Eador: Masters of the Broken World

Prije nego započnem s opisivanjem i kritiziranjem igre, valjalo bi prvo reći da su ovi dojmovi oko Eadora bazirani na 1.08 verziji, što sugerira da je igra već jedno vrijeme na tržištu. Naime, Eador je jedan od naslova koji su u vrijeme izlaska sadržavali poveći broj bugova i problema na određenim konfiguracijama. Iako ja nisam imao toliko bugova koliko su ih drugi prijavljivali (valjda je moja starija konfiguracija imuna na bugove, moš mislit), developer redovito izbacuje patcheve koji poboljšavaju gameplay ove fantasy strategije. Uz to, Masters of the Broken World iliti MOTBW je grafički remake Eador: Genesisa koji je izašao 2009. godine, pa moram reći i da je ovo prvi put da se osobno upoznajem s Eador svijetom.

Dakle, MOTBW je fantasy strategija na poteze s roleplay elementima gdje odluke, odnosno odgovori, imaju svoje posljedice. Igra nas stavlja u ulogu „besmrtnog“ boga, vrhovnog bića, vladara, koji god vam naziv više odgovara, čiji je zadatak osvajati krhotine uništenog svijeta i tako stvarati vlastiti. No, to naravno neće uvijek biti lagan posao jer mi kao igrač nismo jedini vladar koji radi na tom zadatku. Zbog toga se kampanja MOTBW-a dijeli se na dva dijela, astralni kojeg nastanjuju ostali vladari i gdje biramo krhotine koje ćemo pridodati vlastitome svijetu te fizički na kojemu se odvija gradnja, istraživanje i naravno borba. Upravo u takvom dizajnu leži veličina ove igre.

Pored naših screenshota koje možete provjeriti kroz ovu recenziju, dobro bi bilo da pogledate i ovaj gameplay trailer, čisto da dobijete bolji osjećaj o tome što opisujemo u nastavku teksta.

Svaka krhotina sadržava specifične bonuse i zgrade koje se otključaju nakon osvajanja. I to je dosta bitno. Jer ako preferirate igrati s Wizardom, tada je bolje osvajati krhotine koje otključavaju nove zgrade za magije, ali ako rotirate nekoliko heroja tada nije toliko bitno koju ćete krhotinu osvajati jer svaka sadrži nešto što će vam koristiti – bilo da se radi o zgradi ili nekom bonusu koji možete aktivirati prilikom osvajanja iduće krhotine. Također, prije nego se odlučite na iduću akviziciju za svoj svijet, bitno je promisliti o veličini i vrsti samoga svijeta. Na najmanjim krhotinama uvijek je prisutan samo jedan vladar koji se bori s vama za osvajanje, dok je na većim krhotinama više vladara što uključuje i izazovniji gameplay na koji treba biti spreman. No, osim same veličine, vrsta svijeta također utječe na gameplay. Krhotine koje nastanjuju nemrtva bića obično imaju mnogo manje provincija sa živom populacijom, dok razvijene krhotine ne nude mnogo toga za istraživanje.

Na svakoj krhotini treba odabrati heroja koji služi za osvajanje te istraživanje njenih provincija i naravno za borbu. Ovisno o vlastitim preferencijama možete birati između Warriora koji je odličan za blisku borbu, Scouta koji je specijaliziran za borbu na daljinu, Commandera koji upravlja vojskama i Wizarda koji može podizati različita čudovišta te se specijalizira za magije. No ono što je u kontekstu samih heroja posebno zanimljivo je mogućnost koja se otvori na desetom levelu, a koja omogućuje stvaranje hibridnog heroja. Meni primjerice najviše odgovara početi s Warriorom i onda ga pretvoriti u hibrida sa Scoutom da dobijem mogućnost korištenja luka, odnosno samostrela uz mač. Naravno, svaki heroj ima svoje prednosti i mane pa treba probati igrati sa svakim i vidjeti koji će vam najviše odgovarati, odnosno biti najzanimljiviji za igranje.

Ono čime se Eador posebno ističe su razni nasumični događaji koji donose pogodnosti ili štetu provincijama koje se nalaze pod vašom vlašću. Primjerice, to mogu biti stvari poput iznenadnih potresa pri čemu dobivate mogućnost poslati pomoć u oštećenu provinciju. Takvo pomaganje će vas naravno novčano koštati, ali će vam zato podanici u toj provinciji biti zahvalni. Ako im pak odbijete pomoći tada se mijenja raspoloženje stanovnika provincije što kasnije može rezultirati time da razočarani puk digne ustanak, a ukoliko nemate nikoga da brani tu provinciju – možete ju i izgubiti.

