HCL.HR

E3 je mrtav, a ovo su najsramotniji trenuci sajma zbog kojih je dobro da je tako

Zoran Žalac 01.04.2023.   •   11 komentara


Najstariji i najvažniji sajam videoigara vrlo vjerojatno je stvar prošlosti nakon što je otkazan drugu godinu za redom. Tim povodom prisjećamo se najsramotnijih i najneugodnijih trenutaka u 25-godišnjoj povijesti E3 sajma.

Navršit će se uskoro četiri godine kako se E3 sajam više ne održava u obliku kakvoga nekoć pamtimo. Planovi za E3 2023 jesu postojali, ali nakon što je sajam otkazan već drugu godinu za redom, postalo je jasno da je pred nama kraj jedne ere. Nije baš izgledno da će se E3 vratiti, barem ne u obliku u kakvom je do sada postojao. Stoga je prigodno vrijeme da se prisjetimo nekih istaknutih trenutaka u 25-godišnjoj povijesti sajma.

Jučer smo se u zasebnom članku prisjetili značajnih i iznenađujućih trenutaka, a sad je došao red na one sramotne i neugodne trenutke koji su izazivali susramlje i vodili nas do razmišljanja zašto uopće pratimo takvo što.

Pa krenimo kronološki:

E3 2006 – nešto je trulo kod Sonyja

Mnogi će reći da je Sony / PlayStation imao neke od najboljih konferencija u povijesti E3 sajma i to je točno. Međutim, imao i jednu koje se sada istinski srame. Osjetilo se u ljeto 2006. da nešto nije uredu pred lansiranje PlayStationa 3. Igre koje je Sony prezentirao na svojoj pozornici bile su za zaborav. Nitko se primjerice ne sjeća Genjija 2 koji je postao meme zbog svog povijesno točnog protivnika u obliku ogromnog raka.

Istina je da smo na ovoj prezentaciji vidjeli Metal Gear Solid 4, Uncharted i Assassin’s Creed, no većinu programa ipak su zauzele igre kao što su Afrika, Eye of Judgment, Warhawk, Fatal Inertia, Bladestorm, Gundam i drugi naslovi kojih se rijetko tko sjeća. O mikrotransakcijama se ovdje pričalo kao o blagodati za koju je dobro da je prisutna na PlayStationu 3, a onda je sve bilo zacementirano cijenom od 599 američkih dolara. I dan danas, 17 godina kasnije, to ostaje najviša cijena koju je Sony tražio za jednu PlayStation konzolu.

E3 2007 – Activision naručio loš humor

Vjerovali ili ne, tvrtka Activision je nekoć imala svoje E3 prezentacije. A ona iz 2007. godine bila je toliko neugodna i loša da su se svi u Activisionu pretvarali kako se nikad nije dogodila. Razlog tome bio je angažman komedijaša Jamieja Kennedyja koji je vodio cijeli program. Nezainteresirani voditelj djelovao je pijano, publici je dobacivao da su djevci, a uspio je iritirati i Tonyja Hawka koji je došao predstaviti svoju igru Proving Grounds. U jednom je trenutku sam Kennedy bio ismijan od strane jednog developera, na što je publika reagirala pozitivno jer je to bila najbolja šala u cijelom programu.

14 godina kasnije, komičar je izjavio kako nije bio pijan na ovoj prezentaciji, nego samo umoran od snimanja, a posao nije shvatio ozbiljno jer nije bio svjestan da itko zapravo prati gamerske sajmove. Jasno je, naravno, da poslije ovoga više nikad nije dobio angažman kod Activisiona.

E3 2008 – Nintendova glazbena točka

Sjećate li se igre Wii Music? Naravno da se ne sjećate – nitko to nije igrao pokraj Guitar Heroa i Rock Banda. Međutim, igra je definitivno imala nezaboravnu prezentaciju na E3 sajmu, gdje je petero ljudi uživo izvodilo Super Mario temu. Ukratko, bend je zvučao kao da nikad u životu ništa nisu svirali, ni odvojeno ni u grupi.

Trajalo je to sve minutu i pol, ali činilo se kao vječnost. Nakon ovakve izvedbe neki su u publici postali svjesni da ponekad treba cijeniti i tišinu. A Nintendova ideja igre koja ljude bez sluha za glazbu pretvara u glazbenike vrlo brzo je zaboravljena. Iako se prodala u više od dva milijuna primjeraka, bila je to jedna od najlošijih igara koje je Nintendo izbacio za popularnu Wii konzolu.

