HCL.HR

Kako se razvijao nogomet u igrama – od kockaste lopte do uvjerljive imitacije stvarnosti

Zoran Žalac 28.11.2022.   •   9 komentara


Povodom svjetskog prvenstva u nogometu odlučili smo se retrospektivno osvrnuti na razvoj nogometnih videoigara u njihovoj polustoljetnoj povijesti.

Ljudi koji ne igraju videoigre danas se lako mogu prevariti tako da virtualni nogomet zamijene za onaj stvarni. Nogometne videoigre danas izgledaju uvjerljivo i bezbroj mi se puta događalo da me otac i djed pitaju tko to igra dok ja vodim neki svoji izmišljeni klub s karticama nogometaša. No, nije uvijek bilo tako nego je virtualni nogomet morao proći hrpu raznih prepreka u svom razvoju da bi bio autentična verzija popularnog sporta.

U ovom članku, koji je svojevrsni remaster ranije serije tekstova iz 2018., proći ćemo kroz taj razvoj i prikazati kako je trajao razvoj virtualnog nogometa u zadnjih 46 godina. Zašto baš 46 godina? E pa zato što priča počinje upravo 1976. godine, izlaskom igre koja se može smatrati prvim virtualnim nogometom ikad.

Prva nogometna igra… koja je možda hokej

Prva nogometna videoigra ikad zvala se Football i izvodila se na tadašnjoj konzoli Binatone TV Master Mark IV. Igrala se na terenu s dvije polovice gdje je lopta bila jedan kvadratić i nije mogla izaći van igrališta. Jedini prekid “utakmice” bili su golovi, a igrači se nisu međusobno mogli driblati. Nije bilo ni dodavanja jer su na terenu bila samo dva igrača – u obliku pločica od kojih se lopta odbijala.

Prvi virtualni nogomet zapravo je bio samo nogomet po nazivu, a ironično je da je ista igra na američkom tržištu bila nazvana hokejom. A nitko nije mogao presuditi je li u pitanju nogomet ili hokej kad je teren bio crne boje. Zato prvu nogometnu igru zapravo moramo tražiti u malo novijoj povijesti.

Stvarno prva nogometna igra

Sudbina je bila takva da nam prvi pravi virtualni nogomet stigne iz Sjeverne Amerike. NASL Soccer iz 1979. godine za tadašnju Intellivision konzolu bio je puno “prvih” stvari. Prva nogometna igra u boji, prva nogometna igra s modelima nogometaša, prva igra s nogometnim pravilima i replikom nogometnog terena…

Ali, bilo je to još daleko od prikaza stvarne utakmice. Travnjakom je trčalo samo osam nogometaša, lopta se nije odvajala od trave, nije bilo prekršaja, zaleđa i sl. Igru se ipak smatralo revolucionarnom jer je uvela odvojene naredbe za dodavanje i pucanje. Danas je to normalna i očekivana stvar za nogometne igre, ali eto – nije oduvijek bilo tako.

Još jedna stvar koju danas uzimamo zdravo za gotovo je da za igranje nogometne videoigre ne treba okupiti lokalnu ekipu. Međutim, prve nogometne igre nisu se mogle igrati s računalnim protivnikom nego su se morale igrati u dvoje. Sve do prije 42 godine.

Prva nogometna igra… koja nije multiplayer

Godine 1980. pojavila se igra Pelé’s Soccer za tadašnju konzolu Atari 2600 i nju se moglo igrati protiv računalno kontroliranog suparnika. Također je to bila prva igra koju je sponzorirao stvarni nogometaš, brazilska legenda Pelé. Nije ga, doduše, bilo u igri – nego samo u reklamama za nju.

Za razliku od stvarnog Peleovog nogometa, ovaj virtualni Peleov nogomet bio je nazadan. Na terenu se kontroliralo točkice u obliku nogometaša – i to trojicu istovremeno, a svaki se kretao u istom smjeru. Smiješno je i to što se postavka težine u ovoj igri mijenjala povećavanjem ili smanjivanjem gola, odnosno daljine između dvaju vratnica. Zamislite da to danas tako funkcionira u igrama!

