Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

VUK DLAKU MIJENJA, ALI ĆUD…

Svi imamo igre koje nas podsjećaju na dane iz mladosti. U našem sjećanju te su igre svetinja jer nas vežu za vremena koja su nam generalno bila bolja nego ova današnja, barem iz naše subjektivne perspektive. Netko je tada mogao ostati budan čitavu noć i igrati videoigre, što mu je bio vrhunac zabave. Netko je mogao podijeliti svoju radost igranja s prijateljima, što mu je također predstavljalo dobar provod. Godinama nakon tog djetinjstva situacija vjerojatno nije takva da možete cijelu noć ostati budni, a i s prijateljima se morate mjesec dana unaprijed dogovarati kada ćete se družiti. Iz tog razloga svatko od nas poželi se vratiti u ta „jednostavnija vremena“ uz igru svog djetinjstva.

Generaciji igrača koji su odrasli uz PlayStation konzolu sredinom devedesetih godina ta je igra najčešće Crash Bandicoot. Kojot koji se voli blesirati postao je ikona Sonyjeve prve platforme za igranje jer je u to vrijeme konzolu prodavala maskota, a ne njezin hardver – Nintendo je imao Marija, Sega je imala Sonica, a Sony je nakon nepopularnog Polygon Mana prihvatio prvog simpatičnog 3D lika koji je skočio na njihovu platformu. Ta generacija igrača sada je u svojim dvadesetim i tridesetim godinama pa remaster kolekcija Crash Bandicoot igara u tzv. N.Sane trilogiji u tom kontekstu stiže kao dar s neba.

N.Sane Trilogy je izvorni Crash, baš onakav kakvog ga pamtite. Svi stari leveli su tu, poznati neprijatelji su na istim mjestima, boss bitke se rješavaju na isti način i nijedan djelić igre ne djeluje strano. Ima tu nekih sitnih dodataka, ali oni nisu nametljivi i uglavnom su opcionalni. Na primjer, umjesto Crasha možete kontrolirati i njegovu sestru Coco, naknadno možete igrati Time Trial mod, imate automatsko snimanje igre itd.

N.Sane Trilogy je izvorni Crash kakav pamtite – svi leveli su tu, neprijatelji na mjestima i nijedan djelić ne djeluje strano.

Sam osjećaj igranja jednako je zabavan kao i prije dvadesetak godina. Koncept razbijanja kutija, skupljanja jabuka i prelaženja prepreka ne dosadi vam ni nakon sve tri igre. Uostalom, ako ih igrate po redu, Crash iz nastavka u nastavak postaje sve bolji. U jedinici npr. levele možete igrati samo linearnim slijedom, no već u dvojci možete birati između pet-šest dostupnih levela. Isto je i u trojci, koja je najraznovrsnija pa sadrži više varijacija u gameplayju – tipa ronjenje, utrkivanje i sl.

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702162552

Sve tri igre krasi ujednačen vizualni prikaz jer su sve rađene iz temelja. A taj prikaz je fantastičan, jako blizu rangu Ratchet & Clank prerade koja još uvijek drži titulu najljepšeg 3D platformera današnjice. Crash ima svoj izvorni izgled, tj. nije rugoba kao u Skylanders igrama, a posebno je impresivno kako je animiran. Osvjetljenje, efekti vode i oštrina slike – sve je to na vrlo visokoj prezentacijskoj razini kojoj definitivno ide pohvala.

Poboljšana grafika je pri samom vrhu ponude uz odlične animacije i oštrinu prikaza.

Nije mi zasmetalo čak ni to što igre ne idu u 60 sličica po sekundi. Ovdje je važnije da je framerate stabilan, a ako imate TV s funkcijom izglađivanja pokreta slike, na taj način možete simulirati 30+ fps-a jer ovdje nemate slobodnu kontrolu nad kamerom pa TV to lakše kompenzira fluidnijom slikom. Šteta jedino što nema podrške za HDR, mislim da bi to dobro došlo ovako šarenim igrama.

Nažalost, tehnička izvedba nije sjajna dalje od onoga što možete vidjeti. Sumnjivo je, recimo, da igra ima toliko česta učitavanja. Nisu ona jako dugačka – u najgorem slučaju traju pola minute po ulasku i izlasku iz levela. Međutim, učitavanja se pojavljuju i tamo gdje tehnički nema razloga za to. Na primjer, pri ulasku u igru dočekaju vas simpatične animacije za Activision i razvojni tim Vicarious Visions koje ne možete prekinuti, a traju duže od jedne minute. Zatim ugledate glavni meni, a tamo vas dočeka – učitavanje glavnog menija!

Ovoliko učitavanja nisu imale ni originalne igre na prvom PlayStationu!

Što igra tada učitava nekih petnaestak sekundi – možda fontove ili zvuk naratora koji vam kaže koju ste igru odabrali – pojma nemam. Znam samo da vas i nakon toga očekuje učitavanje pri ulasku u jednu od tri igre, a kad uđete u nju onda vas čeka još jedno učitavanje pri ulasku u level. Toliko učitavanja nije bilo ni u originalnim igrama na prvom PlayStationu!

