HCL.HR

Realno, svi previše buljimo u ekrane – evo što možete napraviti da sačuvate zdravlje očiju

Vizol S 05.05.2022.   •   HCL


Što je sindrom računalnog vida i koje su šanse da ga imate, a da to ni ne znate? Na takva i slična pitanja o zdravlju očiju kod gamera odgovara tim stručnjaka.

Najnovija istraživanja kažu da u svijetu imamo 3,2 milijarde gamera, više od pola milijarde pasioniranih pratitelja esporta, a na Twitchu streama više je od 7 milijuna streamera. Prema izvještaju The State of Online Gaming 2021, gameri koji igraju povremeno svaki tjedan provedu osam i pol sati ispred ekrana, dok profi esportaši vježbaju mnogo više: prosječno vrijeme igranja, pogotovo pred turnire, iznosi pet do deset sati dnevno.

Jeste upravo shvatili da vi često provodite i više vremena od toga u lovu na achivemente i bolji rank? Jup, mi isto.

Naravno, to je veliki teret za oči pa se postavlja pitanje – kako zadržati zdravlje očiju? A kad samo već kod toga – možemo li dobrom “očnom higijenom” čak i boostati svoje gaming performanse?

Prvi put u Hrvatskoj, samo u X-Labu JGL-a, ekspertnom research hubu za zdravlje očiju, na ovo pitanje odgovara tim stručnjaka: jedna od vodećih zagrebačkih oftalmologinja dr. sc. Liana Ritz Mutevelić, prof. dr. Dubravko Babić iz Laboratorija za primijenjenu optiku FER-a i domaća streamerica koja s ovakvim stvarima itekako ima iskustva – Anita Mandić aka ZEFYxo.

Možda imate sindrom digitalnog oka, a da toga niste ni svjesni

Piše: dr. sc. Liana Ritz Mutevelić, vodeća zagrebačka oftalmologinja

Što je sindrom digitalnog oka ili računalnog vida i kako to spriječiti?

Istraživanje objavljeno u European Journal of Molecular & Clinical Medicine potvrđuje: koristimo li računalo ili druge ekrane četiri do šest sati dnevno, možemo osjetiti probleme s očima i umor, glavobolju, bol u vratu, ramenu, zapešću ili leđima, suhoću u očima i zamagljen vid. To se zove sindrom računalnog vida. No, glavni je problem što je među 100 osoba samo 11 posto ispitanika svjesno takve dijagnoze.

Moja je sugestija za gamere da tijekom igranja svakih 20 minuta odvrate fokus s ekrana, pogotovo ako se radi o računalu čiji je ekran 60 centimetara udaljen od očiju te da pogledaju neki predmet ili osobu u daljini kako bi se očni mišić mogao akomodirati.

Svakih 20 minuta odvratite fokus s ekrana i pogledajte neki predmet ili osobu u daljini kako bi se očni mišić mogao akomodirati.

Svjetlo u prostoriji također ima veliku ulogu. Ne smiju dopustiti da je soba u mraku s jedinim izvorom svjetla koje dolazi s ekrana, videoigre treba igrati uvijek u dobro osvijetljenoj prostoriji, po mogućnosti sa što više prirodnog svjetla. Također, postoje naočale i leće sa zaštitnim premazom koji služi kako bi se blokirao velik broj štetnih zraka plavog spektra. One propuštaju dio plavog svjetla potrebnog za zdravlje oka, a blokiraju štetno plavo svjetlo te time sprečavaju zamor i oštećenje očiju.

A što ako nosimo kontaktne leće?

Osobe koje nose kontaktne leće, a rade za računalom ili su gameri više su izložene posljedicama plavog svjetla. Studija je pokazala da osobe koje nose kontaktne leće imaju veću vjerojatnost da će patiti od sindroma računalnog vida od onih koje ne nose leće, s prevalencijom od 65 prema 50 posto. Razlog toga je to što leća povlači dio suza u materijal, a ostatak suza, zbog smanjenog broja treptaja, nedostaje.

Moja je preporuka gamerima koji nose leće redovito kapanje očiju umjetnim suzama te nošenje naočala sa zaštitnim slojevima preko leća.

A što je sindrom suhog oka i može li se to razviti od čestog gledanja u ekran?

Opsežna studija iz 2021. pokazala je da je količina vremena koju provedemo pred ekranom povezana s povećanim rizikom od teških simptoma i dijagnoze bolesti suhog oka kod odraslih. Razlog je to što gledanje u ekran smanjuje broj treptaja u minuti: što je manje treptanja to je veća šansa za razvoj bolesti suhog oka.