E3 2009 i 2010 – nova era igranja koju nitko nije htio

Microsoft je 2009. tražio odgovor na tada popularnu Wii konzolu kroz kameru koja igrača pretvara u kontroler. Prvo je ona bila prezentirana kao Project Natal, a godinu dana kasnije kao Kinect. I teško je odabrati koja je prezentacija bila gora. Bilo je tu lažnih demonstracija tehnologije koje su bile odglumljene, pune nepotrebnih funkcionalnosti te ispraznih obećanja koja se nikad nisu ostvarila. U jednom je trenutku čak i filmski redatelj Steven Spielberg došao na pozornicu da bi rekao kako je Kinect revolucija koja će definirati budućnost gaminga.

No, već se i 2010. vidjelo da je Kinect igračka kojom su mogli biti impresionirani samo mladi gameri. Uostalom, iz Xboxa su to i sami poručili između redaka, dvominutnom prezentacijom igre Kinectimals u kojemu se dijete skrivalo po pozornici od virtualnog tigra. Ni dan danas nikome nije jasno tko je u Microsoftu smatrao da je ovo prezentacija koju će šira javnost smatrati dražesnom.

E3 2010 – cirkus zvan Konami

Konamijeva E3 konferencija iz 2010. godine smatra se jednim od najgorih, ali i najsmješnijih događaja u povijesti E3 sajma. Nemoguće je izdvojiti samo jednu neugodnu stvar iz ove prezentacije. Loši skečevi, tehničke poteškoće, nervozni prezentatori, entuzijastični plesač, šamaranje polugolih boraca na pozornici… ma ovaj show program imao je baš sve!

Začudo, ovo je ujedno bila i zadnja Konamijeva konferencija povodom E3 sajma. Bit će da jednostavno nismo znali cijeniti to što smo 2010. dobili, jer se takva razina bizarne komedije više nikad nije ponovila.

E3 2011 – previše kofeina kod Ubisofta

Ubisoft je na E3 sajmu 2011 slavio svoj 25. rođendan i trebala je to biti humoristična proslava s usporedbom koliko su danas stvari različite, ali opet iste kad pogledamo natrag u prošlost. No, cijelu je koncepciju još jednom upropastio voditelj, u ovom slučaju Ubisoftov Aaron Priceman, zvan Mr. Caffeine. Njemu se treba priznati da je na pozornici bio energičan, ali i krajnje iritantan zbog česte fraze „Doodly Doodly Doop” kojojm je nastojao dočarati povratak u prošlost. Humor mu je bio suhoparan, a bilo je i čudno i to da kao Ubisoftov zaposlenik nije znao pravilno izgovoriti prezime Toma Clancyja.

Nakon što je primio negativne reakcije na ovu prezentaciju, gospon Kofein više nije bio dio Ubisofta niti se više ikada pojavljivao na E3 sajmu. Iako je postao meme na internetu, Ubisoftu nije bilo do šale pa su za buduće prezentacije angažirali druge voditelje i voditeljice, da bi u konačnici odustali od humorističnog ugla u svojim prezentacijama.

E3 2019 – publika je luda za Bethesdom

Znalo se oduvijek da je publika koja sjedi na konferencijama E3 sajma dobrim dijelom dovedena ondje kako ne bi bilo neugodne tišine. Netko povremeno mora i pljeskati da ne bude neugodno kad to ljudi na pozornici rade sami sebi. No, na zadnjem E3 sajmu koji je održan u fizičkom obliku imali smo i publiku koja je bila previše entuzijastična. Bethesdina prezentacija tako je imala gotovo neizdrživu količinu vrištanja i odobravanja iz publike.

Još bismo ovo razumjeli da je na toj prezentaciji bilo nečega što bi trebalo izazvati snažnu reakciju publike. Međutim, pljeskalo se i glasalo na svaku sitnicu, do te mjere da je svima postalo jasno kako reakcije publike nisu iskrene nego su puko glumatanje, k tome još i prenaglašeno. Zbog toga je i samim developerima na pozornici bilo neugodno.

Tijekom 25-godišnje povijesti E3 sajma bilo je još nekoliko trenutaka za pamćenje, a ako želite listu onih koje smatramo pozitivnima, naći ćete ju u zasebnom članku. Koje vi trenutke E3 sajma pamtite po dobrome?

Komentari (11)

  • Darcoolio

    01.04.2023 - 19:15

    “No, već se i 2010. vidjelo da je Kinect igračka kojom su mogli biti impresionirani samo mladi gameri.”
    Apsolutno netačno.

    • Zoran Žalac

      @Darcoolio, 01.04.2023 - 19:32

      U kojem smislu? Developeri očito nisu bili naročito impresionirani jer značajne podrške za Kinect baš i nije bilo, čak ni kad je svaki Xbox One dolazio u paru s Kinectom. A ni igrači očito nisu bili impresionirani; jer da jesu, nešto bi se od toga zadržalo. Možda ne nužno dio s praćenjem pokreta, ali tipa glasovne naredbe. Da je Kinect bio ludo impresivan, brže bolje bi ostali kopirali to po čemu je impresivan, tako to obično ide.

