Dead Space

Grga Petrović

Vrijeme radnje budućnost, mjesto radnje svemir. Većina globalne ekonomije očito još uvijek počiva na iskapanju ruda, a ako je Zemlja istrošena, logičan potez bio bi napraviti kolonije u svemiru i iskapati sa još neistraženih planeta. Ako je vjerovati igri, upravo to će se dogoditi za nepoznatu količinu vremena. USG Ishimura jedan je od brodova namijenjen za iskapanje, a kada se sa njim izgube sve veze, pomoćna letjelica poslana je u izviđanje, i eventualnu pomoć posadi. Tu na scenu stupate vi, inžinjer Isaac Clarke, kao jedan od članova posade za izviđanje. No od prvog trenutka na Ishimuri jasno je da se tu dogodilo nešto užasno. Neće proći puno i vašu ekipu će napasti horda bivših članova Ishimure, transformiranih u zastrašujuća čudovišta, a vi ćete se morati odvojiti i ostati sami. A tek tada počinje pravi horor.

Cilj će vam biti pobjeći sa Ishimure, obavljajući pritom razne zadatke koje će vam davati preživjeli članovi ekipe.. Priča se čini jednostavnom no ona to nipošto nije, što naravno ne znači da je dobra. No usprkos tome potrebno je čestitati dizajnerima na zanimljivoj radnji do samog kraja, bez koje igra ne bi bila toliko napeta. Nažalost, pri kraju osjeti se nedostatak ideje i pribjegavanje klišejima, no stvar je osobne prirode te vam se možda i svidi. Rudari su unutar planeta očito našli nešto što je pogubno djelovalo na njihovo zdravlje (čitaj: pretvorilo ih u odurne beštije). Prvi od zanimljivih aspekata DS-a je način na koji ih se morate rješiti. Naime, njihova slaba točka su njihovi udovi, te ćete ih otkidanjem dotičnih najbrže ubiti. Samo pucanje u glavu neće ništa postići, jer funkcioniraju i bez glave, a pucanjem u tijelo bezveze trošite teško zarađenu municiju. To daje posebnu taktičku dozu samoj akciji, uz to što je posebno zabavno otkidati ekstremitete. Iako nisu previše pametni, iznimno su opasni i brzi, te će vam donjeti gro problema ukoliko vas stjeraju u kut. Postoji desetak vrsta monstera i svaki ima svoje slabosti koje ćete morati iskoristiti kako bi se mogli nositi s njima.

Najveći adut igre, što je i logično, njena je atmosfera. Za razliku od Dooma 3 (od kojeg Dead Space dosta stilski posuđuje), dizajneri nisu forsali neku tamu, no i usprkos tome Ishimura je jezivo i zastrašujuće mjesto. Level design posuđuje dosta od raznih space shootera, poput Quakea, Dooma te Preya. Sve je puno raznih liftova, svakakve tehnike, čudnih i morbidnih nakupina tkiva po zidovima itd. Tijekom svoje misije proći ćete skoro cijeli brod, koji je raznolik do one granice koliko jedan svemirski brod može biti raznolik. Jedini problem je nepopularni backtracking, koji vas nažalost prati cijelim putem.Još jedna zamjerka dizajnu razina je prevelika kompliciranost
zadataka. Ponekad se čini da je jednostavno sve napravljeno da bi vam se baš maksimalno otežala situacija i produžilo trajanje igre, pa će tako i za najjednostavniju akciju poput otvaranja jednih vrata biti potrebno potrošiti sat vremena i napraviti jedno 30 podzadataka.

Atmosferi najviše pripomažu razni skriptirani događaji od kojih je većina onako šablonska, poput iznenadnog monstera ispred vas. Kao i priča, kako igra ide prema kraju, i atmosfera slabi. Što dalje odmičete, to imate jača oružja, napada vas više monstera i sve počinje sličiti na nekakav šuter. Ponekad je naporno kada uletite u sobu i napadne vas 15-ak monstera.

Još jedna vrlo hypana karakteristika DS-a potpuni je nedostatak klasičnog HUD-a. Osim što su se dizajneri doista potrudili da usprkos tome sve izgleda pregledno, stvar iznimno pomaže atmosferi i vašem uživljavanju u samu igru. Pa tako za pregledavanje Isaacovog zdravlja, dovoljno je pogledati liniju smještenu na njegovim leđima. Municija za oružje prikazana je iznad samog oružja, a svi meniji, mape i slične stvari prikazuju se u obliku holograma ispred vas. Zanimljivo je da ako pregledavate inventar i krećete se lijevo desno, isto se tako kreće i Isaacova glava. Zbog takvih malih fora ovaj potez je pun pogodak, te se nadamo kako će u budućnosti puno više developera sljediti njihov primjer.

