Još tijekom prvog predstavljanja PlayStationa 4 dobili smo najavu Drivecluba, tada još nepoznatog racing projekta iza kojeg je stajao Evolution Studios, britanski proizvođač zaslužan za MotorStorm serijal. Vrijeme izlaska Drivecluba i nove Sonyjeve konzole bilo je zakazano na isti datum, no zbog razno-raznih odgoda igru smo dočekali tek 8. listopada ove godine, gotovo godinu dana poslije.

Što su radili u tih godinu dana? Pa, budući da će većina noviteta biti dostupna tek kroz naknadne nadogradnje, poput Photo moda ili dinamične izmjene vremena, nismo sigurni. Ono što najviše živcira u ovom trenutku je očajan rad servera, zbog kojih trenutno ne možemo pristupiti online utrkama. Moram priznati da se situacija malo stabilizirala od samog izlaska, budući da sada barem možemo pristupu klubovima, no neke od glavnih značajki i dalje nisu dostupne.

Upravo iz ovog razloga o multiplayer utrkama, raznim sporednim zadacima koji iskaču za vrijeme utrke i izazovima koje šaljemo svojim PSN prijateljima ne mogu napisati niti jedno slovo kritike ili pohvale, budući da ih nažalost još nisam imao prilike isprobati. Ovo posebno bode u oči ako znamo da je Sony s četvrtom generacijom svoje kućne konzole uveo i obaveznu PS+ pretplatu za igranje multiplayer naslova, a kao osnovni razlog plaćanja naveo poboljšanje infrastrukture servera. Pitam se u kakvom stanju bi serveri bili da PS+ pretplata nije obavezna.

Već spomenuti klubovi su zapravo grupe do šest igrača koji prelaženjem utrka ostvaruju Fame bodove zahvaljujući kojima podižemo level našeg kluba, ali i svoj vlastiti. Fame bodove ostvarujemo dobrom pozicijom nakon vožnje, ali i utrkom sa što manje izlijetanja sa staze ili sudara s protivnicima. Podizanjem levela svoga lika i kluba otvaramo nove automobile, naljepnice i dijelove za logo kluba. Napredovanje u samom startu je dosta brzo, no nakon prvih 20-tak levela trebat će vam puno više utrka za otvaranje novih jurilica.

Trenutno na izboru imamo 50 europskih vozila raspoređenih u pet grupa pa možemo birati od malih zvjeri poput Golfa ili Mini Coopera pa sve do super bijesnih strojeva poput McLarena ili Koenigsegga. Nekome će možda nedostajati američka ili japanska vozila, no ja sam prilično zadovoljan i s europskom postavom. Vožnja svakog od njih je uvijek drugačije iskustvo, ostavljajući dojam da otvaranjem novih kategorija igrate potpuno novu igru. Jedan od očiglednih primjera utjecaja različitih voznih modela je ulazak u zavoje; s običnim automobilima možete slobodno kočiti tek par metara prije krivine, dok ćete sa super-automobilima to morati činiti mnogo prije.

Vozni model po meni postiže zlatnu sredinu između arkade i simulacije; za dobro savladavanje krivine potrebno je pravovremeno kočenje, presijecanje zavoja i sudaranje s protivnica rezultira privremenim usporenjem automobila, no igra ipak ne zalazi u simulacijske vode čime se otvara za dosta širu publiku. Osjećaj brzine je odličan i stvara pomalo zastrašujuće iskustvo kada pri brzinama većim od 200 km/h prolazite uskim stazama. Osobno mi je vozni model dosta dobro legao i moram priznati da sam uživao tijekom svake utrke.

Nemojte ipak očekivati lagan prelazak karijere, pogotovo u kasnijem stadiju igre kada protivnici postaju agresivniji, bolje čuvaju svoju poziciju i često vas u svojim pretjecanjima znaju izbaciti sa staze. Prljavi potezi ponekad znaju izazvati i određenu dozu frustracije, pogotovo ako se dogode pred sam kraj utrke. No sva prestizanja su uzrok vašeg lošije odvoženog zavoja ili malo šireg izlaska s ceste, nikada nisam osjetio efekt catch-upa, dosta iritantnog načina ubrzavanja protivnika u pojedinim arkadama radi što neizvjesnijih utrka.

Driveclub jednim dijelom ipak odskače od konkurencije, a to je grafički prikaz i posvećenost detaljima. Dovoljno je baciti pogled sa strane na bilo kojoj stazi da se primijete detaljno dizajnirani eksterijeri; Kanada, Indija, Engleska, Škotska i Norveška su prekrasno prikazane kroz brojne staze koje prolaze ovim zemljama. Bilo da je u pitanju milijun stabala kroz brdovitu Kanadu ili prekrasni snježni obronci na uskim putevima Norveške, igra će svakom stazom naći način da vas zadivi.