Sindrom suhog oka je poremećaj uzrokovan smanjenom proizvodnjom suza, a nastaje kao posljedica smanjenja kvalitete suznog filma, pojačanog isparavanja suza te odumiranja žlijezda koje luče sloj suza ili njihove smanjene učinkovitosti. Studija potvrđuje da to može imati još ozbiljnije posljedice: suho oko utječe na mentalno zdravlje i radnu produktivnost.

Kako gameri mogu poboljšati zdravlje očiju?

Gameri, ali i ostali koji dugo sjede ispred ekrana trebali bi:

  • koristiti zaštitne naočale koje blokiraju izloženost plavo-ljubičastom spektru svjetla
  • redovito kapati umjetne suze
  • koristiti odgovarajuće svjetlo u prostoriji tijekom igranja, po mogućnosti tako da prirodna svjetlost što više dopire u prostoriju
  • izbjegavati rasvjetu koja je hladna i bijela
  • vježbati akomodaciju oka: svakih dvadeset minuta na nekoliko sekundi skrenuti pogled s ekrana i fokusirati objekte na drugačijim udaljenostima
  • u slobodno vrijeme boraviti u prirodi i dopustiti oku da opaža razne stvari na različitim udaljenostima kako bi i dalje vježbali prirodnu akomodaciju i smanjili izloženost umjetnom svjetlu

Što je uopće to plavo svjetlo i kako nam točno šteti?

Piše: dr.sc. Dubravko Babić, Zavod za komunikacijske i svemirske tehnologije FER-a

Kako nastaje plavo svjetlo?

Sunčevo svjetlo sadrži crvene, narančaste, žute, zelene i plave zrake svjetlosti. Boja pojedine zrake svjetlosti ovisi o njenoj energiji i valnoj duljini. Zajedno, cijeli spektar obojanih zraka svjetlosti čini ono što zovemo ‘bijelo svjetlo’ ili – sunčevo svjetlo. Zrake koje imaju kraće valne duljine imaju veću energiju, a one s duljim valnim duljinama imaju manju energiju. Plavo svjetlo ima kratke valne duljine i veću energiju, a zrake plavog svjetla s najkraćom valnom duljinom i najsnažnijom energijom zovu se plavo-ljubičaste i na granici su ultraljubičastih zraka koje su u nevidljivom spektru.

Prolaskom svjetla kroz atmosferu dolazi do fenomena poznatog kao Rayleighovo raspršenje. To je fenomen koji uzrokuje plavu nijansu neba u toku dana i crvenu boju Sunca kod zalaska. Dakle, Sunce je glavni i jedini konzistentni izvor plavog svjetla u prirodi. Istovremeno, međutim, izloženi smo mnogim drugim izvorima umjetno stvorenog plavog svjetla koje dolazi od LED lampi u javnoj i našim domovima te od LED tehnologije koju koristi većina ekrana televizora, računala, tableta i pametnih telefona.

Zašto je plavo svjetlo štetno i kako gameri mogu smanjiti štetan utjecaj?

Budući da smo biološki navikli na plavo svjetlo samo po danu, naš metabolizam može se poremetiti zbog utjecaja plavog svjetla po noći. Gledate li noću u ekran vi zapravo simulirate dan vašem mozgu i to stvara probleme sa spavanjem. Postoje alati uz koje možemo smanjiti štetan utjecaj plavog svjetla: moderni ekrani i monitori imaju opciju za smanjivanje plavog svjetla, a postoje i filteri za ekrane koji prigušuju plavo svjetlo i naočale s filterima za plavo svjetlo.

Budući da smo biološki navikli na plavo svjetlo samo po danu, naš metabolizam može se poremetiti zbog utjecaja plavog svjetla po noći.

Ta rješenja pomažu, ali posljedica je žućkasta slika na ekranu. Nažalost, ne možete imati bijelu boju bez plave. Najbolje rješenje za esportaše bi bilo igrati igre tijekom dana i to na prirodnom svjetlu i uz to, uzimati redovite odmore tijekom igranja.

A što ako streamaš na Twitchu skoro svaki dan?

Piše: Anita Mandić aka ZEFYxo, Twitch streamerica

Kako je krenula tvoja gaming avantura?

Imala sam tri godine kada sam dobila prvi PC. Kada god bih od roditelja dobila dopuštenje, pojurila bih odmah na igrice i MS Paint. Osnovnu školu obilježili su mi life simulatori Sims i Sims 2. Zatim sam, prije deset godina, otkrila svijet FPS-a.

I dalje redovito igram videoigre i prenosim to uživo na Twitchu. Gaming je i dalje moja svakodnevica. Prije su moje gaming seanse bile jako duge, posebno vikendima. Danas sam starija i zrelija. Sada to radim drugačije jer sam svjesnija negativnog utjecaja dugog sjedenja pred računalom pa dulju seansu igranja, u pravilu, podijelim na nekoliko kraćih perioda.

