PlayStation Move

Igor Belan

Dok je Nintendo sa svojom Wii konzolom prvi predstavio u potpunosti funkcionalno riješenje za upravljanje video igara pokretima, ekipa iz Sonya i Microsofta polako je u tajnosti razvijala svoje tehnologije i promatrala kako njihove konzole inovativni Wii jednostavno ubija prodajnim rezultatima. Odgovor dvaju velikana morao je uslijediti i desio se prije više od godinu dana kada su Sony i Microsoft predstavili svijetu svoje tehnologije za upravljanje pokretima, na kojima su radili posljednjih nekoliko godina.

Microsoft Kinect

Microsoftov Kinect kaže da smo mi kontroler

Veliki MS predstavio je svijetu Kinect (tada nazvan kodnim imenom Project Natal), u potpunosti novi koncept za upravljanje pokretima baziran samo na snažnim kamerama koje bi trebale pratiti sve što radimo i prenositi te pokrete u igru. Čim su kamere u igri, prednost nad Wii konzolom je očita – na scenu nastupa i mogućnost proširene stvarnosti koja se itekako da iskoristiti u pogledu video igara, a tu je i mogućnost realne detekcije pokreta u trodimenzionalnom prostoru, nešto sa čime se Wii pomalo muči, čak i nakon predstavljanja Motion Plusa.

I dok je Microsoftov Kinect svih oduševio inovativnim pristupom u kojem nas liši kontrolera, Sonyevo prvo predstavljanje njihove tehnologije za kontrolu pokretima nije bilo ništa manje impresivno. Dapače, čini se da su našli zlatnu sredinu koja uzima najbolje od tehnologija iza Wii-a i Kinecta. Nisu izgubili ono opipljivo kao Microsoftovo riješenje, a opet imaju kameru koja omogućava proširenu stvarnost, ali i bolju preciznost detekcije pokreta od one u Wiimoteu.

Ovako na papiru zvuči idealno, no kakvo je stvarno stanje? Posljednja dva tjedna mahali smo rukama ispred televizora i testirali kako Move funkcionira u nekoliko trenutno dostupnih naslova koji ga podržavaju. Čitajte dalje i saznajte sve što morate znati o PlayStation Move kontroleru prije kupnje.

Move izgledom podsjeća na Wiimote, no dalje od “podsjeća” zaista ne bismo išli. Sam kontroler, kao što se vidi iz priložene slike, duguljastog je izgleda, a njegove konture lijepo sjedaju u ruci. Svijetleća kugla na vrhu, untaoč mišljenja mnogih, nije plastiča već gumena.

Playstation Move

Playstation Move kontroler

Tipke na kontroleru uključuju standardnu postavu kvadrata, kruga, trokuta i X-a, koja je ovaj put zakrenuta za 45 stupnjeva, što u početku djeluje malo zbunjujuće, no brzo se naviknete. U sredini, između tih standardnih PlayStation dugmića, postavljen je veliki ovalni Move button koji generalno služi za izbor i potvrđivanje nekih naredbi. S donje strane vrlo ergonomično postavljen je T trigger koji služi za akcije poput pucanja u većini igara. Ispod ovih tipki nalazi se još i PlayStation tipka za brzi pristup XMB-u. Start i select tipke nespretno su postavljene sa lijeve i desne strane kontrolera i nije ih pretjerano lako dohvatiti prstom, pogotovo zbog činjenice što uopće nisu ispupčene. Srećom, vrlo rijetko se koriste.

Ispod kontrolera imamo standardni mini-USB port putem kojega se puni baterija kontrolera, ali tu je i misteriozni port čija je funkcija još uvijek nepoznata. Najlogičnija nagađanja o ovome utoru govore kako je riječ o portu za opcionalne dodatke za Move, koje bi Sony trebao uskoro predstaviti. Na ovogodišnjem E3-u predstavljen je Ray Gun dodatak, plastični pištolj za Move koji bi trebao iskorisiti ovaj utor, no i to su još uvijek samo nagađanja.

