Bivši šef PlayStationa kaže da Game Pass pretvara developere u robove
Prema mišljenju bivšeg voditelja PlayStationa, nije pravo pitanje je li model pretplate poput Game Passa održiv u gamingu, nego kako se odražava na kreatore videoigara.
Otkako je otišao iz Sonyja, bivši voditelj PlayStationa Shawn Layden iznimno je kritičan prema gaming industriji. Prognozirao je raspad industrije zbog rastućih troškova i nerealnog očekivanja stalnog rasta, kritizirao igre koje su dizajnirane da traju više desetaka sati, a sad je opleo i po formatu pretplate.
Layden je tako u razgovoru za GI.biz izjavio kako model pretplatničkih kataloga s igrama predstavlja opasnost za industriju videoigara.
“Nisam veliki pobornik ‘Netflixa za gaming’. Mislim da je to opasno. Pogledajte što se dogodilo glazbi – popularno je mišljenje da se glazba više ne kupuje i da je besplatna.” – kaže Layden te ističe kako gaming u usporedbi s glazbom nema alternativu poput koncerata.
“Sve što videoigre imaju je jedno lansiranje. I to je to. Nitko neće platiti da bi došao u studio i gledao ljude kako programiraju stvari.” – poručuje Layden.
Valjda mu je promaknulo to da postoje tipovi koji će potrošiti i do tridesetak tisuća dolara na dodatne sadržaje za jednu jedinu igru.
Layden poručuje kako goruće pitanje kod Microsoftove Game Pass pretplate nije je li ta usluga profitabilna ili nije. Po njegovom je mišljenju važnije pitanje je li zdrava za developere igara. Kako kaže Layden, developeri koji rade igre za pretplatu u konačnici postaju “robovi plaće”.
“Oni ne stvaraju stvarnu vrijednost stavljajući svoje igre na tržište, nadajući se da će biti uspješna i donijeti profit. Umjesto toga bivaju plaćeni da naprave igru za određeni iznos i za određenu namjenu. Ne mislim da je to inspirirajuće za developere.” – kaže bivši voditelj PlayStationa.
Kod samih developera imamo podijeljena mišljenja o formatu pretplata. Nekima se Game Pass itekako isplatio, dok drugi smatraju kako im je lansiranje igre na pretplati naštetilo prodaji. Ovogodišnji primjeri toga su igre Atomfall i Revenge of the Savage Planet. Dok je studio Rebellion zadovoljan poslovanjem na Game Passu, developer Raccoon Logic smatra kako im lansiranje igre na Game Passu nije pomoglo da zainteresiraju igrače za kupnju.
Mrkvicaa
15.08.2025 - 12:22zar igrači u Europi stvarno troše samo 107 € godišnje na gamimg? Pa već sama pretplata na Xbox Game Pass košta više od toga. Kako onda to može biti prosjek:)
ManRay
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 12:55Pa vjerovatno jesu, na svakog lika koji trosi 500€ godisnje imas ih 50 koji potrose 10€
stajaznam
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 13:04Kako se onda igre prodaju u milijunskim tiražima i kako to da je gaming industrija bila dugo godina najbrže rastuća industrija? Ako je to sve farsa, mi, redovni kupci igara, smo rijetkost i statistička pogreška.
Bogy
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 13:05Bilo bi zanimljivo vidjeti po zemlji koliko se troši na gaming pogoto za zemlje bivšeg istočnog blok.
Mrkvicaa
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 13:24jednostavnije za razumjeti: Spadaju li Xbox i PSN pretplate u prosjek, i ako da, kolika je točno prosječna pretplata?:)
Daniel Gluhak
15.08.2025 - 12:49Čovjek je stvarno bio cijenjen i respektiran dok je bio na vrhu, i dalje je kao čovjek, ali otkako je već davno otišao iz Sonyja i išao indie smjerom pa sada za Tencent, izjave su mu glupe i očito nije upućen kako industrija zapravo funkcionira. A i to što uvijek ne odustaje od uvjerenja iako su mu krive. Prva i logična stvar, zašto Game Pass, a ne i/ili Ps Plus
Zoran Žalac
@Daniel Gluhak, 15.08.2025 - 12:57Pa valjda zato što se nove igre na PS Plusu pojavljuju jednom ili dvaput godišnje, ako i toliko. I to su uglavnom indie stvari. Sony nema ekipe koje rade igre za pretplatu, barem ne još.
Mrky
15.08.2025 - 13:20Kada sam uzeo Playstation volio sam ga, sada ga nikako ne volim.
kenrox
@Mrky, 15.08.2025 - 13:35Koji razlog?