Oduvijek sam bio pomalo skeptičan prema Kickstarter projektima. Smatram da takav način financiranja u osnovi nije loša ideja, ali nisam siguran što bi me moglo natjerati da značajnije sudjelujem u potpomaganju nečijeg Kickstartera. Razni primjeri neuspjelih projekata, potraćenog novca i priče o gramzljivosti pojedinih indie developera samo su daljnje poljuljali moje povjerenje u takvu suradnju potrošača i developera.

S druge strane, postoje ti projekti koji dostignu svoj cilj, nakon čega se developeri ponašaju odgovorno i ispune svoja obećanja. Srećom, ne moram se prisjećati primjera, jer sam jedan takav primjer upravo ugasio nakon višesatnog igranja u komadu. Sada kada sam imao priliku iskusiti Sunless Sea, zahvalan sam svima onima koji nisu bili skeptici poput mene i pomogli su ostvarenju ovog projekta.

Čini se tako lako uprijeti prstom u kvalitetu kojom vas Sunless Sea osvoji na prvu. Na kraju krajeva, ideja je prilično jednostavna i ne treba njome previše komplicirati, ali privlačnost njenih avantura leži duboko ispod njene površine; Sunless Sea jednostavno treba isprobati. Teško je uopće procijeniti kakva publika bi „pala“ na njene čari.

Definitivno je riječ o RPG naslovu, ali u jednakoj tolikoj mjeri je to i avantura. Na trenutke me podsjeća na nešto starije izometrične RPG naslove poput prvog NeverWinter Nightsa, sasvim logično će biti poznata onima koji su igrali igre poput FTL-a ili divnih Sid Meier’s Piratesa, a istovremeno ćete imati osjećaj kao da čitate jednu od onih knjiga s pomiješanim stranicama u kojoj sami birate svoju avanturu i sudbinu.

Ono što oblikuje sve te utjecaje u jednu posebnu cjelinu je njena idejna, gotovo književna podloga. Sunless Sea vrvi tekstom. Nema apsolutno nikakve naracije, nema direktnog dijaloga, već se sve vodi u vašem dnevniku, koji će vam većinu vremena biti na ekranu. Takav pristup ne bi bio niti upola uspješan da nije genijalne vještine kojom je igra pisana.

Otvorila se rupa u Zemlji u koju je London propao i razasuo se po podzemnom oceanu koji nazivaju Unterzee.

Vrijeme radnje – kasno Viktorijansko doba, ali bez svih svojih značajnih obilježja. Bez društvenih perverzija, tehnoloških napredaka i naročitosti engleskog romana. Naime, otvorila se rupa u Zemlji u koju je London propao i razasuo se po podzemnom oceanu koji nazivaju Unterzee. Život bez svjetla na neistraženom oceanu u potpunoj samoći je težak, ali ljudi se snalaze kako mogu.

Tu na scenu stupate vi kao jedan od moreplovaca kojem je to jedina nada za preživljavanje. Svoju prošlost možete i ne morate birati, a ona vam može i ne mora donijeti bonuse koji će vam pomoći u vašoj avanturi. Sasvim je čak svejedno, jer Sunless Sea ne trpi klasne podjele i razne tipove igrača. U svojoj avanturi ćete se snalaziti na najrazličitije načine, što će u potpunosti mijenjati vaše iskustvo.

Mapa je uvijek ista, ali je dovoljno velika i bogata da to opravda. Mislim čak da bi proceduralna generacija mape bila krivi korak, jer bi se sigurno izgubio integritet svijeta koji je prekrasno mističan i zove na avanture jednako koliko i tjera strah u kosti. Osjete se razni utjecaji H.P. Lovecrafta, Jules Vernea pa čak i Lewisa Carrola. Svijet je to u kojem kohabitiraju ljudi, zombiji, svjesni štakori i zamorci, divovski rakovi i razne nemani.

Počinjete kao kapetan male plovice, s jednim oficirom i sitnom posadom

Vaš je zadatak ploviti neosunčanim oceanom i pronaći svoj put do ostvarenja želja, bio to osnutak obitelji, bogatstvo ili nešto treće. Počinjete kao kapetan male plovice, s jednim oficirom i sitnom posadom. Vaš brod troši gorivo, a vaša posada troši hranu. Ako putujete brže kako bi skratili put i uštedjeli na hrani, potrošit ćete više goriva i tako obrnuto. Osnovne mehanike se zasnivaju na takvom mikromenadžmentu, ali su dobro balansirane i strpljivima ne mogu dojaditi.

Oni manje strpljivi vjerojatno neće biti oduševljeni igrom, jer je napredak prilično spor. Čak i skuplje brodice se sporo kreću, a iako ostale luke imaju svoje zadatke i trgovine, neprestano se trebate vraćati u London i jednostavno je neizbježno da ćete kad-tad izgubiti jednu od dosadnih pomorskih bitaka ili ćete izgubiti život u avanturi na kopnu ili ćete jednostavno ostati bez goriva nasred oceana, nakon čega su šanse preživljavanja mizerne.

Kada (neizbježno) umrete, nema učitavanja pozicije, jedino što vam preostaje je ostaviti svoj novac, posadu ili kartu u nasljeđe kapetanu s kojim ćete krenuti u iduću avanturu. To je jednostavno progresija s kojom se morate pomiriti, jer čak i ako igrate na lakšoj razini koja vam omogućava spremanje i učitavanje pozicije, puno ćete puta umrijeti samo kako biste svakom novom avanturom zašli taj sitni korak dalje i dublje u ocean.

Tu se po meni krije najveća prepreka s kojom se Sunless Sea suočava. Ishodi zadataka i vaših izbora nisu uvijek isti, dosta toga čak ovisi o sreći, što je dobra stvar jer kretanje na novu avanturu nije dosadno i naporno. No, vremenom dođete do te neke polovice igre kada vas je previše strah činiti bilo što rizično jer ne želite izgubiti sve, a u to vrijeme, rizici su jedini način progresije. Naravno da ćete donijeti neku glupu odluku, ali to bi vas tad već moglo poljuljati da krenete ispočetka; nakon nekog vremena to zaista više nije lako.

Jako volim igre koje vam ne opraštaju pogreške, a kada ste za njih kažnjeni točno znate kada i zašto je sve pošlo po zlu. Svaka vaša nesreća biti će uzrokovana vašim izazivanjem sudbine i to je ono što okrunjuje okrutnu pustolovinu oceanom u Sunless Sea. Bojim se jedino da bi se time mogla dalje podijeliti već ionako podijeljena publika, nakon što je dio igrača odustao jer nisu imali strpljenja čitati tonu sličnog teksta i ponavljati rutinu pomoraca.

Pustolovina podzemnim oceanom je zaista kruh sa sedam kora, ali nikada nam taj kruh nije bio slađi. Ljubitelji avantura guštat će u ovom naslovu još dugo vremena jer developeri često updateaju igru i već su obećali dodati novi sadržaj. Siguran sam da će dobar dio publike igra zadržati samo na kratke staze i nikada neće doživjeti ultimativnu avanturu, ali u tome i je čar. Čak i da se igri vratite nakon par mjeseci neigranja, jednako će vas pretući, izmučiti i držati na rubu kako bi i da ste svo to vrijeme tukli more i tvrdoglavo pokušavali promijeniti sudbinu.

Sunless Sea je igra koja vas voli ubijati, držati na rubu, vraćati na početak i nije ju briga hoćete li joj se vratiti. I to pali.

• svijet
  • tekst