Need for Speed Shift [PC,PS3,X360]

Jedna od najstarijih franšiza velikog Electronic Artsa našla se u nezavidnoj poziciji i svima je bilo jasno kako je vrijeme za temeljitu izmjenu. Naslov simbolično nazvan Shift poslužio je upravo u tu svrhu, a da bi se osigurala kvaliteta proizvoda, angažiran je Slightly Mad Studios, poznat po igrama GT Legends i GTR 2. Sve poslije toga praktički je povijest, jer kao što ste možda već čuli, Shift slovi za najbolji NFS naslov uopće. No je li to zaista tako, pokušat ćemo odgonetnuti u našoj recenziji. Stoga, da ne odugovlačimo…

Prije nego se svježim gumama uputimo na užareni asfalt, red je da pojasnimo strukturu NFS Shift-a. Dakle, na raspolaganju su nam tri moda – Career, Quick Race i Online. Nažalost, poprilično siromašna ponuda, pogotovo ako ustvrdimo da nijedan od navedenih modova nema pravu dubinu, zaraznost i trajnost kakvu bismo očekivali od jedne automobilske simulacije. Quick Race je opcija koju poradi samog naziva nema smisla pojašnjavati, a multiplayer se ne ističe dovoljno da bi ga detaljnije opisivali.

Temeljni stup igre iliti karijera je single player iskustvo koje pred vas stavlja raznolika natjecanja. Cilj je, dakako, pobijediti u svakoj utrci i postati vozačka legenda. Ipak, kako ćete s vremenom shvatiti, put do zvijezda u Shiftu nije toliko trnovit jer za kompletiranje kampanje od nekih desetak sati nećete morati dovršiti baš svako ponuđeno natjecanje. Naime, napredovanje u novom NFS-u bazira se upravo na sustavu zvijezda, odnosno zvjezdica. Odrađivanjem seta zadataka koji uključuju uspinjanje na postolje i izvođenje specifičnih vozačkih pokreta te pothvata, igrač dobiva zvjezdice kojima otključava nekoliko razina natjecanja. Finalna razina odvodi vas do ultimativnog World Cup eventa, a za njega ćete se spremiti otključavajući nadogradnje i novčane bonuse tijekom utrka kroz četiri tzv. tier-a.

Otključavanje novih opcija i dodataka vrši se po zasebnom sistemu. Pored sustava zvjezdica, Shift uvodi i napredovanje vozača kroz karijeru putem levela. Level limit postavljen je na broj 50, a do njega dolazite kroz dvije vrste vozačkog iskustva. Na kraju svake utrke igra dodjeljuje bodove ovisno o načinu na koji ste vozili. Primjera radi, ako ste udarali druge vozače, blokirali ih ili koristili prljave fore za dostizanje prve pozicije, dobit ćete bodove za agresivnost. S druge strane, ako ste utrku završili bez oštećenja i bez kontakta s drugima, dobivate profile bodove za preciznost. U svakom slučaju, napredujete kako god vi vozili, što je zabavno u početku, no već pri sredini igre imat ćete dojam da je ovaj sustav ubačen u igru kako dotična sadržajem ne bi bila još siromašnija. Što se tiče nadogradnje vaših ljubimaca na četiri kotača, ona je lijepo odrađena iako nikada zapravo ne čini neku razliku. Vizualni izgled automobila manje je bitan jer ćete ionako voziti s kamerom iz kokpita (o kojemu nešto kasnije), a nadogradnje vezane za brzinu i stabilnost idu u drugi plan jer ćete već nakon nekoliko utrka imati dovoljno novca za najbolji / najskuplji auto u klasi. Drugim riječima, kroz karijeru ćete doslovno projuriti pitajući se zašto su se proizvođači uopće trudili s osmišljanjem sustava zvjezdica, profile bodova, medalja i kojekakvih nadogradnji.

