Prije nego krenemo s konkretnom recenzijom, osjećam se nekako dužnim spomenuti neke osnove pedigrea ove igre. Čisto za slučaj da ste zaboravili. Dakle, Supergiant Games je mali razvojni tim iz Kalifornije koji trenutno broji oko deset članova. Njihov prvi projekt bio je Bastion, zabavni akcijski RPG koji je 2011. godine pobrao bezbrojne nagrade i pohvale od kritike, ali i samih igrača. Zoran ga je u našoj recenziji okarakterizirao kao raznovrsnog, izazovnog i simpatičnog te ga nagradio s visokom ocjenom 90/100.

Tri godine poslije pred nama se nalazi Transistor, drugo djelo Supergiant Gamesa koje ima nezahvalnu ulogu ponavljanja uspjeha svog prethodnika. Jesu li uspjeli? Znam, već ste bacili oko na ocjenu, ali evo i objašnjenja.

Bio jednom jedan mač koji je mogao apsorbirati ljude koje ubije. Njegovo ime bilo je Transistor i nalazio se zaboden u beživotno tijelo nasred ulice. Odmah pokraj ležala je Red, nijema pjevačica koja je preživjela atentat zahvaljujući bliskom prijatelju koji je sada služio kao stalak za isti mač. Ovo je prva scena koja nas dočeka u samoj igri, a intriga započinje kada se mač oglasi kao njezin prethodno usmrćeni prijatelj. Iza atentata stoji grupacija Camerata kojoj je cilj zavladati imaginarnim gradom Cloudbank uz pomoć Processa, čudnih robolikih stvorenja koja napadaju sve pred sobom.

Ne želim vam više otkrivati priču, no želim dodati da nitko neće ostati ravnodušan na sadržaj koji se bavi dosta ozbiljnim temama i potiče igrača na malo dublje razmišljanje o akcijama i njihovim posljedicama. Transistor se najlakše može opisati kao interaktivna bajka za odrasle. I pod odraslim mislim na neke zaista ozbiljne teme (ne na porniće, bezobraznici jedni).

Slično kao u Bastionu, tijekom svih događanja na ekranu igrača prati glas Transistora. Iako se ovaj element čini kao očigledna kopija iz prošle igre istog razvojnog tima, zapravo se radi o dosta drugačijem pristupu, budući da ovaj put nemamo naratora u trećem licu nego mač koji se izravno obraća glavnom liku. On strahuje za nju, daje joj savjete i nasmijava je. Pametno sročene riječi prenose emocije između Transistora i Red na način koji vas efektivno zbližava s pričom i tim neobičnim odnosom ova dva lika. Zgodan detalj koji sam primijetio je svijetljenje crvenog kruga na Transistoru u skladu s njegovim govorom, a ako ovo slučajno igrate na PlayStationu 4 i vaš kontroler će svijetliti u ritmu tog govora.

Cijeli svijet u kojemu se odvija radnja može se opisati kao prekrasno art deco djelo odrađeno u bojama iz filma Tron. Sve odiše nekom hladnoćom i sofisticiranošću, dok je naša glavna junakinja puka suprotnost – umjetnička duša i temperamentna osoba prošarana vatreno crvenom kosom. Ako mislite da je grafička strana prava umjetnost, pričekajte tek da čujete prve note u igri za koje je zaslužan isti kompozitor koji je radio na Bastionu. Ovom tipu skidam svoju Super Mario kapu do poda, budući da je savršeno ukomponirao zvuk, ritam, boju i emociju u svaku scenu. Zgodan detalj je i tipka za pjevušenje, prilikom čega naša glavna protagonistica pjevuši u ritmu s pjesmom koja se izvodi.

Transistor nas odmah na samom startu baca u borbu protiv Processa, bez ikakvog tutorijala i prevelikog navođenja, što je u današnje vrijeme pomalo neobično, ali i dosta osvježavajuće iskustvo u odnosu na polusatna objašnjavanja nekih bazičnih stvari koja možemo sresti kod drugih naslova. Borba se svodi na korištenje otključanih napada koje možemo koristiti kao primarne akcije za vrijeme borbe, sekundarne mogućnosti koje će pojačati naš primarni napad ili pasivna poboljšanja koja nam povećavaju jačinu napada, snagu i slične karakteristike. Nove napade otključavamo postizanjem većeg levela, a njihove pozicije uvijek možemo zamijeniti kod bilo kojeg save pointa.