Iako je Isaac kakti neki injžinjer, upotreba oružja nikako mu nije strana. Vašu avanturu započinjete sa najobičnijim rezačem metala, a kako napredujete, možete koristiti sve jača i jača oružja. To sve ovisi o vašoj sposobnosti da skupite razasuti novac tijekom igre, jer nova oružja možete dobiti samo kupnjom preko posebnih automata. No ukoliko to želite, cijelu igru možete proći i sa prvim oružjem, jer se svakom oružju mogu povećavati tj. bildati razne karakteristike na tzv. benču. To se odvija pomoću “power nodova” koje ćete morati tražiti ili kupiti na automatu, a sam sistem pojačavanja neodoljivo sliči node-sistemu iz FFX-a. No nije sve na oružju; Isaac će vrlo brzo dobiti dvije vještine koje, istina, nisu ništa posebno inovativne, ali riječ je o stvarima koje ćete koristiti ako ste pič…, ovoga, ako vam je igra malo preteška. Prva, “stasis”, je usporavanje kretanja neke konkretne stvari, a druga, “kinesis”, mogućnost micanja i bacanja stvari…bez ruku, jel. Iako je oboje potrebno kroz priču i za kakti zagonetke, i jedna i druga vještina imaju svoje primjene u borbi protiv neprijatelja. “Stasis” će ih usporiti te ćete moći bez problema naciljati njihove male udove, ili im prići s leđa. Telekinezom se možete koristit kako bi bacali stvari poput eksplozivnih kanistara u smjeru njihove face.

Kako se radnja događa u svemiru, razumljivo je da neka otvorena i polutovorena područja nemaju gravitaciju. Navigiranje po tim područjima posebno je čudno i zbunjujuće iskustvo. Isaac ima kul magnetske čizme i samim time može stajati na podu, no problem se javlja kada skočite na drugu stranu sobe i cijela perspektiva se mjenja. Neka od takvih mjesta imaju problem s dovodom kisika, te vam zadaju još extra problem, pogotovo ako se u isto vrijeme morate braniti od krvožednih monstera.

Od početka do kraja, Dead Space je fantastična vizualna poslastica. Grafički možda i nije toliko napredan, no sve je na svom mjestu i izgleda odlično. Tim više što je optimizacija na nivou. Fizika je dobra, no jedna stvar malo iritira. Pošto je put kojim hodate obložen mrtvim ljudima i monsterima, često ćete se “sudariti” s njima, što će rezultirati poprilično retardiranim skakanjem mrtvog tijela u svim smjerovima. Nije sad da nešto smeta, al je debilno. Više nego pristojnu grafičku prezentaciju upotpunjuje još bolja audio strana. Konstanto ćete čuti kojekakva šaputanja, čudne zvukove i režanja čudovišta, što će vam održavati puls na visokom nivou. Treba pohvaliti i odličan voice acting, iako ga nema puno, te odlične audio logove koje ćete nalaziti po Ishimuri, gdje bivši članovi posade snimaju svoje obzervacije prije i poslje napada čudovišta.

Dead Space jedinstvena je igra kakvih nema puno. Neke mane poput monotonosti i pomalo teško probavljive priče padaju u zaborav nakon doista briljantne atmosfere i vrhunske prezentacije. Bili ljubitelj horora ili ne, Dead space morao bi imati mjesto među vašom “playlistom” ove godine, pogotovo gledajući kako su neki potencijalni hitovi razočarali. A budite sigurni, Dead Space vas neće razočarati.

Igrali ste Dead Space? Niste? Imate nekakvo pitanje? Ostavite nam komentar ispod, ili se uključite u formsku raspravu u Dead Space topicu.

Unatoč rijetkim izuzecima, žanr survival horora uglavnom je rezerviran za konzole. Time rečeno, svaki njen izdanak na kompu dočekan je s posebnom radošću dežurnih fenova. Dead Space je jedan od rijetkih koji se domogao i izlaska i na PC platformi.

• prezentacija
  • trajnost
  • ponekad monotono