HCL.HR

Legendarni likovi gaming svijeta: Lara Croft

Josip Klanfar 17.07.2021.   •   22 komentara   •   Retro gaming


Malo je onih koji ne znaju za legendarni lik i djelo najpoznatije istraživačice i avanturistkinje u svijetu gaminga. Lara Croft definitivno je obilježila oba stoljeća u kojima se našla.

U protekla dva članka pisali smo o poznatim ubojicama u svijetu gaminga. Ovoga puta se lik u fokusu razlikuje po tome što je prvenstveno ženskog spola, možda je čak i najpoznatiji ženski lik u svijetu gaminga, a ubojstva su joj usputna zadaća na poslu. Ovo što ona radi je čisto uživanje u avanturama dok istražuje drevne artefakte i čudne pojave. Žena koja je osvojila mnoga srca igrača i igračica, te lik koji od svoje prve pojave plijenio pozornost, često ju nazivaju pljačkašicom grobova, ali najbolje ju pamtimo po njenom imenu i prezimenu: Lara Croft.

Lara se tijekom godina u više navrata mijenjala, kako izgledom i modelom lika tako i pozadinskom pričom koja ju prati. Ne bi bilo fer i pošteno od mene da jedan od tih dijelova preskočim pa ću ovaj članak podijeliti u tri najvažnija perioda i preobrazbe Larinog lika zbog jasnijeg pregleda.

PRVI SUSRET S LAROM I ORIGINALNI ŽIVOTOPIS (1996. – 2003.)

Larin lik je kreirao Toby Gard 1994. godine, ali Lara mu nije došla kao inspiracija u snu nego je kreirana procesom iteracije. Gard je prvo imao ideju o igri u kojoj bi muški lik istraživao grobnice u Egiptu, no kolege su mu rekle da bi taj lik bio previše sličan liku Indiane Jonesa, čime bi riskirao tužbu. Lik je stoga promijenjen u ženu – južnoamerikanku Laru Cruz.

Gard je u to vrijeme radio za britansku firmu Eidos koja je tražila da lik u igri bude iz njihovog podneblja. Stoga je odlučeno da će Lara biti Britanka i ostalo je samo da joj nađu britansko prezime. A do njega se došlo tako da su developeri izvadili telefonski imenik, odabrali nekoliko prezimena i stavili ih na interno glasanje. Najviše glasova dobilo je prezime Croft.

Izgled Lare Croft bio je ciljano prenaglašenog seksipila, inspiriran likom iz britanskog stripa Tank Girl. Postoji priča da je obujam Larinih grudi zabunom povećan za 150%, no Larin je kreator kasnije demantirao tu piču. Kako kaže – oduvijek je plan bio da Lara izgleda atraktivno. No, atraktivnost ju je odvela u skroz drugom smjeru pa su se Tomb Raider igre promovirale s Larom koja polugola leži u krevetu i sl. Gardu se to nije sviđalo i kako nije imao kontrolu nad likom kojega je stvorio, otišao je na kraju iz firme.

Well you have my total attention now. I’m not quite sure if I’ve got yours though. Hello?

Već sam gore napomenuo kako se u periodima između igara mijenjali kako modeli Lare tako i njena pozadinska priča. U originalnoj verziji priče koja traje od prve Tomb Raider igre pa sve do The Angel of Darkness, Lara je u negativnim odnosima sa svojim roditeljima Lordom Richardom Henshinglyem i Lady Ameliom Croft. Razlog tomu je ponašanje njenih roditelja koji joj brane i nameću aristokratska pravila života, njen status te na koncu dogovaraju brak. Kada je Lara odbila dogovoreni brak, oni je se odriču.

Nikada nije patila od povlaštenog staleža svojih roditelja, ali je pohađala privatne škole i luksuzne lokacije zahvaljujući bogatstvu. Kasnije se pokazuje kako je Lara odlična u samačkim tjelesnim aktivnostima, što joj poslije sve više budi želju za ekstremnim sportovima poput penjanja po stijenama i ekstremnog skijanja na Himalajama gdje doživljava nesreću u padu zrakoplova i ostane jedina preživjela, osuđena tražiti spas na Himalajama.

