PlayStation Portal

za dalje od konzole i daleko od idealnog

Nakon dvije prijenosne PlayStation konzole i Xperia Play mobitela, Sony je odlučio lansirati još jedan uređaj za igranje igara na ekranu manjeg formata. PlayStation Portal pri tome je specifičan jer nije uređaj koji radi samostalno nego ovisi o PlayStation 5 konzoli. Odmah u punom nazivu uređaja istaknuto je kako je ovo “remote player”, što znači da mu PlayStation 5 konzola odašilje sliku putem vaše lokalne WiFi mreže, a PS Portal s druge strane konzoli šalje informacije o vašim komandama za igre. Bez PlayStation 5 konzole PS Portal se ne može koristiti.

Remote Play tehnologija na kojoj se PS Portal bazira nije nova stvar. Postoji već duže od deset godina i moglo ju se koristiti još na PlayStationu 4 u kombinaciji s pametnim telefonima ili PlayStation Vitom. PlayStation Portal pak dolazi kao specifičan uređaj koji zadržava značajke aktualnih DualSense kontrolera i maksimalno pojednostavljuje proces daljinskog igranja na PlayStationu 5.

Znam da ćete se vjerojatno pitati čemu, kome i zašto. Zašto bi itko u današnje doba gigantskih televizora htio igrati raskošne PS5 igre na manjem ekranu? Odgovori na to mogu biti različiti. Možda želite igrati nešto dok vam je TV “zauzet” (scenarij dobro poznat brojnim tatama i mamama), možda želite mir i privatnost za igranje u drugoj prostoriji ili pak jednostavno želite odigrati nešto pred spavanje bez kampiranja pred TV-om (ako vam se TV nalazi u dnevnom boravku).

Ja sam inače dosta veliki pobornik ovakvog daljinskog igranja jer mi ono u ovom trenutku odgovara. Prakticiram ga prvenstveno na PC platformi, gdje mi je nakon radnog dana provedenog pred monitorom odbojno igrati igre na istom ekranu i u istoj poziciji. Steam Deck mi je tu pomogao shvatiti kako nemaju sve igre koristi od velikog ekrana – neke je čak ljepše i ugodnije igrati na manjoj dijagonali. Ali, Steam Deck nije uvijek dovoljno snažan za nativno izvođenje igara pa u većini slučajeva pribjegavam lokalnom streamingu, upravo onom kakvog koristi PlayStation Portal. Moglo bi se stoga reći da sam ja idealna mušterija za taj Sonyjev uređaj. A moglo bi ispasti i da sam kao pobornik lokalnog streaminga zapravo previše zahtjevna mušterija za ovaj Sonyjev uređaj.

Na pola puta, dio prvi

Za polovicu doživljaja kod daljinskog igranja odgovoran je ekran uređaja na koji streamate. Dimenzije tu nipošto nisu nebitne jer čitljivost sitnog teksta i drugih elemenata u igrama ponekad zna biti problem kod Remote Playa na mobitelima. Današnji mobiteli uglavnom nisu 9:16 formata, a reproduciranje 16:9 slike s Remote Playa na njima vam praktički smanjuje sliku time što ne koristi skoro 20% dostupnog ekrana. Tu je PlayStation Portal u prednosti kao uređaj dizajniran za jednu jedinu namjenu – Remote Play.

Ekran PS Portala je dijagonale 8 inča, a to je optimalno za uređaj koji vam neće biti udaljen više od onoga koliko možete ispružiti ruke.

Ekran PS Portala je dijagonale 8 inča, a nakon druženja s njime rekao bih da je to optimalno za uređaj koji vam neće biti udaljen više od onoga koliko možete ispružiti ruke. Omjer ekrana 16:9 znači da u ovom slučaju nema neiskorištenog prostora. Ekran je “ugrađen” u standardni DualSense kontroler za PlayStation 5 i moram priznati da mu lijepo pristaje – i po pitanju dizajna i po ergonomiji. Širok je otprilike 31 centimetar, što je mrvicu kraće nego da držite dva obična PS5 gamepada jedan do drugoga. Ekran je postavljen tako da ne izgleda nakaradno, a uređaj prirodno sjeda u ruke.