    • Darcoolio

      @Zoran Žalac, 01.04.2023 - 20:08

      Developeri ni danas ne rade ništa po pitanju mnogo po pitanju VR za Sony, pa to ne znači da se igračima to ne sviđa.
      A da nisu kopirali, Sony ima svoju verziju, Nintendo takođe.
      Ali ok, znam da si voljan da braniš svako slovo svog teksta, bez obzira da li si u pravu ili ne.

    • Dragan[MKD]

      @Zoran Žalac, 01.04.2023 - 20:42

      Taj kinect smo koristili na sveučilištu, na predavanju računarstva i robotika, bilo je zanimljivo, pružao je dosta naprednih mogućnosti za programiranje.

    • moordrak

      @Zoran Žalac, 01.04.2023 - 20:49

      Bilo je više razloga zbog kojih je Kinect propao. Prvo i osnovno, tehnologiju Kinecta MS je stogo čuvao za sebe. 3rd party developeri su imalo slab, gotovo nikakav pristup API-u, a oni koju su ga dobili, plaćali su masno licence. Realno, developeri nisu imali interesa za razvijanje nečega što će se slabo ili gotovo nikako prodavati. Upravo zato Kinect nikada nije dobio killer aplikaciju. Kinect se smatrao gimick gadgetom.
      Uređaj sam za sebe ima nevjerojatne mogućnosti i da je MS odigrao drugačije, Kinect je mogao zaživjeti izvan gaminga. Tek godinama kasnije su dali javno na korištenje API što je iskorišteno za različite aplikacije u PC svijetu. Popularizacijom 3D pisača i prenošenjem virtualnog u realno, mogućnost mapiranja prostora se pokazala kao puni pogodak. Kinect može poslužiti kao vrlo solidan 3D skener. To je samo jedna od mogućih aplikacija. Navigacija na “pametnim pločama” je recimo još nešto gdje se Kinect može fino iskoristiti.
      Griješiš kada kažeš da je bio zanimljiv samo djeci. Nije. Kinect je pružao vrlo visok stupanj imerzije u mnogim igrama. Kinect Star Wars jer recimo jedna od onih igara od kojih doslovno padaš s nogu igraš li je nekoliko sati. Isto kao i Fruit Ninja Kinect ili The Gunstringer. Ono što je MS nažalost ukinuo kroz godine je upravljanje xboxom kroz pokrete. Na x360 sam dugo, dugo vremena koristio geste i voice kontrolu za Netflix.
      Kinect je bio gadget izvan svog vremena. Danas postoji toliko mogućih aplikacija i situacija za koje možemo koristiti ovaj vrhunski senzor, pogotovu za one sa pametnim domom no eto. Vrijeme Kinecta je gotovo.

    • Zoran Žalac

      @moordrak, 02.04.2023 - 09:32

      Izvan gaminga je bilo potencijala, da, ali u kontekstu gaminga… Kinectimals, Star Wars kojeg se nitko ne sjeća, onaj neki Fable on rails… Generalno igre za klince. Glasovne naredbe se unutar igara nisu zadržale. Tehnologija je bila zanimljiva, ali primjena u gamingu, kao što kažeš – gimmick.

  • vragec25cro

    01.04.2023 - 22:09

    Kinect bio fora kaj se tice nekih sportskih igara koje igraona x 360,ali ga Microsoft ubio

  • PS2MASTE®

    01.04.2023 - 22:49

    “Konamijeva E3 konferencija iz 2010. godine smatra se jednim od najgorih, ali i najsmješnijih događaja u povijesti E3 sajma”

    Ma daj. To je najbolja konfa ikad. 😀

  • Dad of Boy

    01.04.2023 - 22:54

    Konami zajebo i Monty Python! 😂

  • Cone3006

    01.04.2023 - 23:40

    Konami ih je sve uveliko prestigao po tom pitaju(2010).I dalje se jezim koliko je ono bilo neugodno

  • mirkunjaaa

    03.04.2023 - 07:09

    Nije da branim Sony ali zašto svi ističu cijenu od 600 dolara?
    Koliko se ja sićan bila je identična konzola samo sa manjim hard diskom za 500 dolara 🤷‍♂️
    Svi odma oće najskuplje 😁😁
    Svejedno je bilo skupo, malo su poletili slažem se, ali sama prezentacija nije zato bila sramotna.
    Više šokantna 😁

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?