HCL.HR

Datumi izlaska igara postali su nerealna i nepouzdana smijurija

Zoran Žalac 10.08.2022.   •   15 komentara


Već drugu godinu za redom svjedočimo natprosječnom broju odgođenih izlaska igara. Odgode mi uopće ne smetaju – smeta me preuranjeno spominjanje ikakvih termina za izlazak igara.

Ima već nekih 160+ mjeseci kako za portal slažem liste novih igara prikupljajući datume izlaska. U tom stažu ne pamtim goru godinu od 2021. kad je bilo odgođeno nevjerojatno mnogo igara. Praktički sve što igramo ove godine u jednom je trenutku bilo planirano za 2021.

Jasno mi je zašto je došlo do tih odgoda. Zavladala je pandemija, mnogi su developeri bili prisiljeni raditi od kuće i to je usporilo razvoj samih igara. No, onda je došla 2022. i developeri su se počeli vraćati u urede, a ni ove godine nemamo ništa manje odgoda igara nego u rekordnoj 2021. Što se događa?

Da odmah naglasim kako me samo odgađanje izlaska igara u principu ne smeta. Strpljiv sam i smatram da developere ne treba požurivati. Sudeći po rezultatima naše ankete s kraja 2020., veći dio naše publike također se ne zamara odgodama. Kad dođe – dođe! Stara poslovica kaže da je odgođena igra naposljetku dobra, a požurivana igra ništa ne valja i treba ju spaliti bacačem plamena. Tako je barem u 80-ima govorio Nintendov kreativac Shigeru Miyamoto.

Ljute li vas odgode izlaska videoigara?

Ali evo me – pišem frustrirani tekst o odgodama za koje kažem da mi ne smetaju. Kako to?

Ne smetaju me odgode nego to što se termin izlaska igre otkriva prije nego je itko siguran da će igra do tada biti dovršena. Naravno da nije moguće u dan, sat i minutu znati kad će neka igra biti dovršena. I naravno da neki interni rokovi u razvoju trebaju postojati. Ali, u zadnje vrijeme datumi izlaska postali su nerealni i nepouzdani. Izdavač igre objavi datum izlaska koji je njemu kalendarski povoljan i do kojega računa na igru. To što je taj datum developerima neostvariv nije važno dok su narudžbe za igru otvorene – ako igra ne bude dovršena do tada, odgodit će ju za sljedeću godinu.

Ne smetaju me odgode nego to što se termin izlaska igre otkriva prije nego je itko siguran da će igra do tada biti dovršena.

Problem s time je što se developere igara o datumima izlaska najčešće ništa ne pita. Česte su priče da ljudi koji stvaraju igre doznaju za planirani termin lansiranja svojih igara onda kad to bude obznanjeno svima. Vodstvo CD Projekta imalo je svoj zacrtani datum izlaska za Cyberpunk 2077 bez da su pitali radnike je li taj termin realističan ili nema nikakve šanse da će igra biti dovršena do tada.

Problem s preuranjenim i nerealnim datumima izlaska je i u tome što se igrače vuče za nos. Većini igrača nije presudno stižu li neke igre prije ili kasnije, ali konstantna odgađanja svejedno iritiraju jer smanjuju povjerenje u developera i njegov projekt. Prva se odgoda može dogoditi svakome – preračunali su se, događa se. Na drugoj odgodi već se pojavljuju sumnje i pitanja gdje je zapelo, postoji li neki problem u razvoju?

Nekad je odgoda igre doista indikator problema ili prepreke čije rješenje traži više vremena. Međutim, u zadnje vrijeme odgode su postale očekivana stvar jer se svi razbacuju datumima i terminima. Igre koje su tek krenule u razvoj odmah po najavi dobivaju okvirnu godinu izlaska. A imamo i igre koje dobivaju odgodu izlaska u istom godišnjem dobu kad su dobile datum izlaska. Evo primjera…

U šestom mjesecu igra zvana Season dobila je video u kojemu je bilo navedeno da stiže u jesen 2022. Nepuna dva mjeseca kasnije stiže vijest da je odgođena za 2023. godinu! Nema šanse da su developeri bili sigurni da će dovršiti igru ove godine u trenutku kad je netko donio odluku da u promociji spomene termin izlaska. A da su samo naveli „dolazi uskoro” umjesto jesen 2022. onda to više ne bi bila odgoda i ne bi bilo paradiranja developera s generičnim isprikama po poznatoj recepturi.