Lopta je konačno u zraku

Prva nogometna videoigra koja je simulirala stvarno ponašanje lopte bila je Realsports Soccer iz 1982. godine za Atari 5200. U toj je igri lopta odskakivala po terenu, što je do tada bilo neviđeno. Novost je bila i mogućnost namještanja koliko utakmica traje.

Godine 1983. International Soccer za Commodore 64 bio je prva nogometna videoigra u kojoj se vidjela publika na tribinama, zajedno s reklamnim pločama različitih boja. Bila je to također i prva nogometna igra u kojoj su golmani imali više različitih animacija za svoje skokove i parade. No, još uvijek to nije bio stvarni prikaz nogometa jer je na terenu bilo samo 12 nogometaša.

Kreće tehniciranje, blizu smo prave utakmice

1985. godine u Japanu je izašao Tehkan World Cup za arkadne strojeve, jedna od najrevolucionarnijih nogometnih videoigara. Ova igra najveći je napredak ostvarila uvođenjem različitih vrsta udaraca i dodavanja. Na raspolaganju su bili udarci/dodavanja iz prve, lobovi, voleji, udarci glavom, udarci felšem i slično.

Tehkan World Cup također je bio prva nogometna igra u kojoj se moglo izvesti uklizavanje, primiti loptu prsima i primiti autogol. Na terenu se nalazilo ukupno 20 igrača (po 9+1 vratar na svakoj strani), najviše do tada, ali sam nogomet bio je lišen zaleđa, penala, slobodnih udaraca i kartona. S jedne strane nije to bio realističan prikaz nogometa, ali je to bio fluidan nogomet o kakvom svaki gledatelj sanja.

Napokon pravi nogomet… ali ne kod kuće

Kick and Run iz 1986. godine ostao je upamćen kao prva nogometna videoigra koja je imala 22 nogometaša na terenu. I ne samo to i sudac je s njima trčao po travnjaku. Bila je to također i prva igra koja je poštivala pravilo zaleđa te imala izvođenje jedanaesteraca. Bila je to i prva nogometna videoigra u kojoj se nogometašima moglo vidjeti lice.

Vrijedi naglasiti da je Kick and Run bio igra za arkadne strojeve i tek je japansko tržište dobilo verziju za tadašnje Famicom konzole. To jest, ovaj se nogomet nije mogao zaigrati kod kuće. Također vrijedi napomenuti da ovaj serijal nema veze s mobilnom igrom Kick’n’Run u kojoj pozira Cristiano Ronaldo.

Konačno pravi nogomet za svakoga

1989. izašao je Kick Off za Atari ST. Kick Off je postigao do tada neviđen uspjeh za jednu nogometnu videoigru, ponajprije zahvaljujući svom brzom i jednostavnom gameplayu. U isto vrijeme bio je i najkompletnija nogometna simulacija koja je imala igrače različitih karakteristika, mogućnost korištenja različitih taktika, sudačku nadoknadu te žute i crvene kartone. Najvažnije od svega – imala je 22 igrača na terenu, u verziji za kućne konzole.

Programer Kick Offa bio je programer Dino Dini kojemu je karijera bila zacrtana nakon uspjeha prve igre. Kasnije je Dini iz tog serijala razvio zasebne nogometne igre Player Manager i Goal, u Americi poznat i kao Dino Dini’s Soccer. Zamislite da danas neka igra nosi ime glavnog programera, umjesto nekog slavnog nogometaša – nečuveno, zar ne?

Hrvatski nogomet stiže na scenu

Nama zapažen trenutak u povijesti nogometnih igara bio je 1992. godine kada su naši igrači prvi put dobili priliku zaigrati s hrvatskom reprezentacijom u igri Sensible Soccer. Ekipa nije bila licencirana, ali se nogometaše svejedno moglo prepoznati i pod iskrivljenim prezimenima.

Dvije godine kasnije, inspirirani uspjehom Sensible Soccera, domaći dečki iz zagrebačkog studija Croteam stvorili su svoju nogometnu igru Football Glory. Poznato je da Hrvati vole nogomet, ali nije baš široko poznata činjenica da je i prva komercijalna igra proizašla iz Hrvatske bila nogometna.

