Spore [PC]

Ambiciozni Spore prvim je najavama oduševio gamersku zajednicu. Svojim konceptom i potpuno zasebnim žanrom nikoga nije ostavio ravnodušnim i zbog toga je primio titulu željno iščekivanog PC naslova. Iako je Spore publici predstavljen tek 2005. godine, razvojni put bio je puno duži – rani početci razvoja igre sežu još u 2000. godinu. Tada poznat pod imenom SimEverything, Spore je zamišljen kao igra koja će igračima ponuditi jedinstveno iskustvo razvijanja bića od samog početka njegova postojanja pa sve do faze upravljanja kompletnim društvom s ciljem osvajanja prevlasti nad galaksijom. Mnoge od prvotnih zamisli odbačene su ili modificirane, no glavni koncept igre tijekom njene izrade nije se bitno mijenjao. Također, projekt je odgađan nekoliko puta i baš kad smo svi izgubili nadu da ćemo Spore zaigrati u 2008. godini, Electronic Arts objavio je konačni, finalni datum izlaska – 5. rujna. Do tog 5. rujna Spore je pokupio nebrojeno mnogo nagrada na sajmovima zabave. Svima je bilo jasno kako nakon Simsa i SimCitya Maxis ima novo remek-djelo, a Electronic Arts sigurnu zaradu. Hype oko najave i izlaska igre popratili su brojni traileri, informacije i tračevi, a kada je nekoliko mjeseci prije izlaska pune verzije EA izdao i svojevrsni demo zvan Creature Creator, u roku od tjedan dana dobili smo potvrdu da će Spore biti itekako popularan i uspješan naslov.

I evo nas dakle u danu s famoznim datumom petog rujna. Spore je tu, a njegov glavni tvorac, Will Wright, poručuje nam da evolucija nikad nije bila lakša i zabavnija.

Evolucija

Spore je podijeljen na pet gameplay cjelina, sukladno evolucijskim koracima vašeg bića, a kasnije i civilizacije. Kako se ti dijelovi tematski manje-više razlikuju, opisat ćemo svaki pojedinačno i ukratko vas upoznati s gameplayem unutar njih.

Cell faza

Igru dakle počinjete kao najjednostavniji mikro-organizam. Padom meteora na planet počinje vaš evolucijski put. Stanična faza zamišljena je kao 2D igra u kojoj se u oceanu borite za preživljavanje i rast vašeg bića. Ovisno o vašem izboru, to biće može biti mesojed, biljojed ili svejed, što će uvelike odrediti gameplay druge faze. Cilj ovog dijela igre je isplivati na kopno. Da bi ste se razvili i što više približili površini morate se hraniti česticama (mesnim ako ste mesojed, biljnim ako ste biljojed). Pri tome ćete morati paziti i na druge vrste koje prebivaju u oceanu. Što se više udaljavate od dna i približavate površini, ta bića postajat će sve veća i opasnija, no kako ćete i vi skupiti DNA bodove hraneći se česticama, nikada nećete previše zaostajati za drugim organizmima.

Creature faza

Jednom kad stupite na kopno, vaša vrsta odabire svoj teritorij i započinje prvo kontaktiranje s ostalim skupinama bića. Komunikacijom ili barbarstvom dobivate DNA bodove koji su vam potrebni za rast mozga vašeg bića. Stoga da bi ste prešli u treću fazu igre, morat ćete se socijalizirati s drugim vrstama ili ih pak istrijebiti. To je zapravo i glavni element ovog dijela. Sada ćete se morati brinuti oko više stvari, ponajprije oko sitosti vašeg bića. Ovisno o vašim hranidbenim preferencama, hranit ćete se voćem ili mesom protivnika.

Kad kontaktirate druga bića otkrit ćete da ih možete učiniti vašim saveznicima ili neprijateljima. Socijaliziranje s njima vrši se jednostavnim pristupom u kojemu morate imitirati ili impresionirati drugo biće osnovnim akcijama pjevanja, plesa, šarmiranja i predstavljanja. Svaka od tih akcija ima nekoliko levela i stoga će socijalizacija s razvijenijim bićima biti nemoguća ukoliko niste na istoj razini kao i oni. U tom trenutku ulazi i druga mogućnost – barbarski pristup u kojemu nema baš neke velike pameti – jednostavno morate eliminirati drugo biće koristeći neki od četiri vrste napada.

Oba pristupa nagrađuju vas DNA bodovima i dijelovima za editor. Dijelovi su ovaj put nužni jer se njihove osobine razlikuju po levelima. Dakle, ako želite impresionirati nekoga plesanjem trebat će vam dio tijela s većom dance ocjenom. Također, ako planirate napasti veća i razvijenija bića trebat će vam dijelovi koji nanose što veću štetu u borbi.

