Sine Mora

Petar Karabatić

Ovo proljeće je zaista krasno započelo kada su manji naslovi u pitanju. Duje je imao priliku recenzirati jedinstveni Journey za PSN, a mene je uhvatila prilika odigrati i napisati koju riječ o nečemu što bi mogli nazvati Microsoftovim odgovorom Journeyju. Ne po gameplayu već po… čudnosti. Da će Sine Mora biti čudna igra moglo se pretpostaviti čim smo saznali tko je njezin kreator. Riječ je o Grasshopper timu, ljudima koji su između ostalog zaslužni za nažalost podcijenjene igre poput No More Heroes i Killer 7. Lošija prodaja ovih naslova ih nije obeshrabrila (vjerojatno zbog dobre potpore samih gamera) i Grasshoper je nastavio sa svojom serijom drugačijih igara poput ne tako davno izdanog Shadows of the Damned.

Prije par dana servirali su nam još jednu igru u toj seriji čudnosti – predmet današnje recenzije, Sine Mora. Igra je trebala izaći i za Playstation 3 no Microsoft je na vrijeme prepoznao potencijal i ugrabio priliku te postao njezin izdavač, učinivši je XBLA ekskluzivom. Pa znači li u ovom slučaju čudno = vrijedno igranja? Čitajte dalje… i pripremite se za Mađarski.

(Pričajmo Mađarski)

Dakle kako bismo najlakše opisali Sine Mora? U suštini, riječ je o arkadnoj side-scrolling pucačini u modernom ruhu začinjenoj ludim japanskim stilom. Doduše na prvi pogled ne biste ni pretpostavili kako je igra japanska s obzirom da likovi tj. životinje u igri pričaju mađarski. Koliko mi je trenutno poznato, ovo je prva XBLA igra u kojoj se priča ovaj nama susjedni jezik i moramo priznati kako sasvim odgovara cjelokupnoj atmosferi igre na neki… čudan način. A sama atmosfera i nije baš vesela, s obzirom da su glavne teme igre rat i genocid. Poprilično teške riječi koje svakako ne biste u ovakvoj igri očekivali, zar ne?

U suludom ambijentu side-scrolling napucavanja pratimo priču skupine životinja čiji je cilj ubiti generala Kossa i uništiti njegova postrojenja u kojima razvija ubojite robote. Priča je ispričana retrospektivno, odnosno junaci se prisjećaju svojih tužnih događaja vezanih za Eternal War, a te događaje zapravo vi odigravate. Ugodno iznenađuje sama karakterizacija likova koja je netipično slojevita za jednu arkadnu pucačinu i koja vas neće ostaviti potpuno ravnodušnim.

(Usporavanjem do pobjede)

Glavni mod igre, odnosno “Story mode” donosi šest nivoa podijeljenih u više manjih cjelina. Svaki nivo odigravate s jednim likom čiji avion osim klasičnog napucavanja i usporavanja vremena ima sebi specifične sposobnosti poput kružnih lasera, raketa i sličnog. Spomenuo sam usporavanje vremena? Da, to je zapravo glavni gameplay mehanizam po kojem se igra ističe. Naime pritiskom na trigger stvarate bullet time efekt koji vam omogućuje lakše izbjegavanje neprijatelja, projektila i raznih prepreka koje vam se nalaze u putu.

Ta mogućnost usporavanja vremena se troši, a obnavlja se jedino uništavanjem neprijatelja i stvaranjem komboa. Također, još jedan element koji je izvrsno ubačen kako bi stvorio osjećaj napetosti pri igranju je vrijeme. Naime, za svaku manju cjelinu nivoa dobivate svega trideset sekundi, a ukoliko tih trideset sekundi istekne slijedi Game Over. No stvar je u tome da je na vam da ne dopustite da sekunde dođu do nule, a to postižete napucavanjem neprijatelja. Kako nekoga pogodite tako se sekunde vraćaju, čime igra stvara konstantnu težnju i napetost da propucate što više neprijatelja umjesto da ih povremeno samo zaobilazite.

Na kraju svakog manjeg dijela unutar nivoa slijede boss fightovi koji znaju biti jako zahtjevni i zahtijevaju od vas dobre živce, barem dok ne pronađete njihove bolne točke. U principu bi mogli reći kako je kompletni gameplay igre izveden tradicionalno, ali s modernim začinom i daškom genijalnosti.

