The Bureau: XCOM Declassified

Ante Malenica

Gledajući recenzije kao format u kojem se kritički osvrćem na konzumiranu materiju, nekako je važno za kvalitetan sud razumjeti okolnosti u kojima je ona nastala. U kontekstu najnovijeg XCOM-a kojeg ovaj puta igramo iz trećeg lica u taktičko-akcijskom duhu, one su blago rečeno zapanjujuće – vjerojatno niste imali pojma kako je ova igra provela u produkciji nevjerojatnih 8 godina, doživjela nekolicinu “rebootova” kroz tri sasvim različita žanra, dobila posljedično nekoliko različitih naziva te se razvijala na dva kontinenta udaljena pet vremenskih zona.

The Bureau: XCOM Declassified, kako je na kraju naslovljen ovaj projekt, imao je zbilja nevjerojatne produkcijske probleme. Velika je vjerojatnost kako igra ne bi nikad ugledala svjetlo dana da njezin izdavač 2K Games nije imao vodstvo koje se vodilo premisom da put od nepoznatog studija do “celebrityja” poput Rockstara zahtjeva značajna novčana i vremenska ulaganja.

Za potrebe prenošenja poruke je li ova igra vrijedna vašeg vremena i novca, nije bitno da znate detalje tog produkcijskog scenarija – napominjem ga prvenstveno iz razloga da shvatite kako naredni dizajnerski i gameplay gulaš koji ću vam dočarati kroz tekst ima svoj logičan uzrok. Provjerimo stoga zajednički ono najvažnije – je li on zabavan i igriv.

Veliki brat XCOM: Enemy Unknowna, taktičko-strateške igre koju smo odigrali prošle godine, po prvi puta u javnosti se pojavio kao FPS igra. Uzevši u obzir osnovne vrijednosti XCOM-a te sve ono što ljudi iz svojih mentalnih okvira doživljavaju kao pucačinu iz prvog lica, ideja je od početka s marketinške strane bila osuđena na propast. Da pojasnim.

Ako se prisjetimo E3 sajma od prije nekoliko godina, vidjet ćemo da je ovaj XCOM bio zamišljen da se igra iz prvog lica. Zamisao je bila nekako ovakva – igra radnjom smještena u 50-e godine prošlog stoljeća na područje SAD-a, igrača je stavljala u ulogu agenta koji se trebao boriti s izvanzemaljskom rasom koja se svojom pojavom prilično razlikovala od naše svakidašnje percepcije inteligentnog i svjesnog bića.

Naime, za razliku od standardne i medijski klišejizirane pojave aliena kakve smo primjerice vidjeli u filmskim uradcima poput Independence Daya, XCOM se htio realizirati u duhu X-Filesa, s nekako mističnim i hororskim tonom. Tako su se u prvim gameplay kadrovima mogle vidjeti nekakve crne želatine koje napadaju ljude, obelisci u stilu Odiseje u svemiru, inteligentni strojevi koji ljude rastave na atomskoj razini i slične scene. Ono što je tragedija i velika PR-ovska greška 2K Gamesa je to što je ta inačica XCOM-a bila zapravo skroz pogrešno prezentirana – umjesto da se gameplay prezentacija fokusirala na avanturistički element koji je zapravo trebao biti srž cijele igre (gameplay se trebao bazirati uglavnom na istraživanju i prikupljanju informacija tko su zapravo ti strašni izvanzemaljci uz povremene akcijske dionice kada se oni identificiraju), fokus je naravno otišao na akcijski segment koji je na na demo levelu koji je jedva jedvice bio skrpan izgledao zbilja loše.

I tako smo umjesto jedne impozantne igre dobili The Bureau: XCOM Declassified…

Naravno da se zatim dogodila prilično negativna reakcija javnosti koja je natjerala izdavača da cijelu ideju baci u vatru. Na taj način, uklonjena je mogućnost da se razvojni studio 2K Marin nakon odrađivanja BioShocka 2 po jasno zacrtanoj money makin’ formuli, postavi na gaming sceni kao studio koji može napraviti nešto jedinstveno. Ono što mnogi ne znaju je činjenica kako je 2K Games htio kroz ovaj XCOM napraviti novi Irrational Games koji je sposoban realizirati projekte poput BioShock Infinitea. To se na kraju nažalost nije ostvarilo.

