Crash Bandicoot 4: It’s About Time

ZLATNO DOBA

Filip Zorić

Sjajna N.Sane Trilogy kolekcija u život je vratila mnogima dragog Crasha Bandicoota. No, vratila ga je kroz prerade već postojećih klasika pa je u zraku ostalo pitanje je li u istoj modernoj izvedbi moguće napraviti novu Crashevu avanturu koja ima taj retro feeling. Zahvaljujući ludom uspjehu N.Sane kolekcije, dočekali smo odgovor na to.

Iznimno sam sretan što mogu reći da smo napokon dobili takvu igru. Crash Bandicoot 4: It’s About Time, napravljen od strane developera Toys for Bob, najbolja je igra u svom serijalu. Igra je to koja prihvaća zabavnu jednostavnost koju smo obožavali kod originalne trilogije, ali također ubacuje hrpu inovativnih i fenomenalnih ideja u gameplay.

ZAKAPANJE PROŠLOSTI

Crash Bandicoot 4: It’s About Time direktan je nastavak na Crash Bandicoot: Warped. Igra praktički briše sve što se dogodilo nakon originalne trilogije koju je napravio Naughty Dog. Postoji više razloga za to. Kao prvo, priča je dosta lakša za pohvatati bez svih ludosti koje su se dogodile nakon prve tri igre. Kao drugo, Crash 4 najviše je inspiriran gameplayom originalne trilogije. Nećete ovdje naći nešto nalik tabačini i akciji iz Crash of the Titansa i Crash: Mind Over Mutanta.

Uglavnom, priča Crasha 4 započinje tako što zlikovci Neo Cortex i N. Tropy pobjegnu iz vremenskog zatvora u kojem su se našli na kraju treće igre. U procesu bijega unište vremenske i dimenzionalne granice i oslobode četiri Quantum maske. Kako bi ispravili ove dimenzionalne greške, Crash i njegova sestra Coco moraju naći četiri maske i poraziti Cortexa i N. Tropyja. Priča nikada nije bila u fokusu ovog serijala, ali sam sretan što je developer Toys for Bob svejedno uspio napraviti smiješnu i zabavnu avanturu za naše drage bandicoote.

Igra praktički briše sve što se dogodilo nakon originalne trilogije koju je napravio Naughty Dog.

Dijalog među šašavim likovima nasmijao me u više navrata. Jako mi se svidjelo što vam se tijekom levela obraćaju zlikovci koje ćete kasnije morati poraziti. Negativac N. Gin konstantno je frustriran što je Crash toliki glupan, a svejedno stalno pobjeđuje. N. Brio se ponaša kao totalni luđak i govori o svojim zlobnim eksperimentima. Unatoč tome što je dosta jednostavna, priča je stavila fokus na karakterizaciju ovih ludih likova i iz tog razloga je uspješna.

DIMENZIONALNI SKOK

Još jedno područje na kojemu je igra uspješna je sama prezentacija. Jednostavno rečeno, Crash Bandicoot 4: It’s About Time zvuči i izgleda sjajno. Likovi su izgledom nešto luckastiji nego oni koje smo našli u N. Sane Trilogyju i Nitro-Fueledu, ali mislim da odgovaraju ovakvom serijalu. Svi likovi imaju pretjerane proporcije i njihove su animacije jako ekspresivne, pogotovo u režiranim scenama. To je opet primjereno jer su originalne igre ovog serijala inspirirane starim crtanim filmovima Looney Tunes.

Prave su zvijezde ove igre leveli u kojima se nađete. Crash i Coco prolaze kroz svakakve okoline. Piratski svijet ima jezive špilje s kosturima, ali i luke koje su pune kričavih boja. Svijet u kojem vlada N. Brio je pun građevina inspiriranih azijatskom kulturom i općenito zrači mistikom i magijom. Čak i prvi svijet, otok na kojem živi Crash kojeg smo vidjeli već sto puta, ima svoju unikatnu čar. Džungle koje su bogate florom kombinirane su s mračnom estetikom hrama kojeg morate posjetiti.

