HCL.HR

Gameri Okruglog Stola: Koje igre su ovogodišnji dobitnici ‘Oscara’ boardgaming industrije?

Erna Fučić 29.07.2018.   •   9 komentara


Svjetski poznat logo izvrsnosti u industriji društvenih igara od nedavno krasi novi set najboljih igara 2018. Koji su to točno naslovi, e to vam otkrivamo u današnjem članku.

Prošle godine smo prvi put pisali o najpoznatijoj nagradi u svijetu našeg hobija – Spiel des Jahres – koja je mnogima poznata po logu koji se ponekad pojavi na stijenci kutije društvene igre dok ju premećete po rukama prije kupovine. Ovaj ‘Oscar’ u društvenim igrama dolazi nam iz Njemačke, a cijeli povijesni tijek smo dotakli upravo u tom našem prvom članku.

Da rekapituliramo, s obzirom na određene okolnosti, upravo je Njemačka bila tijekom 1970-ih kolijevka suvremenih društvenih igara, pa se jasno pojavila i potreba za nagrađivanjem najboljih. Spiel des Jahres nagrada bila je utemeljena 1978. godine u svrhu promoviranja kulture igranja društvenih igara među obiteljima i prijateljima, te za upućivanje kupaca prema izboru najkvalitetnijih boardgameova. Sve počiva na viziji jednog od osnivača nagrade, Toma Wernecka, koja u suštini tjera boardgaming izdavače da iz godine u godinu nastoje postići sve bolju kvalitetu mehanika i izrade društvenih igara, a nagrada im tada uz prestiž donosi skoro pa i ‘eksponencijalni’ profit.

Detaljno odabrana komisija ljudi iz industrije društvenih igara i srodnih područja tako bira pobjednike iz tri nominirane igre, u tri kategorije. U izbor za nagradu ulaze boardgameovi koji su u protekloj godini bili izdani u Njemačkoj, uz iznimku za reimplementirane starije boardgameove. Ono što komisija uzima u obzir tijekom evaluacije je:

  • koncept (originalnost, mogućnost ponovnog odigravanja)
  • struktura pravila igranja (sastav, jasnoća, razumljivost)
  • kutija (organizacija sadržaja kutije, kvaliteta ploče, pravila)
  • boardgame dizajn (funkcionalnost mehanika, izrada)

Uz kategoriju Spiel des Jahres,  od devedesetih postoji i Kinderspiel des Jahres, a u oba slučaja komisija u obzir uzima i činjenicu da nagrađeni boardgame bude pristupačan i razumljiv većini kupaca, dakle i ljudima koji tek počinju ulaziti u svijet ovog hobija. Od nedavno postoji i Kennerspiel des Jahres, a u toj kategoriji razmatraju se igre koje su interesantnije kupcima koji su malo više ušli u hobi.

Za nagradu Spiel des Jahres nominirani su bili:

  1. Azul, dizajner  Michael Kiesling
  2. Luxor, dizajner Rudiger Dorn
  3. The Mind, dizajner Wolfgang Warsch

Kao i prema našem osobnom mišljenju, igra Azul je doslovno pomela konkurenciju. Iako apstraktne mehanike, Azul svojim jednostavnim pravilima, prekrasnim komponentama i nemoguće velikom mogućnosti ponovnog odigravanja očarava one novopridošle u hobi i nas stare lisce. Igra se svodi doslovno na skupljanje setova istih pločica, a posebnim slaganjem njihovog mozaika maksimizirate svoj zbroj bodova svaku rundu. Vizualno je igra apsolutni mamac, od dizajna kutije, preko ploča igrača, do samih pločica mozaika koje nose tradicionalni portugalski potpis. Igra uz mehaniku ima jak vizualan i taktilan doprinos dojmu, a namijenjena je za dva do četiri igrača. Traje 30-45 minuta, te je optimizirana za apsolutno svaki broj igrača.

Igre koje je Azul bacio u sjenu nisu zanemarive kvalitete, pa vas tako  Luxor smješta u kožu arheologa koji imaju samo jedan cilj – stići do bogatog egipatskog groba. Mehanika igre leži na pravodobnom korištenju određenih karata iz ruke, što od vas zahtjeva dobar hand management, a modularna ploča garantira bogatu reigrivost.  Igra je također za 2-4 igrača, s trajanjem 30-45 minuta, te je poslastica za sve zaljubljenike u arheologiju.

The Mind se pak pronašao rame uz rame igrama s kojima skoro ništa mehanički ne dijeli! Međutim, The Mind zbog svoje jednostavnosti i brzine igre izaziva ovisnost! Poanta je da kooperativno sa svojim suigračima pređete određeni broj nivoa. Sama mehanika igre – slaganje uzlaznog niza brojeva s kartama koji ste taj nivo dobili u ruke. Poseban zaplet – tijekom igre, međusobno ne smijete zucnuti ni riječi! Dakle, vaš uspjeh će ovisiti isključivo koliko dobro telepatski pričate sa svojim suigračima, koristite Jedi Silu ili vam stari pokeraški tikovi izbiju na površinu. Nema potrebe za šutanjem suigrača ispod stola jer tijekom igre imate nekoliko ‘života’ za izgubiti u slučaju da pogrešno procijenite situaciju i bacite krivi bro, te imate posebne ‘shurikene’ kojima se zajednički riješavate karata i olakšavate prijelaz nivoa. Igra je za također za 2-4 igrača, a traje  5 – 45 minuta, ovisno o broju igrača i ovisno o tome koliko spretno surfate po mentalnim valovima.

