Bivši šef PlayStationa kaže da Game Pass pretvara developere u robove
Prema mišljenju bivšeg voditelja PlayStationa, nije pravo pitanje je li model pretplate poput Game Passa održiv u gamingu, nego kako se odražava na kreatore videoigara.
Otkako je otišao iz Sonyja, bivši voditelj PlayStationa Shawn Layden iznimno je kritičan prema gaming industriji. Prognozirao je raspad industrije zbog rastućih troškova i nerealnog očekivanja stalnog rasta, kritizirao igre koje su dizajnirane da traju više desetaka sati, a sad je opleo i po formatu pretplate.
Layden je tako u razgovoru za GI.biz izjavio kako model pretplatničkih kataloga s igrama predstavlja opasnost za industriju videoigara.
“Nisam veliki pobornik ‘Netflixa za gaming’. Mislim da je to opasno. Pogledajte što se dogodilo glazbi – popularno je mišljenje da se glazba više ne kupuje i da je besplatna.” – kaže Layden te ističe kako gaming u usporedbi s glazbom nema alternativu poput koncerata.
“Sve što videoigre imaju je jedno lansiranje. I to je to. Nitko neće platiti da bi došao u studio i gledao ljude kako programiraju stvari.” – poručuje Layden.
Valjda mu je promaknulo to da postoje tipovi koji će potrošiti i do tridesetak tisuća dolara na dodatne sadržaje za jednu jedinu igru.
Layden poručuje kako goruće pitanje kod Microsoftove Game Pass pretplate nije je li ta usluga profitabilna ili nije. Po njegovom je mišljenju važnije pitanje je li zdrava za developere igara. Kako kaže Layden, developeri koji rade igre za pretplatu u konačnici postaju “robovi plaće”.
“Oni ne stvaraju stvarnu vrijednost stavljajući svoje igre na tržište, nadajući se da će biti uspješna i donijeti profit. Umjesto toga bivaju plaćeni da naprave igru za određeni iznos i za određenu namjenu. Ne mislim da je to inspirirajuće za developere.” – kaže bivši voditelj PlayStationa.
Kod samih developera imamo podijeljena mišljenja o formatu pretplata. Nekima se Game Pass itekako isplatio, dok drugi smatraju kako im je lansiranje igre na pretplati naštetilo prodaji. Ovogodišnji primjeri toga su igre Atomfall i Revenge of the Savage Planet. Dok je studio Rebellion zadovoljan poslovanjem na Game Passu, developer Raccoon Logic smatra kako im lansiranje igre na Game Passu nije pomoglo da zainteresiraju igrače za kupnju.
Mrkvicaa
15.08.2025 - 12:22zar igrači u Europi stvarno troše samo 107 € godišnje na gamimg? Pa već sama pretplata na Xbox Game Pass košta više od toga. Kako onda to može biti prosjek:)
ManRay
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 12:55Pa vjerovatno jesu, na svakog lika koji trosi 500€ godisnje imas ih 50 koji potrose 10€
stajaznam
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 13:04Kako se onda igre prodaju u milijunskim tiražima i kako to da je gaming industrija bila dugo godina najbrže rastuća industrija? Ako je to sve farsa, mi, redovni kupci igara, smo rijetkost i statistička pogreška.
Bogy
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 13:05Bilo bi zanimljivo vidjeti po zemlji koliko se troši na gaming pogoto za zemlje bivšeg istočnog blok.
Mrkvicaa
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 13:24jednostavnije za razumjeti: Spadaju li Xbox i PSN pretplate u prosjek, i ako da, kolika je točno prosječna pretplata?:)
agresv
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 13:55Totalna brojka koju su uzeli je 462 miliona igraca u Europi u zadnji 6 mjeseci. Xbox preplatika u svijetu 35 miliona. Sta si mislio da svaki gamer ima xbox pass.
Mrkvicaa
@agresv, 15.08.2025 - 14:20Broj pretplatnika je manji od ukupnog broja igrača, a s prosječnom godišnjom cijenom od oko 107 eura, pretplate su skuplje od prosječnog troška igrača na gaming.
agresv
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 15:49Ok znaci sve je kak treba bit onda.
Mrkvicaa
@agresv, 15.08.2025 - 15:56S mojim prvim komentarom već se mogao postići dogovor:)
agresv
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 16:34Tvoj prvi komentar je pitanje na koje sam ti dao odgovor. Ili nemas pojma o cem pricas ili baitas.