Mnogo truda uloženo je i na prikaz automobila, a pogotovo oduševljava pogled iz kabine gdje su vidljive sitnice poput pokazivača broja okretaja na volanu unutar Ferrarija ili prebacivanja brzina komandama iza volana. Na detaljima se nije štedjelo ni prilikom osvjetljenja pa je moguće vidjeti svu silu odsjaja sunca, stop svjetala i drugih izvora svjetlosti na našem vjetrobranskom staklu i površini automobila. Pokušajte zaustaviti automobil na mjestu te „zapaliti“ gume pa uživajte u prekrasnom prikazu isijavanja diskova kočnica prilikom pregrijavanja. Posebno impresivno izgledaju noćne utrke, pogotovo na mjestima gdje nema rasvjete i jedini pokazatelj puta su vam male mačje oči uz rub ceste.

Developeri su nam na raspolaganje ponudili šest pogleda, od onog iz kokpita, s haube pa sve do standardnog pogleda iza automobila. Zvuk motora također ovisi iz koje perspektive vozimo, a dovoljno je reći da svaki četverotočkaš zvuči stvarno uvjerljivo i brutalno, pogotovo kada otvorite hyper klasu automobila. Odluka o defaultnoj postavci isključivanja glazbe za vrijeme vožnje je dosta čudna, budući da pjesme uopće nisu loše i čine vožnju opuštenijom.

No, radeći na tim bezbrojnim detaljima ekipa iz Evolution Studiosa je očigledno zaboravila da ubaci još poneki mod, jer brojka od njih tri zvuči stvarno smiješno. Utrka protiv vozača, utrka s vremenom i drift su jedini oblik natjecanja u igri, što bi sigurno moglo dosaditi nakon određenog vremena igranja. Doslovno se cijela karijera sastoji od tri vrste utrka na različitim stazama s određenom ponudom auta na raspolaganju. Najviše zabave su mi ponudile utrke s vremenom i snižavanje milisekunda svakim krugom, doslovno osjećate svaki dobar ulazak u krivinu i odraz na vaše vrijeme, dok su mi osobno kratke drift utrke bile najmanje zanimljive.

Još jedna stvar koja uvelike osiromašuje trajnost i gameplay je nemogućnost poboljšavanja automobila na bilo kakav način; kakav automobil otključaš, takav ćeš voziti do kraja. Više bih volio da su izbacili mogućnost lijepljenja raznih naljepnica po automobilu, koje usput rečeno uvijek izgledaju ružnije od obične jednobojne varijante, a da smo zauzvrat dobili mogućnost unaprjeđenja vozila na bilo koji način.

Driveclub je zabavna kombinacija simulacijske i arkadne vožnje koja pada na testu društvenosti zbog problema sa serverima, a ovo posebno boli jer je naganjanje s drugim igračima trebalo biti jedno od njegovih glavnih aduta. Logično, situacija bi se trebala poboljšati s vremenom, ipak je online igranje i društvenost temelj Drivecluba, no i bez toga jasno je da je igra sadržajno isprazna i repetitivna.

Developeri su se vraški potrudili ponuditi nam prekrasnu vizualnu prezentaciju, ali u samom procesu su zaboravili na druge bitne dijelove ovakvih trkaćih naslova, a to su ponuda različitih modova i mogućnost poboljšavanja i prilagođavanja automobila. Iako sam uživao u odličnom voznom modelu i prekrasnim lokacijama, samo je pitanje vremena kada će mi sve to dosaditi zbog ponavljanja istog sadržaja iznova, a nisam siguran koliko će izazovi prijatelja učiniti stvar zanimljivijom.

Ako su vas moje riječi obeshrabrile za kupnju Drivecluba, čim se serveri smire imat ćete priliku besplatno isprobati igru u ograničenoj PS+ verziji (vrijedi samo za PS+ pretplatnike). Pa prosudite tako sami za sebe. U svakom slučaju, ako volite utrkivanje i patite na lijepu grafiku s Driveclubom nećete loše proći, no nećete učiniti ogromnu grešku ako ovu igru ostavite u retrovizoru.

VIDEO RECENZIJA – Izlazi, ne izlazi. Izašao je, ne rade serveri. Rade serveri, ne rade serveri. Pa dobro, kakav je taj pompozno najavljivani Driveclub sad kad je gotovo sve u redu?

• vozni model
  • zvuk