I tako smo umjesto jedne impozantne igre dobili The Bureau: XCOM Declassified – taktičku pucačinu iz trećeg lica sa standarnim klišejariziranim alienima. Da sada ne ispadne kako smo dobili nekakvo smeće, moram naglasiti kako ova igra u svojoj zacrtanoj niši radi dobar posao. Vidjet ćete u nastavku da je to bez sumnje zabavna formula, no nažalost ništa neviđeno i ništa previše posebno.

Gledajući The Bureau iz nekakve umjetničke retrospektive, riječ je o spoju hladnog rata, Elvisa, šminkerskih vozila koji se danas percipiraju kao old timeri, žena u presexy retro suknjama te aliena na kakve smo navikli kroz ranije XCOM igre. Ono što je ostalo zadržano iz odbačenog FPS-a bila je ideja biroa – ureda koji bi imao apsolutno sve ovlasti da se sukobi s izvanzemaljskom prijetnjom iznad svih zakona tako da javnost nema pojma kako alieni uopće postoje. Nešto kao Ljudi u crnom – samo bez one flash bljeskalice za brisanje pamćenja koja u vremenskom kontekstu igre nije ni potrebna budući da su se onda informacije mnogo teže širile nego li danas kada imamo smartphone uređaje i internet.

Kao što smo već rekli, XCOM koji danas recenziramo je akcijsko-taktička pucačina iz trećeg lica obogaćena RPG elementima te se igra uz pomoć dva AI suborca. Nakon što je napušten misteriozni avanturistički pristup iz prvog lica, developer je odlučio igračima ponuditi nešto skroz prepoznatljivo, u okvirima vrijednosti samog brenda. U prijevodu, dobili smo male sive aliene velikih očiju koje treba “pametno” poslati na vječna lovišta.

Dok sama priča koja podupire kampanju nije ništa specijalno i neviđeno do sada, njezin rasplet vrijedi vidjeti. Za linearni akcijski žanr, igraču je ponuđeno dosta slobode u donošenju određenih odluka. Iste vam naravno neću spojlati, no nakon 17 sati kampanje (što je dosta za ovaj žanr), mogu reći kako je osjećaj postignuća bio na dovoljno visokoj razini da mi ne bude žao uloženog vremena, koliko god on bio investiran u nešto što je samo šminka jedne dubine Enemy Unknowna.

No ta šminka, u očima ljubitelja TPS igara, funkcionira odlično.

Igru započinjete na standardni “something terrible has happened” način – vanzemaljci iznenadno naprave kaos, vi s nuklearnom bombom zaustavljate njihov prvi proboj (koja naravno izgleda kao testiranje oružja da javnost slučajno nešto ne posumnja) te krećete u svoju tajnu bazu kako bi prikupili informacije o tim apsolutno nepoznatim bićima s drugog svijeta. Po uzoru na Enemy Unknown, The Bureau će vam također ponuditi centralnu bazu – mjesto na kojem ćete moći opremati svoje suborce, saznati kako napreduje borba s neprijateljem te čavrljati sa zgodnim ženama u onim klasičnim retro suknjama. Ovo zadnje je kul stvar, budući da su danas takve skoro pa izumrle. Šmrc.

Baza je ujedno i mjesto s kojeg pratite zbivanja na terenu. Na raspolaganju imamo interaktivnu kartu cijelog SAD-a pomoću koje pratimo zna li javnost što o alienima, šaljemo suborce u borbu i sami odlazimo na misije.

Cijeli koncept igre je rađen na ideji da odrađivanjem misija skupljamo iskustvo i otključavamo vještine – bez obzira radi li se o našem protagonistu agentu Carteru ili suborcima. Oni pak služe da imamo nekakve šanse u borbi s mnogo tehnološki naprednijim alienima – ako ste igrali bilo kakav XCOM do sada, vjerojatno znate da se ta igra bazira na različitim klasama i njihovim mogućnostima. Istu stvar nudi i The Bureau koji uz prilično dobar AI pruža dinamične i izazovne sukobe koji stalno zahtijevaju od vas da svaku sekundu pratite što se dešava na terenu i na temelju analize stanja planirate svoje buduće poteze. To vam je omogućeno kroz tzv. Battle focus – vrijeme se skroz usporava, a vi imate priliku suborcima reći koga napasti, iskoristiti vještine poput Dronea koji će napadati neprijatelje i vas liječiti te uzeti predah da analizirate trenutnu situaciju.