Mrkvicaa
@agresv, 15.08.2025 - 16:46Moj komentar je bio pokušaj da se prije svega razjasni situacija i postigne dogovor. Nije bilo namjere da baitam:)
agresv
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 18:06Situacija je bila jasna, samo tebi nije bilo jasno…
Mrkvicaa
@agresv, 15.08.2025 - 18:30Mislim da smo sve razjasnili, nema potrebe za daljnjim komentarima.
agresv
@Mrkvicaa, 15.08.2025 - 19:04Jos bolje, sljedeci put procitaj sa razumjevanjem da nemoras komentirat stvari koje ionako imaju smisla.
Daniel Gluhak
15.08.2025 - 12:49Čovjek je stvarno bio cijenjen i respektiran dok je bio na vrhu, i dalje je kao čovjek, ali otkako je već davno otišao iz Sonyja i išao indie smjerom pa sada za Tencent, izjave su mu glupe i očito nije upućen kako industrija zapravo funkcionira. A i to što uvijek ne odustaje od uvjerenja iako su mu krive. Prva i logična stvar, zašto Game Pass, a ne i/ili Ps Plus
Zoran Žalac
@Daniel Gluhak, 15.08.2025 - 12:57Pa valjda zato što se nove igre na PS Plusu pojavljuju jednom ili dvaput godišnje, ako i toliko. I to su uglavnom indie stvari. Sony nema ekipe koje rade igre za pretplatu, barem ne još.
Mrkvicaa
@Zoran Žalac, 15.08.2025 - 13:37Čekaju da se umjetna inteligencija dodatno razvije pa će i sony početi stavljati igre na pretplatu:)
Daniel Gluhak
@Zoran Žalac, 15.08.2025 - 17:32To ne mijenja činjenicu ikakvu. Govorimo o istom biznis modelu koji developeri imaju kao niz opcija gdje igre mogu ponuditi. Govorit da su robovi je apsurdno
Zoran Žalac
@Daniel Gluhak, 15.08.2025 - 20:06Imaju li Xboxovi timovi opciju?
Daniel Gluhak
@Zoran Žalac, 16.08.2025 - 14:08Da? I dalje postoji opcija da kupiš igru. Možda čak i na drugoj platformi. Iskreno, mislim da njegovo mišljenje nije bilo vezano za in-house timove, nego za 3rd party suradnje. A i da jeste, činjenica je da su ljudi u game developmentu plaćeni prema tržišnim uvjetima. Tu nema neke druge varijante. Microsoft sigurno ne spušta interne plaće u svojim studijima zbog Game Pass modela. To bi im bilo potpuno kontraintuitivno, kako bi uopće privukli mid i seniore.
Krivit (kao developer) preplatnički model kao glavni krivac je glupo. Očito nisi bio dovoljno agresivan oko pregovaranja. Vjerojatno ljudi nisu od početka bili zainteresirani za igru, pa su uzeli preko preplate. A s druge strane, ima dosta koji se ne žale čak i suprotno
moordrak
@Daniel Gluhak, 17.08.2025 - 02:51“Microsoft sigurno ne spušta interne plaće”. Tako je. Oni jednostavno uruče otkaz cijeloj diviziji preko modernih sredstava komunikacije, ništa oči u oči. Otpustili su u kratko vrijeme oko 3% svoje radne snage. Nedavno. I još nisu gotovi. Nitko nije pošteđen. I sve se to događa sada kada imaju najveće prihode ikada.
U slučaju pretplata, MS još uvijek ima najbolji model. Tehnički, to nije kupovina nego rentanje. Ništa ne posjeduješ ni kod MS-a ni kod Sonya, samo si dobio pravo pristupa resursima na određeno vrijeme.
Zna ovaj čiča što priča, ne brini. Siguran sam da je on imao bolji uvid u prihode/rashode nego što ćemo ti i ja ikada imati. Zna on jako dobro kako sustav funkcionira.
Daniel Gluhak
@moordrak, 18.08.2025 - 11:56Sve što si rekao, svaki normalan čovjek koji je upućen zna to. Ne branim ja Microsoft, al to možeš reći za svaku tvrtku na svijetu oko otpuštanja. Mi ovdje govorimo o Game Pass modelu. To nije krivo, ako je 3rd party developer loše procjenio prodaju.
Mrky
15.08.2025 - 13:20Kada sam uzeo Playstation volio sam ga, sada ga nikako ne volim.
kenrox
@Mrky, 15.08.2025 - 13:35Koji razlog?
Mrky
@kenrox, 15.08.2025 - 14:59A isto zbog izjava.
Hadvar
15.08.2025 - 14:07Oh, ne.. tko bi rekao da su game passovi glupost koja ce s vremenom poskupljivati i imati jos vise restrikcija i regulacija.
Demon90
15.08.2025 - 14:31A mislim djelomično se slažem sa istim. Super nam je sad kad nova igra izađe day one na pretplatu a možda se nema da se kupi ili nismo baš toliko zainteresirani za istu pretplata je u tom slučaju super Al mislim da će eventualno naškoditi gaming industriji na duge staze Al budemo vidjeli.