U ovom periodu Larin SE model lika mijenjao i poboljšavao sukladno novim tehnologijama i boljim grafičkim mogućnostima, ali nije imala totalne promjene u izgledu, barem dok je za razvoj serijala bio zadužen Core Design. Još jedna zanimljivost u ovom periodu je što su se promijenile tri glumice koje su Lari posuđivale glas.

PRVI REBOOT LIKA I SERIJALA (2006. – 2010.)

Novi životni ciklus za lik i djelo Lare Croft počinje trenutkom kada Crystal Dynamics preuzima odgovornost za kreiranje i realizaciju Tomb Raider franšize. Prva takva igra izašla je 2006. godine pod nazivom Legend gdje će se pokazati kako su promjene u odnosu na prvih šest dijelova igre napravljene i u kozmetičkom i u narativnom smislu.

It’s not a party until something gets broken…

Za početak, sam model Lare je poboljšan i prilagođen ondašnjoj tehnologiji. Tako je Lara dobila animacije koje su prije nedostajale poput vode na odjeći poslije plivanja, bolje i ljepše interakcije s predmetima i poboljšan izgled. Kosa svezana u rep i V izrez na majici samo dokazuju tezu kako su i u Crystal Dynamicsu željeli naglasiti Larinu ženstvenost i atribute.

Ipak, malo veće promjene su se dogodile po pitanju priče. Za razliku od originala, ovdje Lara VIŠE nije imala loš odnos s roditeljima, pogotovo jer je ostala bez oba roditelja za svoje mladosti. Za vrijeme putovanja na Himalaje, avion se srušio i njezina majka je nestala pa je idućih nekoliko godina putovala s ocem na arheološka nalazišta i tako upijala informacije i pekla zanat. S njenih 15 godina nestaje joj i otac u Kambodži pa dio svog vremena posveti vođenju pravne bitke kako bi naslijedila imanje i titulu grofice.

U ovom je periodu Lara ujedno doživjela emocionalnu i karakternu promjenu jer u prethodno ispričanoj priči ona je imala negativan odnos s roditeljima te samim time njena karakterizacija i percepcija je bila drukčija nego što je to ovdje slučaj. Moglo bi se reći kako jedinu stvar koju nisu promijenili su popularna dva pištolja koje Lara nosi uz sebe u avanture.

DRUGI REBOOT SERIJALA (2013. – 2018.)

Još 2009. godine se dogodila akvizicija Edios Interactivea od strane Square Enixa pa su tako oni postali vlasnici Tomb Raider franšize i praktično odlučivali o sudbini Lare Croft. To se pokazalo ključnim u rebootu serijala koji se dogodio 2013. godine pod jednostavnim nazivom Tomb Raider.

Iako je developer ostao Crystal Dynamics, konce je povlačio Square Enix pa je tako odlučeno da novi serijal djelomično promjeni priču, a s druge strane prihvati dio priče iz prvog reboota. Tako ovdje upoznajemo Laru Croft koja je rođena 1992. godine i najmlađi je lik u cijeloj franšizi. Njene sposobnosti se tek trebaju oblikovati i skupa s njom učimo savladavati prepreke, odnosno nije iskusna kao u prošlim dijelovima. Ovdje joj je otac također arheolog, ali zbog smrti svoje supruge traži način koji će mu donijeti besmrtnost.

A scar means I survived.

Osim priče, ovdje najveću preobrazbu doživljava sam model Lare jer je njezin izgled stavljen u drugi plan, a u fokusu su se našli psihološki razvoj i rast lika, odnosno Larin karakter koji ju je oblikovao kao mentalno čvrstu osobu, sposobnu za preživljavanje najtežih izazova. Osim toga, ideja je bila da nova Lara više ne bude izmišljena seks bomba koja raznosi um muškom dijelu publike, nego bliže stvarnoj ženskoj osobi koju život ne mazi, i s kojom se mogu poistovjetiti i igračice.