Da dobijete najbolju sliku o dužini kontrolera – stavite dva DualSensea jedan kraj drugog

Bilo bi odlično kad bi se ekranu mogao podešavati i nagib, no to je već kompliciranija inženjerska zadaća. Ovako barem možemo biti zadovoljni čvrstoćom izrade – kod PS Portala nema straha od savijanja niti pucketanja, što je definitivno dobra stvar. U rukama ne djeluje jeftino, što cijenom od 220 eura zapravo i nije. Glavne tipke na kontroleru djelovale su mi malo tvrđe nego na standardnim DualSense kontrolerima, što mi se zapravo sviđa, iako je moguće da je to zbog toga što je uređaj potpuno nov pa se s vremenom tipke smekšaju.

Osim što je optimalan dimenzijama, ekran PS Portala je sjajan i kad ga uključite. Radi se tu o LCD ekranu 1080p rezolucije s frekvencijom osvježavanja slike 60Hz. Za današnje pojmove sveprisutnih OLED-a i visokih frekvencija ovo je malo staromodno, ali ekran nipošto ne razočarava u prikazu boja, kontrastu i svjetlini. Za usporedbu, puno je vibrantniji od LCD ekrana na Steam Decku ili Nintendo Switchu.

Ekran ne razočarava u prikazu boja, kontrastu i svjetlini, iako se ne radi o OLED-u.

Ekran od 8 inča je idealan za sliku 1080p rezolucije, premda je ovdje nezgodno hvaliti oštrinu slike. Naime, jedina stvar koju PS Portal izvodi nativno je vlastito sučelje. Sve ostalo što vidite na ovom uređaju tijekom igranja dolazi u obliku videa, a ni najoštriji ekran tu ne može sakriti zamućivanje slike do kojega dolazi usred streaminga u 60Hz. To vam je prvi odgovor na pitanje zašto igre na PS Portalu ne izgledaju jednako dobro kao na TV-u – u pokretu su mutnije nego inače, iako to nije do ekrana nego do tehnologije streaminga.

Drugi odgovor na pitanje zašto igre na PS Portalu ne izgledaju jednako dobro kao na TV-u ipak je nedostatak samog ekrana – taj što ne podržava HDR. Iako će neki reći da je bolje igrati bez HDR-a nego u lošem HDR-u, smatram ovo propustom jer mi je neshvatljivo da PS Portal ne podržava nešto što je podržano i na samoj konzoli s koje se streama i u samoj tehnologiji za streaming. Cijena uređaja ne bi trebala biti izlika jer HDR podršku imaju i mobiteli u rangu do 250 eura.

U nekim igrama ipak bi dobro došla podrška za HDR

Dakle, PS Portal je uređaj optimalne veličine i sjajne ergonomije, ali usprkos vrlo dobrom ekranu ipak ne dobivate sve što bi za igranje bilo idealno.

Na pola puta, dio drugi

PlayStation Portal je vrlo jednostavan za korištenje. Relativno se brzo pokreće, korisničko sučelje mu je srodno onome za PlayStation 5 konzolu i lagano za snalaženje. Doduše, ovdje ionako nećete pronaći bogzna koliko opcija za podešavanje, a na uređaju ionako ne možete raditi ništa drugo nego samo streamati igre s PS5 konzole. Nema gledanja YouTubea, Netflixa i sl., iako u suštini imate tablet koji je sposoban za to.

Vjerojatno si mislite: “pa bolje mu je onda da je vraški dobar u tom streaming igara ako je to jedina stvar koju radi”. I ja sam tako mislio pa ostao neugodno iznenađen.

Prije nego išta prokomentiram o kvaliteti streaminga iz svojih iskustava, moram baš izričito naglasiti kako sebe smatram svojevrsnim remote play / game stream fanatikom. Rekao sam već ranije da redovito prakticiram lokalni streaming igara i što se toga tiče imam više nego dovoljno iskustvo u konfiguriranju mrežnih uvjeta za streaming i korištenju široke lepeze softvera za streaming. Ja sam onaj tip kojemu je ruter postavljen na precizno ispitanu poziciju u kući upravo prema potrebama lokalnog streaminga. Onaj tip koji ima kolekciju kontrolera na razvlačenje, stalaka i držača mobitela za lokalni stream, onaj tip koji vodi računa o razlikama između streaminga u HEVC i AV1 kodeku, onaj tip koji si je automatizirao Windowse da mu se prilagođavaju rezoluciji mobitela pri lokalnom streamu, a mobitel automatizirao na maksimalnu svjetlinu prilikom otvaranja aplikacije za stream. Da ne duljim, reći ću samo da sam ja tip kojemu osnovna Sonyjeva Remote Play aplikacija nije dostatna pa sam za tu potrebu kupio daleko sposobniji PSPlay Remote Client.