Ipak su zvijezde igre leveli u kojima se nađete.

Crash Bandicoot 4 ubacuje čak i neke filmske kadrove okoliša. Kad se neka važna građevina nalazi u daljini igra baci kameru nazad i dopusti vam da upijete estetsku kvalitetu. Glazba također impresionira – ne bih rekao da je instantno pamtljiva kao ona u originalnoj trilogiji, ali ipak ima sjajnih melodija. Naročito mi se svidjela glazba brzog ritma koja svira kad god bježite od nekog stvorenja poput čudovišnog duha.

Također moram pohvaliti estetske promjene koje su se uvele u N. Verted verzijama levela. N. Verted mod je verzija levela koja je jako slična originalnoj, ali su lokacije neprijatelja i zapreka preokrenute na drugu stranu. Svaki svijet ima različite vizualne trikove za svoje N. Verted levele. Piratski svijet je u crno bijelo, ali svaki put kad se zavrtite vratite nešto boje okolini. Prvi svijet izgleda kao sonarni sustav neke podmornice. Vidokrug vam je jako uzak, ali svaki put kad se zavrtite aktivirate vaš “sonarni sustav” i otkrije vam se što vas čeka dalje u levelu. Ovi N. Verted leveli odličan su dodatak igri, pogotovo kad se radi o vizualnoj raznovrsnosti.

POVRATAK U BUDUĆNOST

Kakav je gameplay, koji je najbitniji u Crash igrama? Crash Bandicoot 4 opet briljira na ovom području – unatoč nekim manjkavostima. Kao prvo, vidi se da je ovo igra koja je napravljena od strane ljudi koji su obožavali originalnu trilogiju te iščekivali nastavak na te igre više od 20 godina. Posljedice toga su većinski pozitivne – dobili smo iznimno kreativan i izazovan platformerski naslov. Ali, developeri Toys for Bob su možda pretjerali kad je u pitanju taj “izazovan” dio. O tome ćemo kasnije, prvo moram pohvaliti igru na svemu što je dobro napravila.

Od samog početka vidimo da su leveli slične prirode kao oni kod originalne trilogije, no evoluirani za današnje doba. Linearni su i jednostavni na prvi pogled, a svejedno raskošniji i bogatiji nego što su oni prijašnji bili. Kao primjer ću uzeti sjajno dizajnirani prvi level, Rude Awakening. U početku nas igra prevari na odličan način. Na prvi pogled, Rude Awakening podsjeća na prvi level prve Crash Bandicoot igre.

Od samog početka vidimo da su leveli slične prirode kao oni kod originalne trilogije, no evoluirani za današnje doba.

Crash se opet budi na plaži, glazba je praktički ista, vidimo i slične gameplay elemente poput rakova koji vam smetaju na putu. Sve ovo nas podsjeća na nostalgični gameplay starijih naslova, ali onda nam Crash 4 pokaže svoj evoluciju te klasične platformerske formule. Uđemo u mračni hram i vidimo totalno nove zapreke i neprijatelje: paukove koji bacaju kiselinu sa stropova, pruge po kojima možemo klizati, platforme koje se aktiviraju na određeno vrijeme i slično.

Ovaj level je pravi primjer toga da je Crash Bandicoot 4 fenomenalan nastavak jer ne zaboravlja svoju prošlost, a svejedno uvodi inovacije na mjestima na kojima ih je trebao. Svjetovi imaju nenormalan broj zanimljivih ideja koje su developeri smislili. Uz to, idejama je dano dovoljno vremena da se razviju, odgovaraju uz temu levela i svaka predstavlja drugačiji izazov. U pustinjskom svijetu, na primjer, imamo bačve koje propadaju nakon što skočite na njih.