U Move Start paketu koji smo dobili, osim samog Move kontolera, stigla je i EyeToy kamera, koja nije ništa novo i ne treba ju detaljnije objašnjavati. Riječ je dakako o istoj kameri koju neki od vas već imaju, da ne bi netko pomislio kako je za potrebe Movea izmišljena nova, nadograđena kamera. Taman posla.

Osim kamere i kontolera, Move Start paket sadrži i Blu-Ray disk sa demo verzijama nekoliko Move ekskluziva koje će odlično poslužiti za prvo testiranje kontrolera u igrama. Osim u igrama, Move se pokazao relativno korisnim i za navigaciju samim XMB-om. Držeći T tipku i mičući kontroler gore-dolje te lijevo-desno moguće je raditi sve što se može i običnim DualShockom, samo na nešto mukotrpniji način. Svejedno, lijepo je da su ubacili tu opciju, jer dok nismo pohvatali da se i to može, uvijek bi se za navigaciju XMB-om hvatali DualShocka dok bi nam Move visio na ruci privezan vezicom. Što, zamišljate, nije baš praktično.

Ako EyeToy kameru niste prethodno već kupili i instalirali na ili ispod televizor, prvo ćete se morati malo pomučiti sa njom. Kažem “pomučiti” jer je kamerina žica poprilično debela i svojeglava pa će baš kad pomislite da je kamera dobro postavljena, upravo žica raditi probleme i zakretati ju tamo gdje ne treba. Ipak, to je samo sitnica koju vješta muška ruka lako riješi.

Playstation Move

Najoptimalnije je igrati u uvjetima umjerene svjetlosti

Kamera se dakako spaja na jedan od USB portova PlayStationa 3, a sve što Move zahtjeva od EyeToy kamere za svoj pravilan rad, je da ju postavite na mod širokog kuta gledanja, odnosno na plavu postavku. Iako je svejedno postavite li kameru iznad ili ispod televizora, bitno je u kakvim uvjetima osvjetljenja igrate. Move garantira najbolju detekciju u uvjetima umjerene svjetlosti u prostoriji. Svjetlo dakle ne bi smjelo biti niti prejako niti preslabo. Unatoč ovome službenom upozorenju, Move smo uspješno testirali u tri različite prostorije u kojima je svijetlost varirala od prejake do preslabe i zaista ne možemo reći da je to previše utjecalo na detekciju pokreta. Stoga ne brinite, sa osvjetljenjem se nećete morati previše zamarati.

Nakon što je kamera uspješno postavljena, još samo preostaje po prvi puta spojiti Move kontroler na Playstation 3 konzolu putem USB kabela te stisnuti PlayStation tipku. Ukoliko prije toga niste skinuli posljednji update za konzolu, još će vam samo to preostati prije nego zaigrate prvu igru. Sve u svemu, instalacija je vrlo jednostavna, no ono što već pomalo iritira je druga velika riječ ovog dijela recenzije – kalibracija.

Kalibracija će biti pomalo prečest pojam u vašem iskustvu korištenja PlayStation Move kontrolera. Razumijemo u potpunosti da je ona potrebna, pogotovu uz veliki broj mogućih scenarija korištenja kontrolera (debeli niski ljudi i visoki mršavci razlike su koje bi kontroler lako zbunile bez kalibracije), ali nakon nekog vremena itekako postane zamorno konstantno kalibrirati kontroler iznova.

Da se razumijemo, sam PlayStation putem XMB-a dopušta standardnu, brzu i bezbolnu kalibraciju, no problem nastaje u svakoj igri koju smo probali. Naime, svaka od njih tražiti će sebi poseban način kalibracije, gotovo pri svakom pokretanju igre. Nije to jako dugotrajan proces, ali sigurni smo da može i bez njega (ili barem može biti manje učestao).

Kako Kinect još nije izašao, najočitija i najlogičnija usporedba tehnologije koju možemo napraviti je ona između ovog kontrolera i Wiimotea. Dok je Nintendo u Wiimote ugradio akcelerometre te razne druge vrste detekcije omogućio sensor barom i Motion Plus dodatkom, Sony je za Move izabrao sličan, ali opet drugačiji put.

