HCL.HR

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight [PC]

Ante Malenica 24.02.2010.   •   0 komentara


Command & Conquer serijal nas uveseljava od kada je miša i tipkovnice, a ova strateška legenda najvjerojatnije će završiti sa ovim četvrtim nastavkom te staviti točku na i kada je u pitanju misteriozni gospodin Kane.

Command & Conquer. Kada se spomene ovo ime, svakog malo starijeg PC igrača će vezati neke uspomene uz ovaj serijal koji postoji od kada je miša i tipkovnice. Još tamo davne 1995. kada nismo znali što su to windowsi, kada su se naredbe za otvaranje neke mape pisale ručno (da, da, stari MS-DOS), studio Westwood nam je predstavio prvu igru ovog serijala koji se kasnije razgranao na tri univerzuma od kojih je svaki odisao posebnim šarmom i imao svoju „furku“. Osobno sam se upoznao sa serijalom kod svog prijatelja koji je imao za tadašnje pojmove pravu pilu (tisuće i tisuće vrijednosti tadašnjih maraka) i svježe instalirani Windows 95. Moja malenkost je onda bila tek mali šmrkavac koji se divio tim krupnim pikselima crvene Nodovske boje i umijeću koji je posjedovao moj drug koji je sa GDI-om prašio te crvene piksele. Četiri godine kasnije, davne 1999. (pričam kao da je to sve bilo prije 100-ak godina, al oprostite mi, nakon zadnjeg rođendana sam nekako previše nostalgičan) stigao nam je nastavak C&C-a, Tiberian Sun. Unaprijedivši znatno mehaniku jedinice, ponudivši za tadašnje pojmove prekrasnu grafiku te više sc-fi ugođaj, igra je odmah postala legendom.

Moj prije spomenuti drug i ja igrali smo je dugi i dugi niz godina, zajedno uz jednu drugu legendu, Starcraft, koji je također izašao u to vrijeme. Tiberian Sun me se dojmio u svakom pogledu i ostao u mojem pamćenju kao jedan od najboljih naslova C&C univerzuma koje sam ikada igrao. Naravno, kako su godine išle dalje, dolazili su drugi C&C naslovi, ali iz drugih univerzuma. Najprije nam je serviran Red Alert, strategija u kojoj smo se sa kapitalistima sukobljavali protiv zlih komunjara (ili obrnuto, jugonostalgičari). Nakon vrlo dobre jedinice, došta je fenomenalna dvojka koja je također postala i ostala legendom. Poput „tiberijske priče“ i Red Alert se držao standarne mehanike strateškog igranja: Imali ste jedan resurs (tiberij ili zlato u Red Alertu) te pomoću njega tj. njegove vrijednosti gradili građevine po mapi, jedinice u čijoj izgradnji vas je jedino ograničavao novac te famozna super oružja pomoću kojih ste mogli dosta jako onesposobiti neprijatelja (dok se samo sjetim sovjetske nuklearne rakete, odmah me prođu trnci) i tako sebi olakšati put do pobjede.


Kao i u mnogim sličnim strategijama, multiplayer mečevi su se zasnivali na kontroli tiberijskih ili zlatnih polja (ovisi koju ste igru igrali naravno) te vrlo često na tank & rush taktici. U prijevodu, bile su vrlo zabavne igre za sve tipove igrača u kojima nije trebalo nešto previše mudrovati kako bi došli do pobjede. Kasnije, 2003. godine, je Westwood isporučio i posljedni ogranak ovog serijala, famozne Generalse. Ta igra je ponudila u potpunosti novi engine kodnog naziva SAGE (Strategy Action Game Engine) koji je zapravo bio prvi oblik pravog 3D enginea u serijalu i zbog kojeg su Generalsi bili veliki tehnološki korak naprijed za cijeli serijal. Vjerovali ili ne, taj isti engine će biti u uporabi za zadnji nastavak koji opisujemo u ovoj najavi, Tiberian Twilight, ali o tome detaljnije kasnije.

