Civilization 5 [PC]

Ante Malenica

Tako to obično biva kod mene kada mi u ruke dođe nova Civilizacija. Bilo ih je četiri do sada, a stigla je konačno i peta. Očekivanja su naravno bila velika, posebice od nas iskusnih gamera koji već godinama uporno klikamo “next turn”. Ako malo pogledate razvoj ove igre kroz povijest, možete uočiti da je promjena bilo mnogo. Ljudi iz Firaxisa, studija odgovornog za ovu igru, konstantno su nešto isprobavali i tražili povratnu informaciju igrača. Kada je nešto bilo dobro, to su poboljšali, a kada je nešto bilo loše i nepotrebno, u ekspanzijama i novim nastavcima to se izbacilo van.

S petom civilizacijom nije ništa drugačija stvar. Ova igra je rezultat suradnje developera i vjerne komune te vjerojatno taj element krije tu čarobnu formulu koja čini igru prokleto zaraznom. Evo, ovih dana pričam sa kolegama na netu i svi ne mogu vjerovati koliko je to zlo od igre opasno po društveni život. Javio mi se kolega jučer, kaže čovjek da je mislio samo isprobati igru na pola sata da vidi kako diše, a kad ono proletila četiri sata, a da nije ni trepnuo. Ili je Sid Meier uspio nekako ubrzati vrijeme tokom igre, a da mi ne primjetimo, ili je pogodio font i boju na ikonici next turn koja nas sada privlači jednakom jačinom kao kada primjerice plešete sa zgodnom brinetom i imate užasnu želju biti nekulturni (sva sreća da sam ja takav samo u ovoj igri, uvijek klavir kad su u pitanju žene :P). Vjerojatno ste do sada vidjeli, ocjene u drugim recenzijama su iznimno visoke. Iako sam oduvijek veliki fan igre, pokušat ću ovom recenzijom biti maksimalno objektivan sa svojom malom dozom subjektivnosti. Pa ajmo vidjeti što točno Civilization 5 nudi. U tekstualnom, ali i u video obliku naravno.

I to je moguće u ovoj igri, vjerovali ili ne. Za sve one koji nikada do sada nisu igrali ovaj serijal, riječ je o igri u kojoj dobijete na upravljanje jednu poznatu civilizaciju i razvijate je kroz beskonačni broj poteza onako kako vi to želite. Cilj vam je dakako pokoriti svijet, a način na koji ćete to napraviti ovisi isključivo o vama. Igra nudi nekoliko tipova pobjede nad konkurencijom pa ih možete sve pokoriti ratnom sjekirom ili recimo prvi napraviti space shuttle te tako postići space race victory (i ovdje to ne rade samo Ameri i komunjare).

Sama igra nema neku standarnu story kampanju. Jednostavno prije početka igre izaberete svojeg lidera od 18 ponuđenih (koji automatski označava s kojom civilizacijom ćete igrati), namjestite veličinu mape, tip mape (puno otoka, jedan kontinent, više kontinenata, Zemlja) te stupanj težine (ima ih “samo” sedam) i kliknete play. Na početku igre imate jednu ratnu jedinicu te settlera s kojim osnivate svoj prvi grad. Prilikom osnivanja gradova jako je važno paziti na lokaciju jer dobra lokacija određuje i kvalitetne obradive površine, dostupnost rudnika te općenita dostupnost raznih specijalnih prirodnih tvorevina (pamuk, koža, dijamanti, boje itd.) koje će s vremena na vrijeme tražiti vaši stanovnici i koje će vam davati određene bonuse u obliku sretnijeg stanovništva i brže proizvodnje hrane, koji na duže staze igranja mogu biti od krucijalnog značaja.

Nakon što ste se pozicionirali negdje na mapi, možete početi obrađivati površine oko grada i sa izvidničkom jedinicom istraživati svijet. Dati ću vam mali hint i reći da je dobro na početku odmah napraviti dvije-tri ratne jedinice, jer će barbari biti konstantna prijetnja nad vašim marljivim stanovništvom. Osim standarnih civilizacija, novost u igri su tzv. gradovi-države. Riječ je o malim civilizacijama koje su ograničene na jedan grad, ne šire svoj teritorij te su najčešće u posjedu nekih rijetkih resursa koji vam često mogu zatrebati. Često će vam slati zahtjeve da im uništite neko barbarsko naselje koje im prijeti ili neku drugu konkurentsku grad-državu, a zauzvrat će vam nuditi savezništvo i svoje posebne resurse. Lista tih gradova-država je poveća, a ovdje ih svakako nećemo nabrajati.

