Bioshock 2 [PC,X360,PS3]

Svaki moderno osviješten gamer zasigurno je upoznat sa slučajem zvanim BioShock, no za one koji putem ove recenzije tek upoznaju podvodni svijet ove igre, kratko ćemo proći kroz osnovne informacije vezane za prvi dio. Dakle, uspješni naslov koji se prije dvije i pol godine proslavio kao jedan od najzabavnijih FPS-ova, djelo je razvojnog tima Irrational Games (2K Boston) te spiritualni nastavak odličnog System Shock serijala. BioShock je ispričao priču o podvodnoj utopiji zvanoj Rapture – gradu kojeg je pogodila tragedija nakon neuspjelog eksperimentiranja s genetskom strukturom njegovih stanovnika. Iako je doživio brojne kritike zbog prezentiranja priče kroz snimljene audio zapise, BioShock je igrače uspio privući zanimljivim spojem FPS i RPG žanrova, što je dakako, za sobom povuklo i dobar financijski rezultat. Nastavak stoga nije bio upitan, a kad je najavljen očekivali smo sasvim novu igru. Nagađalo se tako da će nas dvojka odvesti na otvorene prostore izvan uništenog Rapture-a, no onda smo otkrili da nećemo biti te sreće. Štoviše, saznali smo i to da tvorci prvog dijela nisu povezani s nastavkom jer na istom surađuje čak pet studija (2K Marin, 2K China, 2K Australia, Digital Extremes i Arkane Studios). Svaki tim imao je manji ili veći utjecaj na razvoj igre, što na kraju nije naškodilo, ali ni pomoglo konačnom proizvodu.

Početkom 2010.-te tako smo ponovno prisiljeni zagaziti u mutne dubine grada koji je ostao netaknut vremenom. Ovaj put igra nas u priču kronološki smješta osam godina nakon događaja prvog BioShocka. Rapture se u ovom razdoblju i dalje muči sa svojim mutiranim Splicerima, no stanje anarhije prekida uštogljena kuja zvana Sofia Lamb. Dotična za razliku od svog prethodnika Andrewa Ryana napredak vidi u snazi kolektiva, a ne pojedinca, te zajedno sa svojim poremećenim pomoćnicima planira preporod utopijskog mjesta. Za tu svrhu odgaja privatnu vojsku velikih sestara (Big Sisters) koje poniču od malih sestrica (Little Sisters) iz prvog BioShocka. Kakogod, Subject Delta, prototip velikog tate (Big Daddy) koji je zaslužan za čuvanje male sestrice (ok, ok dosta s ovim kretenskim prijevodima) nađe se na putu Sofie Lamb te mu ona oduzima njegovu štićenicu Elenor, naređujući mu samoubojstvo. No Delta se nakon njega budi u Vita komori, a njegova Elenor telepatski mu poručuje kako je mora hitno pronaći, inače mu slijedi smrtonosna procedura koja se aktivira ako se Big Daddy previše udalji od Little Sister.

Ovim zapletom dakle počinje desetosatna avantura s nekolicinom preokreta i iznenađenja u samoj priči. Ipak, na ovom području ne očekujte nikakvo poboljšanje – priča BioShocka 2 i dalje je većim dijelom dosadna pa vas ni u kojem trenutku ne uspijeva zainteresirati za filozofiju, likove i povijest koju nam opet nameću audio zapisi razbacani širom grada. Srećom, sada ih ima nešto manje, a pojašnjenja priče ponekad se odvijaju kroz vizije glavnog lika (slične onima u Borderlandsu). Nadalje, tijekom igre određenim postupcima moguće je odrediti i drugačiji završetak (u ponudi od šest različitih). Nažalost, čak ni uz taj pristup, priču ne možemo uzeti kao pozitivan element jer različiti završetci u ovom slučaju ne garantiraju i dobar replay value. Naime, dizajn levela izrazito je linearan, a u takvom okružju gubi se i vrijednost RPG elemenata.