Zavirimo li dublje i konkretnije pod haubu Career moda u Shiftu, čeka nas ista površnost kao i u prethodnim slučajevima. Vrste utrka su čista klasika – kružna utrka, kružna utrka s eliminacijom, time trial (attack), drift i car battle. Dakle, izuzev Car Battle moda, ništa inovativno ni pretjerano raznoliko. Spomenuti Car Battle mod također je svojevrsni plagijat 1vs1 natjecanja iz Grida, no s razlikom što se ovdje suprotstavljaju tematski, odnosno tehnički slični auti konkurentskih proizvođača. Posebnu pokudu moramo dati driftu koji je, čini se, zapeo negdje između arkadnog i simulacijskog pristupa, ne znajući gdje se opredijeliti i kako krenuti ondje. Vozni model u drift natjecanjima bitno je drugačiji od ostalog dijela igre, nažalost u negativnom smislu. Iako je EA angažirao i profesionalne drift vozače da pomognu pri kreaciji što realnijeg osjećaja luđačkog proklizavanja, krajnji rezultat je gotovo nikakva kontrola nad vozilom.

Automobili su oduvijek bili krema NFS igara. Shift ne pravi iznimku pa opet imamo licencirane ljepotane svjetski poznatih proizvođača. Njih šezdesetak posložilo se u četiri klase, i moramo priznati, svako pojedino vozilo odrađeno je na impresivan način. Iako će fanatici uočiti da se svi modeli ne ponašaju „baš kao u stvarnosti“, Slightly Mad Studios obavio je odličan posao prenošenja izgleda (kokpit!) i zvuka skupocjenih jurilica. Također, hvale vrijedan posao napravljen je i sa stazama, odnosno lokacijama na kojima se utrke odvijaju. Kao što je to već poznato, NFS Shift nije free-roam igra u kojoj se slobodno možete vozati kroz grad, već je vozački doživljaj smješten na stvarna i fiktivna trkališta diljem svijeta (Spa-Francorchamps, Laguna Seca, Nurburgring Nordschleife…). Većina staza vjerno je prenesena u igru, a zajedno s grafičkim tretmanom koji Shift posjeduje, sve izgleda jako privlačno i realno.

No ima li privlačnosti na konkretnom gameplayu: fizici, brzini i ostalim elementima autentičnog vozačkog iskustva koje Shift želi ponuditi? Odgovor ni ovaj put nije jednostavan, pa Shift moramo secirati još detaljnije. Prije svega, bitno je spomenuti da se ovaj NFS igra isključivo iz kokpita, tj. pogleda iz kabine. Naravno, postoje i tri druge kamere, no ako planirate igrati s njima, bolje je da se odmah ostavite ćorava posla. Kokpit u Shiftu je ključ pravog doživljaja i kao takav zaslužan je za 90% atmosfere koju dobivamo uistinu fenomenalnim osjećajem brzine te naletom adrenalina pri rizičnom obilaženju protivnika ili pri borbi s proklizavanjem. Istina da kokpit zahtijeva određeno vrijeme privikavanja i veću pažnju pri vožnji, no upravo u tome i jest čar. Na kraju krajeva, veliki je trud uložen u ovaj segment igre i bilo bi stvarno žalosno kada bi ga se jednostavno ignoriralo. Stoga, spojimo li odličan kokpit i već otkrivenu informaciju o prokleto dobrom prikazu brzine, doći ćemo do zaključka da je gameplay u Shiftu, barem što se same vožnje tiče, istinski biser u žanru kojeg su označili vrhunski i nemilosrdni konkurenti. To je dakako, velika stvar, no medalja nažalost ima dvije strane.

Naime, ako neka igra želi biti simulacija, logično je da mora slijediti zakone fizike. NFS Shift to ne radi u potpunosti, a rezultat su neslane šale s autima koji se ponekad ponašaju kao da su od papira, a ne kao da teže i po nekoliko tona. To posebno dolazi do izražaja kada vaš protivnik doslovno pređe autom preko vas nakon što ste ga malo „počešali“ po stražnjem dijelu. Fizikalni propusti očituju se i u interakciji s okolinom, točnije podlogama preko kojih prelazite. Nađete li se na pijesku, trebat će vam posebno umijeće da uopće izvrtite vozilo jer ono u Shiftu samo usporava kretanje bez ikakvog okretanja, što nikako nije slučaj u pravim simulacijama. Nadalje, fizika ne radi ni u korist oštećenja. I ona su ovdje, kao i većina ostalih stvari, tek reda radi, te zapravo ne prave gotovo nikakvu razliku bilo da su vizualna ili „potpuna“. Deformacija automobila je tako površna kozmetika koja će nakon suludih udaraca na vašem vozilu ostavljati tek minorne ogrebotine. Da budemo fer, ovo nije nekakav veliki propust jer se i najbolja simulacija vožnje godinama provlačila bez oštećenja, ali NFS Shift je sadržajem miljama daleko od Gran Turisma, tako da ovo ipak ne možemo previdjeti.