Svjetovi imaju nenormalan broj zanimljivih ideja koje su developeri smislili.

Prvo nam je ta mehanika predstavljena na jednostavan način da shvatimo kako funkcionira, i onda je zakomplicirana na sve izazovnije načine. Možda morate skočiti na dvije bačve zaredom ili skočiti na bačvu na kojoj se nalazi eksplozivan kutija ili pak iskoristiti originalnu moć maske dok skačete na bačvu (o tim maskama ćemo kasnije). Ta mehanika propadajuće bačve je kasnije kombinirana s nekom drugom mehanikom za dodatan izazov.

Svaki level ima osjećaj kohezije, kao da su smislene cjeline različitih mehanika koje su kombinirane. Igra ima još hrpu zanimljivih gameplay elemenata u levelima. U futurističkom svijetu morate preskakati preko letećih auta, u piratskom svijetu morate izbjegavati lude majmune koji vas prate, a u svijetu inspiriranim azijatskom kulturom morate izbjeći paljbu čarobnih lanterni.

I to nije sve kad je u pitanju briljantan level dizajn. Ekipa Toys for Boba se pobrinula da uvrsti tajne i opcionalne izazove za one igrače koji ih žele. Svakih nekoliko sekundi ćete naići na neku skrivenu kutiju do koje morate doći kreativnim razmišljanjem ili vašim platformerskim vještinama. Svaka čast developerima, dokazali su da su majstori kad je u pitanju dizajn levela za platformerski naslov.

NOVO SUTRA

Sad moramo baciti pogled na bitnije inovacije za ovaj serijal – moći u obliku četiri Quantum maske. Maska Lali Loli vam daje da se prebacujete među dvije dimenzije. Platforme i kutije koje su obojane u plavo ne postoje u vašoj dimenziji, ali aktiviranjem vaše maske se one pojave. Naravno, različite platforme su u različitim dimenzijama, tako da ovaj element igre može biti dosta izazovan.

Maska Akano vam dopušta da uništite posebne kutije i napravite velike skokove. Igra većinski koristi te velike skokove za stvoriti neke zanimljive situacije – takve u kojima morate letjeti s jednog dijela ekrana na drugi i paziti zapreke na vašem putu.

Maska Kapuna Wa vam omogućava da usporite vrijeme. To znači da morate tempirati svoju moć kako biste usporili neke brze platforme. Ova maska nudi jako kreativne izazove jer testira u kojem trenutku želite usporiti vrijeme. Uz to, maska ima određeni period trajanja, tako da morate biti sigurni da prepreke možete proći na vrijeme.

Maska Ika-Ika vam dopušta da preusmjerite smjer gravitacije, tj. da hodate po stropu. Na ovaj način možete izbjeći lasere preko kojih ne možete normalno preskočiti. Igra kasnije nudi neke apsolutno lude izazove s ovom maskom, u kojima morate više puta u zraku mijenjati vaš gravitacijski smjer.

Sveukupno mi se jako sviđaju ovi dodaci igri. Daju Crashu interesantne načine interakcije s okolinom i developeri iskoriste maske za stvoriti još više maštovitih levela.

Moramo spomenuti i same likove s kojima igrate. Crash i Coco su praktički isti i njihove kontrole su sjajne. Način upravljanja je jako sličan onome iz N. Sane Trilogyja, što je po mom mišljenju dobra stvar. Crash i Coco uvijek responzivno reagiraju na vaše akcije i nikad nisam imao osjećaj da su kontrole krive za neuspjeh. Ali, Crash 4 nam daje da upravljamo i novim igrivim likovima u jedinstvenim levelima.

Prva među njima je Tawna, Crashova bivša cura. Tawna isto ima dupli skok kao Crash i Coco, ali može koristiti svoj konop tj. “hookshot” za prijeći prepreke. Hookshot vam omogućava i da uništite kutije i neprijatelja s daljine. Tawna također može napraviti skok s jednog zida na drugi. Na kraju Tawna ima sličan način upravljanja kao naši glavni heroji, ali je nešto mobilnija.

