HCL.HR

Dok Vettel apsolutno vlada F1 svijetom, Codemastersi su trenutačno neprikosnoveni šampioni virtualne Formula 1 scene. Dobro, ako ćemo ići u detalje, moramo priznati da su ta dva postignuća neusporediva, jer nitko osim Codemastersa ne proizvodi F1 igre, tako da nemaju konkurenciju, ali na sreću ljubitelja ovog brzog sporta, F1 igre izlaze svake godine te je uredno svaka nova naprednija i kvalitetnija od svoje prethodnice. Pa evo tako, već četvrtu godinu za redom jurimo virtualnim pistama i ovoga puta stvarno primjećujemo kako je ovo vrhunac kvalitete koji nam ova generacija konzola može ponuditi.

Prva promjena koju sam primijetio u odnosu na prošlogodišnje izdanje je naravno izbornik, koji mi se svidio čisto iz razloga što je intuitivniji i brži. Ali, kada sam nakratko proletio kroz razne ponuđene izbore i mogućnosti pomalo sam se razočarao zato što mi se učinilo kao da je F1 2013 identičan prošlogodišnjoj inačici, a čak možda i zakinut za neke modove. Srećom, to uopće nije tako. U redu, i dalje je prisutna ta početna nesigurnost u to što sada radite zbog čudnih naziva igrinih modova te pomalo neuobičajenog izvođenja i pripremanja istih, ali dublje istraživanje modova ubrzo briše prašinu s njihovih naizgled lanjskih poklopaca.

Najmanje je bitnih promjena i unaprjeđenja vidljivo u modu karijere. Određen dio pripremnih izbornika čak kao da je jednostavno prebačen iz prijašnjih igara i mrvicu vizualno dotjeran. No, mnoge će igrače usrećiti (op. au. kao što je i mene usrećila) mogućnost spremanja vaše pozicije na hard disk tijekom trkaćeg vikenda. To znači da se sada možete uz puno manje stresa posvetiti svojoj trkaćoj karijeri, zato što ne morate odvajati dva pa čak ponekad i tri sata kako biste odradili jednu utrku ili tako zvani vikend, nego možete primjerice odraditi kvalifikacije, spremiti napredak, uhvatiti se u koštac sa svakodnevnim obvezama i ostalim užicima te se idućeg dana vratiti igri i nastaviti točno tamo gdje ste stali – kvalificirani i spremni za utrku.


Osim toga, Career mode nije baš revolucionariziran, ali ima tome sličnih sitnica koje možda baš vama „život znače“ ili barem u neku ruku omogućavaju jednostavnije uživanje u svemu što igra nudi. No, možda ste samo usputni fan Formule, onaj koji gleda prva dva i zadnjih pet krugova, ali bez obzira na to privlače vas te lude jurilice, pretjecanja, sudari i sve što dolazi s njima. Pa ako ste se pronašli u tom opisu, onda će vam biti drago čuti da F1 napokon ima nešto pristupačno vama.

Season Challenge je mod igre koji je veoma sličan karijeri na prvu – ima deset utrka, poredak vozača i svu tu strukturu, ali je daleko kraći. Nudi utrke dužine do pet krugova i kao takav je vrlo ugodan i primjeren casual igračima. Jedna takva sezona da se prijeći kroz par dana. Naravno ako baš zagrizete, mogli biste ju prijeći i u jednom danu, jer deset utrka po pet krugova uopće nije puno, ali ovaj mode više nekako vuče na arkadniji pristup igranju te igranje na mahove, za razliku od igranja po pet, šest, pa i više sati u komadu.

Još nešto što bi moglo obradovati nešto opušteniju publiku je „novi“ Scenario mode. Primijetite da sam „novi“ stavio pod navodnike, jer to nije slučajno, Igor bi me zadavio da slučajno pišem takve gluposti. Taj Scenario mode je najiskrenije kopija koncepta Champions modea iz prošlogodišnje F1 igre. To je ustvari skupina izazova kojima vas igra pokušava privući, a u tome većinom i uspijeva, čisto iz razloga što vam treba petnaestak minuta da zadovoljavajuće odigrate jedan od njih, što je dobro pogođen iznos vremena kako biste na brzinu utažili svoje dnevne potrebe za adrenalinom.


Iako se na poljima inovacija u modovima Codemastersi ove godine nisu isprsili, ne možemo reći da bilo što ovoj igri fali. Dapače, upravo mi se F1 2013 čini kao najkompletnija igra u nizu baš iz tog razloga što je spremna za opuštenog ljubitelja brzine jednako koliko i za zagriženog fana najbržih svjetskih pista.