Jesi li imala neke zdravstvene probleme zbog dugotrajnog gledanja u ekran?

Prve znakove kratkovidnosti primijetila sam u petom razredu na satu informatike, okružena upravo ekranima. Ne mogu tvrditi da je moja novootkrivena dioptrija bila uzrokovana pretjeranim provođenjem vremena ispred ekrana ili je u tome bila presudna genetika. No vjerojatno nije pomoglo što sam u to vrijeme provodila vrijeme za računalom u mračnoj prostoriji u večernjim satima, samo uz svjetlost starog CRT monitora. Od kontrasta visoke svjetline ekrana i mračne prostorije oči su me konstantno pekle i svrbjele.

Što tebi pomaže da smanjiš taj štetni utjecaja plavog svjetla na oči?

Trljanje očiju ponešto pomaže na prvu, no pravi spas pronalazim u kapima za oči. Kapanje traje jako kratko, a pozitivni učinak osjetim odmah.

Budući da provodim osam sati pred ekranom na poslu kao dizajnerica te još barem sat, dva nakon toga uz gaming, a da ne spominjem i usputno skrolanje po društvenim mrežama, naočale sa zaštitom za plavu svjetlost prva su mjera zaštite koju uvijek koristim. Ponekad nosim i leće. U tom su slučaju oči još osjetljivije na ekrane pa ih tada moram i češće kapati kako bi bile dovoljno odmorne.

Kako bismo si smanjili peckanje i svrbež očiju, također je vrlo bitno pobrinuti se za osvjetljenje prostorije. Prije gaming sessiona dobro je upaliti i prilagoditi svjetlo u prostoriji kako ne bismo dodatno i nepotrebno naprezali oči. U sobi gdje igram imam nekoliko lampi koje koristim ovisno o dobu dana. Od toga okrugla svjetiljka (ring light) ima razne opcije za prilagodbu topline i intenziteta svjetla. Ako su neizbježne svjetiljke koje su vam usmjerene na oči, neka budu niskog intenziteta.

Ako je moguće, najbolje je rješenje da svjetlo dopire s leđa ili da stolnu lampu, ako nju imate, usmjerite prema zidu.

Ako je moguće, najbolje je rješenje da svjetlo dopire s leđa ili da stolnu lampu, ako nju imate, usmjerite prema zidu. Dovoljno će osvijetliti prostor, a da ne stvara napor za oči tijekom igre. Korištenje mobitela ili računala u mraku svakako izbjegavajte. Cijela prostorija ne smije biti znatno tamnija ili svjetlija u odnosu na ekran.

Što bi preporučila gamerima – kako se aktivno brinuti o zdravlju očiju?

Prije svega bih svim gamerima savjetovala da ne zanemaruju znakove da se njihove oči bore u određenim situacijama. Zamolite liječnika opće prakse uputnicu za oftalmologa i vaše će vam oči biti zahvalne. Od stručnjaka ćete čuti na koje sve načine možete očima najbolje pomoći, shodno tome što vam stvara najveće probleme. Možda trebate naočale ili leće, a možda su vam kapi za oči više nego dovoljne da vam vrijeme pred ekranom ne stvara stalnu nelagodu.

Za početak koristite svjetlost na ekranu koja je prikladna za prostoriju i obrnuto. Previše svijetli ili tamni ekrani u samo 15-ak minuta mogu pogoršati vaše iskustvo i izvedbu. Ne zaboravite da sve vrste neugode ukazuju na to da trebate biti bolji timski igrač i da ih morate “healati” kada je to potrebno.

Želite naučiti više?

Vodeći stručnjaci X-Laba, expert research huba JGL-a analizirali su za vas najnovija istraživanja i, primjenjujući holistički pristup otkrivaju kako se kvalitetno brinuti za zdravlje očiju te zašto je to važno za naše cijelo tijelo.

Vodeći oftalmolozi, neurolozi, endokrinolozi, psihijatri, reumatolozi, nutricionisti, otorinolaringolozi, estetski kirurzi, obiteljski liječnici, farmaceuti i inženjeri donose što nam sve mogu otkriti suhe oči i koje simptome ne treba zanemariti, kako su oči povezane s imunitetom i kako imati svjež i bistar pogled svaki dan. Pročitajte njihova istraživanja, zapažanja i konkretne savjete ovdje.

Prilog je napravljen u skladu s najvišim profesionalnim standardima u produkciji native tima HCL.hr i JGL-a, u suradnji s agencijom za premium sadržaj i tehnologiju 01 Content&Technology – C3 Croatia.

Označeno sa:

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?