HCL.HR

Šef Xbox Game Studiosa vjeruje da proces izrade skupih igara više neće biti isti kao prije

Zoran Žalac 05.09.2022.   •   20 komentara   •   Industrija videoigara


Šef Xboxovih studija izjavio je kako su visokobudžetne igre postale previše kompleksne da bi ih radio samo jedan tim ljudi, odnosno jedan studio.

Primijetili ste zasigurno da je u zadnje dvije godine prava rijetkost vidjeti igru koja izađe bez jedne ili više odgoda izlaska. Na PAX West sajmu šef Xboxovih studija tako je dobio pitanje što je uzrokovalo pandemidju odgoda u svijetu igara i je li to samo posljedica rada na daljinu, na koji su mnogi developeri bili prisiljeni zbog COVID-19 mjera.

Matt Booty iz Xboxa izjavio je kako je to svakako ostavilo traga na industriji videoigara, ali da odgode dolaze i zbog toga što je sam proces izrade igara kompleksniji, pri čemu prvenstveno misli na broj ljudi koji angažiran za taj proces.

“Način na koji proizvodimo igre mijenja se i evoluira. Ideja da jedan tim razvija igru pod jednim krovom više se ne događa toliko često.” – poručio je Booty, navodeći primjere kako Xboxovi timovi u razvoju igara surađuju s vanjskim studijima poput Crystal Dynamica, Relica, Iron Galaxyja, Asoboa i drugih.

“To dodaje kompleksnost u smislu da ako jedan studio ima problem onda to utječe na raspored svih drugih koji rade na igri. Dani kad si sve zaposlenike mogao okupiti u kantini i poručiti im da trebaju raditi prekovremeno… to je davno završena priča, postalo je kompliciranije od toga.”- izjavio je Booty.

Premda se većina videoigara u industriji još uvijek razvija unutar jednog studija, velike firme sve češće prelaze na model koji opisuje Booty. Ubisoft gotovo da nema igre koju razvija samo jedan studio pod njihovim okriljem – na budućoj igri Assassin’s Creed Infinity združeno im rade dvije ekipe koje su prethodno radile odvojene igre (Origins i Odyssey). Nintendo već godinama razvija svoje igre zajedno s drugim firmama kao što su Koei Tecmo, Platinum Games i Bandai Namco.

Komentari (20)

  • [email protected]

    05.09.2022 - 13:04

    znači ništa od gta 6 narednih 10godina

  • Demon90

    05.09.2022 - 13:11

    Ja neznam moje misljenje je da za nekoliko godina 80% igre ce biti prijavljeno prijeko IA a onda ce to developeri samo malo ispolirati . Negdje skoro u Coloradu na sajmu umjetnosti jednu od nagrada je odnijela slika koje je kreirao AI umjetnik je jedino opisao kako bi slika trebala izgledati

    • Zoran Žalac

      @Demon90, 05.09.2022 - 13:35

      Kad AI krene razvijati AI u igrama, pa kad postane SENTIENT. Svi ćemo mu biti samo beta testeri.

    • Stecajni_upravnik

      @Zoran Žalac, 06.09.2022 - 16:47

      AI, koji je CEO korporacije, od drugog AI koji je CEO druge korporacije naruci igru. Onda taj AI angazuje druge AI za rad na projektu i naprave igru koju kupuje covek koji radi za korPoraciju koju kontrolise opet neki AI, dok sve to oporezuje niko drugi do neki AI. Divan scenario, lepo razradjen u XXI lekciji za XXI vek ( Juval Noa Harari ).

    • Duanador

      @Demon90, 05.09.2022 - 14:28

      Sve što si napisao je sigurno nasa buducnost.

    • Zvonimir Komar

      @Demon90, 05.09.2022 - 15:23

      Priče koju danas može napraviti AI i isto tako muzika je još uvijek izrazito loše kvalitete, vrlo generična i nikakva. U sljedećih “nekoliko godina” se sigurno neće dogoditi ništa takvoga.