Crash i Coco uvijek responzivno reagiraju na vaše akcije i nikad nisam imao osjećaj da su kontrole krive za moje smrti.

Svidjeli su mi se izazovi koji vas tjeraju da koristite hookshot, ali moram priznati da mi se nije svidio walljump aspekt Tawninog lika. Jednostavno rečeno, skokovi s jednog zida na drugi nemaju dovoljno responzivan osjećaj. Uvijek ludo udaram po tipki za skok kad se nađem u tim walljump situacijama jer su same kontrole nekako nepouzdane.

Drugi novi igrivi lik je Dingodile, koji je totalno drugačiji od ostalih. Dingodile mi je inače najdraži protivnik originalne trilogije, tako da mi je drago što je u Crash 4 dodan kao igrivi lik. Ovaj mutirani dingo je zamijenio svoj bacač plamena za usisavač, koji mu omogućava da usisa kutije s daljine. I to ne samo normalne kutije, već i TNT kutije koje onda može baciti na neprijatelje.

Također, ima i pojačan skok pomoću svog usisavača. Dingodile je sjajno dizajniran i sviđa mi se kako vas igra stavi u ulogu nešto manje mobilnog lika. Ovaj lik je jedinstven jer vas praktički prisiljava da se borite s daljine.

Posljednji “novak” kojeg ćete kontrolirati u igri je Neo Cortex, koji može koristiti pištolj za transformirati neprijatelje u solidne platforme ili skakaone. Uz to, ima i poseban zalet koji može iskoristiti za prijeći velike distance. Ludi doktor ima interesentan način igranja koji kombinira borbu iz daljine i brzo skakutanje po levelu. Mislim da su svi novi likovi odlični dodaci igri. Tome naravno pomaže što su njihovi zasebni leveli sjajno dizajnirani, kao i regularni leveli.

SUDNJI DAN

Kad bih morao istaknuti neku manu u ovom Crash naslovu, to bi morala biti razina težine. Prije tri godine, kada je izašao N. Sane Trilogy, velik broj igrača se žalio na to koliko je originalna trilogija igara izazovna. Ovdje sam kako bi vam rekao da je N. Sane Trilogy mačji kašalj naspram Crash Bandicoota 4. Čak i originalni Crash Bandicoot, koji je daleko najteži od Naughty Dogove trilogije, ne dolazi ni blizu ove nove inačice.

Kad bih morao istaknuti neku manu u ovom Crash naslovu, to bi morala biti razina težine.

Crash 4 u nekoliko trenutaka baca toliko mehanika i izazova na vaš put da je pomalo suludo. Propadajuće platforme, nitro kutije, neprijatelji koji vas lako mogu eliminirati, korištenje maski – igra zbilja traži dosta vještine od igrača, pogotovo na kasnijim levelima. Sva ova kompleksnost nije nužno loša, naravno. Dapače, mislim da su neki od težih levela među najbolje dizajniranima. Problem je u tome što igra od samog početka nije nešto lagana, a već na trećem levelu udre po gasu kad je u pitanju težina i ne posustaje do kraja.

Ne šalim se kad kažem da je treći level i sve nakon toga u Crashu 4 teže od završnih levela u Crashu: Warped, što je dosta velik problem za nove igrače jer praktički nema nikakvih lakših levela uz pomoću kojih se mogu uvježbati. Ovo je ona negativna posljedica toga da su developeri veliki fanovi originalne trilogije. Očito razumiju ovaj serijal, ali mislim da nisu u obzir uzimali nove igrače i balans težine općenito.

Još jedna greška je ta što su većina težih levela dio glavne priče i stoga ih je potrebno preći za doći do kraja igre. Postojali su i prije apsurdno teški leveli u Crash serijalu, ali su uglavnom bili u obliku opcionalnog sadržaja. Ovdje to nije slučaj, a neki su leveli na rubu ludosti kad je u pitanju težina. Srećom pa su prisutna dva moda igranja: Retro i Modern.

