Spoileri u nastavku. Ako niste gledali, ne čitajte.
The Pit and The Pendulum [1961]
(Klikni za pregled slike.)
Otvorenje filmskog kluba je započelo interesantnim filmom! Očekujem vesele recenzije i što već ne, mjesec dana je zbilja i više nego dovoljno za pogledati film... a k tome i prodiskutirati malo o svemu.
Tema ''Dvorci'' ključni je dio ovog filma jer eto, sve se događa u dvorcu osim te prve scene u kojoj mladić dolazi u posjet. Reko bi da je tema pogođena, i iako sama priča nije orijentirana na baš-baš dvorac, vidimo ga u dosta navrata, pod kišom, olujom, u daljini u magli... dobar dvorac film.

Uvod nas odmah pogađa ludim LSD bojama koje se pretaču po ekranu, a koje su neka vrst lajt motiva koji se provlači kroz film. Mislim da imam 'objašnjenje' za boje, iako je lako moguće da su jednostavno tu jer eto, lijepo izgleda.
Psihodelija šezdesetih!Mladi Barnard dolazi u posjet Nicholasu kako bi razjasnio misteriju smrti svoje sestre, Nicholasove supruge. Pismo koje je dobio vrlo je opskurno i mladi brat želi znati što se dogodilo! S obzirom da je radnja smještena sredinom 16. stoljeća, sve ovo zvuči dosta uvjerljivo. Što se tiče ostalih stvari iz 16. stoljeća, ne znam, valjda su pogođene.
U 16. stoljeću, gosti su morali biti odjeveni kao i domaćini...Film obiluje tom misterijom i gledatelja tjera na pogađanje ishoda. Razrješenje nije nimalo loše, ali neki dijelovi su ostavljeni na tumačenje gledatelju. Tko je rasturio sobu Elizabeth? - Nicholas ili Elizabeth? Zašto je Nicholas upalio njihalo pri samom početku kad su Barnard i njegova sestra sišli u torture chamber? Kome pripada kostur žene koja je umrla od straha u grobnici, a za koju smo mislili da je Elizabetha? To su te neke sitne stvari, i iako nisu toliko ni bitne, hej, zapita se čovjek.
... a za večeru obući ugodan crni flanel sa zlatnim prugastim uzorkom. Djevojkama su bile dopuštene varijacije. Doktori, kao i danas, nosili bi bilo što samo da se istaknu od okoline.Sama priča je ok, ali definitivno marimo više za sam ishod priče (što se dogodilo) nego za ijednog lika. Vincent Price odnosno Nicholas je donekle još zanimljiv s tom svojom melodramatikom, ali više na neki simpatičan način. Likova također ima previše, i iako se slažem da toliki dvorac treba imati i batlera i sluškinju gledano s neke logičke strane, sa strane priče njih dvoje nisu apsolutno ništa ponudili, osim tog antiklimatičnog trenutka kad RENDOM BATLER kojeg smo vidjeli u 2 scene kroz film ubije Nicholasa. Tuga. =(
Gluma je već spomenuto melodramatična, pomalo čak i dosadna od pojedinaca (doktor je wtf poprilično, nit smrdi nit miriše), Barnard koji je kao glavni lik (je li?) je ono, pomalo dosadan... kažem jedino je Nicholas zanimljiv u tom svom gubljenju razuma i prisjećanju na okrutnu prošlost.
Doduše tko ne bi pogubio razum da kao klinac gleda kako mu zazidavaju mamu.Režija je zanimljiva... primjeti se često švenkanje s lika na lika umjesto standardnog rezanja. Imamo i situaciju kad troje ljudi priča i onda kamera odvozi u doktora kad kaže ''We shall exhume Elizabeth!'' Ovo su tehnike koje se danas ne koriste, barem ne na ovaj način, sve u šutu. Dosta mi baca i na kazalište pomalo, iskorištavanje tih rekvizita koji nisu ključni za priču već eto, stoje (to je baš primjer kazališne režije). Koreografija borbi je dosta nespretna i traži veliki suspense of belief ili kako se to već prevodi. Mislim jasno je što se dogodilo u sceni i sve, ali nije da osjećamo te udarce, padove i ostalo.
Još da spomenem i režiranje tih akcijskih scena, nije loše ali meni je pomalo traljavo... ovdje ima taj jedan dio kad Nicholas otvori grob Elizabeth i ona ga progoni i taj bijeg je nekakav vrhunac njegovog ludila, KRAH UMA. Doživio sam to više u teoriji nego na ekranu, što je baš šteta jer je sjajna scena i dok nismo ugledali Elizabethino lice bila je poprilično jeziva.
Plot twist: Elizabeth je Michael Jackson.Montaža je precizna, ugodno i strukturalno stilizirana, tipa odlasci u flashbackove, onda prijelazi između kadrova u flashbacku nude ta vodenasta pretapanja (zanimljiv efekt!), i zadnja scena koje ode u LUDILO je idejno i izvedbeno jako dobra. Volio bi da je bilo još i brutalnije jer glazba baš potiče taj psihodelični efekt ali ne žalim se ni najmanje, ovo je dobro. Mala napomena, iskrivljivanje slike i te boje su iste ili skoro iste kao i kad Nicholas gleda kad mu stari ubije ujaka i zaprijeti majci, što je svakako lijep detalj.
Kamera povremeno treska, zbilja sitnica ali bože moj, primjeti se. Već sam spomenuo pri režiji to navigiranje od skupine glumaca ka jednome, dosta su dobro izvedeni ti dijelovi. I ima sjajnih total kadrova, mislim vjerujem da je to sve dosta školska kompozicija ali meni to izgleda super, vidi se gdje je što je, jasan je osjećaj prostora i dobiva se na dojmu te mistične grandioznosti.
Pozadina je matte painting, sve zajedno izgleda jako dobro.
''My ultimate device od terror.'' - NicholasSpecijalni efekti su zakon. Magla, munje, kiša, sve je to super. Scenografija hah, na trenutke mi se jako sviđa al na trenutke pomalo jeftino izgleda. Sve u svemu jako dobro. Rekviziti izgledaju super i ovdje drkam po scenografiji i rekvizitima jer su u ovakvim filmovima isti pravi užitak za gledanje (meni). Iznimna pohvala ide lutki mrtve Elizabeth koja mi je bila baš najjezovitiji dio filma, mjuza pogođena, izgled i njeno trajanje pogođeni, odlično, baš odlično.
Predivno.Glazba ništa posebno, dobra je ali nije bilo ništa pamtljivo u filmu. Zvuči ko glazba za sve filmove koji su slični ovome. I za kraj još spomenuti osvjetljenje koje je odrađeno ok ali na trenutke pomalo čudno... recimo kad Nicholas gasi svijeće jednu po jednu gledamo kako se smanjuje i intenzitet svjetla.