Football Glory nije doživio svjetsku slavu da bi Croteam nastavio s njim, ali je svakako zanimljivo poglavlje nogometne povijesti. Igru inače možete nabaviti besplatno jer ju je Croteam od 1998. učinio freewareom.

Raste popularnost, organiziraju se turniri

Danas je nogometni serijal FIFA svake godine na listi najprodavanijih igara. No, prije FIFA-e nije bilo velike zarade u nogometnim igrama. Upravo je FIFA International Soccer 1993. godine postala najprodavanija nogometna igra do tada, s pola milijuna prodanih primjeraka. Može se reći da je prva FIFA već u to doba imala “nos” za zaradu jer su se u igri EA Sportsa tada oglašavali Adidas, Panasonic i drugi. Sam ugođaj utakmice također je bio upotpunjen navijačkim pjesmama, ponovljenim snimkama i sl.  Doduše, nisu sve verzije bile iste pa su najbolje prošli igrači na PC-ju, dok su oni na konzolama dobili inferiornije verzije igre.

Godine 1994. pojavila se do tada najkompletnija nogometna videoigra do tada. Na nekadašnjoj Amigi igrao se Sensible World of Soccer čijeg se sadržaja od 1500 ekipa i 27 tisuća imenovanih nogometaša ne bi postidjele ni današnje nogometne igre. Igra je nudila i ligu s hrvatskim klubovima tog vremena.

Sensible World of Soccer je jedna od prvih nogometnih videoigara s takozvanom esports scenom. Prvo su fanovi organizirali LAN turnire, a popularna okupljanja bila su i u Srbiji pod nazivom SWOS Witnesses. Od 2003. godine uglavnom se prešlo na online turnire, a od 2008. obilježava se i manifestacija Sensible Days. Fascinantno je kako se turniri u ovoj 28 godina staroj igri održavaju još i dan danas. Zadnji se turnir održao ljetos u Barceloni, a sljedeći je već zakazan za Berlin 2023. godine.

E sad stvarno izgleda k’o pravo

Virtualni nogomet preselio se u 3D okruženje prije 27 godina kad je izdavačka kuća SEGA je u Japanu lansirala arkadnu mašinu s igrom Virtua Striker. Bila je to prva nogometna videoigra koja je koristila poligone, što je tada značilo nevjerojatnu razinu detalja pa je virtualni nogomet konačno izgledao “kao na televiziji”.

3D je Virtua Strikeru donio snimke iz različitih kutova, teren je bio deformiran, na tribinama su se vijorile zastave, igra je imala komentatora – ma neviđena atmosfera za to vrijeme. Virtua Striker doživio je tri nastavka prije nego je posustao u borbi s konkurencijom koja je također prigrlila 3D gameplay.

Trodimenzionalni prikaz na konzole je došao nešto kasnije. FIFA je 1995. pojavom PlayStationa prešla na 3D prikaz, a tadašnji serijal ISS učinio je to 1997.

Nogomet ide online

Kako smo naveli na početku, nogometne su igre od ranih početaka bile multiplayer naslovi da bi se kasnije okrenule single-playeru. Godinama se multiplayer igrao lokalno – neki ga igraju tako i dan danas. Međutim, sve se počelo mijenjati početkom 21. stoljeća uvođenjem mrežnog multiplayera.

FIFA (2001) je prva probila led 2000. godine u PC verziji, dok je nekadašnji Pro Evolution Soccer (4) omogućio online igru 2004. godine, prvo na Xbox platformi. Od tada je igranje putem mreže uglavnom bilo nepromijenjeno te je samo rastao broj igrača koji su mogli igrati mečeve istovremeno. Tek je 2022. godine došlo do omogućavanja podrške za cross-play između različitih platformi.

Nogomet ide u punih 360 stupnjeva

Virtualni se nogomet tri desetljeća igrao po vrlo sličnom principu. Kretnje nogometaša na terenu mogle su se kontrolirati prvo u četiri smjera, a kasnije u osam smjerova. Bila je to ostavština starih kontrolera, odnosno D-Pad tipki na njima. Ljudi su naučili kontrolirati nogometne igre pomoću tipki za smjer, a neki su tako nastavili igrati i nakon što su kontroleri dolazili s analognim palicama. Velika promjena uslijedila je 2009. godine.