PS Portal protiv Steam Deck LCD-a – jedan ima ljepšu sliku, drugi glađu izvedbu

Naglašavam ovo jer će se sigurno naći netko tko će na svaki prigovor o PS Portalu komentirati da problem nije u uređaju nego u korisnikovoj mreži koja nije postavljena dovoljno dobro za namjenu streaminga. Kod mene se PS Portal testirao u maksimalno podešenim uvjetima i moje je iskustvo da kvaliteta streaminga na ovom uređaju nije bila na meni očekivanoj i prihvatljivoj razini.

Streaming na PS Portalu funkcionira na razini “može proći”. Nijednom nisam osjetio spor odaziv kontrola koji bi mi utjecao na gameplay i nijednom nisam primijetio degradaciju slike prouzrokovanu nestabilnošću veze. Isto tako nisam nijednom imao prekide veze sa samom konzolom. Streaming je po tom pitanju bio vrlo pouzdan… pa kako je to onda tek u kategoriji “može proći”?

Streaming na PS Portalu favorizira odaziv kontrola nad fluidnošću izvođenja streama.

U idealnim streaming uvjetima (PS5 kablom spojen na ruter, WiFi mreža na frekvenciji 5GHz, igranje u istoj prostoriji tik do rutera), PlayStation Portal nikad mi nije konstantno prikazivao igre u glatkih 60 sličica po sekundi onako kako se one izvode na PlayStation 5 konzoli. Uvijek bi dolazilo do pada frameratea u rasponima od 10-30 sekundi. Negdje su ta štucanja i usporavanja bila više očita, a negdje manje, ali kompletno iskustvo jednostavno nije bilo glatko kako bi trebalo biti. Bolje rečeno, nije bilo glatko kako je inače glatko dok PS5 streamam na Steam Deck.

Kopkalo me to i nema što nisam probao prema savjetima drugih koji su naišli na isti problem. Postavio sam rezoluciju konzole na 1080p, isključio HDR, isključio HDCP, iskopčao HDMI kabel iz televizora, registrirao PS Portal na gostujuću WiFi mrežu… Ništa nije pomoglo. Moja teorija je da službena Remote Play tehnologija funkcionira tako da usporava stream smanjujući mu broj sličica po sekundi kako bi prioritet dala odazivu kontrola. Neslužbene aplikacije poput Chiakija imaju mogućnost “zaglađivanja” stvari tako da stream ne izgleda kao da slika “preskače”, kako je to slučaj na PS Portalu.

Povremena mikro-usporavanja znali smo imati i u glavnom sučelju konzole

Ruku na srce, moram reći da većina ljudi ta usporavanja neće ni primijetiti. Nije da se radi o opadanju frameratea ispod 30 fps-a i da negativno utječe na gameplay. Više su mikro-usporavanja, kao da vam izvedba padne na ~45 fps. Međutim, frustrirajuće je za onoga tko primijeti da nije fluidno kako bi trebalo biti, a zbog nedostatka ikakvih opcija za podešavanje ne može ništa učiniti po tom pitanju.

PlayStation Portal nikad mi nije konstantno prikazivao igre u glatkih 60 sličica po sekundi onako kako se one izvode na PlayStation 5 konzoli.

Sony je maksimalno pojednostavio korištenje PS Portala i time je uskratio mogućnost da ikako utječemo na kvalitetu streama. Nema odabira bitratea, postavki za buffer, itd. Možda jednog dana bude, sve se to može dodati sa softverske strane. Međutim, ako to nisu promijenili povodom lansiranja PS Portala, nekako sumnjam da će ikada učiniti. Već čitavo desetljeće imamo primjer Remote Play aplikacija koje su Sonyju zadnja rupa na svirali i nemaju dosta mogućnosti koje nude neslužbeni alati poput PSPlaya i Chiakija.