Osim klasičnog Story moda igra nudi još i Arcade te Score modove. Ovo su pravi modovi za one koji su navikli ovakve shootere igrati na old-school način – bez milosti i oprosta. U ovim modovima imate mogućnost odabira onih aviona, likova i oružja koje ste otključali u dvosatnom Story modu. Cilj je dakle preći razine s ograničenim brojem života i continuea, a pritom je izazovno ostvariti najveći score koji odlazi na Leaderboard ilitiga online ljestvicu. Nažalost, budući da ne postoji nikakav drugi oblik online igranja, čisto nadmetanje s rezultatima na ljestvici morati će vam biti dovoljno, što nam se čini kao propuštena prilika dizajnera igre.

Dodatna pozitivna strana Arcade i Score modova je to što odabir težine doista nešto znači, što nije slučaj sa Story modom koji nije pretjerano težak ni u kojem slučaju. Tako vam se nudi mogućnost odabira normalne težine i Insane težine koja će vam vrlo lako dati po živcima. Proizvođač je povećanu težinu ostvario vrlo lako – intezitetom akcije na ekranu. A upravo taj intezitet podiže u vama onu razinu uzbuđenja i traži od vas dobre reflekse.

(Mehaničko-organska ljepota)

Prezentacijski je Sine Mora pravi pravcati 2.5D bombon. Grasshopper se odlučio za letterbox prikaz igre kako bi postigao filmski ugođaj što je i uspješno ostvario u kombinaciji s oku ugodnom grafikom. 3D modeli aviona, levela i neprijatelja doslovno podižu ljestvicu grafičke ljepote za jednu XBLA igru ovakve vrste. Kreatori su se toliko potrudili oko prezentacijskog dijela da je teško naći razliku između konceptualnih crteža i in-game grafike. Posebna pohvala ide detaljima kao što su teksture likova i letjelica jer točno možete vidjeti razliku između organskog gradivnog materijala u odnosu na mehanički materijal nekakvog bossa.

Za glazbu se pobrinuo Akira Yamaoko, mastermind hvaljenog Silent Hill soundtracka. Yamaoko se ovaj put odlučio za elektronski pristup glazbi kako bi ona odgovarala mehaničko-organskom spoju vizualnog identiteta igre. Svaki level ima odgovarajuću, sebi specifičnu pozadinsku glazbu što krasno doprinosi arkadnom ugođaju. Ukoliko ste u moru pratit će vas lagani chill out zvuk, a kako se penjete prema nebu iznad velikog grada tako zvuk postaje ubrzaniji i ratoborniji kako bi odgovarao novonastaloj frenetičnoj akciji na ekranu. Yamaoko je još jednom pokazao zašto je postao cijenjen skladatelj i što je sposoban napraviti.

(Kraj)

Sine Mora je izvrstan dodatak odumirajućem žanru side-scrolling shootera. Kao klasični shooter u svojoj osnovi, s modernim mehaniznom manipulacije vremena svakako podiže razinu taktiziranja u igri, a direktno s tim podiže i razinu uzbuđenja pri igranju. Digital Reality i Grasshopper zaista su uložili trud u izradu ovog malog naslova, a konačni rezultat djeluje kao plod ljubavi prema igrama starog kova i genijalnosti samih developera.

Nedostatak multiplayera djeluje kao propuštena prilika no sustav online ljestvice za rezultate to djelomično nadomještava s obzirom da pobuđuje taj osjećaj nadmetanja. Naravno, iznenađujuće dobra priča i karakterizacija likova za ovaj žanr (i njihovi dijalozi na mađarskom s engleskim titlovima) su dodatni plusevi koje ne treba zanemariti. Pri svemu ovome valja imati na umu kako kupovanjem ovakvih naslova, naravno, dobivate dobru zabavu, ali i dajete dodatan poticaj malo manjim proizvođačima da eksperimentiraju i uvode novitete u neke ustajale žanrove u kojima one zaista velike kompanije jednostavno ne vide mogućnost zarade.

Volite li ovakve shootere? Jeste li isprobali Sine Mora? Komentari su uvijek dobrodošli.

Studio kontroverznog dizajnera igara Goichi Sude i Digital Reality servirali su nam Sine Mora, arkadnu pucačinu s nekim unikatnim mehanikama i čudnim značajkama koju zaista vrijedi zaigrati

• Prezentacija