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702155222

Srećom, uz malo strpljenja moguće je ignorirati tu anomaliju i posvetiti se igranju. Palac će vam automatski poći prema analognoj palici kojom ćete upravljati likom, no iz mog iskustva to je loša ideja jer su igre zadržale stari model kretanja, a upravljanje analogom je dodano naknadno i baš se osjeti da nije dizajnirano za to. Čitav sustav kontrole jednostavno ne paše i to se primijeti od prve sekunde kad skočite prema kutijama pa shvatite da kontrole nisu dovoljno precizne da biste bez muke izveli ono što ste htjeli.

Kretati se sada možete i uz pomoć analogne palice, ali vas to neće pretjerano usrećiti.

Fanovi Crasha možda će reći da je to čar igre i dio njezine težine, ali uz dužno poštovanje – to su bedasti argumenti. Jasna je dioba između sustava kontrole i težine igre. Uopće nemam problem s time što je igra teška, odnosno izazovna, pod uvjetom da osjetim kako imam odgovarajuću kontrolu nad likom. Primjerice, Super Meat Boy mi je genijalan platformer iako je vraški težak. Crash Bandicoot je težak, ali najčešće iz potpuno glupih, skoro pa nepoštenih razloga.

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702170034

Uz frustrirajuće neresponzivne kontrole, neovisno o tome igrali vi na analogu ili d-padu, prečesto se događa da fulate skok koji je identičan onome na prvoj prepreci koju ste prošli kao od šale. Prečesto se događa da su kretnje lika trome i neprecizne, a dizajn igre od igrača traži maksimalnu, skoro milimetarsku točnost. Primjerice, područje hitboxa za neprijatelje je veće nego biste to očekivali pa vas neka kornjača ubije samim time što ste joj dodirnuli rep. A Crash igre dizajnirane su po staroj školi instantne kazne za samo jednu grešku. U većini slučajeva ovdje nemate priliku ispraviti grešku kao kod drugih današnjih platformera.

Crash Bandicoot igre su teške, ali obično iz potpuno glupih razloga.

Shvaćam da su developeri htjeli očuvati esenciju originalnog predloška, ali kad su se već odlučili za kontrole koje su zastarjele za današnje pojmove, gotovo kao da imaju nekakav lag, onda su barem mogli dodati i nekakav casual mod za one koji žele ponovno posjetiti svjetove Crash igara, ali se ne žele frustrirati njihovom težinom. Mislim da će N.Sane Trilogy ovime odbiti jako mnogo novih igrača, što vjerojatno znači da ovo neće biti novi početak za Crasha već samo jednokratno prisjećanje na prošlost.

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702160507

Za one tvrdokorne fanove nažalost nije pripremljen nikakav desert pored glavnog jela. Bilo bi zgodno vidjeti bonuse u obliku konceptualnih crteža ili kratkih dokumentarnih filmova o razvoju igre. Ako je već problem bio u licencama, s obzirom da su to igre Naughty Doga, mogli smo barem dobiti nekakav bonus sadržaj u obliku dokumentarca iz perspektive Vicarious Visionsa. Mislim da su takve stvari prigodne kad se igra prodaje nekome tko ju je već kupio, možda čak i dvaput – jednako kao što na DVD/Blu-ray izdanjima filmova dobivate bonuse ako kupite film koji ste već platili u kinu.

Sve u svemu, Crash Bandicoot N.Sane Trilogy je novčić s dvije strane od koje nisu obje jednako dobre. Na koju ćete ga stranu okrenuti ponajviše ovisi o tome zbog čega mislite kupiti igru. Ako ćete ju kupiti kao fan serijala, minusi vam neće pretjerano smetati. Vama je vrijednost tih igara neprocjenjiva zbog nostalgije i realna ocjena ove kolekcije nikad vam neće biti dovoljno visoka.

Crash Bandicoot N_ Sane Trilogy_20170702164700

Međutim, ako ćete igru kupiti kao netko tko nikada nije igrao Crash Bandicoota, ali je čuo da je stvar odlična, mislim da biste se mogli pošteno opeći. Ovo su igre iz drugog vremena, drugačijih filozofija u dizajnu i drugačijeg pristupa igraču. Promatrajući ih iz današnje perspektive, to su arhaični ostatci nečega što je u žanru platformera zamijenjeno modernijim idejama.

Crashev remaster ima dvije strane lica. Jedan obraz mu je lijep i vedar, a drugi pun ožiljaka iz prošlosti. Fanovi će ga poljubiti u oba obraza, ali onaj tko se prvi put susreće s ovim igrama vjerojatno će zastati kad vidi obraz s ožiljcima.

• ono zadovoljstvo lomljenja kutija i skupljanja jabuka
  • paket je vizualno dotjeran na zavidnu razinu
  • raznovrsnost levela drži zabavu svježom kroz sve tri igre