Gray Matter [PC, X360]

Gray Matter je žanru avantura najbliže što je Duke Nukem Forever pucačinama. Na njemu je radilo više razvojnih timova punih osam godina, a datum izlaska mijenjao se toliko puta da smo prestali brojati odgode. No tko bi rekao, projekt je finaliziran pod francuskim Wizarbox Studiosom, pa sada imamo priliku vidjeti vrijedi li štogod novo djelo spisateljice Jane Jansen, zaslužne za poznati serijal Gabriel Knight.

Gray Matter tematski se svrstava pod SF triler s primjesama drame. Centar zapleta tvore dva lika kojima upravljamo u igri. Prvi je simpatična protagonistica Samantha “Sam” Everett, svjetska putnica u potrazi za članstvom prestižnog čarobnjačkog kluba. S druge strane je dr. David Styles, neurobiolog i nekadašnji profesor na Oxfordu. Njihovi putevi međusobno se isprepletu jedne olujne večeri kada Sam potraži sklonište u mističnoj kući koja pripada upravo Stylesu, no spletom okolnosti glavna junakinja laže o svom identitetu. Kako to obično biva, Sam iz jedne laži ulazi u drugu, prvo da bi ostvarila zaradu, a onda i kako bi odgonetnula čudne događaje koji se odvijaju u samoj kući i studentskom kampusu.

Toliko vam možemo otkriti bez spoilera, pa nam je čak i žao što vam kvalitetu ove priče ne možemo prikazati konkretnim primjerom. Dakle, morat ćemo se osloniti na klasični opis koji će reći da fabula u ovoj igri donosi napetu radnju, interesantne likove i odličnu koheziju između njih koja drži integritet problematike. No priča u cjelini nije toliko impresivna koliko njezin razvoj. Naime, događaje u igri imamo priliku gledati kroz dvije perspektive, a to nam otkriva sasvim novu dimenziju za postavljanje sumnje i definiranje situacije. Zvuči kriptično, ali kad se jednom nađete u igri bit će vam jasno na što ciljamo. Sve u svemu, priču definitivno ističemo kao najbolju stranu ove igre jer će vas uz već spomenuto intrigirati dobrih desetak sati, što je za jednu avanturu sasvim solidna trajnost.

Iako je definitivno najbolja strana igre, priča u cjelini nije toliko impresivna koliko njezin razvoj.

Nažalost, koliko god priča bila dobra, kao manjkavost se izdvaja njezina prezentacija. Sve je dobro dok pratite ingame dijaloge, no pri prijelazu na novo poglavlje očekuje vas stripolika animacija za koju vjerujemo da je rezultat malenog budžeta za izradu igre. Nešto slično također smo osudili kod posljednjih Desperadosa, pa iako takav vid prezentacije ima i pozitivnih primjera (zadnji Call of Juarez, primjerice), ovdje s njim nismo zadovoljni. Zbog njega u početku jednostavno nećete znati što bi pojedini efekti u animaciji trebali predstavljati, a to na kraju stvara nepotrebnu konfuziju.

Gameplay izvedba je sve ono što od tipičnog point’n’clicka možete očekivati – red istraživanja, red dijaloga i na kraju, red neizbježnih zagonetki. Pa idemo redom. Istraživanje je solidno – lokacije su interesantne, a interaktivni objekti opcionalno označeni. Ipak, kretanje likova je pomalo sporo (nakon dvoklika treba im dvije sekunde da potrče), a loading ekrani su dosta česti. Dijalog je odrađen prilično izravno – teme koje se u razgovoru nude uvijek je neophodno načeti. Drugim riječima, nekakvog dodatnog ćaskanja nema već slijedite samo unaprijed predviđeni tijek konverzacije.

Srećom, u slučaju zagonetki, stvari su nešto šarenije. Usudili bismo se čak reći da su za avanturističke standarde iznadprosječno raznovrsne, što svakako utječe na gameplay. Pa tako između ostaloga imamo komparativne i kombinatorne zagonetke, a njima se pridružuje i nova vrsta – mađioničarske zagonetke. Naime, kako je protagonistica zapravo iluzionist, na određenim mjestima u igri izvodimo razne trikove na drugim ljudima. Izvođenje je jednostavno – prvo treba izabrati odgovarajući trik, te pomoću instrukcija iz priručnika složiti pravilan redoslijed poteza.

No raznovrsnost ne jamči intuitivnost (baš smo nekako uštogljeni u ovoj recenziji, šta ne?) pa se nađe tu i pokoja nelogična zagonetka (recimo napravite most od dasaka i lisica), a najviše iritiraju tzv. trigger zagonetke za koje prvo treba odraditi set akcija da bi se uopće došlo do glavnog problema. Kako igra ne nudi nikakav hint sustav, a dobar dio poglavlja nije linearan u punom smislu riječi, mentalne blokade nisu rijetkost.

Po pitanju prezentacije, Gray Matter je nekakva srednja klasa. S vizualne stane nema baš mnogo toga pozitivnoga – prizori su statični, modeli likova zastarjeli, a kao što je već utvrđeno – animacije su ispod svakog ukusa. No s druge strane, zvuk možemo pohvaliti. Voice acting je korektno odrađen, pogotovo u segmentima naglasaka, dok glazba isto tako očarava, bilo da je riječ o instrumentalnim skladbama Roberta Holmesa ili suradnjama s bendom The Scarlet Furies (izdvajamo pjesmu To Forgive and to Forget).

Gray Matter je odličan primjer prioritetnih elemenata u igrama. Naime, iako se igra kvalitetom danas ne može mjeriti s drugim naslovima, njezina priča svejedno ima moć da vas privuče na desetak sati. Vjerojatno joj se kasnije nećete vraćati, a prilikom igre sigurno ćete uočiti dosta manjkavosti, no opet ćete u njoj uživati ako volite žanr klasičnih avantura. Dakle, ovaj naslov nije zalutao u vremenu i prostoru – zanimljive avanture uvijek nađu publiku. No da je igra izašla prije šest godina kako je prvotno najavljivano, vjerojatno bi dobila kudikamo više pozornosti, što zapravo i zaslužuje jer u principu nije loša.

Ljubitelji misterije, probali ste Gray Matter? Uživali u njemu? Ili ste pak negdje zapeli? Sve nam recite, zato i postoje ovi komentari.

VIDEO RECENZIJA: Zlatno doba PNC avantura odavno je prošlo, ali naslov zvan Gray Matter ne mari za to. Je li zalutao u vremenu i prostoru?

68 Naša ocjena