Football, Tactics & Glory

ŠAH MAT

Virtualni nogomet u zadnje je vrijeme prilično predvidiva stvar. FIFA, PES i Football Manager donose sve manje noviteta iz godine u godinu, a najzanimljiviji novi koncept nogometa bio je onaj s autićima Rocket Leaguea. Neki se drže argumenta da nogometnim igrama ni ne trebaju inovacije jer oko šutanja lopte ne treba izmišljati toplu vodu. No, drugi pak vjeruju da još uvijek postoje originalne ideje za nogometne videoigre, a među takve pripada i ekipa ukrajinskog Creotima.

Njihov Football, Tactics & Glory, koji je prošlog mjeseca izašao iz Early Accessa na PC-u, je nogomet na poteze. Točnije rečeno, to je spoj menadžerske i strateške igre u kojoj nogomet sliči šahu, a virtualni teren šahovskoj ploči. Možda zvuči čudno, ali ideju je dosta lako shvatiti kada ju vidite na djelu.

Igrate dakle na terenu od 70 kvadrata (+2 kvadrata za golmana) i svaki meč može trajati najmanje 48, a najviše 90 poteza. Igrač svaku rundu ima po tri poteza, a zatim sljedeća tri poteza odrađuje suparnik. Potezi nisu vezani za broj polja na terenu, nego za određenu akciju. Npr. u jednom potezu možete pretrčati i pet kvadrata, a ako se odlučite za čuvanje lopte u posjedu, to se isto broji kao akcija. Potezi se ne mogu čuvati nego uvijek dolaze u grupi od tri, a utakmica završava kad obje strane ispucaju svoje poteze.

Igrač svaku rundu ima po tri poteza, a zatim sljedeća tri poteza odrađuje suparnik.

Moguće je ipak zaraditi dodatne poteze ako npr. posebnom akcijom protivničkom nogometašu oduzmete loptu. O tome vam odlučuje kombinacija različitih statistika, a povrh toga i sama sreća. Svaki nogometaš ima ocjene u četiri kategorije – za preciznost, dodavanje, obranu i kontrolu lopte. Kad se statistike nogometaša isprepletu igrač vidi brojeve iznad njihovih glava. Broji određuju šansu uspjeha neke akcije, odnosno poteza. Kome je broj veći, veća je i šansa da će on uspješno odraditi neki potez. No, to ne znači da je statistika uvijek precizna jer kao i u stvarnom nogometu, nekad je uz malo sreće moguće pogoditi gol ili napraviti dribling čak i onda kada se tome ne nadate.

Ovaj sustav bio bi isprazan bez „začina“, a u ovom slučaju začini su posebne vještine koje igrači mogu izvesti. One ovise o poziciji na kojoj igrač igra, a u utakmicama s jačim protivnicama najčešće donose prevagu. Primjerice, imate vještinu dodavanja u for, preciznog ili snažnog udarca i sl. To su aktivne vještine, a postoje još i talenti, koji su pasivni i podižu statistike samog nogometaša.

Pravi začin gameplayju daju aktivne vještine poput različitih vrsta udaraca ili dodavanja.

Ukratko, sustav je iznimno dobro dizajniran, a jednostavan za razumjeti. Odlična je stvar što igra postaje sve bolja i zahtjevnija kako napredujete jer u prve dvije sezone ne vidite mnogo različitih scenarija na terenu i obično postižete/primate gol na dosta slične načine. Jednom kada ovladate nekim naprednijim taktikama, poput rađenja pressinga ili proigravanja u prostor, Football Tactics & Glory od statičnog šahovskog gameplayja postaje neočekivano dinamičan.

Doduše, ovu igru uopće ne morate igrati na poteze. Možete ju igrati i s menadžerskog aspekta, utoliko što se bavite slaganjem taktike, trgovanjem nogometašima i razvijanjem istih kroz trening. Taj menadžerski dio nije osobito sadržajan, ali je namjerno tako jer developeri nisu htjeli napraviti igru s hrpom nepotrebnih statistika. Za transfere i trening ovdje imate samo ono najvažnije, no svejedno su tu prisutne i opcije nadogradnje stadiona, razvijanja skautskog i trenerskog osoblja…

Ako vam se ne sviđa igra na poteze, možete ju igrati i bez tog aspekta – isključivo kao menadžer.

Glavni mod igre stavlja vas u Amatersku ligu i cilj vam je probiti se u više rangove natjecanja kako biste sudjelovali u kontinentalnom kupu. Pri tome je iznimno važno pomladiti svoj kadar nogometaša novcem koji primarno dobivate ispunjavanjem sponzorskih uvjeta (npr. osvajanje lige ili kupa). To je dugotrajan projekt, ali dobra je vijest što u Football, Tactics & Gloryju nema mnogo praznog hoda ni odugovlačenja pa se jedna sezona može završiti u tri do četiri sata igranja, ovisno za koju se dužinu mečeva odlučite.

Na izboru imate desetke liga i klubova u njima. Lige nisu licencirane, ali igra ima integriranu podršku za modove pa se to lako riješi. Nažalost, za sada nema hrvatske, bosanske ni srpske lige, no developer periodično izbacuje nove dodatke pa se nadamo da ćemo uskoro dobiti i neke domaće momčadi.

Za sada nema hrvatske, bosanske ni srpske lige, ali postoji izgledna mogućnost da će ih u budućnosti biti.

Što se tiče multiplayera, on je za sada rudimentaran pa možete igrati samo individualne mečeve s do osam igrača, ako ih toliko uspijete pronaći. Zgodno je što osim mrežne opcije postoji i ona za „hotseat“ multiplayer, odnosno igranje na istom PC-u uz izmjenjivanje igrača. Od ostalih načina igranja u singleplayer tu je i sandbox mod u kojemu si možete dodavati neograničen novac i slavu te si tako složiti nove galaktikose bez previše muke, ako vam to predstavlja zabavu.

Football, Tactics & Glory je s prezentacijske strane dosta primitivna igra. Vizualno je spoj rukom crtane i 3D grafike, od čega su samo animacije pristojne. Zvuk je isto tako tek tu da ne bude tišine, iako ćete to nakon nekog vremena poželjeti. Uglavnom, prezentacijski dio nije nešto što bi vas trebalo odvući od ove igre, ali stoji činjenica da smo vidjeli daleko ljepših naslova čak i u ovom cjenovnom rangu.

Na kraju nam ostaje igra koja je unikatno zabavna u svom gameplayju. Moguće je da ste već igrali neki nogomet na poteze uz Captain Tsubasa serijal, no Football Tactics & Glory je ipak svježa stvar koja počinje kao bezazlena igra tapkanja, poput nekog mobilnog menadžera, a kasnije vam donese neočekivanu razinu taktiziranja. U kontekstu nogometa, Football Tactics & Glory odlično dočarava napetost meča, primjerice probijanje obrane koja je „tvrd orah“ ili čuvanje lopte u posjedu da bi utakmica završila rezultatom u vašu korist. S time na umu mislim da je ovo dobra alternativa svim ljubiteljima menadžera, ako ne i onima koji vole nogomet, a frustrirani su Fifom i PES-om.

Recenzija je rađena na primjerku igre za PC. Primjerak igre ustupio nam je njezin tvorac.

Football, Tactics & Glory donosi odličan koncept kojega je jednostavno za shvatiti, brzo se igra i nadasve je zarazan. Do prave slave koče ga jedino primitivna prezentacija i oskudan multiplayer.

77 Naša ocjena