Playstation Move

Move radi i u šumi, pri čemu iz kontrolera iskoče virtualni luk i strijela

Move tako dolazi sa nešto više ugrađenih senzora za detekciju pokreta u sam kontroler te tu tehnologiju kombinira sa PlayStation Eye kamerom za potpuno preciznu detekciju. Iako je zbog svoje svjetleće kugle na vrhu Move u početku svog predstavljanja bio predmet ismijavanja (zvali su ga svijetleći dildo, ako se sjećate), sada kad ga držimo u ruci potpuno je jasno koliko je takav koncept pametan i zašto je itekako potreban. Naime osim niza inercijalnih senzora u samom kontroleru, velika svijeleća kugla na njegovu vrhu predstavlja svojevrsnu orijentacionu točku koju detektira PS Eye kamera te omogućava točan izračun udaljenosti igrača od ekrana, kao i njegovu točnu poziciju u trodimenzionalnom prostoru. Motion Plus dodatak za Wii, koji omogućuje detekciju u prostoru (umjesto detekcije zasnovane na zadnjem poznatom položaju kontrolera), osim što morate dodatno platiti, ne radi dovoljno dobar posao. Barem ne u direktnoj usporedbi sa onime što Move nudi.

Sve to znači da ćete one kratke trzaje iz ležeće pozicije na koje su Wii igrači navikli, puno manje raditi. Move zaista traži od vas da napravite puni pokret kako bi se on točno prenio u igru. U suštini, igrajući stolni tenis ili sličnu igru zaista ćete se cijelim tijelom uključiti u igru, a pokreti koji će Move zahtjevati od vas osjetno su prirodniji od malih trzaja dovoljnih da lopticu udarimo reketom u izdanju slične igre za Wii.

Sve je to lijepo i krasno, no još nije vrijeme da se Wii otpiše. Glavna stvar za ovakve kontrolere još je uvijek na strani Nintenda – Wii ima daleko zanimljivije igre.

Move je tek izašao, pa je i logično da početna postava igara ne očarava, no one koje smo probali zaista rangiraju od vrlo dobrih do vrlo očajnih. Samim time iritantno je vidjeti kako u jednoj igri kontroler demonstrira izvrsnu tehnologiju detekcije pokreta koja nas u potpununosti unese u igru, a sa drugom igrom u potpunosti faila. Najbolji primjer potonjeg je Kung-Fu Rider, igra u kojoj morate bježati od nekakvih mafijaša vozeći se nizbrdo na uredskoj stolici. Kontrole su užasne i jedva da odgovaraju na korisnički input, a sama igra je žali-bože dosadna i potpuno neisplativa kupnja.

Osim navedenog ekstremnog utrkivanja uredskim stolicama, ostale igre koje smo probali uključuju one koje možete zaigrati i u demo verzijama sa diska iz Move Start paketa. Najinteresantnija igra, koju čak možemo i preporučiti novim vlasnicima Movea, je svakako Sports Championship. Kao što samo ime da naslutiti, to je kolekcija sportskih igara, a iako nisu baš sve previše zabavne, većina se vrlo dobro kontrolira i pruža odličnu, imerzivnu zabavu. Zapravo, jedina igra iz ovog sportskog paketa koja nam se nikako nije svidjela je odbojka, dok su se ostale igre poput streljaštva, stolnog tenisa pa čak i frizbi-golfa, pokazale vrlo zabavnima. I za razliku od traljavog Kung-Fu Ridera, ovdje je upravljanje pokretima radilo bez greške.

Ne biste vjerovali, ali isprobali smo i EyePet Move Edition. Mazili i pazili smo svog virtualnog ljubimca kao da je pravi, čak smo mu dali i ime – Duško. U jednom dijelu igre, umjesto Move kontrolera, na ekranu je izgledalo kao da držimo pravi pravcati tuš u ruci, kao stvoren da njime smočimo našeg smrdjivog Duška. No smočiti ga je bio tek početak, nakon toga morali smo ga golim rukama dobro nasapunati (bez korištenja Movea), zatim to sve ponovno izaprati i u konačnici osušiti fenom (opet isti efekt, na TV-u se činilo kao da držimo fen u ruci). Ako ništa, ova slatka mala avantura sa našim Duškom pokazala nam je koliko impresivno to maskiranje kontrolera u ruci može izgledati. Kad bi kontroler približili ili udaljili od ekrana i dalje bi izgledalo kao u ruci držimo fen ili tuš, samo bi se taj virtualni 3D objekt povećavao i smanjivao proporcionalno pokretu ruke.

