HCL.HR

Recenzija

Total War: Shogun 2 [PC]

Robert Tauzer

Nećemo se puno baviti osnovama i objašnjavanjem o čemu se radi u ovoj novoj Total War igri. Ovaj dugovječno igračko strateški mastodont od serijala s nama je na PC platformi više od desetljeća. Malene su šanse da se niste susreli barem s jednom od igara ovog uvijek cijenjenog, dobro prodavanog i izvrsno prihvaćenog serijala, koji je kroz 14 igara i ekspanzija kroz proteklih 11 godina konstantno polirao koncept i usavršavao formulu.

Kroz nabrojeno razdoblje pokrili su gotovo sve epohe i faze ljudske ratne povijesti. Od Napoleonskih ratova, grčko-perzijskih ratova, mongolskih invazija pa do mračnog srednjeg vijeka i rimskih legija. Neki od ovih razdoblja su bili obrađeni i dva puta, odnosno kroz dvije igre. Sad je ponovo došao red na uvijek zanimljivi i za igračku obradu vrlo zahvalni feudalni Japan. Dakle serijal se vratio tamo gdje je sve započelo prije 11 godina sa Shogunom, prvom igrom ovog serijala. Još se živo sjećam prvog Shoguna, bila je to vanserijski dobra igra, koja je odmah u početku imala sve uspješne i adiktivne koncepte koji igre Total War serijala čine tako zaraznima i kvalitetnima.

Još jedna stvar koja je vrlo bitna za spomenuti kod TW serijala jest da igra ima vrlo jaku i vrlo aktivnu igračku zajednicu, ali i modersku zajednicu koja nastavlja raditi maltene besplatni rad još godinama nakon izdavanja igara i pravi ionako izvrsne igre još bitno boljima. Od pojedinačnih modova postoje tisuće vrsta koji mogu promijeniti baš svaku sitnicu koju možete ili ne možete zamisliti, ili koja vam se u igri ne sviđa, veliku ili malu, no postoje i tzv. overhaul modovi koji kompletno mijenjaju gotovo sve karakteristike igre. Za primjer spomenut ću samo Rome TW, koji je u originalu bio dobra, možda mrvicu naivna igra, no tek kroz “Rome Total Realism” complete overhaul (mod koji je izlazio godinama i usavršavao se kroz brojne verzije) je izrastao u remek djelo suvremenog strateškog povijesnog žanra i najbolju strategiju koju sam osobno ikad igrao. Moderi su povećali mapu za 50%, išli na povijesnu točnost jedinica od izgleda do imena i karakteristika, napravili realniji način regrutiranja plaćeničkih jedinica, napravili novu i fenomenalnu uvodnu muziku i filmove, sve u svemu bitno su i primjetno poboljšali ovu igru te svoj rad potpuno besplatno stavili na raspolaganje zajednici. Ovo je bio slučaj sa svim TW igrama do sada i vjerujem da nema razloga da se tradicija ne nastavi.


Novi Shogun slijedi evolutivnu politiku naspram njegovih prethodnika, što znači da velike i iznenađujuće promjene dizajna i koncepta igre (u stilu CnC 4) ovdje nećete naći. Developeri očito vjeruju (a mi se slažemo) da to jednostavno nije potrebno. Čemu genetski modificirati koku koja nosi zlatna jaja? Igrači koji su upoznati sa serijalom kroz nedavno izdane prethodnike, neće naći veća iznenađenja, ali nekoliko sitnica ipak postoji. Prvo, pomorske bitke su nešto pojednostavljene, no najvažnije je to što sad vaši generali skupljajući iskustvo napreduju i stječu nove vještine i karakteristike. Tako je bilo i prije reći ćete, no sad možete osobno birati koje elemente vašeg generala želite razvijati na način kojim se to radi u nekim drugim žanrovima (naprimjer RPG), kroz dobro nam poznati skill-tree. Nadalje možda će nekima biti novost i generiranje specijalnih događaja na mapi kao što su prirodne katastrofe, kao i to da religija igra veću ulogu nego ranije.

Grafičko zvučni ugođaj je na izrazito visokoj razini. Mogli bi reći da je ovaj serijal po tome predvodnik žanra. Čitava igra od menija, ikonografije do načina interakcije s igračem je izvedena sa stilom obilježenim bogatim naslijeđem različitih japanskih kulturnih tekovina, od ikona do muzike, govora glumaca, načina crtanja i pisma, citata iz borbenih filozofija Bushida i Umijeća ratovanja i kroz stotine na prvi pogled ne toliko primjetnih sitnica, koje itekako pridonose imerziji i atmosferi. Iako ne toliko revolucionaran u skoku grafičke kvalitete u odnosu na neke prethodne naslove (napredak ipak postoji) možemo bez sumnje reći da je ovo najljepši i najispoliraniji Total War do sada, što opet znači da je ovo najobimnija, najispoliranija i najkvalitetnija strateška igra koju tržište trenutno može ponuditi na bilo kojoj platformi.