Dakle, PS Portal je uređaj na kojemu je stream vrlo pouzdan i responzivan, a s druge strane trzav i u idealnim uvjetima.

Opcija za podešavanje možete nabrojati na prste… jedne ruke

Na pola puta, dio treći

Ok, recimo da vam mikro-usporavanja streama nisu bitna ili ih uopće ne primijetite. Je li PS Portal dobra investicija ako to zanemarimo? Nažalost, i dalje imamo tu kroničnu polovičnost baš svega.

Zvučnici PS Portala su dobri… ako smatrate da je dobro što su jako glasni. Kad su maksimalno pojačani čuju vas i u susjednoj prostoriji. Problem je što su glasni i kad su minimalno stišani, što je nezgodna stvar ako biste potiho igrali da ne smetate drugima u prostoriji. Dobro, možete spojiti slušalice – nije problem, zar ne? ZAR NE? Dobro da ste pitali, jer ne možete spojiti bilo koje slušalice. Bluetooth nije podržan jer Sony želi da kupite njihove PlayStation slušalice koje koriste PS Link tehnologiju.

Zvučnici su prilično glasni pa ćete možda poželjeti spojiti slušalice. Ali Sony na PS Portalu ne dopušta spajanje bilo kojih slušalica.

Iako je to bezobrazno jer pod bogom nema razloga zašto nisu mogli ubaciti Bluetooth, srećom nije smak svijeta jer postoje kompromisna rješenja. Možete spojiti slušalice žicom (3,5mm utor) – što znači da earbuds tip slušalica otpada; možete koristiti bežične slušalice koje su spojene na samu konzolu – što znači da biste uvijek trebali biti u istoj prostoriji gdje je i konzola; a možete i kupiti jedan od onih Bluetooth adaptera koji se spajaju putem 3,5mm utora – što će vas dodatno koštati.

Zvučnici su diskretni izgledom – tek dva minijaturna izreza; ali glasnoćom su sve samo ne diskretni

Napisao sam ranije da je PS Portal vrlo jednostavan za korištenje i to je istina – kad znate što radite. Sam proces optimiziranja eksternih čimbenika kako bi uređaj što bolje funkcionirao u potpunosti je ostavljen samom korisniku te Sony u paketu ne dostavlja nikakvu dokumentaciju sa savjetima da bi vam konzola trebala biti spojena ethernet kabelom, kako je poželjno da vam ruter radi na 5GHz WiFi mreži, itd.

Škrti su i na popratnim sadržajima. Adapter za punjenje? Nema, samo USB kabel pa punite preko konzole. Kutija za transport? Eto ti ona kartonska. Krpica za brisanje ekrana? Eh, još biste i to…

PlayStation Portal primarno je zamišljen za igranje unutar kućne mreže, odnosno na istoj lokaciji gdje vam se nalazi i PlayStation 5 konzola. Međutim, dopušteno je začudo i spajanje izvan mreže, npr. tako da mobitelom napravite hotspot pa se Portalom povežete na vanjsku mrežu. U takvoj izvedbi zabilježio sam značajan pak kvalitete slike, ali je stream bio responzivan što se tiče kontrola i zvuka. Nije super iskustvo, ali u tom segmentu sam izvukao više nego na neslužbenim Remote Play aplikacijama i drugim uređajima.

Portal je primarno zamišljen za igranje unutar kućne mreže, ali možete ga i “prevariti” mobilnim hotspotom.

Baterija je ovdje izdržljiva taman toliko da bude prihvatljiva, prvenstveno ako ugasite nepotrebno osvjetljenje kontrolera i mikrofon, smanjite vibracije i stavite svjetlinu ekrana na pola. Tad od PS Portala možete izvući neka četiri sata igranja, a kompletno punjenje baterije traje otprilike dva i pol sata. Nije nešto za slaviti, ali će većini igrača biti dovoljno i prihvatljivo.

Tehnički gledano, PS Portal možete koristiti kao dodatni kontroler za konzolu, ali samo tijekom remote play sesije. Ne postoji opcija da ga se koristi bez uključivanja ekrana kao običan kontroler, vjerojatno zbog izostanka središnjeg touchpada koji se oponaša dodirivanjem lijeve i/ili desne strane ekrana. Još jednom, softverski bi se to u budućnosti moglo dodati, ali nekako sumnjam da će u Sonyju ići za tim.