Ne biste vjerovali, no mix odličnog te lošeg prati i prezentacijski dio nove NFS igre. Grafika i optimizacija sjaje, pogotovo u PC verziji. Doduše, optimizacija nešto manje, no svejedno je pristojna. Ono što vam pak može zasmetati je čudan dizajn sučelja koje se sastoji od bezveznih menija i još čudnijih veličina teksta (gigantski!). Štoviše, igrate li gamepadom (a igrat ćete bome jer s tipkovnicom nećete daleko stići), u početku ćete ostajati zbunjeni jer igra pokazuje kontrole isključivo u obliku tipkovničkih znakova. Pri vožnji to nije problem, no jednom kada se nađete u meniju Career moda pitati ćete se koja tipka na gamepadu vodi do kojeg ekrana. S obzirom na to da igra podržava zaista impresivan broj kontrolera i daje već ponuđene presete za njih, uopće nam nije jasno čemu forsanje tipkovničkih znakova. Kada napokon prijeđete preko svega toga, opet vas čeka hladan tuš jer se igra loadira prokleto dugo. *Navodno* je to ispravljeno prvim patchem (PC verzija), ali osobno nisam vidio nikakvu razliku.

Za kraj smo eto, ostavili možda i najbolji dio igre. Underground glazba je čisti prosjek, što je zanemarivo jer se tu ionako radi tek o ukusima. Ono što pak nikako ne ostaje bez odjeka je zvuk automobila u igri. Već je rečeno kako je zvuk specifičan od vozila do vozila, no valja naglasiti i svakojake efekte koje obogaćuju zvučnu kulisu. Škripanje guma, zujanje motora i putovanje zvuka kroz zatvorenije dijelove staze pravi su raj za čula, pogotovo ako imate kvalitetnije ozvučenje.

Zaključak? Najbolje bi bilo da zaključite sami za sebe probavši demo verziju igre. Ali HCL je tu da vam na pladnju donese odgovore na sve životne dileme, pa tako i na pitanje je li ovo kvalitetan naslov, odnosno najbolji NFS ikad. Stoga ćemo reći sljedeće: Shift je, ako ne najbolji NFS u povijesti, onda najbolji NFS posljednjih godina. No ljestvica kvalitete stavljena je jako nisko, tako da mu to uspijeva čak i uz brojne propuste kojih se nije mogao ili nije želio riješiti. Sukladno tome, napredak je gotovo beznačajan, čak i besmislen jer nas sljedeće godine očekuje potpuno drugačiji koncept, drugi razvojni tim i novi NFS. A Shift je svoje pokazao – efekt adrenalinske ovisnosti o brzini dostojno je predočio u kvazi-simulaciju, pa je prava šteta što je ostao zakinut za više sadržaja. Sve to neodoljivo podsjeća na nešto što bi rekao čiča Eminem: „Ako imaš jedan pokušaj, jednu priliku, da zgrabiš sve što želiš, u jednom trenutku, bi li iskoristio tu priliku ili je pustio da ti pobjegne?“. Shift je, pogađate, propustio priliku misleći da nudi dovoljno. Zaista, nudi dovoljno. Nažalost, najviše za tjedan dana. A ljubitelji auto-simulacija naviknuti su na više. Mnogo više.

A vi? Što vi mislite o Need for Speed Shiftu? Kako vam se svidjela ova nova kvazi-simulacijska jurilica iz EA-a? Ostavite nam komentar u boxu ispod i izjasnite se ( za komentiranje morate biti registrirani ).

WALLPAPERS: Need for Speed Shift Game Wallpapers FORUM: Need for Speed Shift topic DEMO: Need for Speed Shift PC Demo VIDEO: Need for Speed Shift gameplay VIDEO: Need for Speed SHIFT – Pure Racing Satisfaction VIDEO: Need for Speed Shift Car Battle Mode Trailer VIDEO: NFS Shift – Laguna Seca Track Guide

Nakon tri godine strahovite stagnacije serijala, Need for Speed vraća se brži i žešći nego ikada. Need for Speed Shift dojurio nam je u ruke spreman za recenziju.

79 Naša ocjena
  • osjećaj brzine