Upravo radi solidne količine napada i različitih kombinacija stvarat ćete ubojite kombinacije koje će Processe razvaliti kao beba zvečku. Evo vam samo jedna od zanimljivih mogućnosti – imate dvije primarne akcije od kojih jedna napada neprijatelja udarcem mačem, dok će druga izvesti eksplozivni napad na Process jedinice. Ako pak to kombiniramo tako da udarac mačem stavite na primarnu akciju, a eksploziju stavite u sekundarnu mogućnost prvog napada, dobit ćete napad mačem koji će prilikom udara proizvesti eksploziju koja će oduzeti zdravlje okolnim protivnicima.

Ako vam se zbog velike količine dostupnih napada igra čini kao lagan zalogaj, promislite još jednom. Sustav borbe će vas kazniti pri najmanjoj pogrešci, pogotovo ako uzmete u obzir veliku količinu neprijatelja koji se puno kreću i usput ispaljuju ogromnu količinu raznih projektila na vas. Srećom, osim standardnog hack’n’slash stila borbe tu je i mogućnost zaustavljanja vremena te pomnog planiranja i izvršavanja sljedećeg napada. Za vrijeme turn ekrana, kako se službeno naziva mogućnost zaustavljanja vremena, možemo se kretati i izvoditi sve napade dok nam ne istekne turn pokazivač. Svakim korakom ili novim napadom taj turn pokazivač se smanjuje, a nakon što izvršimo potez potrebno je pričekati određeno vrijeme da možemo ponovno iskoristiti turn potez. Ovaj način igre zahtjeva pomno planiranje i izvedbu, no kada uspijete povezati par napada uz točno određivanje gdje će vam neprijatelj odskočiti, odnosno gdje ćete ga dotući do kraja, osjećat ćete se kao Ćiro poslije utakmice s Njemačkom 1998.

Ako ste brzo uhvatili ritam borbe i osjećate da su vam izazovi prelagani, možete uključiti Limitere koji povećavaju težinu igre, ali i količinu iskustvenih bodova za povećanje levela. Dvostruko jači napadi protivnika ili veći broj Processa samo su dva od deset dostupnih Limitera, a na vama je da odlučite koliko ih želite uključiti.

Možda najveća zamjerka na sâmu borbu ide fiksnoj kameri zbog koje nekada ne vidimo neprijatelje što zna dovesti do gubitka energije, a samim time i do frustracija. Srećom, prilikom gubitka energije se ne vraćamo na prethodno mjesto gdje smo spremili poziciju, nego samo gubimo najkorišteniju primarnu akciju do sljedećeg save pointa gdje možemo raspoređivati svoje napade.

Kad smo već kod zamjerki, red je i da napomenem da igra traje nekakvih 5-6 sati, što je doista premalo unatoč New Game+ opciji pod nazivom Recursion. Taman kad se dovoljno zagrijete i udubite u priču dočekat će vas odjavna animacija. Ako se pak odlučite na ponovni prelazak iz početka uz Recursion mod, očekujte puno teže protivnike, ali i sve vaše napade već otključane.

Transistor je kratko, ali stvarno slatko djelo s velikom trešnjom na vrhu i brdom šlaga. Primarno bih naglasio prethodno upotrijebljenu riječ djelo, budući da Transistor svojom audio-vizualnom stranom te odličnom pričom pomiče granice videoigara kao skupa nekakvih računalnih naredbi te pridonosi poimanju interaktivnih djela kao neke vrste umjetnosti. Ako ste među onima kojima ne smeta izdvojiti teško zarađene peneze za dosta kratko singleplayer iskustvo, slobodno odmah kupite Transistor, jer je uistinu jedno neobično i nezaboravno iskustvo. Ako vam se cijena od 19 eura čini preskupa za tako malo sati zabave, stavite si Transistor na nekakvu watching listu, čekajte popuste, učinite nešto, ali ovo u jednom trenutku života svakako odigrajte.

Transistor je nova igra tvoraca Bastiona, s nijemom pjevačicom i mačem koji govori u glavnoj ulozi. Ne, nisam pijan, to su stvarno glavni likovi i ne biste vjerovali – imaju predivnu kemiju.

88 Naša ocjena
  • umjetnički stil
  • glazba
  • ponekad iritantna kamera
  • kratko traje

Žarko Ćurić

Štovatelj japanske kulture i energetskih pića. Njegova gaming utočišta su čudni RPG naslovi u kojima likovi imaju šiljaste frizure. Ne nosi šiljastu frizuru, ali jednoga dana želio bi napraviti jRPG igru.