Kao što je već spomenuto, BioShock 2 stavlja nas u ulogu prvog Big Daddy-a, i očekivalo bi se da s tom promjenom dolazi i bitno drugačiji gameplay. Kratko rečeno, kontroliranje metalne grdosije uistinu nosi neke novitete, ali oni ne idu predaleko od izvornog koncepta. Naime, Delta za razliku od ostalih Daddy modela može koristiti dobro nam poznate plazmide i tonike, tako da je gameplay u suštini jako sličan prvom BioShocku. Dakle, plazmidi služe kao skillovi i omogućuju različite interakcije sa neprijateljima, odnosno Splicerima. Te interakcije svode se na napade strujom, vatrom, ledom, insektima i sl., a za njihovo korištenje potreban nam je EVE (mana). Pored njih tu su i pasivna poboljšanja putem tonika, koje zajedno s novim plazmidima kupujemo genetskom valutom zvanom ADAM. Dotični pak dobivamo iz Little Sister nakon što smo se riješili Big Daddy-a.

…sestricu možemo ‘posvojiti’ kako bi zaradili nešto ADAM-a prije nego je spasimo / uništimo

Prva veća razlika primjetna je u načinu korištenja plazmida. Dok smo u prvom BioShocku mogli koristiti tek plazmid ili oružje, u dvojci to možemo činiti istovremeno putem svojevrsnog dual wieldinga. Ovo svakako pozdravljamo iako takav sustav kontrola zahtijeva privikavanje (plazmid se koristi desnom tipkom miša, a stoji u lijevoj ruci, dok se oružje koristi lijevom tipkom, a stoji u desnoj ruci). Postava plazmida doživjela je tek nekoliko izmjena, pa su isti sada puno bolje organizirani (mogu se nadograditi na dva levela). Interakcija s Little Sister također je doživjela proširenja. Naime, pošto sada upravljamo Big Daddy-em, sestricu možemo ‘posvojiti’ kako bi zaradili nešto ADAM-a prije nego je spasimo / uništimo.

Ovo posvajanje radi po sljedećem principu: držanjem tipke R Little Sister pokazuje nam put do najbližeg Splicera iz kojeg može ekstraktirati ADAM, a kada je ondje dovedemo slijedi sekvenca u kojoj moramo zaštititi sestru od napada neprijatelja dok ona završi svoj nezahvalni posao. Nakon ovih odlično izvedenih gameplay dionica, sestru moramo odnijeti do specifične lokacije gdje dobivamo famoznu odluku o spašavanju ili žrtvovanju. Baš kao i u prethodnoj igri, spašavanje djevojčice donosi pola ADAM-a, a žrtvovanje čitav iznos. No u BioShocku 2 ova moralna dvojba dobiva jednu novu dimenziju. Naime, naizgled profitabilnija opcija žrtvovanja djevojčice dvosjekli je mač jer može prizvati Big Sister – kudikamo agilniju i opasniju verziju metalne grdosije. A kad ova sestra dođe, bježanja nema – pratit će vas čitav level dok je ne smirite. Svim raspoloživim sredstvima, naravno.

Pored ovih novina, drugi dio BioShocka ne može se pohvaliti nečime što bi okarakterizirali kao revolucionarno. Sitnije promjene šminkerske su naravi te u najboljem slučaju pridonose dinamici igre. Hakiranje sigurnosnih sustava, automata za kupovinu i sl. sada se vrši bez pauziranja u novoj mini-igri gdje u određenom vremenu kursorom morate pogoditi zelena ili plava (bonus) područja, a izbjeći crvena polja na posebnom uređaju. Također, hakerske radnje sada možete obavljati i iz daljine, a ne više neposredno ispred samog objekta.

Dizajn grada i općeniti šarm BioShocka ponovno dolaze do izražaja u najboljoj maniri

Broj neprijatelja i oružja ostao je isti, iako su potonja i dalje impresivna zbog svoje raznovrsnosti (moguće ih je nadograditi, svako oružje ima više vrsta streljiva). Poznata kamera iz prvog dijela ponovno je tu, ali s bitnom modifikacijom koja ne pravi fotografije već snima protivnike kako bi igrač dobio različita unapređenja te upoznao slabosti neprijatelja. Samo znanje neće uvijek biti dovoljno pa je igrač primoran koristiti okoliš kako bi stekao prednost nad protivnikom. Srećom, Rapture je smisleno strukturiran i korištenje pravih plazmida u kombinaciji s okolinom izuzetno je zabavno iskustvo koje svakako pridonosi ionako odličnoj atmosferi. Dizajn grada i općeniti šarm BioShocka ponovno dolaze do izražaja u najboljoj maniri, a nekoliko impresivnih scena unutar igre izazivaju divljenje domišljatosti razvojnog tima.