      Druga priča je što su i pisci u ovoj industriji za drek (barem oni zaposleni na mainstream igrama), pa su i te priče debelo ispod onoga što je ljudsko stvaralaštvo sposobno proizvesti.

    • Demon90

      @Zvonimir Komar, 05.09.2022 - 17:04

      Polako napreduje. Google AI wins art competition pa pogledaj sliku. Naravno nije AL jos uvijek sposoban napravit cijelu igru i naravno da ce jos neko vrijeme trebati za jako detaljne instrukcije. Al sjeti se da AI uci jako brzo

    • Zoran Žalac

      @Zvonimir Komar, 06.09.2022 - 16:51

      A ne bih rekao baš da su pisci za drek, nego priča u igrama uglavnom robuje svemu ostalom. U svakom je pogledu ograničena budžetom, trajanjem, gameplay loopom, tehničkom izvedbom…

    • Zvonimir Komar

      @Zoran Žalac, 06.09.2022 - 19:14

      Ne znam, meni baš nijedna priča u nijednoj igri nije doista dobra – u smislu da bi se mogla usporediti s dobrom književnošću. Ne nastojim pretjerivati, doista to mislim…pokušavam se sada sjetiti nečega i ne mogu…OK, možda mi je “priča” u smislu “naznaka priče” u Talos principleu dobra. Dobra mi je “priča” u smislu lore-a igara kao što je Dark Souls. Ali to nisu zapravo priče. Svugdje gdje igra nastoji baš “pričati priču” – meni užasni kliše i doista loše sve. S druge strane recimo “priča” koja je implicitna gameplayu, koliko god minimalna bila u igri poput recimo “Papers please” – odlično. Ali opet – to nije nikakva priča doista.

      Kažem, igre koje nastoje “pričati priču” – da dam primjere na što mislim – stvari kao Last of us, Witcher 1/2/3, Plague tale, Dragon age, Baldur’s gate 2, GTA, RDR….laaaame. Možda ne tehnički nekompetentno, ali ni blizu nečega što bih zvao dobrom pričom i izvan medija igara. Ima tu i tamo neka indie igra s dobrom pričom, ali to cu često vrlo male igre i izuzeci.

      Ovdje ne mislim na igre koje implicitno “pričaju priču” – to je dobar način i ne smatram to baš “pisanjem”, više dijelom dizajna uopće. Npr. način na koji prvi Bioshock priča priču, već spomenuti DS i slično.

    • Zoran Žalac

      @Zvonimir Komar, 06.09.2022 - 20:01

      Kužim što hoćeš reći, ali svaki medij ima svoje narativne specifičnosti i prema tome će uvijek biti različiti, koliko god se stremili oponašati. Možda ti jedno jednostavno odgovara više od drugog. Mislim da se kod priča za književna djela ne mora voditi računa o ludonarativnoj disonanci, interaktivnoj naravi i sl. stvarima. Postoje neka druga pravila, naravno, ali mislim da je jednostavno drugačije. Na kraju krajeva, priču u igri možeš ispričati bez ijedne riječi. Npr. Gris. A ne vidim kako bi to izveo u knjizi – ok, crtežima bi se dalo prepričati npr. Malog Princa, ali teže nego kombinacijom crteža, glazbe i interakcije. Meni je recimo genijalan Disco Elysium kao priča koja je toliko tekstualna da bez problema može biti dosta dobra knjiga (zapravo mu je svijet postavljen romanom). Ali ne bi mi to jednostavno bilo to kao priča ako je protagonist knjige već definiran i ja mu ne mogu narediti kako da se ponaša prema svijetu da bih znatiželjno isprovocirao reakciju s druge strane. Hoću reći, mjerilo kvalitete kod priča u igrama je po meni drugačije od mjerila kvalitete za književnost. Nije u pitanju samo ono što je ispričano i kako je ispričano, nego koja je moja uloga u priči (ako je ima), kako to utječe na iskustvo cjelokupnog doživljaja igre, itd. Sjećam se That Dragon, Cancer – nije priča za nagrade ni ništa, ali kad u jednom dijelu ne možeš zaustaviti dijete koje plače, i zbog interaktivnosti si misliš u sebi: jel nešto krivo radim? – znači nema drugog medija koji bi na taj način prenio “ono što je pisac htio reći”. Istina da su priče u gamingu većinom prosječne ili loše, ali neke baš pamtim kao “svoje” doživljaje. Ne mogu isto reći za književnost gdje sam uvijek promatrač, koliko god da priče u romanima bile kvalitetnije napisane.