Isto tako, može se dogoditi da se čarobnjaci malo zaigraju s magijama pa naprave nepogodnost poput magle unutar koje misteriozno nestaju stanovnici. Onda dobijete izbor između kupnje užadi, unajmljivanja ljudi da pronađu izvor problema ili da u potpunosti ignorirate što se događa u provinciji. Upravo u takvim sitnicama Eador briljira jer svaka odluka ima svoju posljedicu. Čak je ponekad potrebno napraviti i nešto što će rezultirati nezadovoljstvom stanovnika, ali će zato vama kao igraču ići na korist.

Ako nemate novca, postoje tu i neki događaji koji će vam napuniti blagajnu, ali koje stanovnici neće baš cijeniti. Jedan od primjera toga može biti da čarobnjak želi napraviti kišu, ali umjesto toga napravi zlatnike koji probiju krovove i rade ljudima štetu. Tada opet imate mogućnost pomoći ljudima u nevolji ili narediti sakupljanje zlatnika za svoju vlastitu, sebičnu kesu. Isto tako, susjedne provincije koje su nastanjene protivnicima mogu napasti one koje su pod vašom vlašću, a o samom neprijatelju ovisi hoće li vam napraviti štetu po blagajni ili će preuzeti cijelu provinciju tjerajući vas da ju ponovno osvojite ako ju želite nazad.

Još jedan vrlo važan element gameplaya je istraživanje provincija jer na taj način možete doći do zanimljivih predmeta koji će koristiti vašem heroju ili herojima ako ih imate više. Istraživanjem ćete, primjerice, pronalaziti blago, a poslužiti će i za povećanje nastanjive površine koja služi za daljnji razvoj samih provincija. Nikad ne znate što ćete istraživanjem pronaći i to je ono što taj element igre čini nepredvidivo zabavnim. Osim toga, istraživanje je često i prijeko potrebno jer u provincijama koje su ponešto udaljenije od vašeg dvorca obitavaju znatno spremniji protivnici od bagre koju ćete sretati pri početku, a kroz istraživanje možete saznati gdje se slabiji protivnici nalaze.

Uz razvijanje dvorca i mogućnost istraživanja provincija, borba je treći element koji zaokružuje igru. MOTBW poput ostalih fantasy TBS igara sadrži heksagone na kojima se nalaze jedinice. No Eador ima više načina regrutiranja jedinica u vojsku. Jedan je putem zgrada koje se otključavaju osvajanjem krhotina, dok je drugi unajmljivanje plaćenika unutar dvorca. Treći način veže se uz istraživanje jer se unutar različitih provincija mogu pronaći različita bića koja ih nastanjuju, a koja možete regrutirati. Primjerice, unutar određenih šuma možete regrutirati neka šumska stvorenja, a ako pronađete paukova jaja unutar neke provincije, možete ih dodati u svoj inventar i nositi uokolo sve dok ne osjetite potrebu da ih aktivirate i pozovete tako i paukove u svoje redove.

Same bitke sadrže nekoliko elemenata na koje valja paziti. Osnovni element je stamina koja diktira koliko poteza jedinica može napraviti. Ako potrošite sve bodove za akcije, tada se jedinica mora odmoriti prije nego može napraviti idući potez, što u dugotrajnim borbama postaje veoma bitan element. Uz staminu, tu je još i moral. Gubljenjem vojske, jedinice mogu postati demoralizirane i zbog toga više neće biti od koristi unutar borbe. Zadnji elementi su vrsta terena i jedinica. Ovisno o terenu, možete dobivati različite bonuse i iskorištavati prirodne prepreke za različite taktike. Recimo, brdovita područja usporavaju kretanje ali donose bonus jedinicama koje mogu ubijati na daljinu tako da im se poveća domet. Određeni tereni poput planina ili vode su za zemljane jedinice neprohodni, dok leteće mogu tamo sletjeti i napasti protivnika. Upravo zbog svih ovih elemenata, sama borba je zabavna jer jedan krivi potez može značiti smrt jedinice, čime vas igra uspješno drži u napetosti i oprezu. Naravno, borba ne mora uvijek biti rješenje jer se uz dobru diplomaciju također mogu osvojiti provincije.

