Bioshock [Xbox 360]

Ivan Renić

Ako igrate FPS-ove, vjerojatno i sami znate koliko ste samo ispraznih naslova odigrali u posljednjih nekoliko godina. Većina novijih FPS-ova svoje adute otkriva u grafici, fizici ili nečem sličnom. Ta situacija je pogotovo primjetna s najavama DX10 igara, koje bi uskoro trebale zapljusnuti tržište, stoga je pravo čudo da se među njima našao i BioShock. Sredinom prošlog stoljeća vizionar Andrew Ryan shvatio je da je sputan društvom u svojem okružju. Okupio je najveće znanstvenike svog doba te s njima izgradio nešto naizgled nemoguće – ogromni grad na dnu oceana.

Rapture nije bilo nemoguće izgraditi na dnu oceana – bilo ga je nemoguće izgraditi bilo gdje drugdje. Odijeljeni od vanjskog svijeta, mogli su stvoriti vlastiti u kojem veliki umovi neće biti sputavani malima. U tome su i uspjeli. Jedno vrijeme Rapture je bio utopistički svijet. Jedno otkriće zauvijek je promijenilo lice Rapture-a. ADAM je omogućio vrlo brze i naizgled bezopasne genetske modifikacije. Naravno, uskoro su ljudi počeli jedni drugima otimati ADAM. Zato su stvorena bića koja su na neki način trademark BioShocka – Little Sisters i Big Daddies. Little Sisters su genetski modificirane djevojčice koje imaju samo jedan zadatak: tražiti ADAM. No ipak, one su samo male, nejake djevojčice, pa su stvoreni i Big Daddies – zaštitnici Little Sisters.

Na početku igre nalazite se u avionu koji se odjednom počinje rušiti. Nakon što avion udari u površinu mora, vi postajete svjesni da se morate izvući pod svaku cijenu. Vi ste jedini preživjeli. Okruženi vatrom, nemate izbora nego pobjeći u misterioznu zgradu koja izvire usred oceana – ulaz u Rapture. Već sam taj ulazak u Rapture spustit će vam vilicu do poda. Cijela igra izgleda apsolutno prekrasno. Često ćete samo razgledavati grad i sliniti nad grafikom. No, brzo ćete se opeći. Grad je pun ljudi koji vas žele mrtvog, pa se konstantno borite. Srećom, to vam neće biti gnjavaža jer je borba odlično izvedena. Ne postoje dvije borbe koje će izgledat isto. Svijet je potpuno interaktivan pa mnogo toga možete koristiti kao oružje, ali isto tako niti Spliceri (građani) neće prezati od istog. Odlična umjetna inteligencija učinit će borbu još uzbudljivijom. Naime, ako zapalite Splicera, on (ili ona) će urlikajući tražiti najbliži izvor vode. Ako imaju malo energije, otrčat će do najbliže stanice za liječenje i izliječit će se. Također, niz plazmida omogućit će vam da ih okrenete jedne protiv drugih i slično. Ono što taj grad razlikuje od većine gradova u tipičnim FPS-ovima (osim što je na dnu oceana :P) jest to da on živi i bez vas. U većini FPS-ova hodate hodnicima, a protivnici iskaču ispred vas uvijek na istim mjestima. Ne i u Bioshocku. Vi možete samo stajati sa strane i promatrati kako Little Sisters traže ADAM, kako im ga Spliceri pokušavaju oduzeti pa bivaju pokošeni, kako Spliceri šeću po gradu, kradu, bore se sa sikjuriti kamerama i slično. To vam zbilja daje osjećaj da ste i vi samo jedna karika u lancu koji tvori Rapture.