Zašto obećavati termine igara koji nisu izvedivi? Zašto se obvezivati na datume koji nisu sigurni?

Razmišljao sam malo o gornjim pitanjima i zaključak mi je taj da se datumi izlaska ne otkrivaju i ne obećavaju igračima, odnosno kupcima igara. Kad God of War: Ragnarok dobije datum izlaska, to nije zato što su nestrpljivi fanovi tražili informaciju kad će zaigrati tu igru.

Za koga su onda ti datumi izlaska igara? Prvenstveno za investitore, dioničare i trgovce. U prijevodu, za one koji imaju financijski interes oko toga izlazi li igra prije ili kasnije. Većini igrača tako je svejedno izlazi li Hogwarts Legacy u 11. ili 12. mjesecu. Preživjet ćemo i ako ga odgode za 2023. (UPDATE: a to se na kraju i dogodilo). Međutim, onima koji su uložili novac u razvoj te igre nije svejedno. Onima kojima je stalo da izdavačka kuća Warner Bros. ima financijski uspješan treći kvartal fiskalne godine nije svejedno. Trgovinama koje se oslanjaju na potražnju kupaca nije svejedno.

Jesu li nerealni termini lansiranja igara onda zapravo laži u celofanu za poslovne partnere? Djelomično jesu, no ako igra ima obećani termin obično ima i otvorene narudžbe na temelju kojih se izdavač može pohvaliti investitorima i dioničarima. Cyberpunk 2077 ipak je skoro 45% ukupne prodaje ostvario kroz pre-ordere, prije nego je igra bila lansirana.

Osim toga, sad se nalazimo u eri pretplata i sadržajnog punjenja kalendara za pretplatničke usluge. Obećanje da će neka igra biti dostupna na Game Passu u određenom periodu može potaknuti igrače da uzmu pretplatu na duže vrijeme. Naravno da je pametnije pričekati izlazak igre pa onda uzeti pretplatu, ali hej – osam milijuna igrača naručilo je Cyberpunk 2077 prije nego je igra službeno bila lansirana. Možemo jedino zaključiti da su igrači strastveni potrošači.

Ne vjerujem više nijednom obećanom datumu izlaska igre.

Otkrivanje datuma izlaska za igru sastavni je dio marketinškoga procesa, ali mislim da je to preraslo u humorističnu predstavu. Osobno više ne vjerujem nijednom obećanom datumu. Ne zato što planovi u razvoju igre mogu poći po krivu i prouzročiti kašnjenja – nemam povjerenja u datume zato što mi je sve očitije da ne predstavljaju nerealna obećanja meni kao konzumentu igre, nego mašineriji iza proizvoda.

Rješenje za taj problem čini mi se prilično jednostavnim:

  1. Svako određivanje i procjenjivanje termina za igru trebalo bi biti zadaća onoga tko razvija igru, a ne onoga tko vodi marketinšku kampanju za nju ili platformu za koju se razvija.
  2. Potrebno je transparentnije i učestalije komuniciranje o napretku razvoja i stanju igre (early access stil) bez fokusiranja na prognoziranje kad će igra biti gotova (po uzoru na komunikaciju u razvojnom procesu Diabla 4 ili Dead Space prerade)

Bonus drakonsko rješenje: Platformom propisana obaveza snižavanja cijene pre-ordera 10-20% za svaku odgodu, tj. prekršeno obećanje o terminu izlaska – izdavači bi bili oprezniji s objavom datuma, a igrači manje žurni za pre-orderima.

Označeno sa:

Komentari (15)

  • mili1985

    10.08.2022 - 17:21

    Drakonsko rješenje bi bilo odlično! I to bi trebalo biti pod normalnim.

