiti seljake – kako bi eliminirali suparnike. Ekipa koja uspije uništiti sve protivnike pobjeđuje.

U igri postoje i raznovrsne uloge koje joj daju dodatnu zanimljivost. Protežu se od osnovnih i izravnih – poput vidovnjaka koji jednom po rundi može pitati game mastera je li netko vukodlak ili doktora – koji može spasiti žrtvu vukodlaka od umiranja ; do veoma originalnih i maštovitih, primjerice zubara – koji može sašiti usta nekome kako ne bi mogao sudjelovati u raspravi – ili seoske lude – kojoj je cilj izginuti navlačeći sumnju seljana na sebe.

Što se tiče broja igrača, Werewolfu je samo nebo granica – rekord za koji znam debelo prelazi brojku 30. Radi se, u biti, o tipu igre koji postaje sve bolji što ga više ljudi igra, što omogućuje uvođenje novih i luđih uloga, treće frakcije i bezbroj mogućnosti zanimljivih interakcija među igračima i ulogama koje igraju. Glavna su mana igrači eliminirani na početku igre, koji ostatak partije moraju sjediti sa strane i ne sudjelovati u igri (iako je mogu promatrati skupa s game masterom, što može biti jednako zabavno).

Postoji više opcija nabavljanja igre, jer ukoliko vas zanima LARP verzija, možete ju nabavit ovdje, a ukoliko vas zanima manja verzija, bacite oko na One Night Ultimate Werewolf, koji samo ima ograničenje u broju igrača.

Što se novije nudi na tržištu…

Nastala kao poboljšana verzija već 10 godina stare igre Resistance, Avalon zadržava sve osnovne ideje originalne igre, ali ovaj put smještene na mitski dvor legendarnog kralja Arthura. Sastoji se od pet rundi, gdje svaki put drugi igrač šalje određen broj suigrača na misiju. Zlikovci će, naravno, željeti podvaliti nekoga od svojih na misiju kako bi ju mogli srušiti. Dobrice će, s druge strane, htjeti misiju lišenu od zlikovaca koja će u tom slučaju proći; ili barem iskoristiti propalu misiju kako bi otkrili tko je od njihovih suigrača zao. Dobrice pobjeđuju ako uspiju proći barem tri – od maksimalno pet – misija.

No Avalon donosi i određene veoma dobrodošle novine. Za razliku od originalne igre gdje su svi igrači imali tek dvije potencijalne uloge – dobrice ili zlikovca – ovdje svaki tim dobiva nekoliko dodatnih uloga s posebnim moćima. Tako je, na primjer, najveće pojačanje za dobrice Merlin, koji od početka igre zna točno koji igrači su zlikovci. Merlinovu moć balansira ubojica – zlikovac koji svom timu može donijeti pobjedu ako točno prokaže Merlina čak i ako ne uspiju srušiti dovoljno misija. Neodlučni Percival, lukava Morgana, manipulativni Mordred i zbunjeni Oberon kompletiraju paletu posebnih uloga.

Iako je Avalon prilično zabavan sam po sebi, promo karte (kojih je premalo da ih se službeno može nazvati ekspanzijom) dodatnu proširuju mehaniku igre uvođenjem Excalibura – koji sili jednog igrača da promijeni svoj glas vezano za prolazak misije – i Lancelota – prevrtljivca koji može biti dobrica ili zlikovac, ovisno o okolnostima i trenutku igre.

Namijenjen za 5-10 igrača uz prosječno trajanje partije od 20ak minuta, teško je ostati na samo jednoj igri Avalona kroz večer. Reigrivost je velika, zabava uz dobro društvo zagarantirana, a osjećaj kako vam šestero ljudi slijepo vjeruje svaku riječ dok im planirate zabosti nož u leđa u oportunom momentu može se usporediti eventualno s osvajanjem svjetskog nogometnog prvenstva.

Punim imenom Deception: Murder in Hong Kong i ova se igra, gle li čuda, vrti oko ubojstva. Od svih igrača jedan igra ulogu ubojice, dok je na ostalima da otkriju tko se to među njima potajno divi ‘Jacku Trbosjeku’. Od osam svojih kartica, ubojica odabire jednu s oružjem ubojstva i jednu koja predstavlja trag. Jedini koji vidi njegov odabir je istražitelj, koji isključivo preko ploča s hintovima treba ostale igrače usmjeriti u raskrinkavanju ubojice. Ako nitko od igrača uspješno ne pogodi trag i oružje ubojstva kroz više rundi, ubojica je pobijedio.

U odnosu na Avalon i Werewolf, igrači se ovdje oslanjaju manje na proučavanje svojih suigrača kako bi doznali tko igra koju ulogu, a više na korištenje istražiteljevih hintova kako bi od mnoštva kartica na ploči točno pogodili dvije ubojičine. Ukratko: manje pričanja, više mozganja.

Werewolf, Avalon i Deception su igre prvenstveno namijenjene dobroj zabavi i interakciji među igračima. Odlične su za igru u poznatom društvu (iznenadi vas koliko netko koga mislite da poznajete ispadne izvrstan manipulator ili lažov), no isto tako super funkcioniraju za upoznavanje novih ljudi. Stoga, ako se volite smijati i družiti i/ili varati i manipulirati – ne čekajte, skupite nekoliko prijatelja i krenite s igranjem. Dobro vrijeme je zagarantirano.

Čitamo se uskoro, a do tada svakako bacite oko na našu Facebook stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara; naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara, tematski video sadržaj i općenito geek zanimljivosti, te pogledajte i naš Instagram!

Komentari (1)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?