Of Orcs and Men

Renato Pedišić

U vrijeme euforije i zaluđenosti Martinovom Pjesmom Leda i Vatre mnogi su zaigrali Cyanideove igre po toj licenci i u najboljem slučaju ostajali tek blago razočarani. Obje igre bile su nedovršeni i neispolirani proizvodi unatoč nekim okvirno dobrim zamislima koje u moru grešaka nisu mogle doći do izražaja. Većina je publike tada povezala slabu kvalitetu i nedovršenost s uskim rokovima koji su zasigurno pritiskali Cyanide pa su tako svi očekivali znatno više od Of Orcs and Men, njihova vlastitog IP-a s nekim svježim i originalnim zamislima. No ako ste već bacili pogled na ocjenu, lako je pretpostaviti da konačni proizvod ipak ima nekoliko većih problema. Unatoč tome, Of Orcs and Men me u više navrata ipak ugodno iznenadio pa očekujte neočekivano, kako od igre tako i od ove recenzije.

Ima li nešto važnije od dobre priče za jedan RPG? Moj skroman odgovor bio bi da ako to i nije najvažniji segment jedne takve igre, onda je zasigurno jedan od najvažnijih. Nitko se neće sjećati jednog Witchera, Dragon Agea ili KoTOR-a radi nekog posebnog oružja koje se u tim igrama može naći, niti će zapamtiti svaku sposobnost svojega lika, no ono čega se hoće sjećati je dobra priča koju je u određenom dijelu i sam kreirao. Ne mogu vam zagarantirati da ćete priču Of Orcs and Mena pamtiti narednih deset, petnaest ili dvadeset godina, ali za vrijeme igranja u njoj ćete u potpunosti uživati zbog njene neočekivane dubine i razgranatosti, zanimljive pozadine, zabavnih glavnih likova i preokreta koje u ovom RPG-u isprva nećete ni očekivati.

Sve započinje pomalo banalno kad Arkail, jedan od dva glavna lika, biva poslan na ekspediciju da ubije ljudskog kralja koji terorizira južne zemlje zelenokožaca. Na toj će ekspediciji vrlo brzo biti uparen sa svojim vodičem Styxom, jedinim postojećim inteligentnim goblinom, koji će Arkailu u jednakoj mjeri odmagati i pomagati. Tu avantura vaša dva lika započinje, a ona se često neće razvijati kako je planirano što će dovoditi protagoniste u smiješne, neugodne i opasne situacije koje na kraju krajeva zbilja podižu kvalitetu priče.

Glavni su likovi dobro okarakterizirani i opremljeni jakim pozadinskim pričama koje se igraču objavljuju postupno, dok se nažalost isto ne može reći za NPC-ove koji su dizajnirani kao potrošna roba. Svako malo u igru će doći netko novi, predstavljen imenom i prezimenom, da bi mu se nakon 20 minuta put jednostavno razišao s onim naših protagonista te da bi na kraju shvatili kako relevantnosti za priču nitko osim naših protagonista zapravo ni nema. Čak i glavni antagonisti izgledaju pomalo smiješno, a njihovi su motivi uglavnom slabo razjašnjeni tako da ćete glavni fokus svojih osjetila za dobru fabulu usmjeriti na gorko-slatko partnerstvo Arkaila i Styxa.

Tko zna koliko bi se ovaj RPG vrlo dobre priče bespotrebno zakomplicirao da nam daje baš potpunu slobodu odluka.

Ono što je očito kod izrade priče i dijelom kod dizajna igre je inspiriranost Cyanidea Dragon Age: Originsom. Kotač odluka jednostavno je preslikan iz te igre, a sama atmosfera i dizajn svijeta imaju jake korijene u Fereldenskoj arhitekturi i načinu života. No, o tome malo kasnije. Kotač odluka je vrlo zanimljiva stvar u svakom pričom vođenom RPG-u budući da nam daje izravnu priliku da sami biramo kako će naša priča ići dalje te nam omogućava da sami prosudimo što je najbolje za nas. E pa takav kotač odluka nećete vidjeti ovdje budući da se igra potrudila da svaku vašu odluku minimalizira, a to zorno prikazuje situacija u kojoj imate priliku ubiti lika, no ako to odlučite ne učiniti svejedno ćete smaknuti tu osobu pod utjecajem magične volje Inkvizitora. Dobro, dobro, neću lagati – u jednoj ili dvije situacije imat ćete potpunu kontrolu nad onime što se događa, ali to je maksimum slobode koju će vam igra pružiti, što na kraju krajeva ni ne mora nužno biti loša stvar – tko zna koliko bi se ovaj RPG vrlo dobre priče bespotrebno zakomplicirao da nam daje baš potpunu slobodu odluka.