Rezultat tomu je potpuno nova Lara koja je mlađa, prirodnija i odgovara više ovom dobu pa se nije teško poistovjetiti upravo s njom od svih dosadašnjih likova. Osim samog modela, sukladno vremenu se promijenila i grafika te animacije pa to djeluje puno prirodnije.

Još jedna velika stvar koja je promijenjena u odnosu na prethodne dijelove je glavno oružje. Već sam rekao kako su zaštitni znak Lare uvijek bila dva pištolja, ali ovdje je to zamijenjeno lukom i strijelama, vjerojatno zbog mladolikosti lika i manjka iskustva kojeg je imala u prethodnim dijelovima.

The extraordinary is in what we do, not who we are.

Lara Croft je kao fizički snalažljiva i mentalno čvrsta osoba mnogima poslužila kao inspiracija, pa tako i članici našeg HCL Discord servera pod nadimkom Iresion. Evo što ona kaže na pitanje kada i kako je shvatila da će Lara Croft biti njen omiljeni lik:

Od prvog susreta s Tomb Raider franšizom znala sam da će mi teta s pištoljima biti omiljeni lik. U moru muških protagonista, njezina pojava mi je bila karakter s kojim sam se mogla poistovjetiti. Posljednja reboot trilogija je pokazala kako je njen lik još više humaniziran i dosta dijelim sličnosti s njenom ambicijom… a i stvarno bi bilo predobro ganjati zlikovce s lukom i strijelom ili pištoljima.

Koliko je Lara uspješan lik govori činjenica da je jedan od najučestalijih cosplay likova i dan danas, a osim igara dobila je svojih nekoliko filmova gdje su ju utjelovile Angelina Jolie i Alicia Vikander. Uz sve napisano možemo izvući zaključak kako je Lara Croft na neki način primjer evolucije društva. Od naizgled plitke seks ikone gaming svijeta, preko spoznaje da nije sve tako crno-bijelo do potpune karakterizacije Lare kao osobe, svjesne svojih nedostataka i svoje snage da iz svake tragedije izađe jača.

Pročitali ste što sam napisao o Lari, što je Iresion za nju rekla, a sada ste vi na redu. Koja Lara je vama najdraža i zašto? Možda nije niti jedna, ali svakako napišite razlog zbog čega tako mislite kao i prijedlog za sljedećeg lika o kojem ćemo pisati.

Komentari (22)

  • razer1234559

    17.07.2021 - 16:04

    Ona Badass stara Lara je legendarna a ne ova današnja mimoza.

    • Bronson

      @razer1234559, 17.07.2021 - 16:09

      Ova danasnja malo li pipne blato, odmah se umaze cela.. Sramota.

    • razer1234559

      @Bronson, 17.07.2021 - 16:22

      Neka pozove mene da ju ja lijepo i polako namažem blatom po cijelom tijelu… Ufff jebemti.

    • Bronson

      @razer1234559, 17.07.2021 - 16:25

      Koliko sam shvatio ne treba joj niko za to, ume i sama..

    • razer1234559

      @Bronson, 17.07.2021 - 16:28

      Čekaj malo ona bu se dirala a ja bum gledal haa…

    • UGLY

      @razer1234559, 17.07.2021 - 16:25

      Polako druze, ode ti daleko 😂😂

  • bumblebee1707

    17.07.2021 - 16:07

    Prve dve igre koje sam igrao na racunaru Tomb Raider 1996 i NASCAR racing 1996. Na pentiumu 1.

  • Marked91

    17.07.2021 - 16:22

    Igrao se Tomb Raider na PS 1, legendarna grafika i položaj kamere, psovke i nerviranja kad Lara skače i radi akrobacije.

  • HyPo

    17.07.2021 - 17:51

    Jedini Tomb Raider koji sam prešao je onaj iz 2013 no možda pređem jedan dan neki od starijih naslova. Jer igrao sam Tomb Raider od 1 do 5 na PS1 no nisam daleko došao ni u jednom.