Retro je onaj klasični Crash način igranja – skupljate živote, ali kad ih izgubite morate igrati level od početka. Modern mod vam uopće ne broji živote, tako da svaki put kad umrete počinjete od checkpointa. Taj Modern mod će vas poštedjeti od frustracije više puta. Uglavnom, mislim da je balans težine jedini veći problem kojeg Crash Bandicoot 4 ima.

MILIJUNI MOGUĆNOSTI

Još jedna pohvala koju moram uputiti ovoj igri je apsurdna količina sadržaja. Zabrinuo sam se kad je bilo najavljeno da će Crash Bandicoot 4 imati cijenu od 60 eura, ali sretan sam što mogu reći da je ta cijena u potpunosti opravdana. Ovo je sadržajem jedan od najbogatijih platformera koji sam igrao. Kao prvo, količina levela je znatno veća nego u starijm igrama. Za prelazak glavne priče mi je bilo potrebno desetak sati, ali Crash Bandicoot 4 nudi još hrpu različitih načina igranja.

Imate opcionalne levele s ostalim likovima (Dingodile, Cortex i Tawna), N. Verted levele, te Flashback Tape levele koji vas izazivaju da prikupite što više kutija. I nisu to samo leveli dodani čisto da bi bili tu – nude istu kvalitetu kao i oni glavni. Također u svakom nivou možete prikupiti šest dragulja: tri dragulja dobivate tako što skupite što više Wumpa Fruita, jedan tako što uništite svaku kutiju, jedan tako što prijeđete level s tri ili manje smrti i jedan skriveni tako što ga nađete u okolini.

Ovo je jedan od najbogatijih platformera koji sam igrao kad je u pitanju sadržaj.

Leveli su takvi da je gotovo pa nemoguće osvojiti svih šest dragulja u prvom pokušaju, tako da vas Crash 4 motivira na ponovno igranje. Igra ima i brojne kostime dostupne za Crash i Coco koje možete dobiti prikupljanjem već spomenutih dragulja, a i svaki level ima hrpu tajni koje su također dodatan sadržaj na neki način. Vjerujte mi, iako se cijena za platformerski naslov čini malo previsoka – Crash Bandicoot 4 nimalo ne razočarava na području sadržaja.

BILO JE I VRIJEME…

Na kraju još jednom moram naglasiti da me  Crash Bandicoot 4: It’s About Time apsolutno oduševio, čak i pozitivno iznenadio. Očekivao sam jako dobru igru, a dobio sam najbolju inačicu ovog serijala i jedan od najboljih platformera koji sam odigrao u posljednje vrijeme. Četvrti dio nije samo počast klasičnim Crash naslovima, već i sjajna evolucija istih. Naučene su lekcije iz starijih igara i iz modernih platformera.

Leveli imaju linearnu i jednostavnu prirodu, no kriju hrpu genijalnih ideja što se tiče dizajna gameplaya. Novi igrivi likovi su vrijedni dodaci igri – Cortex, Tawna i Dingodile drugačiji su od klasičnih heroja i ujedno su jako zabavni. O audiovizualnoj prezentaciji igre više ne moram mnogo pričati – jednostavno je sjajna.

Da, igra je jako teška i to će biti problem za neke igrače, ali ako ste fan Crash Bandicoot serijala ili dobrih platformera – kupite ovaj dragulj. Mislim da nećete požaliti.

Recenzija je rađena na digitalnoj kopiji igre u izdanju za PlayStation 4. Kopiju igre ustupio nam je njezin izdavač.

Crash Bandicoot 4: It's About Time je briljantan nastavak originalne trilogije. Nije samo sjajan platformer, već je i najbolja igra u svom serijalu.