HCL.HR

Recenzija

Everybody’s Gone to the Rapture

u registraturi, po britanski

Zoran Žalac

Videoigre su zaista moćan medij za pričanje zanimljivih priča. Čak i banalne svakodnevne priče u virtualnom okružju mogu postati zanimljive uz element interaktivnosti. No, treba se zapitati što pojam interaktivnosti u videoigrama zaista predstavlja. Je li ta interaktivnost puko upravljanje likom? Ili je interaktivnost pak ostavljanje nekog svog traga na samu priču i njezinu radnju?

Ovisno o odgovoru na ta dva pitanja dobit ćete i odgovor na to je li Everybody’s Gone to the Rapture zanimljiva priča i zabavna igra. Osobno sam skloniji ovoj drugoj opciji, pogotovo za igre u kojima glavni lik nije imenovan, niti ima „svoje ja“, kako je to slučaj u ovoj PlayStation 4 ekskluzivi. Dakle, mogao bih reći da igra nije interaktivna, a prema tome ni naročito zabavna. Osim što to nije istina, barem ne u potpunosti.

Naime, ova je igra zanimljiva koliko može biti zanimljiv i jedan film. Glavni razlog za to je jednostavna činjenica da ste u njoj samo promatrač. Istina da za razliku od Dear Esther, prijašnje igre developera The Chinese Room, ovdje imate barem neku interakciju pored hodanja – palite radio, otvarate vrata, aktivirate sjećanja. Međutim, i nakon tih interakcija vi ste i dalje slušatelj i gledatelj koji samo razotkriva priču. Vi niste protagonist te igre, niti vas išta veže za posljedice radnje u priči. Najviše što ovdje možete jest, kao i u filmu, osjetiti intrigu, znatiželju i eventualno empatiju.

Najviše što ovdje možete jest, kao i u filmu, osjetiti intrigu, znatiželju i eventualno empatiju.

I to je na jedan način ok – dobro je da ovakvi simulatori hodanja prošlošću postoje. Svaka raznovrsnost u ponudi igara je generalno pozitivna stvar. Ipak, ne treba skakati pred rudo i veličati ovakve igre na sva zvona kao nekakva remek-djela umjetničkog izražaja u virtualnom obliku. Jer čak i da se složite sa svojevrsnim paradoksom da ne moraju sve igre biti zabavne, Everybody’s Gone to the Rapture svejedno nije priča ni iskustvo kakvo može ostvariti samo videoigra.

Priča je to o jednom izmišljenom gradiću u britanskoj regiji Shropshire i njegovim stanovnicima koji se nađu usred apokaliptičnog događaja nakon kojega gradić ulazi u karantenu, a svi u njemu nestaju. Drugim riječima, to je nekakav vrlo osoban „smak svijeta“, osim što vi kao promatrač s njime nemate ništa, a gradiću pristupate tek nakon tog događaja. Sve ono što mu je prethodilo i kako je do njega uopće došlo saznajete iz svjetlosnih zapisa razbacanih po čitavom gradu.


Napušteni grad nadopunjuje priču jer ga možete slobodno istraživati. Ali to nažalost nije specifičnost videoigre kad taj okoliš uopće ne reagira na vas. Čitav gameplay ove igre svodi se na to da vam se priča otkriva kad se pojavite na određenom dijelu mape. Ovdje to nije toliko nasumično kao u Dear Esther, ali je ipak fragmentirano tako da se priča postupno proširuje. To i nije najsretnije rješenje jer kao prvo možete promašiti dosta toga i ne shvatiti radnju ako ne istražujete, a kao drugo može vam postati zamorno kad već pred sam kraj priče vrtite sjećanja s početka ili sredine radnje.

Sličnom shemom vodio se i prošlogodišnje The Vanishing of Ethan Carter, ali ta je igra svoju priču odradila mnogo kvalitetnije – upravo time što je ondje okoliš reagirao na vas, što ste imali zagonetke i što ključne točke priče jednostavno niste mogli promašiti. Everybody’s Gone to the Rapture stoga nije nikakvo iskustvo koje se može ostvariti samo u obliku videoigre. Isto tako, to onda nije ni banalna priča koja je zanimljiva zato što ju se priča u kvazi-interaktivnom obliku.