Generalsi su ponudili još malo unaprijeđeni gameplay predstavljen u Red Alert univerzumu, ali naravno u sasvim drugačijem okruženju. Imali ste Amere, Kineze i teroriste te se sukob po prvi puta vodio na tri fronta. Naslov je stvarno bio veliki korak naprijed te je većinom imao vrlo visoke ocjene u recenzijama. Kad je igraći puk u pitanju, situacija je bila pomalo čudna. Kao u slučaju pive (ili ti je bogovsko piće ili ti ništa ne valja) tako se i ovdje publika opredjelila. Igru ste ili voljeli ili mrzili. Ja je eto nisam volio.


Nažalost, 2003. godine studio Westwood se raspao. Jedan dio zaposlenika se zaposlio u EA-u, dok je drugi dio osnovao vlastiti studio, Petroglyph koji su nam prije par godina ponudili vrlo dobar Star Wars: Empire at War, te kasnije još jednu strategiju, Universe at War: Earth Assault. Ovi što su otišli u EA-u su počeli raditi na novim franšinzama (LOTR: Battle for Middle Earth) te za 2007. godinu pripremali reinkarnaciju čitavog serijala…

Čudan je taj gospodin Kane. Uvijek ga je krasila nekakva misterioznost te je imao (tj. još ima) zasigurno veću karizmu od naših prošlih predsjedničkih kandidata i naravno više života od prosječne crne mačke. Ako malo pogledamo serijal i njegovu radnju, može se vidjeti da je tu popriličan niz godina u pitanju. Samo je u razmaku između zadnje trojke i nove četvorke nekakvih 20 godina. Svejedno, gospodin Kane uvijek ima istu obrijanu glavu i istu namrgođenu facu sa uredno obrijanom bradom. Bore nema, kose nema (pa ne možemo znati ako je osjedio) i uvijek je pun prijetnji. Dobijemo li za svaku epizodu priče nanovo kloniranog Kanea ili u toj imaginarnoj budućnosti Loreal daje bolji efekt skidanja bora nego što je slučaj kod naše voljene Andy Mcdowell, zapravo nije ni bitno. Ovo je SF, a dobro znamo da je u njemu sve moguće. Uostalom, kako kažu u EA-u, ovo će biti posljednje poglavlje stare tiberijske priče pa bismo konačno u ožujku kada je planiran izlazak ove igre, mogli dobiti neke dugo tražene odgovore.

Nego, da se još malo vratim unazad tri godine. Naime, gospodnje 2007. EA nas je vraški obradovao sa reinkarnacijom tiberijskog univerzuma. Pod nazivom Tiberium Wars, dobili smo staru igru u novom ruhu te sa još jednom novom alienskom rasom Scrin (kada je ta rasa u pitanju, imao sam cijelo vrijeme osjećaj da se ovdje gadno kopirao Starcraft sa svojim Zergovima, al ajde…). Opet su se nanovo sukobili Global Defense Iniative (GDI) te Brotherhood of Nod (skraćeno samo Nod). Igra je ponudila onaj stari gameplay u novom i fenomenalno optimiziranom grafičkom ruhu te mogu reći da sam igru prešao u jednom dahu. Uslijedila je i ekspanzija te nakon nje nisam stvarno očekivao novi nastavak. Naime, nakon C&C 3 dobili smo i novi Red Alert i nekako sam očekivao da će iduće izdanje ove nove franšinze biti novi Generalsi. Tako da sam se jako iznenadio kada su došle prve službene informacije o četvrtom nastavku tiberijske priče. Očito se za Generalse sprema nešto posebno i imam neki neobjašnjivi osjećaj da će Generalsi kao i davne 2003. godine ponovo biti prekretnica žanra i da će igra donijeti veoma velike novine (i vjerojatno nakon 7. godina novu verziju grafičkog enginea SAGE). Zašto nam treba i 4. nastavak ove legende, pročitajte u nastavku…

Radnja četvorke ide nekako ovako. Dakle godina je 2062., a gotovo cijelu Zemlju je prekrio vanzemaljski kristal tiberij te su ljudi na granici izumiranja. Kako se to ipak ne bi desilo, pobrinut će se misteriozni Kane. On odlazi u središnjicu GDI-a u Manchesteru i tamo sklapa savez s njima kako bi zajedničkim snagama spriječili globalnu katastrofu. Rješenje gorućeg problema je Kaneov prijedlog, „Tiberijska kontrolna mreža“ čija bi izgradnja stavila ovu pošast pod ljudski nadzor. Savez biva dogovoren i počinje se graditi ta kontrolna mreža. 15 godina kasnije, 2077. godine, taj je projekt pred samim krajem i Zemlja se počinje konačno nanovo buditi. Većina planeta je u fazi oparavka te ljudska rasa ulazi u novo doba mira i prosperiteta.