Za nagradu Kennerspiel des Jahres nominirani su bili:

  1. Die Quacksalber von Quedlinburg, dizajner Wolfgang Warsch
  2. Ganz schön clever, dizajner Wolfgang Warsch
  3. Heaven & Ale, dizajneri M. Kiesling i A. Schmidt

Die Quacksalber von Quedlinburg, igra koja se teško izgovara, ali očito mete konkurenciju, je osvojila ovogodišnju nagradu u ovoj kategoriji. Relativno je nova na tržištu, jer je izašla tek u ožujku, te još nema edicije na engleskom, što bi moglo igrati ulogu u njezinoj nabavci ako niste spretni s njemačkim. Neovisno o tome, pobjedu joj je donijela simpatična tematika i specifična mehanika – vi ste srednjovjekovni ‘šarlatani’ – quackslaberi, te svaki od vas pred sobom ima igraču ploču, ogromni lonac napitka u kojeg bacate razno-razne sastojke. Bodove ćete osvajati ovisno o tome što ćete skuhati i kako ćete iskombinirati mrkvicu i grašak…Igra je zamišljena za 2-4 igrača i traje do 45 min.

Njezina konkurencija po srodnoj tematici bi bila Heaven & Ale, koja vas također vraća u srednjovjekovno kuhanje pive. Sve ovisi o vašim redovnicima i gdje će oni stati na putu pri spravljanju zlatnog napitka. Ovisi i gdje ćete saditi sastojke poput ječma i hmelja, bilo u sjenovitom ili osunčanom dijelu vašeg samostanskog imanja. Igra je zamišljena za 2-4 igrača, može potrajati i do sat i pol, no lakoća svakog poteza, ali i glavobolja pri planiranju sljedećeg će vas sigurno vraćati za igraći stol.

I ponovno jedna potpuno ekscentrična igra u odnosu na ostale dvije nominirane je Ganz schön clever. Jednostavni dice draft pred vas stavlja niz kockica raznih boja, koje vi i suigrači bacate kroz runde. Kako ćete ih uzimati i aktivirati na zasebnom podlošku u pripadnoj boji kockice, tako ćete aktivirati niz dodatnih akcija i/ili osvajati bodove do pobjede. Igra je dostupna i u besplatnom digitalnom formatu na ovoj stranici, a unofficial pravila se već mogu naći na BGGu!

I na kraju, za nagradu Kinderspiel des Jahres nominirani su bili:

  1. Emojito! , dizajner Urtis Šulinkas
  2. Dragon’s Breath, dizajneri G. i L. Burkhardt
  3. Panic Mansion/Shaky Manor, dizajneri A. H. Granerud i D.S. Pedersen

U ovoj kategoriji za klince pobijedio je Dragon’s Breath, igra dexterity mehanike i simpatičnim 3D komponentama koje dočaravaju zaleđeno blago koje vaš zmaj mora kroz runde topiti.

U istoj atmosferi dexterity mehanike nominiran je bio i Panic Mansion, koji vam u ruke daje jedan 3D kat uklete vile, a vaš avanturist mora pobjeći od duhova, ogromnih paukova, zmija i kotrljajućih oči u određene sobe koje se zadaju kroz runde. S druge strane, Emojito! već po samom imenu donosi igru koja od vas zahtjeva izljeve emocija kroz kartice, a može se igrati kooperativno, kompetitivno, te čak s posebnim setom pravila za napredne igrače.

Sve u svemu, ovogodišnji Spiel je imao izrazito jako konkurentne igre u svim kategorijama, tako da sami pobjednici nisu jedini koji će se sigurno pojavljivati u našim privatnim kolekcijama!

Čitamo se uskoro, a do tada svakako bacite oko na našu Facebook stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara; naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara, tematski video sadržaj i općenito geek zanimljivosti, te pogledajte i naš Instagram!

Komentari (9)

  • lepiakadodo

    29.07.2018 - 17:13

    Super je da obradujete ovakve teme, jer svake godine i kupim po jednu od boardgameova za igranje u drustvu… kad im dopizdi PES i knowledge is power

    • Sonjo

      @lepiakadodo, 29.07.2018 - 18:46

      hvala na podršci 🙂

  • okruglic70

    29.07.2018 - 23:12

    Najbolje su igre Pokemon. Makr nemaju tog kartona gdje se igra ta igra s kartama. Nego imaju papir i onda se igraju s kartama. To je uživancija. Nija loša ni igra Yu-Gi-Oh s kartama i to je uživancija ista. Za ove druge igre sam slabo čuo. A i monopol je dosta zabavna igra

    • Sonjo

      @okruglic70, 29.07.2018 - 23:31

      Zato su gameri okruglog stola tu! Da informiraju o suvremenim društvenim igrama 🙂

  • SanKa

    30.07.2018 - 11:20

    ja bih tako htio kupiti axis vs allies. ali preskupa investicija ako nemas jednako nabrijanu ekipu s kojom bi igrao 🙁 partije traju danima

  • emporio

    03.08.2018 - 19:19

    Hvala na trudu Gameri Okruglog Stola, naručio sam Azul 🙂

    • Sonjo

      @emporio, 04.08.2018 - 10:07

      🙂 🙂

  • zbosec49

    03.08.2018 - 20:30

    Svaki clanak o drustvenim igrama sa uzitkom procitam 🙂
    Doduše još se nisam odlucio koju cu kupit ali polako, bude.
    Svaka cast, samo nastavite tako 🙂

    • Sonjo

      @zbosec49, 03.08.2018 - 23:50

      wow, fala na podršci 🙂

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?