Promjene koje ćete osjetiti „na kotačima“ još su sitnije nego promjene u modovima i izbornicima. Jedini novitet koji baš ukazuje na svoju prisutnost pri igranju je force feedback na kontrolerima. Iskreno, ja sam isprva bio previše udubljen u igru kako bih takvo nešto primijetio, ali kada mi je u razgovoru o igri skrenuta pažnja na to, stvarno sam primijetio kako kontroler vibrira drugačije nego ikad. Primjerice, ako prenaglite skretanje u zavoju, osjetit ćete sve snažniju vibraciju u desnom ili lijevom dijelu kontrolera, ovisno o smjeru zavoja naravno.

To možete koristiti kako biste okrenuli vodu na svoj mlin, jer znate da vibracija kontrolera nagovješta zloglasni oversteer ili understeer, a oboje su po gume vašeg bolida kobniji nego ikada. Nisam siguran je li to pokušaj simuliranja stvarnih problema sa Pirellijevim gumama ove sezone u F1 ili čisto malo stroža simulacija, ali gume morate štedjeti kako god znate i umijete. Dok na to nećete niti misliti u onim kraćim izazovima i utrkama, u kompletnoj karijeri ćete se itekako dobrano oznojiti misleći na ispravnost te izdržljivost vašeg bolida.


No, kako ne bi sve ostalo na sitnicama i nijansama, to jest, kako ovo ne bi bio samo jedan upgrade prošlogodišnje F1 iteracije, izdanje 2013. dolazi u najbogatijem paketu što se tiče vozača i bolida. Govorim dakako o klasičnim bolidima i vozačima 80-ih godina. Postoji i sadržaj rađen po uzoru na zadnje desetljeće 20. stoljeća, ali povratak u devedesete očito nije besplatan pa ćete za pristup tom sadržaju morati kupiti dodatni DLC.

Najbolje od svega, ti se klasični bolidi ponašaju uvelike drugačije od suvremenih formula. Osim što izgledaju drugačije, imaju stvarno poseban zvuk i osjećaj sirove snage, bez previše današnje elektronike. Usudio bih se reći kako vožnja starijih bolida ostavlja pomalo arkadni osjećaj pod prstima, ali definitivno sam više uživao za volanima klasičnih jurilica.

Nadam se kako će Codemasters nastaviti na razvijanju tog retro sadržaja, jer mjesta za napredak više nego očito ima. Samo deset je klasičnih vozača i bolida, neki od njih se čak nisu niti utrkivali u isto vrijeme, a problemi s licenciranjem su rezultirali omaškom nekolicine legenda sporta kojima smo se nadali. Tako primjerice u paketu su klasični Renault i Ferrari iz ere Schumachera, ali nema McLarena, a s njima niti ljubimca publike – Ayrtona Senne.

Grafički napredak je očekivano najmanje primjetan. Dodane su razne sitnice poput odsjaja zrcala koji vas nakratko zaslijepi, što nisam susretao prijašnjih godina, ali sve u svemu nema smisla nadati se šokantnom napretku. Pozitivno je što se u F1 2013 zaista vidi vrhunac ove generacije, kao što sam već spomenuo. No ionako pri brzini od 200 i nešto kilometara na sat gledate samo u zavoj ispred sebe i ne obraćate pažnju na zamagljeni okoliš. A pri takvoj brzini, osim ako vozite jedan od retro bolida, igra izgleda gotovo identično kao i starija joj sestra iz 2012.


Jedini primjetni pomak kojem sam se ja nadao tražio sam u modelu destrukcije bolida. Igrao sam i recenzirao Grid 2 te sam se ponadao kako će sličan model štete Codemasters primijeniti i na formulama, no na prvu je vidljivo kako se developeri nisu previše opterećivali drastičnim promjenama, već su samo potvrdili već ustanovljeno.

Kad malo razmislite, izlaskom ove igre iz Codemastersa praktički se zatvara cijela jedna generacija trkaćih igara rađenih samo za PS3, X360 i PC (dobro, ignorirajmo Gran Turismo 6 na moment u ovom kontekstu). Next-gen je iza vrata, a iako F1 utrkivanje u sjaju nove generacije nećemo vidjeti još oko godinu dana, F1 2013 iz Codemastersa nudi pristupačno iskustvo za nove igrače i neke dobrodošle novosti za one uvježbanije – iskustvo koje može fanove držati za virtualnim volanom bolida još nekoliko mjeseci. Posebno su zanimljivi klasični bolidi koje ćete voziti s jednim nostalgičnim guštom, a koje se nadamo vidjeti u dodatno proširenom izdanju i sljedeće godine.

Od nove generacije očekujemo da u vidu grafike, fizike vožnje i siline popratnih detalja jednostavno otpuše trenutačnu, koja već neko vrijeme više-manje stagnira, ali također se nadamo znatno bogatijem sadržaju koji bi nas uspio duže zadržati uz igru te ponešto glasnije i češće pozivati na još jednu utrku.