    • Stecajni_upravnik

      @Zoran Žalac, 06.09.2022 - 20:58

      Saglasan. Dodao bih da je sistem percepcije drugaciji, citanjem stvaramo slike u svesti i tako razumemo tekst ( na isti nacin i verbalno kominiciramo ) dok smo u igrama odmah u slikama i vizuelnim senzacijama ( dakle ogranicenjima ) koje je neko drugi postavio. Koliko kog suludo zvucalo, mislim da je masta daleko vise razvijenija kod ljudi koji redovno citaju, upravo zbog vizualizacija teksta. Idealan koncept je kada si u toku na oba terena, onda uzimas od svakog sveta ono najbolje. Da li Vam se ikada desilo da pricu ili desavanja iz igre povezete sa nekim “procitanim” znanjima (simboli, citati filozofija ), tada nastaje ta sjajna sinergija koja ostavlja bez daha. Problem je samo sto je kratak dan👍

    • Zvonimir Komar

      @Stecajni_upravnik, 07.09.2022 - 10:11

      Odlično. Sve su ovo vrlo zanimljiva i vrijedna zapažanja i razmišljanja.

    • Zvonimir Komar

      @Zoran Žalac, 07.09.2022 - 10:09

      naravno, svaki medij ima svoja pravila. Zato je fundamentalni promašaj kada igre pokušavaju biti npr. filmovi. I baš u tim slučajevima mi priča ne valja jer taj tip pričanja ne funkcionira u ovome mediju. Jednako su smiješni pokušaji direktnog prebacivanja igara u druge medije.

      Ovaj primjer i način o kojem govoriš na primjeru Gris – i to da stvar ne bi funkcionirala u drugim medijima, to je to. Za Disco Elysium se slažem da je genijalna priča, ali opet – mislim da je njezin fundamentalni dio mehanizam izbora i posljedica, što je opet bitno obilježje medija igara. Mogla bi biti dobra knjiga, ali bi se moralo prilagoditi…recimo tempo priče je u igri složem tako da se postupno otkriva priča i da se plete na određeni način. Sigurno i grafika i zvuk tu imaju svoju ulogu u osjećaju priče, što uzrokuje da se neke stvari ne trebaju eksplicitno izreći u tekstu. Kada bi se to prebacivalo u knjigu, prvo bi trebalo osmisliti tempo koji bi odgovarao tom mediju, način pričanja koji bi bio drugačiji od igre, a vjerojatno bi bilo potrebno i više opisa koje u igri odražuju multimedijalni i interaktivni aspekti. Točno ovo što kažeš – svaki medij je jezik za sebe. Kažem, stvar mi ne funkcionira kada igre pokušavaju biti filmične. To su te priče koje sam izvorno nazvao “lošima”. Ali možda bi preciznije rekao što sam htio da sam rekao da su mi takve igre loše jer zapravo stojim na poziciji da to jesu i loše priče, a mogle bi biti dobre…i čak i kada bi to bile dobre priče, još uvijek bi bile loše igre. Ali tu stvar osobno nisam vidio – dobra priča koja nije prilagođena mediju igara, već koja nastoji biti filmična.

