System Shock 2 [PC]

Marko Babić

Većina današnje mlade gaming populacije jedva je čula za System Shock uopće, što je prilično žalosno, budući da su obje igre, original i nastavak, bili jako inovativni te često i kopirani. Tome je možda i krivica na igrama koje su, nažalost, zasjenile ove klasike gaming industrije. Naime, 1994. izašao je prvi System Shock koji je bio inovativan po mnogočemu, ponajviše se dičio sjajnom SF pričom smještenom u ne tako daleku budućnost 2072. godine. Ma koliko igra bila hvaljena od recenzenata tada, komercijalni uspjeh ju je zaobišao radi mnogo uspješnijeg Doom-a. Nastavak je izašao 1999. pod okriljem EA te je pokupio mnogo nagrada za igru godine, oduševio pričom, gameplayem, sjajnom horror atmosferom, itd., no svejedno, prošao je nedovoljno zapažen, poput prethodnika, jer je veći dio slave, a i komercijalnog uspjeha, pokupio jednako legendaran Half-Life, no svejedno, System Shock serijal ima prilično jak fanbase te je inspirirao neke odlične igre (Half – Life, Deus Ex), no kopirale ga i loše/osrednje igre (Chrome).

U prvom dijelu radnja je smještena 2072. gdje jedan haker odstrani etička ograničenja SHODAN-u (Sentient Hyper-Optimized Data Access Network), umjetnoj inteligenciji, te SHODAN poludi i napravi kojekakve mutante i kiborge protiv kojih se morate boriti. Vi preuzimate ulogu tog hakera koji je za sve kriv te počinjete iskupljenje nakon 6 mjeseci provedenih u komi. Na drugom dijelu, 42 godina poslije, znači u 2114. godini, vi ste neki anonimni wannabe vojnik te ulazite u TriOptimum-ov regrutacijski centar i prolazite osnovne treninge, tj. pokupljanje itema, spremanje u inventory, penjanje, itd. Nakon što se svladali osnove kretanja i interakcije, krećete sa naprednijim treninzima, tj. imate ih 3. Svaki je za poseban način igre. Prvi je za klasičnog vojnika, znači baratanje oružjem. Drugi je za engineering, tj. repariranje i hakiranje, a uspjeh i kvaliteta istog vam zavisi o skillu. Treći dio je razvijanje psihokinetičkih moći, tj. pomoću nekog itema možete vaše psihokinetičke moći projicirati u zbilju za određen broj PSI-a, no i to zavisi od toga koje sve skillove znate pa možete pomoću njih približiti nešto, podići neke atribute, liječiti se, itd. Nakon tih treninga birate kojim ćete smjerom ići od ta tri zanimanja i tamo provedete tri godine na treniranju, a onda, napokon, prava igra počinje.

Kad završite sa gore spomenutim treninzima i prođu 3 godine, probudit ćete se i naći ćete se na jednom brodu imena „Von Braun“ koji je iz povijesnog završio na katastrofalnom, a sve je još pogoršao Xerxes, brodov AI sa mnogo sigurnosnih protokola koji će vam zagorčavati život s turretima i kamerama. Preciznije, Von Braun je bio prvi brod sposoban putovati nadsvjetlosnom brzinom, no snašla ga je evoluirana verzija SHODAN-ovih mutanata iz prvog dijela pod nazivom „The Many“ koji su još i koristili Xerxes u svoju korist te ste se vi probudili iz nekakvog kriogenog spremnika dok je brod u ruševinama. Na sreću, nećete biti sami, već će vas odmah pri izlasku iz komore kontaktirati dr. Janice Polito, jedna od malobrojnih preživjelih, te će vas upućivati kamo trebate i davati vam prijeko potrebne informacije i cyber modules kako napredujete. Ovaj put SHODAN nije glavni negativac, već baš saveznik koji želi uništiti „The Many“ jednako koliko i vi. OK, na početku vidite kako se brod lomi te vam se javi gore spomenuta preživjela te vas upućuje da ćete i vi, kao i cijela posada, otegnuti papke ukoliko se ne pomaknete i naoružate. Kako ćete se kretati kroz brod, srest ćete razne zombije, turrete i suicidalne robote kad to najmanje očekujete, vidjet ćete bezopasne duhove, eksplodirat će vam koješta pred očima, također kad to ne očekujete, a to vas nenormalno lecne u kombinaciji sa odličnom muzikom koja samo dodatno podiže horror atmosferu i zbližava vas sa (pre)čestim save-anjem zbog paranoje.