Koliko god da su likovi u ovoj igri prirodni – do te razine da se možete poistovjetiti s njihovim situacijama propalih veza iz mladih dana, posvađanoj rodbini i još koječemu – nisam se nikako uspio povezati s njima jer sam kao igrač bio sasvim odvojen od njih. Ja ih ne poznam, niti ih vidim dalje od njihovog svjetlosnog oblika. A sve usputne pričice o zabranjenim ljubavima i seoskim prepirkama čuo sam nebrojeno mnogo puta u nekom drugom izdanju. Zapravo, čitava priča neodoljivo me podsjeća na Kovačićev roman „U registraturi“. Čak i taj dio o „osobnom smaku svijeta“.

Priznat ću, međutim, da sam se povezao s napuštenim mjestom u kojemu se radnja odvila. To je ono što je igra pogodila „u sridu“ – onaj osjećaj da se nalazite na mjestu kojega želite istražiti, nešto slično dolasku u Columbiju u BioShock Infinite. Posebno je interesantno to što vas britanska atmosfera grada uspije privući svojim pubovima i telefonskim govornicama čak i ako prema njima ne osjećate povezanost jer niste Britanac. Takvo nešto pokušao je i Gone Home s američkom kulturom, ali to nije uspio poput ove igre.

Ima se tu što za vidjeti, iako svijet ne djeluje naročito živo jer u njemu nema ljudi.

Mora se također priznati da je to jako lijepo dizajniran okoliš. Ima se tu što za vidjeti, iako svijet ne djeluje naročito živo jer u njemu nema ljudi. Dovoljno je i raznovrstan da vam ni nakon četiri sata ne dojadi bauljanje po brdima, poljima, ulicama i kućama. Ljepotu ipak izvlači zanimljiv dizajn, jer s tehničke strane to unatoč CryEngine pokretaču nije ništa posebno. Tek su rijetki objekti poput nekolicine plahti obješenih na štriku zapravo interaktivni, dok ste za sve ostalo duh. Vegetacija je u većini slučajeva nepomična, ali sjene joj pak nisu. Kako igra ima unaprijed predviđene vremenske uvjete za pojedine dijelove grada, tako se na prijelazu između istih često dogodi da se sjene iznova pozicioniraju na tlu po nekoliko sekundi, a to pomalo ubija imerzivnost prezentacije.


Čudno je i to da se igra koja nema skoro nikakav fizikalni model, niti jednog vidljivog lika, nikakve brze akcije ni išta tome slično, vrti u 30 sličica po sekundi, uz vidno opadanje performansi, čak i pucanje zvuka u nekim dijelovima.

U svemu onome što želi biti, Everybody’s Gone to the Rapture nije loša igra. Kao što sam rekao, dobro je što takvi naslovi postoje i za njih će se definitivno naći publika, makar i u malom broju. Problem je ipak u onome što igra ne želi biti, a to je interaktivna na značajnoj razini. U konačnici vam stoga dostavlja jednu običnu pričicu, niti originalnu niti napetu, kakvu možete čuti i od lokalnih baba tračara. A lijepim okolišem možete prošetati i u stvarnosti – i to besplatno.

Everybody’s Gone to the Rapture vrijedi odigrati ako vam se za to ukaže isto tako besplatna prilika. Pa radije stoga pričekajte da jednoga dana osvane u ponudi besplatnih PlayStation Plus naslova, ili pak na nekom velikom popustu.

Što je u životu ovome važnije od sprječavanja smaka svijeta? Pa naravno, doznati sve seoske tračeve i otkriti tko spava u čijem krevetu.

70 Naša ocjena
  • divna britanska atmosfera
  • uloga promatrača tuđe priče

Zoran Žalac

Dežurni urednik. Voli kad igre filozofiraju, gunđa oko estetskih rješenja u sučeljima. Preferira fantaziju nad fikcijom, framerate nad rezolucijom.