Na testiranje smo dobili i Heavy Rain Move Edition. Riječ je naravno o istoj onoj avanturističkoj igri koju ste prvi put zaigrali početkom godine, samo sada sa podrškom za Move. A ta podrška je pomalo traljavo implementirana. Umjesto da nas nove kontrole još više unesu u samu igru, većinu vremena osjećati ćete se kao da vršite nasumične radnje jedva povezane sa onime što lik zapravo radi na ekranu. Primjerice, ako želite otvoriti frižider i uzeti iz njega pizzu, prvo Move morate postaviti u vertikalni položaj, zatim ga gurnuti prema naprijed, zatim ga povući prema nazad i voila! – Frižider je otvoren. Potonje još nekako simulira taj pokret otvaranja frižidera, ali da bi uzeli pizzu moramo usmjeriti kontroler prema ekranu i povući ga prema donjem desnom kutu, što i nije baš intuitivno. Ovakvih nelogičnih primjera kroz igru nažalost ima još.

Ipak, moramo reći kako ovaj način kontrole ima i svojih svijetlih točaka. Primjerice ako uzmete sok iz frižidera umjesto pizze, prvo ćete ga morati dobro protresti, što je naravno dobro simulirano Moveom. Isto tako, nakon što se probudite i dignete iz kreveta treba dobro oprati zube, a Move kontrole i tu briljiraju. Samo kontroler postavite u horizontalni položaj, približite ustima i pravite se da četkate. Naravno, prije toga pobrinite sa nitko ne gleda. Najsvjetlija točka Move podrške za Heavy Rain je novi način na koji izvodimo quick time eventove. Umjesto pritiska određenih gumba na kontroleru u pravo vrijeme, sada moramo raditi pokrete prilično slične onima koje lik zaista radi u igri, što je na kraju vrlo zabavno.

Još jedna igru koju novom vlasniku Move kontrolera možemo preporučiti je The Shoot. Riječ je o on-rail pucačini iz prvog lica u kojoj propucavate svoj put kroz razne filmske scene. Većinu vremena u igri provesti ćete pucajući po raznim negativcima, redati comboe i biti nagrađeni za što vještiju izvedbu. Nagrade za dobru izvedbu osim samih bodova dolaze i u obliku otključavanja posebnih poteza. Primjerice, jednom kada otključate Showtime potez, moći ćete ga aktivirati okretom oko vlastite osi (zaista se morate zarotirati za 360 stupnjeva, inače ne radi), a konačni efekt je usporavanje vremena, što dakako omogućuje lakšu eliminaciju svih zlikovaca na ekranu.

Sony je ponudio nekoliko opcija za kupce Movea. Ako već imate PS Eye kameru, novu ne morate kupovati, pa će vam za Move iskustvo trebati samo Move kontroler koji možete nabaviti po cijeni od 349kn. Ukoliko nemate PS Eye kameru, najbolje riješenje je da nabavite Move Start paket za 499kn. U njemu dolazi sam Move kontroler, PS Eye kamera, te demo disk sa 10 demo igara. Za sada u našim trgovinama ne možete nabaviti kompletan bundle koji uključuje PlayStation 3 konzolu, Move kontroler, PS Eye kameru te igru Sports Championship, no i takav paket bi uskoro trebao stići u Hrvatsku i okolne nam zemlje, a predviđena cijena u Hrvatskoj bi trebala biti nešto niža od 3000 kn (naša slobodna procjena).

Što se dodataka za Move tiče, za sada su dostupna dva dodatka. Jedan je namijenjen lakšem punjenu kontrolera, a riječ je o običnom postolju za punjenje baterija na kojega se mogu postaviti i priključiti dva Move kontrolera odjednom. Efikasno riješenje, no pomalo preskupo. Ovaj Charger možete nabaviti u našim trgovinama za 249kn.