Svu akciju gledate iz prvog lica, u donjem lijevom kutu su vam prikazani Health i Psi points (služe za korištenje Psi moći) pa imate nišan te sukladno tome dolazite u interakciju sa svijetom oko vas. Pritiskom tipke „tab“ otvara vam se inventory i dodatne opcije, možete vidjeti svoje atribute (strength, psio, endurance, cyber, agility, valjda možete sami zaključiti za što koje služi), skillove, koliko nanita (koristite ih za hakiranje ili za kupovanje stvari preko automata, koji, doduše, isto možete hakirati) ili cyber modula imate, preslušati zvučne zapise (koje ćete tijekom igre pokupljati i doznati koješta vezano za događaje na brodu od pokojnih članova posade). Ovi toliko spominjani cyber modules su vam vjerojatno najvažnija stvar koju ćete skupljati jer ih je jako malo, a dobivat ćete ih od dr. Polito nakon što obavite neki zadatak ili ćete ih pokupljati s trupala. A koji će vam vrag to? Pomoću toga ćete, nakon što nađete određene terminale, nadograđivati atribute i skillove te naučti skillove koje prije niste znali, a mislite da će vam dobro doći. Prema tome vidimo da je igra hibrid FPS i RPG-a (što je još samo Deus Ex uspješno napravio), a o igrinom replayability faktoru ne moram ni trošiti riječi, dovoljna je sama činjenica da imate tri zanimanja za birati, sukladno o tome koji vam stil igre više odgovara, dakako. Haker će upadati u sigurnosna računala i tako se riješiti turreta i kamera, vojnik će uništavati kamere i turrete pucajući u njih i općenito će se služiti vatrenim oružjem za ubijanje, a psio će se najviše služiti svojim već spomenutim projektorom psio moći za liječenje, povećanje atributa, ubijanje, itd. Možda je malo čudno, no ta tri zanimanja se daju usporediti sa klasičim klasama nekog RPG-a. Tako recimo imamo vojnik – warrior, haker – rogue i psio – mage.

Kad se na kraju osvrnemo na igru, jedino što je zastarjelo u današnjim vremenima jest grafika, koja nikako ne smije biti imperativ kod igara ovakvog kalibra ma kako smiješno izgledala u usporedbi sa današnjim eye candy igrama. Igra će vas definitivno oduševiti, naročito ako volite horror i/ili FPS. A vi koji ste „graphic whore“ imate modove za bolju grafiku…. Pa tko voli, nek izvoli. Inače, valja još jednom izdvojiti savršenu i nepredvidljivu horror atmosferu. Vjerujte, lecat ćete se stalno. Zvuk je također odličan, pogotovo muzika koja samo diže paranoju. Bile su stalno kojekakve špekulacije hoće li što biti od System Shock 3, no nažalost, najvjerojatnije ne. Na pitanje zašto, odgovor leži u tome da je vlasnik licence EA, a EA ne dijeli entuzijazam razvojnog tima igre za nastavkom (čitaj: misle da neće zaraditi dovoljno). Dobra vijest je ta da je razvojni tim našao novog izdavača i rade na Bioshock-u koji bi trebao biti spiritualni nasljednik System Shock-a. Za kraj: Ovo nije preporučena igra, ovo je must have.

Legendarni System Shock serijal ostati će zapamćen kao jedan od rijetkih u povijesti igara koji je toliko dobro spojio RPG i FPS elemente u jednu igru.