Dok taj, da ga nazovem, field gameplay, funkcionira odlično, cijeli kostur u koji bi se on ukomponirao samo je blijeda preslika Enemy Unknowna – (ne)obavljanje sporednih misija ne nosi nikakve specijalne pogodnosti ili kazne, misije namijenjene samo suborcima služe jedino za skupljanje achievementa i eventualno dobivanje nekakvog novog oružja, dok su istraživanja unutar baze kroz formu nekakvih avanturističkih mozgalica čisto gubljenje vremena.

Ako tražite nekakve dubinske odlike XCOM-a, umjesto vožnje svemirskom letjelicom dobit ćete bicikl s pomoćnim kotačima.

Da zaokružim s nekom slikom, igra će ljubiteljima željnima izazovnije TPS akcije biti dobra zabava, no oni koji traže nekakve dubinske odlike XCOM-a, bojim se kako će umjesto vožnje svemirskom letjelicom dobiti bicikl s pomoćnim kotačima. Je li ovakav tip XCOM zabave za vas, morat ćete procijeniti sami, ovisno o vašim gamerskim preferencijama.

Opisati onaj, kako bi Englezi rekli “user experience”, mogu svesti na ovaj čudan podnaslov – dobit ćete po pitanju tehničke strane svemirski brod, no brzo ćete, barem na PC-u, doživjeti morsku bolest.

Da prevedem na razumljiv jezik, igra je s vizualne strane zbilja vrlo dobro odrađena – intenzivne boje, odlično osvjetljenje, dinamične sjene, teselacija te podržana PhySx simulacija fizikalnih svojstava predmeta samo su neke divote koje ćete dobiti. Nažalost, ona morska bolest se javlja u kontekstu konzolitis kontrola ako se odlučite igrati igru s tipkovnicom i mišem ili poželite mučiti svoj PC s uključivanjem Nvidijine fizike koja ovdje baca na koljena i najjače grafičke kartice. Dok NVIDIA ne izbaci nove drivere, izbjegavajte tu opciju u širokom luku.

Ono što je dobro i važno istaknuti, u DX9 uvjetima pri maksimalnim detaljima, mi smo s gamerskom konfiguracijom srednje jačine imali 60 fps gameplay – igra dakle dobro izgleda i odlično se vrti na onim “konzolaškim postavkama”.

The Bureau: XCOM Declassified je školski primjer rizičnosti ulaganja u AAA projekte – zbog golemih novčanih i vremenskih sredstava uloženih u ovaj projekt, početna cijena igre je postavljena na 50€ što se bojim kako će biti najveća prepreka za većinu zainteresiranih igrača. Igru bez trunke premišljanja mogu preporučiti ljubiteljima izazovnije TPS akcije, no fanovima originalnog XCOM-a (i posljednjeg Enemy Unknowna) prije druženja s ovim naslovom toplo preporučujem da spuste očekivanja.

The Bureau je mnogo pristupačnija XCOM igra i očekivati nekakvu dubinu Firaxisovog naslova je pomalo smiješno. Mislim da je developer napravio dobar posao s ovim naslovom, no da se moglo bolje i maštovitije od ponuđenog, moglo se. Umjesto da se pokušava rekreirati dubina XCOM-a u žanru u kojem je to gotovo nemoguće, smatram da bi mnogo zanimljiviji bio FPS projekt koji bi ponudio nešto specifično. Ovako smo dobili igru koja će mnoge od vas vjerojatno zabaviti na neko vrijeme, no isparit će vam brzo iz pamćenja kao još jedan generičan naslov koji se šlepao na poznatom brendu.

Legendarni XCOM ponovno nas vodi u sukob s alienima protiv kojih na prvi pogled imamo šanse kao Dinamo za europsko proljeće. No za razliku od naših nogometnih prvaka, agenti The Bureaua nisu bez aseva u rukavu.

75 Naša ocjena
  • bogate taktičke opcije
  • na momente izazovno