Napretkom kroz kampanju i sama igra postaje dublja jer svaki novi vladar kojeg upoznate po putu ima svoj pogled na to kako bi Eador trebao izgledati. Tu posebno dolaze do izražaja odluke samog igrača jer jedan krivi odgovor može značiti da će vas neki vladar napasti i pokušati uništiti. Naravno, ako se vama netko ne sviđa ili ne dijelite njegov pogled na svijet, također imate mogućnost napasti vladara i eliminirati ga iz igre.

No uz sve te dobro promišljene i većinski dobro izvedene elemente gameplaya, igra vidno pati i od određenih problema. Iako je riječ već o 1.08 verziji, neki tehnički problemi su i dalje prisutni. To se prvenstveno odnosi na povremeno rušenje igre ili zamrzavanje tijekom borbe, no Eador sadržava opciju da AI završi borbu za vas pa se ne mora uvijek ugasiti igru. Idući problem koji se odnosi na tehnikalije su animacije unutar bitaka. Točnije, animacije kasne za akcijama koje jedinice izvode. Dakle, kada napadnete protivnika, prvo se prikaže koliko je HP-a izgubio, a tek onda vidite animaciju strijele ili udarca oružjem. Ovo i nije toliki problem jer ne utječe na gameplay, ali je primjetan i konfuzan te odaje dojam da developer i nije posvetio previše vremena na dotjerivanje onih finih detalja.

Kritika se može uputiti i na kvalitetu protivničke umjetne inteligencije. Ponekada vladari rade dobre poteze, ali događaju se i situacije kada izgledaju kao da su se izgubili u vremenu i prostoru. Neutralne jedinice tijekom bitaka također imaju čudne odluke koje ponekada nemaju smisla i idu vama na korist. Naravno, kod nekih težih bitaka za koje postoji mogućnost da ih izgubite, takve nasumične odluke koje idu vama u korist ponekad ćete pozdraviti sa smješkom na licu, ali je zbog toga moguće i da se izgubi element izazovnosti same borbe. No, najveći nedostatak može se uputiti prema multiplayer komponenti koja sadržava samo taktičke bitke. Klasični multiplayer u kojemu se s društvom nalazite na mapi te osvajate provincije, istražujete i razvijate dvorac kao i heroja – jednostavno ne postoji. Jedina opcija za multiplayer okršaje su međusobne borbe. Iako i to ima svoju draž zbog palete taktičkih mogućnosti, Eador ipak zaslužuje pravi multiplayer radi svih sitnica koje sadrži tijekom samostalnog igranja.

Iako se može dobiti dojam da je igra repetitivna jer se pri osvajanju svake nove krhotine sve mora iznova raditi, razni nasumični događaji, a i sama raznolikost krhotina uspješno poništavaju dojam repetitivnosti. Eador je jednostavno prepun različitih sitnica koje produbljuju gameplay te ga čine interesantnijim i zabavnijim. Tako se, primjerice, unutar različitih provincija može pronaći arena za dvoboje u kojoj je moguće sudjelovati ili se pak kladiti pa gledati dvoboj između ponuđenih natjecatelja. Postoje i provincije u kojima se može pronaći labirint, diplomacija omogućava sklapanje savezništva s neutralnim jedinicama, a na kraju postoje i neki sporedni zadaci koji se mogu aktivirati razgovorom. Pored svega toga, za kraj jednostavno moram spomenuti i gremlina Zarra koji zbog odličnog napisanog teksta daje jedan poseban štih tijekom kampanje sa svojim savjetima i šalama.

Za 20 dolara koliko igra košta na GOG-u, s Eadorom dobijete vrlo dobrog predstavnika fantasy TBS žanra s hrpom nasumičnih, malih detalja koji ga čine unikatnim, interesantnim i najvažnije od svega – zabavnim. Dobijete uz to i propuštenu priliku s multiplayerom te ponešto iritantnih tehničkih problema, ali sve u svemu – dobre strane Eadora ipak su snažnije naglašene od svih loših.

Kada igra postigne ono da sami sebi govorite ‘još samo jedan turn’, tada znate da ste pronašli pravog gutača vremena. Eador: Masters of the Broken World je upravo takav naslov koji bi se mogao svidjeti svakom fanu fantasy TBS igara.

75 Naša ocjena
  • roleplay elementi
  • nasumični događaji