      Razmišljam sad o npr. Silent Hill 2 o kojem se dosta priča u zadnje vrijeme – priča koja unutar igre funkcionira odlično. Ali isto, ako se samu tu priču ide zapisati (čak i umješno kada bi se napravilo) izvan igre – to bi bila doista loša, klišeizirana, dosadna, banalna priča. To je isto zanimljivo. A unutar igre funkcionira doista dobro.

      Sada pomalo bez reda nabacujem razmišljanja koja su mi zanimljiva i na koja nemam neke finalne odgovore zašto nešto funkcionira u pojedinom mediju, a nešto drugo ne.

    • Stecajni_upravnik

      @Zvonimir Komar, 07.09.2022 - 22:52

      Mozda je fora u tome sto je gaming kao medij koji prica pricu suvise kompleksan pa se kreatori u moru mogucnosti pogube. Za razliku od knjizevnosti i filma dobijas sloj interakcije sa sadrzajem odnosno mogucnost da usmeravas sadrzaj svojim dejstvom. Upravo taj osecaj da upravljas tokom dogadjaja predstavlja ono sto mnoge vezuje za gaming a istovremeno tera scenariste da razvijaju scenarija za gomilu varijabli, sto je realno tesko za uciniti a istovremeno zadrzati intezitet price. Ovoga nema na filmu, zato je prica dobra ili losa, jednostavno je tako. Ispada da zaista dobru pricu mogu imati samo linearne igre u kojima si rob scenarija. Adaptacija knjige u scenario, kao oblik migracije medija je nauka sama za sebe, nekada je scenario za ekranizaciju posao kao da ga pises od nule, prvensveno zbog fotografije koja je opet sama po sebi umetnost koja ima svog oskara. Kontra, adaptacija igre u igrani film je mega rizican potez, svako ko je igrao igru i tako prvi put doziveo pricu ce se spaliti. Jednostavno, estetika nije niti moze biti ista. Jos vise kontra, snimak game play je uvek interesantan za gledanje i ti snimci imaju gomilu pregleda na YT. Mozda je resenje da se ekranizacija igara radi kao animirani film ( podcenjen medij ), bar bi estetika bila na nivou igre a konzumacija sadrzaja za sve prihvatljivija. Generalno, lepota je u tome sto je pisanje price za gaming kombinacija umetnosti i algoritma cije mogucnosti su beskonacne sto ostavlja prostora da razvijanje do beskonacnosti. Slavoj Zizek se bavio slicnim temama u filmu The perverts guide to cinema, ako budes u prilici pogledaj👍Pozdrav veliki.

  • 312AE

    05.09.2022 - 13:13

    Sve to ok, podijelite ako bude to pomoglo ,da se ne robuje s ljudima,ali na primjeru Ubisofta, da naprave zanjimljvu igru bez 135000 dosadnih sidequestova i skinova za microtransakcije ,a netko mora programirati i sve te iteme i ostale stvari za skupljanje, usparali bi i lovu i resurse. Često nam je dosta 15 – 20 sati story i onda još 10 sati ako misliš nešt skupljati. Ista stvar s gaming as service igrama ,koje to zapravo nisu,pa se svaki tjedan generira jedan te isti ili slični dosadni event.Pa onda niti ne mora svaka igra imati polovni multiplayer. Dajte nam igru po postenoj cjeni i pustite nas igrati, dodajte stvari ili dlc u igru ako vidite ,da Community to trazi bez da rastežete zadržaj i s tim činite igre dosadnim.

    A za passove i microtransakcije si napravite free to Play multiplayer universe i tam radite service ,cecajte ljude, ako se bas daju cecati i ne mjesajte ta dva svemira.

    Zakaj retro,indie i AA ili jedan God of War toliko dobro funkcioniraju,baš zato,jer se ljudi mogu opustiti kod igranja.

    Krivo procijeniti igrače i izbaciti igru koje je ili neigriva ili se vidi se nema nikakve druge inspiracije osim brzo sklepati i onda poteći lovu,a nitko to nije tražil i onda reči igra je u razvoju pre kompleksna,s tim se radi pritisak i na radnike i na igrače,te su na kraju svi frustrirani.