…četvorka će nam ponuditi odgovore na mnoga pitanja te konačno zaokružiti jednu cjelinu.

Naravno, ljude muči zašto je Kane odlučio sklopiti savez i što on zapravo želi. Na to pitanje saznat ćete odgovor 19. ožujka, datum za kada je planiran izlazak ovog posljednjeg poglavlja tiberijske sage. Kao što možete vidjeti, četvorka će nam ponuditi odgovore na mnoga pitanja te konačno zaokružiti jednu cjelinu. Osim dosta intrigantne radnje, novi nastavak će ponuditi i u potpunosti drugačiji gameplay nego li ste navikli do sada. Neće više biti niti tiberijskih polja (to vam je sada ona famozna „Tiberijska kontrolna mreža“) niti bezumnog štancanja jedinica, elementi prema kojim je C&C bio zapravo prepoznatljiv. Umjesto polja zelenih kristala, imat ćete samo kontrolne točke tiberijske mreže koje ćete morati kontrolirati kako bi dobivali resurse.


Te točke će biti ključne i u multiplayer mečevima i zapravo sav gameplay novog nastavka će se voditi u nadziranju tih točaka (ukoliko ste igrali recimo Dawn of War 2, znati ćete na što točno ciljam). Developer je dosta radio na kooperativnom igranju. Tokom kampanje ćete uvijek biti online te ćete moći kao i u Red Alertu svaku misiju igrati solo ili u co-opu uz pomoć prijatelja. Kako bi to iskustvo bilo čim zabavnije, developer se odlučio gameplay prilagoditi upravo multiplayer komponenti. Nju sam osobno isprobao i u beta verziji koja je bila dostupna u trenutku pisanja ove najave. Na samom početku meča, moći ćete izabrati svoju „klasu“. Pišem pod navodnicima, jer to nisu nekakve RPG klase, nego je zapravo riječ o trima tipovima baze (offense, defense i support).

Recimo ako ćete igrati sa offense bazom, imat ćete zgradu sa vrlo velikom mobilnošću koje ćete recimo moći dostaviti pred samu neprijateljsku bazu i tamo si štancati svoje jedinice (a štancanje će vam omogućavati kontrola resursnih točaka). Ako pak izaberete defense tip baze, ona će imati puno manju mobilnost, ali ćete zato biti puno otporniji na neprijateljske napade i imat ćete na raspolaganju razne štitove i druge obrambene mehanizme. Support baza će sadržavati više zračnih jedinice te dosta bolje injžinjerske jedinice koje će liječiti recimo jedinice vašeg saveznika. Support opcija dakle može biti jako dobra za vašeg co-op druga prilikom neke misije u kampanji. Naime, sada u novom nastavku kao što sam već spomenuo, nećete moći više proizvoditi praktički beskonačno mnogo nekakvih Mammoth tenkova. Postojat će unit cap te će se on lagano povećavati kako napredujete tokom igranja.

…nove jedinice će se s vremenom otključavati na temelju skupljenog iskustva.

Igra uvodi mnoge RPG elemente te ćete na temelju skupljenog iskustva dobivati razne bonuse za svoje jedinice te razne dodatne mogućnosti kao general. Kada je u pitanju multiplayer, nove jedinice će se s vremenom otključavati na temelju vašeg skupljenog iskustva. U beti je malo bio problem pošto su na istim mapama igrali igrači nižih levela koji su imali početne jedinice te igrači viših levela koji su imali na raspolaganju daleko moćnije jedinice (što stavlja početnike u neravnomjerni polažaj). To je mali propust developera i nadam se da će se to riješiti do izlaska cijele igre ( uostalom, beti i je svrha da igrači developeru ukažu na određene nedostatke).