Možemo reći da su se kroz godine iskristalizirali te pojednostavili najbolji elementi ovih igara tako da su UI opcije, izbornici i meniji poput diplomacije, tehnološkog razvoja ili financija kojima upravljamo svojim klanom na putu totalne dominacije intuitivni, pregledni i praktični. I dalje postoje pojedinačne zgrade, odnosno objekti na mapi, no oni se sad praktičnije upravljaju direktno iz glavnog grada. Zapravo, pravlinije bi bilo reći da sad selekcijom grada selektirate cijelu pokrajnu, u smislu izgradnje. Zatim kroz izbornik diplomacije brzo, jednim klikom možemo započeti pregovore sa klanovima koje smo susreli do sad, dogovoriti trgovanje, zatražiti uslugu ili formirati vojni savez. Nadalje, vaša vojska se obnavlja svakim potezom dok god ste na vlastitom teritoriju jednakim tempom kao da ste i u gradu. Meni za regrutiranje novih jedinica također je moguće pozvati direktno iz menija vojske, nove jedinice ipak se stvaraju kod najbližeg grada, koji također i određuje tip raspoloživih jedinica. I dalje osim vojnih upravljate i s pojedinačnim specijalnim jedinicama kao što su ninje, geishe, svećenici i metsuke, vrsta špijuna. Kao i uvijek, igra traži pažljivo balansiranje vojnih i civilnih otkrića i zgrada kako bi klan bio u optimalnom yin-yang balansu. Ne koristi vam vojska ako je gladna kao što vas ni pune žitnice ne štite od neprijatelja same, no to već odavno zna svaki strateg kojem krv Aleksandra Velikog kola u žilama.

Muliplayer je zanimljivo izveden i dosta kvalitetno riješen, iako moramo reći da nam se igra čak par puta i srušila, što nismo zamjećivali u kampanji. Dakle vi kreirate svog avatara koji kroz multiplayer igre generira iskustvo i specijalne bonuse u ovisnosti koju regiju uspije osvojiti. Sustav je zanimljiv i adiktivan. Nagrađuje igrače koji igraju više, no opet ih ne čini previše moćnima. Zanimljivo je da čak i gubitnici dobivaju iskustvo (to se nama nije naravno desilo, čuli smo, negdje… :)). Avatari kao i generali u kampanji dobivaju retainers, poslugu, robove u vidu ljubavnica, učitelja, tjelohranitelja i sl. koji poboljšavaju i/ili utječu na karakteristike lika. Jedinice također dobivaju iskustvo i veteranski status koji je stalan. Sve u svemu, vrlo dobro osmišljeno unaprijeđenje multiplayera u odnosu na standardni skirmish (koji je još uvijek dostupan).

I na kraju svega pitate se vi: Postoje li onda loše strane ove igre kad je sve tako sjajno i krasno? Gotovo pa ne. Nije lak posao recenzentu ovdje naći neku nesavršenost, zbilja. No kad govorimo već o određenim, uvjetno rečeno lošim stranama, moglo bi se reći da je Total War kroz sve te godine i inkarnacije postao sam svoj najveći neprijatelj. Govorimo o predvidivosti i lakoći. Za iskusnog igrača i barem donekle dobrog stratega, koji prati i igra serijal godinama i godinama, igra teško više može ponuditi izazov. Kad stavite igru i borbu (težine se podešavaju odvojeno) na ‘hard’ igra ipak predstavlja izazov do neke mjere, posebno na početku.

Mislim da je AI donekle usavršen jer me je par puta uspio mrvicu iznenaditi, no činjenica je ta da je ljudski um za kompjutere, kako god napredni bili, dosta tvrd orah. To je opći problem igraće industrije kojeg je vrlo teško riješiti, u nekim vrstama igara se očituje više u nekim manje, no nadilazi okvire igre same i pitanja koliko je dobro napravljena ili nije, tako da to ne možemo uzeti kao bitnu manu.

Ukoliko ste pročitali tekst do ovdje onda gotovo da i ne moram posebno isticati zaključak jer je sve jasno. Total War: Shogun 2 je u mnogočemu vanserijska igra, koja na današnjem tržištu de fakto nema alternativu. Igrači koji vole strategije teško mogu dobiti više za uloženi novac. Čak je i povijesno razdoblje izvrsno pogođeno i po meni nemjerljivo zanimljivije od zadnje dvije TW igre koje su se odvijale u doba Napoleonskih ratova, no to je vjerovatno individualna stvar. U današnje vrijeme čak i kod “provjerenih” blockbustera ponekad kupite mačka u vreći, ali ovdje nema straha. Ova sjajna igra zaslužuje naše bezrezervne preporuke.