Ima sve što i standardni DualSense kontoler – ali ga se izvan Remote Playa ne može koristiti kao DualSense kontroler

Na pola puta, dio četvrti

PlayStation Portal je uređaj za streaming igara… ali ih ne možete streamati s interneta. Iako PlayStation 5 nudi tu mogućnost ako imate PS Plus Premium pretplatu, ona vam je blokirana dok ste u remote play sesiji. S jedne strane je to i razumljivo – ipak biste streamali igru na konzolu s koje biste onda streamali sliku na PS Portal. Ne bi to bilo baš najbolje. No, zašto onda ne omogućiti PS Portalu da samostalno i izravno streama igre s interneta? Zato jer bi to onda bilo “varanje” – i za igranje PlayStation 5 igara ne biste morali imati PlayStation 5 konzolu. Tako da je tu nametnuta još jedna softverska blokada.

Neshvatljivo je kako ovakav streaming uređaj nema izravnu vezu s konzolom, ne može streamati igre bez konzole i ne koristi WiFi 6 standard.

Znate što je onda blesavo u cijeloj priči? To kako PlayStation Portal nema ni izravnu vezu s PlayStation 5 konzolom. Vidite, uređaj komunicira izravno s ruterom koji komunicira s konzolom. Uzeli su si vremena da razviju PlayStation Link tehnologiju za bolji zvuk da mogu prodati bežične slušalice umjesto Bluetooth slušalica koje imate, ali nisu imali potrebu razviti tehnologiju koja bi omogućila izravno komuniciranje konzole i njezinog uređaja za daljinsko igranje.

Znate što je onda još blesavije u cijeloj priči? Kad već uređaj mora komunicirati s ruterom i kad stream ovisi o kvaliteti lokalne mreže, logično bi bilo da uređaj koristi aktualnu tehnologiju za to. Dobro, WiFi 7 standard tek je zaživio i rijetko tko ima WiFi 7 ruter. Ali WiFi 6 standard je star već četiri godine, a Sony je u PS Portal odlučio strpati još stariji WiFi 5. Jer eto – “može proći”, a ovo je upravo takav “može proći” uređaj. Omogućuje ono najminimalnije što je potrebno za daljinsko igranje i ne čini ništa dodatno da bi ga poboljšalo.

Milina od oblina

Tako blizu, a tako daleko…

Stvarno sam htio voljeti PlayStation Portal. I temelji za uživanje su tu: praktičnost i ugodnost ergonomije, bez kompromisa u kontrolama, idealna dijagonala ekrana, pristojan kapacitet baterije… A onda imamo i sve ostalo o čemu sam kukao većinu teksta.

Nije mi cilj pokopati PS Portal kritikama jer sam ljut na uređaj koji nije za mene i ne planiram ga koristiti. Baš suprotno, ovo je baš idealan uređaj za mene i krivo mi je što ovo nije ultimativni uređaj za remote play. Streamingom na mobitelu imam podršku za HDR, a streamingom na Steam Decku fluidniji stream. Na PS Portalu nemam ni jedno ni drugo.

Da se razumijemo, neslužbeni načini streaminga PS5 igara na druge uređaje nisu bezgrešne svetinje – i druge aplikacije i drugi uređaji imaju jednaku količinu mušica koliko i PS Portal, ako ne još i više. I upravo mi je zato najviše krivo što je službeno rješenje tek polovično rješenje.

Kao Sonyjev uređaj kojemu je jedina zadaća streamati igre, PS Portal je taj posao trebao odraditi besprijekorno. Onda bih još nekako prešao preko izostanka podrške za Bluetooth, nemogućnosti streaming igara i filmova s interneta, manjka kutije i krpice i svih tih drugih gluposti. Ovako mi je PS Portal onaj “You had one job” meme. Odradili su taj jedan jedini zadatak toliko da ga odrade, a ne najbolje što se moglo odraditi.

PlayStation Portal je spektakularno polovičan uređaj. S jedne strane ima moć dostaviti praktično i ugodno igranje dalje od televizora, a s druge strane ne čini ništa posebno da bi iskustvo streaminga bilo kvalitetnije.

65 Naša ocjena
  • poznata ergonomija DualSense kontrolera, bez kompromisa u kontrolama
  • kvalitetna i čvrsta izrada