Komentari (16)

  • MaliMicek

    21.08.2015 - 16:46

    PS4 ekskluziva ? A kvragu ja se nadao da ću istraživat malo na kompu 🙁

  • Commander Shepard

    21.08.2015 - 17:39

    Nisam dosad bio upoznat s ovom igrom, pa sam iz naslova pomislio da su nakon puno godina izbacili novi DLC za Bioshock. 😀

  • MoGaming

    21.08.2015 - 22:31

    pa ako je loša ovako kako kažete,zašto ste radili video recenziju.Ima dosta dobrih igara za koje nemate vremena 🙂 Inače ne kužim poentu igara koje nisu interaktivne,mogu se jednostavno zamjenit dobrim filmom 🙂

    • Ementaler

      @MoGaming, 22.08.2015 - 08:35

      Pa video receznije se rade kad god možemo, to nema nikakve veze kakvu ćemo ocjenu dati igri. A i ova nije dobila neku ponižavajuće nisu ocjenu…

    • apenac

      @MoGaming, 22.08.2015 - 08:44

      Igra nije tako loša,npr. IGN je dao ocjenu 8.5,dok je na Metacriticu ocjena 78.

    • Ementaler

      @MoGaming, 22.08.2015 - 10:54

      Oukej, a po nama je za 70… zbog svega izrečenog u tekstu i videu.

    • MoGaming

      @MoGaming, 22.08.2015 - 10:57

      pogrešno si me shvatio,nisam ja ni ulazio u to kako ste je ocjenili,nego mi u video recenziji po tvojim minusima zvuči jako loše i još u ovom žanru u kojem treba igrat bit pravo dobra da bi privukla igrače,pa sam se čudio što jednostavno niste "odradili" kratku tekstualnu i radili na video neke bolje igre.Nemoj me pogrešno opet shvatit vaše video recenzije i gameplay snimke su nečem čemu se radujem i vjerujem mnogi drugi al kad vidiš novu i upališ i bude nešto ovako samo se ponadamo bez razloga 🙂

    • Ementaler

      @MoGaming, 22.08.2015 - 11:57

      Ma sve pet, samo kazem – nema veze kakva je igra, ako mozemo napraviti video onda to i napravimo. Neke igre jednostavno ne mozemo snimati, ali eto – ovu smo mogli. A i ne recenziramo samo dobre igre 🙂 tu smo da vam kazemo nase misljenje vrijedi li nesto kupiti ili ne. Ne volimo bas recenzirati čisti šrot, ali one medijski eksponirane igre koje biste htjeli mozda kupiti pokusamo uvijek recenzirati da vidite sta vas ocekuje.

  • Dovla Van Pit

    22.08.2015 - 05:03

    Ma dajte,trebali su ubacit neke zombije,ha,ha,ha

  • Xpider

    22.08.2015 - 08:39

    Bas sam mislio da ste prestali raditi "VideoRecenzije". Posto u zadnje vrijeme idu samo gameplay komentar.
    Sve u svemu Igore odlicno radis posao kao i cijeli tim, svaki tvoj video sam pregledao 😀

    • Ementaler

      @Xpider, 22.08.2015 - 11:59

      Sad kad se Zoran aktivnije ubacio u montazu videa bit ce i vise ovakvih klasicnih video recenzija 😉

  • StarFan

    22.08.2015 - 11:20

    HAHAH "ko je kome mater" pa Igore najjaci si !

    • Ementaler

      @StarFan, 22.08.2015 - 11:59

      Za cijeli ovaj video ukljucujuci cijeli tekst, snimke gameplaya i montazu, zasluge treba dati Zoranu. Ja sam samo dežurni narator ovdje 🙂

  • l)oolvl

    22.08.2015 - 11:43

    još jedan "simulator hodanja"

  • funky0308

    06.09.2015 - 09:09

    Ja bi ovo kupio i poslao "kod" Jimmy Kimmelu, ima netko neki kontakt njegov? Siguran sam da bi mu se svidjelo…hahaha 😉
    Inače…Igor kao narator i Zoran kao tekstopisac očito su dobitna kombinacija, tekstovi su vam genijalni , a Igor "zna" kako to pročitati..

  • Kole1254

    22.09.2015 - 12:16

    Dobra je igra

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?