Gospodo stratezi raspišite se! Čekamo vaše komentare na ovaj izvrstan strateški naslov, a ne zaboravite ostaviti nam i svoju ocjenu.

Shogun 2 je stigao, a svojim dolaskom pružio je i mnoštvo dobro provedenih sati našem dežurnom strategu Robertu. Je li ovo najbolja Total War igra ikada? Odgovor je u recenziji…

95 Naša ocjena
  • općenita kvaliteta i dorađenost
  • tematika
  • grafika
  • multiplayer
  • ništa previše bitno

Komentari (15)

  • WEAPONX

    04.04.2011 - 19:28

    Gdje je video recenzija? 🙂
    Razmazili ste me 😉

  • LRusso465

    04.04.2011 - 19:29

    Nisam ljubitelj strategije, ali ova igra to mjenja, stvarno me je oduševila. Inače fina reca, ali ste je kasno izdali (prošlo je 20 dana) :/

  • Praetorian1

    04.04.2011 - 19:45

    LRusso465 nije reca stigla kasno, nije to COD da nakon 5 minuta igranja možeš napravit recu, Total War treba se igrat tjednima da bi se mogla napisat reca.

  • GrinnRipper

    04.04.2011 - 19:55

    Najbolje potrošenih 300 kuna ove godine. To je sve 😉

    Jedina stvar koja mi nije odgovarala u jedinici su bile prejake ninje/geishe i nedovoljna detaljnost (i točnost nekih pojedinosti povjesnihXD), ali ovo je definitivno najbolji TW dosad…Ovo sa balansiranjem u obliku levelupa svih agenata i generala je predivno izvedeno. Osobno sam imao problema sa sjenama u igri (sjene su pucale i sl.) i nije bilo AA uopće ali zahvaljujući zajednici sve sam uspio riješit ;). Definitivno najbolji PC naslov ove godine (dosad XD)

  • UltimateXioni

    04.04.2011 - 19:56

    Igra je odlicna. Preporucujem je svakom fanu RTS-a. Recenzija je mogla biti i u video formatu, ali dobro ;D

    @ivica
    Slazem se sa tim sto kazes, ali ipak mislim da poprilicno kasne sa recenzijama, poprilicno onim u video formatu.
    Npr. Crysis 2 je izasao krajem ozujka, a tek nedavno je pustena recenzija.

  • Ementaler

    04.04.2011 - 20:15

    Sad je doduše tek “početak travnja”, tako da i nije baš neko kašnjenje (bar ne za Crysis 2 koji smo dosta brzo izbacili), a trebalo je i pozvati Nicolasa Cagea, srediti sve sa njegovim agentom itd. Bilo je tu posla 🙂

  • HCL fan

    04.04.2011 - 21:38

    zivio warcraft 🙂

  • Zeus_CM

    05.04.2011 - 08:48

    jedna od najimpresivnijih strategija.

  • Pajko

    05.04.2011 - 10:43

    ovo je strategija koja pomiče granice RTSa

  • Praetorian1

    05.04.2011 - 13:45

    Nisam još igrao igru al idem dat 100, igro sam do sad sve total warove i predobri su mi bili, a čini mi se da je i ovaj 🙂

  • MaliMicek

    05.04.2011 - 17:45

    Po meni mrvicu skratiti ocjenu za koji bod, ali ništa strašno. Igra je jako dobra iako nisam imao vremena puno igrati.

  • Praetorian1

    05.04.2011 - 19:38

    trebali su dat 100, pošto Codovima davaju preko 90

  • HCL fan

    05.04.2011 - 20:57

    a cuj ne mozes reci da je cod bolji od total wara ili total war od cod-a , jer to su skroz drukcije igrice,npr ne svidaju mi se puno strategije pa bi ja dao 60 ocjenu,a za fps bi dao 80

  • Jakov123123

    13.11.2012 - 11:23

    Jako mi se svidio prošli medieval:total war 2 nadam se da će i ovaj "break a leg".

  • pleto

    @Czar, 07.08.2012 - 09:23

    pa ne ocjenjuje se sta ti volis nego kvaliteta igre… koji si ti lik
    …i da, moze se reci da je TW bolji od COD jer je sam vrh svog zanra, dok bi se za COD moglo reci da je skoro pa vrh fps-a…
    a svoj ukus ne bi trebao ocjenjivat jer ja gledam ocijenu da bi saznao kakva je igra a ne da bi saznao koji se zanr tebi sviđa

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?