Pridružite nam se u zaključivanju ove generacije F1 racing igara uz trenutne majstore najbržih pista na svijetu, ali i nekolicinu legendarnih gostiju iz prošlosti sporta.

81 Naša ocjena
  • klasični bolidi
  • pogodno svakome
  • save tijekom sesije
  • ograničavanje dodatnog sadržaja
  • ipak nedovoljno noviteta

Juraj Bevandić

Strastveni gamer od malih nogu, u HCL-u je ispunio dječački san pisanja gaming časopisa. Najviše voli rastavljati igre, analizirati mehanike i širiti dobru riječ o mediju videoigara. Povukao se iz aktivnog gaminga kako bi gonio znanstvenu karijeru, ali ćete ga još uvijek uhvatiti pred raznim ekranima.

Komentari (9)

  • IaMarmageddoN

    23.10.2013 - 16:44

    Od mene 82, slažem se sa recenzentom.

  • Lovac

    23.10.2013 - 16:48

    Od mene 70/100. Vozni model nešto je lakši i arkadniji nego na 2012 što mi je prvi minus (nije nikad ni bio hardcore, ali je bilo bolje). Pozdravljam bolju simulaciju guma s jednim ALI; za A.I. kao da vrijede druga pravila, tj. kao da im se gume ne troše. To je posebno izraženo po kiši gdje vozim kao po jajima, al badava (vozim s volanom tako da precizno mogu dozirati gas/kočnicu i kontrolirati potrošnju guma načinom na koji vozim). Karijera kao da je zapostavljena što se novina tiče, a stvar ne spašava ni pokoji stari bolid/staza ili pak scenario mod. Imamo tu i stare boljke, pa mi je smiješno što se 4. igru za redom dešava da uđete u boks te čekate 7,8 sekundi dok sve propuste, a vi spušite teško stečeno mjesto koje nosi bodove. Mlako, kao da je proizvod inercije…

    • Armox

      @Lovac, 23.10.2013 - 17:07

      +1 Samo se ne slažem oko voznog modela. Ne bi rekao da je "arkadniji",već su dodali malo izraženiji oversteer i veću kontrolu nad bolidom pri nižim brzinama (što zapravo i nije 100% realno pošto bolidi pate od užasnog understeera pri niskim brzinama). AI je i dalje smećast kao što je bio i uvijek. Da istina,mrvicu je teže skoknut sa 22. mjesta na 10. u prvom zavoju samo sa kasnim kočenjem,ali čak i na višim težinama igre,jedinu razliku koju vidim su brža vremena na treninzima i kvalifikacijama. Nesreće su i dalje jako rijetka pojava (kao i općenite "greške" AI vozača) iako je safety car mrvicu češći ukoliko do nesreće i dođe. Klasici 80ih i 90ih su dobrodošla pojava i zapravo, čak su dodali i dobar broj bolida kad se uzme u obzir koliko je zapravo teško nabaviti sve licence za same bolide,ali i njihove sponzore (pošto je sigurno trećina tih sponzora odavno bankrotirala ili mergana sa nekom većom kompanijom ili se jednostavno raspala). Od mene 80, trebali bi se više posvetiti AIu (isti problem se vuče još od F1 2010) i naravno napraviti manje opraštajući vozni model i utjecaj aerodinamike i sila na bolid.

  • MoGaming

    23.10.2013 - 16:50

    u igri je nemoguće namjestit kontrole za drugog igrača split screen,pokušo sam 2 gamepada i kombinaciju sa tipkovnicom…

  • Undertaker

    23.10.2013 - 16:57

    "…nego možete primjerice odraditi kvalifikacije, spremiti napredak, uhvatiti se u koštac sa svakodnevnim obvezama i ostalim užicima te se idućeg dana vratiti igri i nastaviti točno tamo gdje ste stali – kvalificirani i spremni za utrku."

    To nije novitet, to je bilo moguće i u 2012 verziji. Znam jer sam potrošio 100 stvarnih sati na igranje karijere

  • Spalato1312

    23.10.2013 - 18:32

    realna ocjena…

  • Spalato1312

    24.10.2013 - 15:23

    zna li iko kako pojacat zvuk da cujem ovog sta mi govori tjekom utrke, necujem od zvuka bolida

  • armin221186

    04.11.2013 - 18:00

    los model ostecenja je minus,jest da je to problem sa licenciranjem ali opet je minus…

  • Undertaker

    @titan1, 23.10.2013 - 16:59

    Po meni i nema nekih noviteta. Isplati se igrati jedino ako imate dobar volan i pedale. Ocjena 79/100

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?