Deset levela SP kampanje možda i nije neka zanosna brojka, no treba spomenuti da trajnost igre uvelike spašava multiplayer komponenta. Dakle, BioShock više nije orijentiran tek na iskustvo za jednog igrača pa nam tako donosi sedam MP modova i šest igrivih likova. Modovi variraju od klasičnih timskih do individualnih (DM, TDM, CTF u ediciji Capture the Sister itd.). Ništa revolucionarno, ali ipak dovoljno dobro inkomponirano u tematiku igre (Big Daddy odijelo kao power-up). S obzirom na to da je MP veliki dio igre, možemo ga označiti i kao najvažniji novitet BioShocka 2. Nažalost, to ne mijenja činjenicu da gameplay općenito nije evoluirao do neke dostojne razine za punokrvni nastavak. I da ne bi bilo zabune, mnoge druge igre često imaju slične simptome (Mass Effect 2 primjerice), no uspijevaju to vješto prikriti raznovrsnim sadržajem. BioShock 2 unatoč solidnom multiplayeru donio je promjene na razini ekspanzije, i pravo je pitanje mogu li i najzagriženiji fanovi preći preko te činjenice.

Što reći o audiovizualnoj strani ovog naslova? Pa, ništa što već sami ne biste mogli zaključiti. I ona je ostala ista. Unaprijeđeni Unreal 2 engine (Unreal 2.5) i dalje pokreće igru, te svoj posao radi više nego dobro u vidu optimiziranosti i prezentiranja podvodnog šarenila. Zanimljivo je i to kako je PC verzija uz engine zadržala i widescreen probleme koji su posramili prethodnika. Stvar vam je već vjerojatno poznata (umjesto pravilnog skaliranja slike u 16:9 aspektu, BioShock reže horizontalne rubove 4:3 prikaza) i uskoro će biti ispravljena zakrpom, no mi smo eto u trenutku recenziranja dočekali prvi patch, a problem još uvijek nije riješen. Bilo kako bilo, zvuk je odrađen na pristojnoj razini, a posebno treba pohvaliti odabir glazbe.

I napokon, da zatvorimo ovo poglavlje novog BioShocka, izreći ćemo konačnu presudu. Recenzija možda nosi okus razočaranja igrom, no valja napomenuti da to nije ono tipično razočaranje proizašlo lošim elementima. Naime, BioShock 2 nije loša igra, štoviše – definitivno je naslov koji možemo preporučiti onima koji preferiraju ovaj tip igara. No smatramo kako je kao nastavak jedne velike igre trebao donijeti mnogo više. Ono što je ovdje i dalje je zabavno, ali ne jednako kao i prvi put. I uzalud multiplayer, uzalud činjenica da ga vrte konfiguracije stare i četiri godine. Ako ste igrali original, realna je mogućnost da će vam nastavak izgledati kao forsirano produživanje vrijedne uspomene. A ako pak niste igrali original, još je realnija mogućnost da vam u nastavku veliki dio igre neće biti zanimljiv jer se nadovezuje na ono što ste propustili. Stoga dobro promislite ukoliko namjeravate nabaviti BioShock 2 – povratak starim vrijednostima ne ide uvijek istim putem, a naoko poznata putanja može vrlo lako odvesti u mulj i žabokrečinu.

A vi? Jeste već odigrali ovaj naslov? Jeste razočarani ili oduševljeni? Možda niti jedno niti drugo? U svakom slučaju, vaše komentare na ovu igru i našu recenziju iste očekujemo u boxu ispod. I naravno, ne zaboravite nam ostaviti svoju ocjenu igre kako bi vidjeli koliko se naša objektivna ocjena razlikuje od ocjene gamerskog pučanstva koji nas posjećuje.

BioShock 2, nastavak originalnog hita iz 2007. godine, stigao je u naše recenzentske ruke i pokazao kako ova tematski trula jabuka nije pala daleko od matičnog stabla. A je li to pozitivna stvar, otkrit će vam naša recenzija.

83 Naša ocjena
  • dizajn
  • gameplay poboljšanja