  • Apocalypse4987

    05.09.2022 - 14:41

    Igre su postale komplekse u segmentima koji su trebali ostat jednostavni, a jednostavne u segmentima koji su trebali postat kompleksni. I to se najviše odnosi na nastavke uspješnih serijala (svaka čast iznimkama). Mogu oni dovest i 6 studija da rade na jednoj igri al kad nemaš niti 2 kreativnih ljudi u kompaniji nego samo hrpu botova koji rade po šabloni onda ne očekuj nikakvi hit. I još kad ti ekonomski analitičari i članovi odbora daju smjernice kojih se moraš držat u izradi videoigre ništa više nema smisla.

    • Zvonimir Komar

      @Apocalypse4987, 05.09.2022 - 15:25

      Točno to. Fulao čovjek cijeli fudbal (gospon Booty). Ali ti botovi iz kompanija koji rade na takvim pozicijama ni generalno ništa ne razumiju.

  • Zlo

    05.09.2022 - 19:35

    Znaci nema gta 6 još nekoliko godina..

  • Nardev

    05.09.2022 - 19:58

    Ali nije isto raditi u UE3 ili UE5, sve je kompleksnije iako to nije argument za plasiranje nedovršenih proizvoda kakve sve češće dobivamo.

  • prdomlat

    09.09.2022 - 01:54

    Bez kohezije ništa, wannabe šef nema pojma o čemu priča, bilo bi lijepo da mu se ne daje ovoliko pažnje, jer oni na pažnji i trendovima zarađuju novaca više nego od igara, istu taktiku ima i Elon, baljezga po twitteru, svuda je trend, dionice odu u nebo, biznisljudi pohrle za investicijama, sljedeća stvar koja će se dogodit je da iza tog svog govora slijedi proljev, a ne produkt. Isto tako je i sa xboxom, boli ih briga za igre, oni žele svoje lobby carstvo, igre im nisu alat za zarađivanje novaca, nego gameri, samo što to ljudi ne razumiju, pa biraju favorite, biraju strane, ne vide da ih korporacijsko smeće iskorištava.
    Phil Spencer samo jednu stvar razumije u životu, a to je moć socijalnog inžinjeringa. Matt Booty je njegov potrčko, još uvijek se nada da će taj tron jednog dana bit njegov, pa zašto onda ne bi i rekao nešto što odgovara tom profilu. Bilo tko sa imalo iskustva kao vođe(ne šefa), zna da bez kohezije nema ništa, to znači da ljudi moraju blisko surađivat, znate zašto produkcija igara toliko traje?
    Zato što je studio raširen na 10 katova umjesto na jednom funkcionalnom kompleksu, i onda misle da trebaju više ljudi zaposlit, studio raste, investicije rastu, vrijednost dionica raste, ali ništa se ne postiže na vrijeme, jer nema temelja za blisku suradnju.
    Proces MORA biti isti kao prije, a ne kao danas, zato imamo kvantitetu umjesto kvalitete. Pogledajte samo koliko je Rockstar zaradio na prodaji magle, oni prstom nisu mrdnuli godinama, company-wide hiatus je bio 3 godine, 200 milijardi se stvorilo od nikud, samo marketing, prazne riječi, prikupljanje bodova nalik onome kako političari prikupljaju bodove prije izbora, i kad dobe izbore, šta rade? Broje dane do sljedećih. U gamingu nema izbora, nego rat licitara i kontrola tržišta, a u budućnosti će biti ono što je se sada samo u Cyberpunku viđa, a to je da korporacije vode svoje države. Čisto za usporedbu, net worth Xboxa je 30 puta veća od vrijednosti Hrvatske, likvidnost 7 puta jača, tek toliko da vidite koliku zapravo kupovnu moć imaju, mogu kupit kompletnu državu i još uvijek imat preko 60 milijardi na raspolaganju, ne dajte pažnju šefovima koji ne znaju o čemu govore

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?