  • AlexuS

    10.08.2022 - 17:53

    Jedna poenta toga je Hype, jer stvaranje istog tog hype-a daje izdavaocu igre mogućnost da vidi sa kolikom bazom potencijalnih korisnika raspolaže, te ako brojevi nisu ok dolazi do odgode i radi razloga prikupljanja veće baze.

    • marko1106

      @AlexuS, 11.08.2022 - 12:08

      I pre-order. Cyberpunk je imao 8 milijuna preordera prije izlaska igre. I da ne bi na kraju svih 8 tražilo povrat novca bilo je aj da mi izbacimo igru pa kako bude

  • vragec25cro

    10.08.2022 - 18:13

    Meni to takionak svejedno jer rijetko radim preordere i to vecinom par dana prije nego igra izađe.Multiplatform igre kupujem na popustu,xbox igre dođu day one na gamepass,od Sonyevih odigram horizon i sackboy,a nintendo igram mario world na 3ds ako nestane struje 🙂 Tako da mi datumi nisu bitni 🙂

  • Saren

    10.08.2022 - 19:04

    Tema oko koje se prepiremo i raspravljamo danima vec 🙂 Osobno mi je jedna od najgorih godina gaminga ovo ikad. Em susa katatrsofalnih razmjera, (jer je bilo vise mjeseci kad sam ili imao igru za odigrati a i ovih kad nisam ni jednu) em odgode. Kako sam rekao mogu shvatit da ima ovog il onog il se sta dogodi, nekome se rodi dijete, ovaj ode na godisnji itd itd… ok. Sve je to zivot. Ali zivce mi fakat digne kad mi se obeca zacrtani datum, dodjes do tog datuma ili netom prije samo da dobijes pljusku u vidu “whoops, napravili smo pogreskicu, odgadjamo za x/y datum u x/y mjesecu”. To sto su te hype-ali ko manijaci i obecavali datum, te svako malo ti davali promo materijale po drustvenim mrezama – nikome nista. Nabrijes se ko lav na antilopu i ostanes kratkih rukava na kraju. Ako me jos nesto poprilicno ljuti jest da vecina ove godine nabije svoje naslove u dva-tri mjeseca u godini. Sta ne postoje drugi mjeseci lol ?! Nitko normalan ne moze stic nit to sve kupit nit odigrat. Usporedbe radi 5 igara koje me zanimaju, koje su trebale doci sad u listopadu/Studeni na kupu kosta sa najskupljim izdanjima ravno 2400-2600kn. Ok, ne kupuju svi daj one, postoji uvijek sansa da ce igra bit flop ili gore, kupis, probas vidis da nije za tebe, izjeo vuk magare. Po meni kako sam nedavno rekao od 2018-te otisli smo nizbrdo. Da kuzim da je i kovid i ovo i ono, no prije (briga me sta ce me netko sad nazvati starim cangrizalom) smo imali kvartale kojih su se devovi drzali – znaci imao si razdoblja kad si mogao ocekivati hitove i tako je,do tada bar, uvijek bilo. Mozda sam nostalgican (jesam do vraga!) i star (yep) no cini mi se da je prije bilo jednostavnije i bolje. Kako rece Zoran, ne mozes nikome vise vjerovati, bilo mega AAA firma, bilo manji indie studio. Ono sta me jos pece u cijeloj prici jest kad ti netko obeca igru i onda tik prije izlaska promijene i kazu “early access”. Doduse svasta se danas i koristi ko izlika za produljivanje rokova. A sta se izdavaca tice radije bih da budu (da se nepristojno izrazim) kus i ne govore datume, vec neg to ostave developerima. Ako se osjecas namagarceno – bar ja. Radije bih da na igrama stoji “kad bude gotovo” i bio bez hypea i ocekivanja ikakvih, nego da imam situaciju – “yo! evo ti datum – haha- sucker- vidimo se nagodinu i btw daj mi novac za uzinu!”. Tuzna vremena neka su dosla.

    • Saren

      @Saren, 10.08.2022 - 19:05

      P.S. Hvala ti Zorane za ovaj clanak, ako nista barem da si olaksam dusu i da se kao ostarjeli gamer izjadati mogu lol.