Tribe faza

Kad mozak vašeg bića naraste do odgovarajuće veličine, započet će plemenska faza. Osnovat ćete dakle pleme s plemenskim vođom na čelu. U tom trenutku igra zapravo postaje RTS – kontrole kamere se mijenjaju, ciljevi postaju „globalniji“, a igrač preuzima kontrolu većeg broja bića. Iako vas sada čeka ponešto više opcija, svi vi RTS fanovi ne očekujte previše – Spore je na ovome području pristupačan i malome djetetu pa je stoga napredno svedeno na minimalno, a taktiziranju se nemojte ni nadati

Cilj faze je proširiti i povećati vaše pleme ponovnim međudjelovanjem s drugim plemenima. Pristup viđen u creature fazi opet je tu i još uvijek se svodi na dvije mogućnosti – sporazumijevanje ili uništavanje. Faza završava kad socijalizirate ili uništite ostalih pet plemena na planetu.

Civilization faza

Baš kao što joj ime sugerira, ova faza poneki koncept vuče iz Sid Meierove Civilizacije. Vaše pleme sada se razvilo u civilizaciju, vaše naselje u grad. Omogućena su vam vozila, podmornice i letjelice te izgradnja puno većeg broja objekata. Vaše akcije u prijašnjim dijelovima igre, vaša naklonjenost miru ili borbi, očitovat će se u filozofiji vaše civilizacije. Hoće li vaše društvo biti orijentirano ratovanju, ekonomiji ili religiji odlučit će dakle povijest vašeg evolucijskog puta.

Cilj je dakako preuzeti nadzor nad cijelim planetom, a igraču je opet ponuđeno dva načina na koja to može učiniti. Vlast nad planetom možete dobiti porobljavanjem ostalih nacija ili pak nagovaranjem da se sve nacije ujedine. Razvojem tehnologije pojavljuje se i UFO editor u kojemu ćete izgraditi svoj svemirski brod i uputiti se u kolonizaciju ostalih planeta u svemiru.

Space faza

Zadnja faza Sporea je the final frontier – svemir. Iako svojom veličinom nadmašuje ostale faze, još uvijek nije toliko detaljna i kompleksna koliko bi se od prave svemirske strategije očekivalo. Space faza zapravo je spajanje creature i civilization elemenata. Tako sada umjesto individualnim bićem upravljamo svemirskim brodom, koloniziramo i transformiramo planete kako bi svoju populaciju odveli na novu razinu, a na kraju dominacijom u svemiru završili igru.

Massive single player online game?

Will Wright učinio je nevjerojatnu stvar formiranjem sistema razmjene kreacija unutar igre. Spore je naime single player igra, ali spajanjem na mrežu svih mreža i pokretanjem igre ulazite u pravi Spore svijet gdje se pri svakoj novoj igri nasumično generiraju stvari napravljene editorima. Naime, na http://www.spore.com/sporepedia imate prilike vidjeti što ovaj naslov čini tako specifičnim. U trenutku pisanja ove recenzije Spore na raspolaganju ima 3 milijuna 845 tisuća i 915 kreacija koje možete susresti u online igri. Impresivan broj popraćen je isto tako impresivnim dizajnima. Pa čak i ako igrate bez priključka na net oko, 1500 Maxisovih kreacija koje dolaze s igrom pokazat će vam koliko su editori savršeni. Otkrivanje bića u creature fazi, i objekata/vozila u civilization fazi posebno je iskustvo i garantiramo da nigdje nećete naći ništa slično. Uostalom, apsolutno svaki put kad počnete novu igru ujedno ćete vidjeti i neku novu stvar.

Prezentacijski dio

Spore kao pravi hit naslov djeluje ušminkano. No još od trenutka kad uđete u uvodni meni shvatit ćete da je ta šminka neupadljiva, a pozitivno utječe na ukupni dojam. Grafička strana igre daleko je od onoga što smo navikli od Maxisa (zbog njihovih igara često su se morale kupovati nove konfiguracije), ali kako cijela igra vuče na jednostavnost, teško je da će netko tražiti nešto više od grafike. Uostalom, igra je sasvim pristojno optimizirana. Događa se tu i tamo da pri loadanju područja unutar igre (creature faza) poneka stabla pojavljuju u zadnji tren pa igrač dobiva dojam da jednostavno iskaču ispred njega. Ipak, to će primijetiti samo oni „oštrog oka“, za sve ostale igra će vizualno biti i više nego prihvatljiva.

Maxisove igre oduvijek su imale odličnu glazbu i zvučne efekte. Na tu stranu igre stvarno se ne možemo požaliti. Glazba je malo remek-djelo unutar igre. Relaksirajuće melodije gotovo nikad ne dosade, a glasanje i komunikacija vaših bića izvedena je gotovo kao i u simsima koji su praktički imali svoj vlastiti jezik.