Tada su i FIFA (10) i Pro Evolution Soccer (2010) gotovo sinkronizirano uveli kontroliranje nogometaša u 360 stupnjeva. Upravljanje nogometašima postalo je fino, a otvorilo je to put i za ručno određena dodavanja i udarce. Onaj tko je to uspio savladati reći će kako se na stari način kontroliranja ne isplati vraćati, što zbog manje preciznosti, što zbog arkadnog osjećaja nogometa. Bila je ovo jedna od najvećih promjena u simulacijskom aspektu nogometnih igara.

Nogomet ide prema kolekcionarskom gameplayu

Nekad su se nogometne videoigre igrale prema formatima natjecanja iz stvarnog nogometa. Drugim riječima, imitirale su stvarna ligaška natjecanja, kupove, turnire i sl. Danas pak prevladava kolekcionarski gameplay specifičan upravo za videoigre. Kod FIFA igara taj se način igranja zove Ultimate Team, u PES-u je to nekad bio myClub, a u sadašnjem eFootballu je to Dream Team.

Koncept kupovanja i osvajanja nogometaša u obliku kartica kako bi se složio tim iz snova postao je dominantan. Prvi put smo ga vidjeli u UEFA Champions League 2006-2007, da bi debitirao kao dodatak u FIFA 09, a kao integralni dio igre u FIFA 12. Pro Evolution Soccer svojoj ga je publici predstavio 2014. godine.

Ocjene nogometaša u ovom su pogledu postale ključne pa je njihovo vrednovanje izašlo izvan okvira samih igara. Nogometaši itekako prate koje im ocjene daju igre, te je zadnjih godina reagiranje na te ocjene u FIFA serijalu postalo obavezan klupski sadržaj na internetu. Ujedno je to i dobar primjer s kojim možemo zaključiti priču o evoluciji nogometnih igara. Sve je počelo imitacijom koja je minimalno podsjećala na nogomet, da bismo došli do toga da stvarni nogometaši s pažnjom promatraju virtualni svijet i kako su ondje prezentirani.

Tu ćemo dakle stati s ovim povijesnim pregledom. Naravno da bi se tu dalo pisati još mnogo toga, no morali smo se zadržati na nogometnim igrama u kojima se nogomet direktno kontrolira. Povijest takvih igara je dugačka i sadržajna, ali isto tako uzbudljiva. Stoga se nadamo da smo vam dio tog uzbuđenja uspjeli prenijeti ovim tekstom.

Komentari (9)

  • AlexuS

    28.11.2022 - 16:02

    Ova prva igra očajna grafika … Ne vredi te pare.

  • Vujo777

    28.11.2022 - 16:12

    Ja i dalje mislim da ima nade za “efootball” ali nekako vjera u to mi polako nestaje, sama igra je okej ali daleko je to od onoga sto smo ocekivali, gameplay smatram da je i dalje bolji u efootballu nego u fifi ali fifa mi ima daleko bolju prezentaciju same igre

    • Aldin219

      @Vujo777, 28.11.2022 - 21:05

      Ako je ono bolji gameplay, vi niste normalni. To cisto mrznja prema fifi iz vas govori

    • Vujo777

      @Aldin219, 29.11.2022 - 12:54

      Ako pratis ili igras imalo nogomet vidit ces da efootball ima daleko bolju fiziku lopte i kretnje igraca, nije nikakva mrznja prema fifi nego govorim realnost

    • Aldin219

      @Vujo777, 29.11.2022 - 18:18

      Ja ne znam kakve ti oci imas druze iskreno, ali ok

  • Juventino

    28.11.2022 - 16:27

    Po svemu navedenom, od 2009 se svake godine malo usminka grafika, animacije lica i uvedu nove Fortnite proslave.

    • Aldin219

      @Juventino, 28.11.2022 - 21:06

      Hajde uzmi fifu 09 i fifu 23 pametnjakovicu i pukni se po tvrdoj lubanji.

    • Vujo777

      @Aldin219, 29.11.2022 - 23:11

      Mnogo opasan momak, pokupio svu pamet svijeta

    • Aldin219

      @Vujo777, 29.11.2022 - 23:20

      Da fifa 09 i 23 subiste

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?