Dick Johnson
15.08.2025 - 14:37I tak nigdje vise skoro se nemogu kupiti pc igre (gog dobijes offline installer bar). Kad i tak nisam vlasnik igre bolje mi je dat 10€ pa rec igru nego 80€.
Pararera
15.08.2025 - 15:13Mislim da devovi ne bi dali igru na pretplatu da im se ne isplati. Ako netko gubi lovu onda to sigurno nisu devovi.
movie
@Pararera, 18.08.2025 - 22:29Nitko nikome ne daje igre. Vezani su ugovorom na određeno vrijeme i ugovor moraju poštivati bez obzira na trenutne rezultate. Kada su krenuli u ovakav sistem izrade igri nisu znali što očekivati. Imali su ispred sebe microsoftov plan i program te procjenu tržišta. Sada kada je sve jasnije kod potpisivanja novog ugovora bit će pažljiviji. Studiji u vlasništvu microsofta nemaju izbor. Konj se veže gdje gazda hoće, ili tako nekako su govorili naši stari. Mislim da ovo ide u lošem smjeru gledajući dugoročno. Usporedba s glazbenom industrijom je dobra pogotovo poentiranje na činjenici da gaming nema mmogućnosti kao glazbena u vidu koncerata i slično. Otkako su se pojavili raznorazni servisi tipa spotify glazba je izgubila na vrijednosti. Svaki novi album ti je dostupan odmah. Nisam godinama ništa kupio a sve slušam. Problem je to za vlasnike sadržaja. Bit će problem i u gamingu.
IgorBiH
15.08.2025 - 16:13Kao što Netflixi i ostala govna, iako su prijetili, nisu dokinuli kina i veliko platno tako ne vjerujem i da će sve postati pretplata. Ima mjesta i za jedno i za drugo. Nisam isključiv.
vragec25cro
@IgorBiH, 15.08.2025 - 16:30Ima,ja koristim gamepass ultimate oko 180euri na godinu i jos kupim 1-2 igre godisnje day one(ac shadow i bf 6 ove godine)a i zavisi o godini.plus to kupim neke na popustima.meni se isplati i kako si rekao misljenja sam da ima mjesta i za jedno i drugo
moordrak
@IgorBiH, 17.08.2025 - 03:15Naletio sam na jedan simpatičan video. Pogledaj ako ti se da. Autor je zanimljivo postavio priču.
vragec25cro
15.08.2025 - 16:32Neka prave dobre igre i isplatit ce im se,kako piše u članku:”Dok je studio Rebellion zadovoljan poslovanjem na Game Passu”.A mislim(nisam siguran) da su zadnji dva sniper elite izasli day one na gamepass,znaci do igre je a ne do gamepassa
Sinek
15.08.2025 - 16:42developeri su vec odavno u 95% slucajeva obicni placenici koji odrade projekt i idu dalje, samo neki elitni imaju kreativnu slobodu i pravo odabira sljedeceg projekta, izdavaci su oni koji contractaju sto zele prodavati, financiraju projekt i kupe maslo na kraju.
zivcira me sto se kontinuirano ispreplecu pojmovi izdavaca i razvijaca, narocito od ljudi koji bi trebali dobro baratati istima (u slucaju da je izjava dobro prevedena)
-W-
15.08.2025 - 22:36Po njegovom ispada da su svi devsi jednako kvalitetni..e pa nisu..od 100 novih naslova dobijemo nekolicinu nadprosječnih, malo više osrednjih i prihvatljivih i brdo smeća, a ti čije smeće publika ne prihvati trebaju bit sretni kaj bar dobiju GP kompenzaciju i priliku bit viđeni i predstavljeni publici što zasigurno povećava šanse da publika skuži valja li produkt ili ne…i na kraju krajeva, koji je njegov problem? Umjesto da se bavi problemima svog poslodavca, uporno i konstanto i dalje sere po xboxu kad god mu se ukaže prilika.
TheCaptainCrash
16.08.2025 - 03:44svi rade 2 ekstrema, ili je previse anti consumer ili previse pro consumer, kao u ovom slucaju. Ne znam kako nitko ne moze naci jednu sredinu i balansirat po toj sredini. Mislim da GOG radi sasvim dobar posao sto se tice igara. Samo mi je smjesna ova izjava “nitko nije zainteresiran ic gledat developere kako rade igru”….um da jest, ja prvi bi dao pare da mogu ic gledat developere u akciji. Sigurno da naprave takvo nesto, neki event gdje ljudi mogu doci gledati developere kako rade, sigurno bi bilo ljudi ali to bi bilo vise kao “impresivan” dogadjaj, ne bi imalo isti utjecaj kao da ides na koncert Iron Maidena npr.