Nije zlato sve što sja

Eh da, sve je to lijepo i ušminkano, sve zabavno i originalno, ali Spore nije u potpunosti na razini Simsa ili SimCitya, dakle na razini koju smo od Maxisa očekivali. Sve u igri zapravo djeluje onako kako bi i trebalo – od koncepta pa do audio-vizualnog dijela, no Spore jednostavno ne može pobjeći jednostavnosti i površnosti. Unatoč svoj silnoj slobodi koja nam je ponuđena, Spore nam pruža tek nekoliko mogućnosti u svakoj fazi. Nijedna od tih mogućnosti nije loša ili loše napravljena, baš naprotiv, no iskusniji gameri shvatit će da je u Sporeu pored tolike slobode ostalo i previše praznine. To bi doslovno značilo da ćete sve što radite u prvih pet minuta neke faze raditi do kraja igre. Na stranu sva iznenađenja u igri, temeljni cilj uvijek ostaje isti. Još bi mogli i oprostiti da se do tog cilja može doći na 10 različitih načina, ali kad 80% neke faze otpadne na trčkaranje do drugih bića/plemena i ratovanje/sprijateljivanje s njima znat ćete da je taj aspekt igre mogao biti puno raznolikiji. Doduše, zadnje dvije faze nešto su više konkretnije, no kao što je već navedeno, nemaju toliku dubinu i kompleksnost koju smo očekivali. To ne mora nužno biti loša stvar – ispod svoje jednostavnosti Spore je itekako igriv naslov, ali upravo je kompleksnost i dubina ono što smo voljeli kod SimCitya, odnosno Simsa.

Cjelokupan dojam ovako je narušen mišljenjem da je igra namijenjena samo casual igračima i mlađoj publici, a znamo da nije i da ne bi trebalo biti tako jer u Sporeu može uživati svatko. Moguće je da je Maxis izostavio kompleksnost i raznolikost jer Spore nedvojbeno dobiva ekspanziju, i to ne jednu. Moguće je također da će baš ekspanzije nakon dvije godine učiniti ovu igru konkurentom za najviše ocjene, no mi ovdje ocjenjujemo igru koja nam je došla pod ruke, a ne igru kakva će biti za dvije godine.

Kupiti ili ne?

Iako je teško odgovoriti na ovo pitanje jer će tu do izražaja doći različitost okusa, još je teže Spore ne preporučiti za igranje. Radi se zapravo o naslovu zbog kojega na igre gledamo kao na umjetnost. Spore možda nećete igrati mjesecima, možda vas neće privući šarenilo boja, editori i 4 milijuna kreacija, možda će vas površnost i jednostavnost odbiti, na kraju krajeva možda vam Spore neće dati apsolutno nikakav izazov i motiv da ga zaigrate. Ali na visinu ukupne ocjene gledajte ovako: Inovativni pristup i genijalnost Willa Wrighta ponudili su nam igru koju teško možemo uspoređivati s drugim naslovima, igru za koju ne možemo reći to je totalna kopija ovoga ili onoga. Spore je originalan. Spore nije eksperiment, nije igra koja će vam postavljati veća ograničenja. Online kreacije su potpuno besplatne i u doba kada nam neki programerski timovi za nekoliko dolara nude par tekstura (recenzent u kašlju izgovara: Ob*livion, Ob*livion), besplatni sustav razmjene kreacija u Sporeu itekako se cijeni. Svatko tko se smatra pravim igračem igru bi trebao odigrati barem jednom. O zamisli Willa Wrighta, legende igraće industrije, pričat će se godinama, a Spore neće stati samo na igri. Upravo je ideja, pa konačno i originalnost koja odiše iz nje, ono zbog čega zaslužuje biti upamćena i ovako ocijenjena. Spore ćete cijeniti bolje ako ga zamislite kao nečiju želju da se gamerima pruži unikatno iskustvo i ugodno igranje, a ne kao izliku za zgrtanje dodatne zarade. Objektivno igra nije zaslužila da joj se tepa kako je bolja od Simsa, ali priznajte joj barem da je bolja od 70-ak % igara na tržištu. Jer jednom kad se pomirite s tim da to što sada igrate nije neka beta verzija već puni proizvod, shvatit ćete da je prošlo dobrih 4 sata igre. I poželjet ćete odigrati ju barem još 5 minuta.

Ispod smo za vas pripremili tek jedan trailer i to onaj službeni sa ovogodišnjeg E3-a. Razmišljali smo dali da vam odmah prikažemo i gameplay trailere koji pokazuju pojedine faze igre, ali ipak je odlučeno da bi to bio preveliki spoiler.

Ostavite nam komentar na recenziju ispod, a ako imate nešto više za reći pročitajte što pričamo o ovoj igri na našemu forumu i uključite se u raspravu.

Nakon dugih godina razvoja i brojnih odgoda, Spore je konačno završen i dostupan PC gamerima. Najnoviji proizvod Maxisa, tvoraca legendarnih Simsa, žari i pali svojom originalnošću, no je li to dosta za uspjeh? Donosi li Spore evoluciju ili revolucij

91 Naša ocjena
  • Originalnost
  • glazba