U ovom nastavku glavno težište igre je stavljeno na ratovanje, a uvedeno je i mnogo preinaka samog gameplaya koje dodatno u fokus stavljaju upravo ratovanje. Umjetna inteligencija je sada daleko agresivnija nego prije i puno ćete krugova u igri provesti u ratu s nekim. U diplomaciji su uvedene opcije da možete s nekom drugom civilizacijom napraviti tzv. “act of secrecy” prema kojem dogovorite tajnu suradnju s jednom civilizacijom protiv neke druge.

Postoji još opcija “act of cooperation” gdje možete napraviti jače veze s nekom civilizacijom, pa je onda jednostavnije dogovoriti razmjernu resursa, pozivanje u rat protiv neke druge civilizacije i tome slično. Jedna od većih novina u igri je izostanak religija što će neki gledati kao prednost, a drugi kao nedostatak. Meni osobno religije apsolutno ne fale, poglavito zbog toga jer se iznimno dobro poradilo na nekim drugim elementima gameplaya kojima je dobra-stara civilizacija itekako dobila na dinamici. Puno je manje mikromenadžmenta, ali svejedno Civilizacija nije izgubila svoju kompleksnost radi nekih drugih novina. No dobro, pređimo na prave novosti koje petica donosi.

Tako vam otprilike zvuče standarna prepucavanja ovdje u mojem zagorskom kraju (da imam mjesta u recenziji, ispričao bih zgode sa svojim prvim susjedom, ali o tome nekom drugom prilikom). Sad se sigurno pitate koja je poveznica ovog podnaslova s novom Civilizacijom? Naime, u novom nastavku Civilizacije susjedi vam ne vole kada osnivate gradove blizu njihovih granica ili kada svoje vojne trupe držite previše blizu istih. U tim slučajevima će vam se najčešće javiti preko diplomatskog okvira i upozorit vas na to. Ja sam u jednom slučaju ignorirao upozorenja pa sam doživio invaziju na svoj teritorij i izgubio par gradova u nekoliko krugova.

Kao što možete vidjeti, opcije u diplomaciji su dosta izmjenjene. Najveća novost ovog nastavka je ukinuta podjela mape na dosadašnje kvadrate, a umjesto njih su uvedeni heksagoni (šesterokuti) koji osim što nude u tehničkom pogledu lakši i ljepši dizajn mapa, također su uveli i velike novine u području ratovanja. Naime, više nećete moći kao do sada beskonačno na jedan komad teritorija trpati svoje vojne jedinice, nego je sada pravilo da jedan heksagon može sadržavati maksimalno jednu jedinicu. U taktičkom smislu, ovo daje brdo novih opcija te pravilan raspored trupa na mapi može biti od krucijalnog značaja. Opsada neprijateljskih gradova je sada daleko mukotrpnija te će vam u pravilu trebati 3-4 jedinice da osvojite neki grad. Kada i uspijete to napraviti, taj osvojeni grad će vam davati veliku količinu “unhappinesa” sve dok ne izgradite u njemu “courthouse” te prekinete to.

Zašto je sretno stanovništvo u ovom nastavku jako važno? Naime, ako vam je stanovništvo nezadovoljno, onda radi tek sa jednom četvrtinom svoje standarne produktivnosti te vam vojska ima smanjenu efikasnost za čak jednu trećinu. Stanovništvo održavate sretnim tako što radite zgrade koje “generiraju sreću” i čije održavanje dosta košta, gradite pojedine “wonder” građevine koje također “generiraju sreću” te povezujete stanovništvo sa željenim resursom (svaki grad će tražiti pojedini resurs i ponekad ga nije jednostavno nabaviti). Da sretno stanovništvo ostane takvim, na to može jako utjecati politika koju provodite. Postoji 10 različitih politika koje možete provesti te ukoliko u potpunosti provedete pet različitih, možete započeti “utopia” projekt i na taj način ostvariti pobjedu. Kojom brzinom ćete usvajati i poboljšavati svoju politiku, ovisi kojom brzinom dobivate culture bodove što opet ovisi o nekim građevinama i o istraživanjima.

Da, umalo zaboravih istraživačko stablo koje je sada potpunije nego ikad te nudi brdo i brdo toga i čija brzina otkrivanja novih tehnologija ovisi kojom brzinom generirate science bodove (koji se opet generiraju određenim građevinama tipa knjižnice, sveučilišta i sl.). Moguće je preko diplomacije pokrenuti zajedničko istraživanje s nekom drugom civilizacijom te uz ulog od nekih 200-300 zlatnika za 20 krugova dobijete jednu novu random tehnologiju. Kada istražite sve tehnologije iz određenog razdoblja, nastupa novo koje donosi neke vizualne promjene na mapi i daje određene bonuse. Moguće je ući u zlatno doba koje može pokrenuti neka poznata osoba (general, znanstvenik, trgovac) te će te onda vaša civilizacija imati puno veću produktivnost i zaradu.