Sve u svemu, trebati će paziti na jedinice sa iskustvom pošto će one biti daleko učinkovitije nego one bez iskustva. Takve stvari će u multiplayer mečevima itekako značiti razliku između pobjednika. Radi svega toga, nadam se da će upravo multiplayer igrači prepoznati ovaj naslov i da će serveri duži niz mjeseci biti pristojno popunjeni. Osim novih taktičkih mogućnosti bit će i novih jedinica (ima ih podosta, barem ono što je prikazano u beti) te naravno starih, ali u novom ruhu. Koga zanimaju detalji, neka slobodno ode do službenog weba, ima stvarno lijepih sreensa i artworkova.

Kada sam vidio prve screense za novi nastavak, jednostavno nisam mogao vjerovati da će se igra i dalje vrtiti na tom već prastarom engineu koji je već toliko izmodificiran, da ga je više zapravo ne moguće usporediti s prvom verzijom. Korišten još od Generalsa, preko Battle for Middle Earth serijala, pa Tiberium Warsa i Red Alerta 3, a još ćemo ga sada vidjeti i u Tiberian Twilightu. Ono što je oduvijek krasilo ovaj engine je vrlo lijep grafički prikaz koji je u sposobnosti prikazati veoma velik broj jedinica na ekranu, uvijek uz veoma pristojan framerate. Zadnja dva naslova napravljena na tom čudesu najbolje govore u prilog tome. Kao što se može vidjeti na sreensima te posebice na promotivnim video materjalima, grafika će biti i dalje vrlo pristojna, definitivno u skladu s nekakvim današnjim standardima u ovom žanru.

Prilikom igranja bete sam se mogao uvjeriti u dosta dobru optimizaciju igre koja će zasigurno biti još i bolja kada se igra nađe na policama dućana. Inače, jedinice su još bolje animirane, vatra i efekti dima su nekako prirodniji, a laserska paljba je gotovo na razini Star Warsa. Još da je nekakva dobra fizika uklopljena u igru, bilo bi to savršeno, al nećemo sada cijepidlačiti.

Kao što ste mogli vidjeti do sada, ovaj C&C će biti totalno drugačiji kada je gameplay u pitanju. Kada se malo bolje pogleda scena strategijskih igara u zadnje 2-3 godine, lako je uočljivo da svi teže nekakvom ubacivanju RPG elemenata u strateške naslove i ne pretjerivanju s brojem jedinica, nego se više traži dobro taktiziranje igrača. Do sada se to pokazalo kao uspješan recept i multiplayer mečevi su dosta dobili na dinamici, ali i kvaliteti. Jedini ozbiljan problem bi mogla predstavljati dosta kontroverzna odluka glede izbacivanja mogućnosti igranja LAN-a te nekorištenje dedicated servera. Također, igra će zahtijevati konstantnu online vezu čak i za singleplayer pošto će se cijelokupni napredak igrača spremati na EA-ove servere. Ovakve odluke izdavača bi trebale smanjiti stopu piratizacije te kao pridonijeti ukupnoj kvaliteti igranja. Riječ je o sada vrlo nepopularnim metodama, barem ako gledamo reakciju internet zajednice.

Svejedno, nadajmo se da će i zadnje poglavlje Tiberium sage ipak biti dovoljno primamljivo za sve stare fanove, kao i za nove igrače. Nekima se naravno neće dopasti ove nove ideje, ali objektivno gledajući, ovo je korak naprijed. Osim dobrog gameplaya, dobiti ćemo i konačno odgovore na neke misterije koje prate ovaj serijal. Žalosno je što je ovo zapravo zadnji nastavak ove legende, ali eto, nadajmo se da će gospodin Kane otići u stilu. Ili ipak neće?

Nakon pročitanog teksta, odgledanih trailera i screenshota očekujemo vaše komentare o ovoj igri koja dolazi sa svega 20-ak dana. Očekujete li puno od posljednjeg nastavka ovog popularnog serijala? Sviđa li vam se ova najava? Ne zaboravite ostaviti komentar i svoju ocjenu nadolazeće igre…

UPDATE! U međuvremenu smo recenzirali ovu igru pa kliknite ispod i pogledajte kakvu nam je igru EA na kraju isporučio.

RECENZIJA: Command & Conquer: Tiberian Twilight

Komentari (0)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?