  • MightyAloy

    17.07.2021 - 18:40

    Uvijek se lijepo sjetiti Lare iz 90-ih iako mi je drago što smo konačno prevazišli likove iz tinejdžerskih mokrih snova naravno uz časne iznimke jer malo naglašenijeg seksipila je povremeno ipak potrebno. Najdraža mi je Lara iz 2013, dok je u zadnja dva nastavka otišla na gore i izgledom i karakterizacijom.

  • ukek

    17.07.2021 - 19:14

    Jedini serijal koji me jos nije razocarao 🥰

    • Artyom

      @ukek, 17.07.2021 - 19:57

      Slažem se! Ima brdo nastavaka i samo jedan ikad je bio katastrofalno loš (AoD), ostali svi ili odlični, ili kopija formule koja još uvijek funkcionira (u svoje vrijeme). Čak se i spinoff igre uvijek na razini!

    • Bronson

      @Artyom, 18.07.2021 - 20:50

      Vidis, nikad nisam razmisljao o tome.. Istina ziva.

  • Darac83

    17.07.2021 - 20:45

    Kraljica. Jedan od 3 najupečatljivijih likova gaminga…

  • Pararera

    18.07.2021 - 00:52

    Ah, te špic-sise 😀

    • Bronson

      @Pararera, 18.07.2021 - 20:52

      Nikad ih nisam shvatao kao klinac ali sam ih voleo.. 😆

  • Zoran Žalac

    18.07.2021 - 11:19

    Nikad mi baš nije bila “ozbiljan” lik. Ali bilo mi je interesantno kad su izvodili ono da je umrla na kraju četvrtog dijela, pa sprovod u Chroniclesu i ta komorna atmosfera…

    • Marked91

      @Zoran Žalac, 18.07.2021 - 13:33

      Lara Croft na PS 2 bio je katastrofalno loš. Priča, gameplay, likovi – bljak.

  • Cro_echo88

    18.07.2021 - 11:39

    Najvise volim plitku sex ikonu Laru 😁

  • Pajo Paksu

    18.07.2021 - 12:28

    Izigrao sam dosad sveTomb Raider igre na PS konzolama. Omiljeni serijal nakon MGS. The Last Revelation mi je najbolja igra serijala.

  • Klark Kent

    18.07.2021 - 13:49

    Najzgodnija lara i najbolja TR igra: rise of the tomb raider .
    Prvi do kraja odigrani TR je legend koji je takodjer odlican.
    Osrednje: TR 2013, anniversery,underworld.
    Shadow igram trenutno i nikako da zavrsim

  • Znidy

    19.07.2021 - 14:26

    Svaki od serijala o Lari Croft je poseban i unikatan.
    Ali ja bih rekao da je prvi reboot između 2006. i 2008. godine (Da, jer Underworld je izašao 2008., ali kasnije su, nakon preuzimanja od strane Square Enixa, izašle još dvije igre, koje nisu bile po mom guštu, ali ok, priznajem taj period do 2010. godine) bio možda i najbolji, jer je donekle ugrabio dio iz prvog, izvornog dijela serijala (sjetimo se da je Anniversary iz 2007. godine remake TR1).
    Ono što bih ja volio za budućnost serijala jest sljedeće:
    – nove igre bazirati na novoj trilogiji.
    – stare igre koje su vrijedile (poput TR2, TR3 i TR4 te Legend, Anniversary i Underworld) remakeati u novom engineu, ostaviti isti gameplay, eventualno unajmiti neke nove voiceovere, ali grafički ažurirati kako bi gameri bili zadovoljniji.

    Mislim da bi Square Enix s time dobio pun pogodak. S obzirom kako je Call of Duty napravio istu stvar s Modern Warfare serijalom (gdje još uvijek čekamo MW3 Remastered, nadamo se uskoro :D), ovo bi bio extreman pogodak za sve fanove Tomb Raider serijala.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?