Concrete Genie

DUH U ZIDU

Lučki gradić Denska napušten je nakon ekološke katastrofe. Nekad živahno mjesto sada devastira banda klinaca, a na njihovoj se meti nađe i dječak zvan Ash kojemu nasilnici potrgaju bilježnicu s crtežima. Bježeći od bande, Ash se sakrije u svjetioniku te ondje upoznaje magično biće Lunu koja mu daje čarobni kist i zadatak da svojim crtežima oživi propali grad. Ash se stoga mora suočiti sa nasilnicima, a kist mu pritom omogućuje da dozna zašto oni svoj bijes iskazuju na njemu i na samom gradu.

Kao što možete primijetiti iz upravo opisanog zapleta, priča „slikovite“ avanture Concrete Genie prilično je jednostavna. Ima nekoliko slojeva, ali u svojih pet sati trajanja ne ide u velike dubine. I to je sasvim ok jer je razrađena tako da ju mogu shvatiti i mlađi uzrasti. Prenosi korisnu poruku da nitko zapravo nije istinski loša osoba nego uvijek postoji objašnjenje za nasilničko ponašanje. Može vam to zvučati kao klišej, ali Concrete Genie taj klišej prezentira na vrlo dojmljiv način kombinirajući fantastične elemente sa životnim poukama.

Gameplay je u tom pogledu malo drugačiji. Igra je prilično originalna, ali inovativnost u ovom slučaju nije baš neki pokretač zabave. Naime, temeljna je mehanika u Concrete Genie oslikavanje zidova i drugih površina. To crtanje je maksimalno pojednostavljeno – da biste na primjer naslikali cvijet na livadi, morate samo odabrati taj crtež iz svoje bilježnice i povući kursor u nekom smjeru dok držite tipku R2. Ne morate nikada paziti da nacrtano bude pravo umjetničko djelo jer crteži smiju ići jedni preko drugih, a nitko vas u konačnici ne ocjenjuje u tome. Većinu vremena je sasvim svejedno što po zidovima crtate jer je samo cilj da vaši animirani crteži upale svjećice u gradu.

Prilikom crtanja nema nekog posebnog izazova. Sve što zapravo traži neki trud u ovoj je igri opcionalno. Na primjer, možete crtati neke prizore, za što prvo morate pronaći otrgnute stranice s crtežima, i onda vam je jasno zadano što trebate nacrtati. Međutim, nagrada nakon toga nije baš vrijedna truda. Najveći je izazov u početku snaći se na dosta sitnoj i konfuznoj mapi koju ne možete približiti. Skoro svaki put kad bih otvorio tu mapu trebalo mi je barem pet sekundi da uočim gdje se moj lik uopće nalazi.

Doduše, lagat ću ako kažem da je cijela igra bez izazova. Povremeno na zidovima morate oživjeti i duhove koji vam pomažu u otvaranju novih područja, na primjer tako da otpušu kutije ili dovedu struju do prekidača. Duhovi od vas traže da im crtate različite stvari te vam na taj način pune kist posebnom farbom kojom uklanjate mračne naslage sa zidova.

Ima tu dakle stvari koje morate raditi postupno, premda je i tu sve dosta pojednostavljeno. Nikada sami ne morate razmišljati koja vrsta duha vam treba na kojem području. Uvijek će vam igra sama odrediti crtate li vatrenog, električnog ili vjetrovitog duha. I nikad taj duh od vas neće tražiti da nacrtate nešto što ne možete pronaći u neposrednoj blizini. To je dobar dizajn igre za mlađe igrače, ali manjak stvarnih izazova postaje naporan nakon tri i pol sata.

A onda u zadnjem dijelu igre dogodi se velika promjena. I to jako dobra promjena. Ash dobije mogućnost „skejtanja“ na svom kistu, a pojave se i pravi protivnici s kojima se morate boriti. Igra baš živne uz tu promjenu u gameplayu, toliko da sam se zapitao zašto je uopće trebalo toliko vremena da se to dogodi. No, veselje je kratkog vijeka jer taj dio igre traje otprilike sat, sat i pol i onda je čitava stvar gotova.

Nije mi bilo žao što je igra trajala tako kratko, nego što je najzabavnija postala tek na samom kraju. Da se s tim mehanikama skejtanja i borbe išlo u samome startu, i da Concrete Genie ima barem još dva dodatna levela, sada bismo pričali o jednoj od zanimljivijih igara 2019. godine. Ovako umjesto toga imamo zasebni VR mod u kojemu crtanje možete doživjeti iz perspektive prvog lica, a iskreno ne vidim razloga zašto bi itko koristio taj mod više od jednom.

Šteta što je završilo tako jer je Concrete Genie imao potencijala da bude inovativni nasljednik Sly Cooper serijala. Kontrole su izvrsne, a impresivna je i tehnička strana igre, pogotovo u „4K“ rezoluciji na PS4 Pro modelu. Sve što u igri nacrtate ostaje oslikano na zidu do samog kraja igre, prisutno je u režiranim animacijama, pa ponekad i u samom gameplayu.

Ukrašavanje duhova je potpuno opcionalna stvar, ali kad im dodate različite rogove, uši, repove i sl., osjećaj je ugodan jer pred vama više nije generični lik kojega je stvorila igra nego lik kojega ste sami dizajnirali. Takvo što u igrama obično vrijedi samo za glavnog lika, a ovdje je situacija obrnuta.

Vizualni je stil također savršeno pogođen. Lica ljudskih likova odrađena su u obliku stop animacije koja se perfektno uklopila u sve ostalo. Zvuk je fenomenalan, ne samo u odličnoj glazbi već i u simpatičnom praćenju pokreta kista, odnosno samog crtanja tijekom kojega kist proizvodi zvukove bliske onome što se oslikava, i to kroz zvučnik na kontroleru.

Concrete Genie mi je na kraju rijedak primjer igre kojoj je njezina inovativnost malo naštetila. Crtanje je ovdje dobro izvedeno, ali mislim da bi igri mnogo bolje odgovaralo kao sporedna mehanika. Publiku je ionako teško zainteresirati za inovativne stvari te bi dinamičniji gameplay skejtanja i borbe donio daleko više koristi da ga Concrete Genie ne predstavlja pred sam kraj avanture. Nažalost, ne vjerujem da će tvorci ove igre dobiti priliku za izradu njezinog nastavka, koliko god njezinog potencijala ostalo neiskorišteno.

Recenzija je rađena na primjerku igre za PlayStation 4. Primjerak igre za recenziranje ustupio nam je njezin izdavač.

Označeno sa: ,

Concrete Genie je solidna igra poučne priče i gameplaya koji živne tek kad je cijela avantura praktički već gotova.