Ovo je baš presladak detalj i gotovo da bi pomislili da su ta svjetla pripadala svjetlu svijeće... hoću reći slatko je koliko je tu truda uloženo oko nečeg tako nebitnog... ali eto, i tu rekviziti dolaze na snagu, vidimo taj GAŠAČ ZA SVIJEĆE i opet, ne vidimo ga u krupnom planu.

Eh sad, tumačenje tih boja na početku i na kraju... vrlo vjerojatno samo dio cjelokupnog vizualnog dojma, ali ZAŠTO BAŠ. Tu sad možemo drobiti teorije (woooow) ali mislim da su te boje u principu Pakao koji je Barnard gledao na zidovima oko sebe u obliku zakrabuljenih spodoba i (bitno!) BOJA koje su flešale posvuda. I taj prikaz Pakla je isto solidan... no, ni blizu onome što je Poe opisao.
Originalna priča dosta je kraća. Gledao sam jednu vjernu, ili barem vjerniju, adaptaciju. To je Švankmajerov kratki film koji evo, ako netko hoće link je u nastavku. Tko želi iskusiti atmosferu koju Poe opisuje u dosta mračnijem i neugodnijem izdanju, neće požaliti tih 15-ak minuta (iako je i taj kratki kombinacija dvaju priča).
Jan Švankmajer - The Pendulum, The Pit And Hope (sub esp)No! Kako sam pogledao ovaj film išao sam gledati što još skinuti na istu temu. Ispostavlja se da se nekih desetak filmova iz ranih 60-ih Rogera Cormana usko vrti oko dvoraca. Neki su haunted, neki nisu... a što je najbolje
House of Usher (1960) ,
Premature Burial (1962) i
Tales of Terror (1962) imaju skoro potpuno isti tematski predložak (frajer koji je ženu zazidao živu). I dalje želim pogledati malo više filmova iz ove ere, Vincenta Pricea sam isto dosta slabo gledao (par filmova tek), ali ovo je zanimljivo promatrati čisto s jedne komercijalne strane.
Naime set koji je izgrađen za Pit and the Pendulum je naknadno korišten za većinu ovih (i drugih) Poeovih adaptacija. Time ne čudi što su neki kasniji filmovi jeftiniji jer nije bilo potrebe za gradnjom seta, plus bilo je tu i stock footagea. Mislim da ovime možemo Pit and the Pendulum proglasiti PRVIM!!1 filmom koji je koristio navedenu scenografiju i svojim uspjehom utvrdio put za niz ostalih filmova sa sličnom formulom.
Eto soz malo je duža reca, vjerojatno neću ovako ubuduće ali volim ovakve filmove gledati i ovaj me baš ugodno obradovao+jako volim Poea... čak bi reko da je ovaj fillm kombincija tri njegove priče (kuća Usher, crna mačka, pit and pendulum) al doduše... MOŽDA I NIJE.
Što još reći, radujem se osvrtima drugih korisnika. =)