Eh da, novci, ništa bez njih. Dobivate ih pomoću trgovine, rudnika zlata te kasnije s mnogim poboljšanim građevinama kao što su banke ili prihvaćanjem politike koje je usmjerena na generiranje novca. Njime možete instantno kupovati jedinice i građevine, ali to vas uglavnom puno košta. Mislim da sam vam sada rekao sve važno. Ima još brdo toga što nisam spomenuo, ali ova recenzija već sada postaje preduga. Inače, ukoliko do sada niste nikada igrali Civilization serijal, igra sadrži vrlo dobar tutorial kao i poznatu civilopediu koja u sitne detalje objašnjava svaki komadić ove igretine. Ukoliko niste sigurni što napraviti u određenom krugu, uvijek možete pitati svoja četiri savjetnika koja pokrivaju područje diplomacije, vojske, znanosti i samog napretka civilizacije.

Nisam imao bolju ideju za ovaj podnaslov, ali eto, tako nekako ja doživljavam grafičku stranu ove igre. Ona je jednostavno prekrasna i naprosto diše punim plućima. Sve je živo, sve je super animirano, teksture se taman kakve trebaju biti, a paleta boja također. Riječ je o potpuno novom engineu koji je sposoban igranje učiniti vrlo ugodnim za vaša osjetila. Igra nudi na PC-u dva moda igranja, onaj u DX9 te drugi za DX10/11. Neke velike razlike između ovih modova nismo primjetili, osim naravno manjeg pada u framerateu koji se opet dosta spušta u kasnijem djelu igre na velikim mapama kada je u pokretu jako puno animacija te izračuna za AI što uz detaljnu grafiku može poprilično spustiti vaš framerate. Na tome se može još malo poraditi s kakvim patchem iako je generalno igra dobro optimizirana i nekih tehničkih problema nema.

Zvukovi su također super odrađeni, pa dok zumirate na mapu čujete apsolutno sve (čekiće, ptice, grablje, žamor itd). Glazba je uhu ugodna i vrlo dopadljiva te u svakom slučaju uljepšava dojam igranja. Uvedena je nova mogućnost 2D pogleda mape koji vam na vrlo pregledan način daje uvid u dostupnost pojedinih resursa kao i pregled izgrađenih građevina na vašim heksagonima. Glede samih tehnikalija stvarno nemamo što za prigovoriti, Firaxis je odlično obavio posao.

Kada počnete igrati ovu igru, samo će vam ova fraza iz podnaslova vrludati mislima. Kada je gospodin Sid lansirao Civilization 5, trebao je staviti natpis na kutiju da je igra opasna po društveni život i da izaziva tešku ovisnost i nesanicu. Mogli bi ga ljudi tužit te tražit ogromne novčane iznose, a stvarno bi bilo šteta da ne dobijemo za par godina nekakvu Civlizaciju 6. Šalu na stranu, riječ je o igri kojoj je glavni adut replay-value. Imate dostupnih 18 različitih civilizacija, svaka sa svojim posebnostima, hrpu različitih mapa, čak sedam stupnjeva težine i nevjerojatno zarazan gameplay koji će vas prikovati za stolice poput neke napete akcijske igre (ne slušajte određene lošenamjerne dušebrižnike po hrvatskim forumima). Igra je u potpunosti podržana za Steam pa vam nudi 120 različitih dostignuća kao i vrlo jednostavno igranje protiv prijatelja na globalnoj mreži sustavom simultanih krugova.

Kao gotovo svaka igra danas, i ova ima bugova u svojoj retail verziji, ali to će se sigurno popraviti kroz patcheve, jer ipak se ne radi o krucijalnim greškama u programiranju. U svakom slučaju, riječ je o igri koja može bez problema konkurirati za naslov godine. Sid Meier nam je uz pomoć svog studia Firaxis opet dostavio jedan iznimno kvalitetan naslov koji će vam ponuditi ne sate, ne tjedne, nego mjesece ugodnog i zabavnog igranja. Kupite i odigrajte ovo. Imate toplu preporuku vašeg HCL-a.

A da niste možda već odigrali novu Civilizaciju? Želimo čuti vaše komentare na ovu igru, igrali vi nju već ili ne. A zanima nas i što mislite o našoj novoj video recenziji te koju ocjenu vi dajete Civilizationu 5.

VIDEO RECENZIJA: U novoj video recenziji predstavljamo vam novu Civilizaciju, igru koja već danima drži našeg Antu budnim.

92 Naša ocjena
  • zvuk