Playstation Move - Navigation Controller

Dodatni Navigation Controller koštati će vas 249kn

Daleko najzanimljiviji dodatak je navigacijski kontroler kojega također možete nabaviti za 249kn. Riječ je o dodatnom kontroleru kojega bi u pravilu trebali koristiti kao dodatak Moveu. Navigacijski kontroler na svom gornjem dijeli sadrži analognu palicu, D-pad kontrole te X i krug tipke, dok se na donjoj strani nalaze L1 i L2 (tipka i trigger). Iako je ovo daleko ergonomičnije i jednostavnije riješenje, sve njegove funkcije omogućuje i standardni DualShock, pa ga u principu i nije potrebno kupiti.

Prema svemu što smo vidjeli i nakon gotovo dva tjedna testiranja, zaključak se sam nameće – PlayStation Move trenutno je najbolji kontroler za upravljanje pokretima na tržištu. No unatoč impresivnoj tehnologiji, ističu se dvije boljke. Prva je visoka cijena, a ovome problemu Sony je vješto doskočio raznim opcijama kupnje sistema. Imate već PS Eye kameru? Nema problema, možete kupiti Move u samostalnom izdanju. Nemate PS Eye? Nabavite za 499kn Start paket koji ima sve što vam treba da krenete u muvanje ispred televizora.

Druga i najbitnija boljka je manjak kvalitetnih igara koje ovu tehnologiju iskorištavaju na pravi način. The Shoot i Sports Championship su dvije kvalitetnije igre koje odmah možemo izdvojiti kao naslove koje vrijedi nabaviti, a dodatni plus im je nešto niža cijena od standardnih PS3 igara (nabaviti ih možete za 299kn). Ostale igre i nisu previše vrijedne spomena. Tu je dakako Heavy Rain u Move izdanju, no zbunjujuće kontrole teško da su vrijedne investicije od 299kn. Eye Pet u Move izdanju može biti zanimljiva igra za najmlađe, a Start the Party predstavlja tek osrednji pokušaj da se napravi dobra party igra za također nešto mlađu publiku.

Srećom, najavljena je cijela erdela igara koje će dobiti podršku za Move putem običnog downloada, kao i mnoštvo budućih igara koje će odmah po izlasku podržavati ovu tehnologiju. Očekujte tako da će Move podržavati igre poput Killzone 3, Little Big Planet 2, Virtua Tennis 4, MAG te Resident Evil 5: Gold Edition, da navedeno samo neke.

U konačnici, dobili smo uređaj za kontrolu pokretima pomalo smiješnog izgleda, ali vrhunskih performansi. Određene igre koje smo isprobali dokazale su kako se radi o kontroleru ogromnog potencijala, a sve što mu je sada potrebno je što bolja implementacija tehnologije u nadolazeće igre. Biti će zanimljivo pratiti borbu kontrolera za upravljanje pokretima, pogotovo kada krenu izlaziti nove, zanimljivije Move igre te kada Microsoft lansira svoj Kinect za kojih mjesec dana.

Osvoji PlayStation Move - Nova nagradna igra HCL portala!

HCL vas ponovno nagrađuje, a ovaj put dijelimo jedan PlayStation Move Starter Pack te Move Edition igre Heavy Rain! Za više informacija o nagradnoj igri kliknite na sliku iznad ili jednostanvo na ispod priloženi link.

NAGRADNA IGRA: Osmisli slogan i osvoji PlayStation Move

A kako se vama čini Sonyev svijeteći kontroler? Očekujemo vaše komentare i ocjene na ovu tehnologiju. Osim toga, ako imate kakva dodatna pitanja o Moveu, slobodno nas pitajte putem komentara.

Sony je konačno izbacio PlayStation Move, svoj kontroler za upravljanje pokretima. No može li on zaista konkurirati ljutom Nintendu koji već ima bazu vjernih poklonika?

• odlično praćenje pokreta
  • kvaliteta izrade
  • golem potencijal
  • cijena
  • prve igre ne iskorištavaju tehnologiju u potpunosti

Igor Belan

Već 18 godina vodi ovaj portal ravno u propast. Vrijeme provodi u VR-u, kupuje igre iz hira, cijeni stari Nintendo i PC avanture Tima Schafera, ali zapravo iz gušta igra samo Quake Live. E i one dinosaure.