Ako niste već čitali neke recenzije igre (što je gotovo nemoguće, osim ako vas igra nimalo ne zanima), vjerojatno vam iznad glave stoji znak „WTF?“. Dakle, ADAM vam omogućuje korištenje plazmida i tonika. Što su plazmidi i tonici? Plazmide odabirete kao oružja, te ih na isti način i koristite. Zapravo, plazmid je samo fensi riječ za magiju. Ima ih svakakvih, sve od telekineze pa do Enrage-a koji okreće vaše protivnike jedne protiv drugih. Hipnotizirajte Big Daddy-ja da bi štitio vas i bezbrižno hodajte hodnicima Rapture-a. Sve to i još mnogo drugih stvari bit ćete u mogućnosti napraviti pladzmidima. Što je najbolje, oni nisu tu kao beskoristan dodatak koji ćete koristiti na dva ili tri mjesta u igri. Tonici su promjene genetskog koda koje daju razne efekte i djeluju pasivno (dakle, ne morate ih aktivirati). Ima ih oko pedesetak u igri, a poneki zbilja uvelike olakšavaju neke stvari u igri. Ima ih svakakvih. Primjerice, tonik koji strese bilo koga tko vas dotakne ili tonik koji vas čini nevidljivim nakon nekoliko sekundi mirovanja. Mogućnosti u igri su (gotovo) neograničene, pa možete pustiti mašti na volju! No, nije to tako jednostavno kako (možda) izgleda. Za sve to vam treba ADAM, koji možete dobiti jedino od Little Sisterica. Dakle, borbe s Big Daddy-jima su jednostavno neizbježne, a u tim slučajevima pripremite puno municije i health paketa. Kad jednom srušite Big Daddy-ja, imate dvije opcije što se tiče djevojčice. Možete je potpuno obraditi (ne to, perverznjaci jedni J) i dobiti sav ADAM koji nosi, ali ona to neće preživjeti. Druga opcija je spašavanje. Pri tome ćete dobiti manje ADAM-a, ali ćete ponekad dobiti bonus za vašu dobrotu.

Nešto što ste sigurno primijetili na screenshotovima, a isto je uvelike hvaljeno u svim recenzijama igre je dizajn. Dizajn 50-ih i 60-ih godina savršeno se uklapa u igru te je besprijekorno izveden. Ono što ne možete vidjeti na slikama, a u igri će vas vjerojatno jednako oduševiti jest zvuk. Odlična orkestrirana glazba (koja se ne pojavljuje prečesto, ali svakoj pojavi ćete se jako veseliti) i još bolji voice-overi, uvjerljivi zvučni efekti… Svaki aspekt zvuka u igri odlično je odrađen te se vidi da nisu štedjeli. Vrlo pohvalno. OK, dosad ste vjerojatno shvatili da je tehnička podloga igre besprijekorno odrađena, no što je s ostalim stvarima

E pa, igrivost je vjerojatno najbolji dio igre, velikim dijelom zbog borbe koju sam opisao. Osim toga, odličan level design natjerat će vas da istražite svaki komadić grada prije nego nastavite s pričom. Uz sve to, tu su i tonici i plazmidi koje ćete vjerojatno stalno izmijenjivati i koristiti do besvijesti jer su svi jako korisni. Ono što još dosad nisam spominjao jest hakiranje, Vending Machines, U-Invent aparati…
Vending Machines su aparati za kupovanje. No, umjesto grickalica i sokova, ovdje kupujete health paketiće, municiju i slično. U-Invent aparati služe upravo za ono što im i ime sugerira – „izmišljanje“ stvari. Dakle, putujući Rapture-om u raznim kutijicama, ormarima i ostalim spremištima naći ćete baterije, vijke, šarafe i slično. Na U-Invent stanicama koristite skupljene dijelove za „izmišljanje“ municije, health paketića i sličnih stvari za koje bi inače dali novac. Hakiranje je vrlo važno u igri, a izvedeno je u obliku mini igre u kojoj morate spojiti dvije točke cijevima bez prekida. Hakirati možete Vending aparate (što snižava cijene), U-Invent aparate (potrebno je manje stvari za proizvodnju nečega), kao i bilo što što se tiče osiguranja u Rapture-u. Hakirajte sigurnosne kamere pa se na vas više neće obazirati, a kad uoče vaše protivnike, aktivirat će alarm. Postoje i Power to the People uređaji, na kojima nadograđujete oružja, a svaka nadogradnja očituje se i fizičkim dodatkom na oružje.Kad smo već kod oružja, ona su više manje klasična, a raznolikost donose različite vrste municije za svako oružje. Također, oružja su dobro izbalansirana, a različite vrste municija nisu samo šminka, već ćete nakon nekog vremena taktički birati oružje i tip municije za svaku vrstu protivnika. Među oružjima se nalazi i kamera, koja služi za istraživanje. Slikajući razne vrste Splicera, Big Daddy-je, sikjuriti kamere i ostalo, povećavat ćete „znanje“. Svaki level istraživanja nekog elementa donosi vam neko novo saznanje o tome ili jednostavno povećanje štete za predmet istraživanja. Što više slikate (a važna je i kvaliteta slike), više ćete razvijati svoje istraživanje. Simple as that.