  • Timotej Ignjat

    10.08.2022 - 19:27

    Super članak, sa svime se slažem osim s angažiranim dijelom s prijedlogom da se to može nekako popraviti. Taj korporativno-tržišni dio koji pritišće developerski jednostavno ne možeš ukloniti iz jednadžbe, bar ne za velike igre velikih izdavača. Zato postoji indie svijet, no sve ga je manje za važnije igre jer svatko tko je dobar uskoro mora ili početi raditi za velike (asimilacija) i/ili raditi opet sve veće igre zbog čega upadnu opet u isti problem. Kao i u svijetu filma, datumi postaju vrlo važni, i to iz više razloga nego za same filmove. Tu nije samo za koji će produljeni vikend ili praznik pasti premijera ili s kojim će se kalibrom konkurentskog uratka poklopiti, tu se računa i to što si i sam napisao – kako će se uklopiti u kompleksne suradnje kao što su Game Passovi i sve ostalo. Crunch je sudbina, i samo spontani novi trendovi mogu to srediti. Npr. kao što je umro trend MMO-a.

  • Veles

    10.08.2022 - 20:07

    U današnje vrijeme je postalo sasvim normalno da igra neće izaći na dan kada je planirana, gotovo da se to podrazumjeva. Isto tako je postalo normalno da će igra u inicijalnom lansiranju imati hrpu bugova, pa će tek kroz par mjeseci biti ispolirana. Zbog svega navedenog je najpametnije izbjegavati preorder. Lično ne igram ni jednu igru ako nije stara bar godinu-dvije. Međutim, bez obzira na to, ako je neko strastveni fan neke franšize, gotovo je nemoguće ne iznervirati se kada je odgode nekoliko puta, pogotovo ako je igra najavljena pije nekoliko godina. Kada je u pitanju ova spodoba sa naslovne slike, još ne mogu da shvatim zašto bi najavljivali Elder Scrolls 6 prije četiri godine, kada je jasno da neće izaći prije 2026/27. I još je manje jasno zašto su praktično već najavili Fallout 5. Osim ako nije u pitanju čisti sadizam

  • djosic85

    10.08.2022 - 21:11

    Znači investitori i dioničari ih stiskaju da objavljuju nerealne datume zbog love, a ja mislio to zbog nas gamera… 😁

  • Gebro_gaming891

    10.08.2022 - 22:52

    Onda dođe Sifu i izađe prije nego što je planirano.

  • Rastmahatta

    11.08.2022 - 07:27

    Meni gadnije dok napravim preorder, pa pomaknu datum unedogled….

  • Dick Johnson

    11.08.2022 - 07:54

    Neznam zakaj su svi tak tolerantni za odgode. Da ti majstor veli da bu auto gotov za 3 dana, pa jos 2, pa jos jedan, pa nije ujutro neg popodne, stero bi ga u kurac. Isto ko i ovi kaj rade igre, valjda ih neko pita kolko vam treba za to i to i onda vele tolko i tolko. Pa kad dode vreme imaju drek i moraju polirat. Ja nebi nis odgode i slicno, dan kad je receno da izlazi tad i izlazi, ak je igra nedovrsena raspustit studio ko primjer drugima.

  • Chimichangas

    11.08.2022 - 09:10

    I gaming firme su neuređene i ne zna se ko pije ko plaća, nema komunikacije između odjela i jasno i transparentno postavljenih zadaća/ciljeva/očekivanja. Na žalost ti koji objavljuju ovakve trailere, stavljaju datume, vjerojatno nisu nikad niti pričali s nekim developerom. Njima je to plan i to je to, a na kraju developeri budu krivi jer igra “kasni”. A tu je naravno i segment preordera – koji trenutno puni riznicu, isplaćuje plaće itd itd.. s te strane razumijem, ali slažem se da bi neki penal za odgodu trebao postojat, pogotovo za ljude koji su preorderali.
    dobar članak, pozdrav

  • SlavacRi

    11.08.2022 - 15:39

    Tema za podcast ali i da Igora uključite.

  • moordrak

    12.08.2022 - 01:46

    Eto jedan prigodni video umjesto komentara. Bravo HCL!

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?