Jedna od stvari koja je također odlična u ovoj igri, dok je u tipičnim FPS-ovima na zadnjem mjestu je priča. Nju ćete otkrivati preko cut-scena, radio komunikacije te audio dnevnika koje ćete skupljati u uredima, stanovima ili nasred ulice. Glavnu priču ćete saznati prolaskom igre, ali tek sakupljanjem svih audio dnevnika saznat ćete pozadinu cijele priče, kao i o samom životu ljudi koji su živjeli u Rapture-u. Replay value je također tu jer postoje tri različita završetka koja možete otključati različitim načinom prolaska igre. Samo trajanje igre je isto u redu. Za jedan prolazak trebat će vam minimalno petnaestak sati. Uz dodatno istraživanje svake lokacije, taj broj se povećava na dvadesetak.

Čitajući ovu recenziju sigurno ste primijetili da nisam naveo niti jednu manu. Ovo je jedna od onih igara za koje morate biti cjepidlaka da biste našli manu. Da, par sitnica mogu se nazvati manama. Recimo, hakiranje nakon nekog vremena postane pomalo zamorno, no postoje automatic hack tools koji rješavaju taj problem. Također, igra nema multiplayer, ali nije ni potreban. Dapače, omogućio je programerskom timu da se više usredotoče na fenomenalan single player. Zadnja stavka bila bi linearnost, koja je zapravo tu u manjoj mjeri nego što se na prvi pogled čini te je uvjetovana pričom (neću spoilati, odigrajte). BioShock je nadmašio apsolutno sva moja očekivanja. Kad je prvi put najvaljen prije nekoliko godina i čim je objavljen prvi game art, ideja igre i slike su me odmah privukle igri. Sad kad je igra tu, moram reći da je BioShock po meni definitivno igra godine, pa čak i više. Jedna od najboljih igara koje sam ikad zaigrao. Ono što ne primijećujete kod drugih igara, u BioShocku ćete primijetiti još manje, upravo zato jer je sve integrirano u jednu od najbolje dizajniranih i osmišljenih lokacija za igru – podvodni grad Rapture. Na kraju ove recenzije, ne znam je li uopće potrebno dodatno trošiti riječi na opisivanje igre koja je toliko genijalna u svakom pogledu. Zbilja nemate izgovora da ne odigrate BioShock. Čak i ako ne volite FPS-ove, odigrajte BioShock, svidjet će vam se. Ako nemate potreban hardver, ukradite ga, ali obvezno odigrajte BioShock.

I u nekom glasovanju za igru godine, BioShock je jedina igra koja bi vam trebala biti u konkurenciji. Zapravo, ne znam zašto uopće još ovo čitate. Džojstik/tipkovnicu&miša u ruke i zaronite duboko pod površinu oceana.