Of Orcs and Men igra je smještena u tipičan fantazijski svijet koji uz orkove i ljude sačinjavaju i vilenjaci, patuljci, goblini, neka vrsta amazonki te čarobnjaci. To je jedan zbilja bogat i atmosferičan svijet koji odiše živošću i kojim se sasvim ugodno da kretati. Razine koje ćete susresti u suštini su vrlo male, ali nijedna nije kopija one druge već su jedinstvena i samostalna tvorba. Kretat ćete se tako kroz opasne močvare, ledom okovane spilje, stepsko-tropsku floru Lamentskog otoka, srednjovjekovne superstrukture, tamnice i dvorce, rudnike, tuđe snove i još hrpu nevjerojatnih okoliša.

Raznolikih lokacija je zbilja brdo što pomaže da igranje nikad ne postane monotono, a dosta ćete vremena potrošiti jednostavno zureći u monumentalnost svijeta kojim se krećete. Ono što je najbolje i za što se Cyanideu treba odati posebno priznanje je da taj svijet nisu ostavili tek idejno lijepim i figurativno živim već je u svaku prostoriju nekog dvorca ubačeno milijun stvarčica modeliranih do najsitnijih detalja koje kao da govore „Hej, netko je do maloprije bio tu!“. Isto tako, dok ste na otvorenim poljanama nikad nećete pronaći isti cvijet ili stablo budući da se svakom posvetila nadljudska razina pažnje. To je pohvalno jer za razliku od uobičajene prakse današnjih proizvođača da kloniraju sve živo i neživo, Cyanide se potrudio barem u tom segmentu biti ljestvicu više od konkurencije. Što se toga tiče malo mi je žao što ipak nema više raznolikijih neprijateljskih jedinica, ali neću cjepidlačiti budući da su svi ionako samo potrošna roba.

Grafički igra impresionira, a novi pokretač Silk koji dolazi od za sada nepoznate tvrtke Spiders sasvim solidno prikazuje efekte poput odsjaja, kretanja vode, bistro-mutne teksture leda, blata i sličnog. Također se vidi kako pokretač nema problema kako s detaljnim teksturama tako ni s prikazom udaljenih predmeta pa je razina ugode kretanja svijetom ovdje potpuna.

Arkail zvuči poput tupog nasilnika kakav i je, a Styx poput lukavog prevrtljivca kakvim se pokušava prikazati.

Lijep dizajn prati divna orkestralno-zborska glazba koja se prikladno izmjenjuje ovisno o situaciji, uklapajući se u sve vrste konflikata u kojima se nađete. Tek je blago nametljiva do one razine da ju primijetite te da ne ostane samo dio pozadinskih zvukova. Kod glasovne glume nažalost ne mogu izdvojiti takve epitete, ali barem kod glavnih likova taj segment nije u potpunosti loš – Arkail zvuči poput tupog nasilnika kakav i je, a Styx poput lukavog prevrtljivca kakvim se pokušava prikazati. Ostatak postave likova doduše zvuči zaista očajno. Tek se glasovna gluma rijetkog pojedinca izdvaja iz mora grozne, zaglušujuće loše imitacije engleskog koja dolazi od hrpetine ljudi očito skupljenih na ulici bez nekakve provjere talenta i znanja. No, kad vidite koliko se često NPC-ovi izmjenjuju shvatit ćete zašto je Cyanideu bilo sasvim svejedno koga će postaviti da glumi nekog tamo Dakatha, Sorka, Braggarta i slične.

Kako Of Orcs and Men ipak jest RPG podrazumijeva se da ima i neke mogućnosti za razvijanje lika. Njih je standardan broj – atributi poput snage, spretnosti, inteligencije i agilnosti s vama su kao i u većini drugih RPG-ova, a za svaki novi level dobit ćete bod koji ćete rasporediti nekom od atributa ovisno o vašim preferencijama. Ono što je odrađeno na malo drugačiji način je stablo sposobnosti likova. Svaki protagonist ima tri osnovne grupe sposobnosti: napad, obrana i specijalnost unutar kojih postoji šest zasebnih sposobnosti koje se mogu unaprijediti samo jedanput. Prilikom unaprjeđenja sposobnosti birate njeno dodatno svojstvo, a to ćete naravno napraviti onako kako odgovara vašem stilu igranja. I same grupe sposobnosti se mogu unaprijediti što bi valjalo napraviti negdje oko desetog levela kada ste prikupili dovoljan broj osnovnih napadačkih i obrambenih sposobnosti. Borba je izvedena sasvim solidno, a animacije pokreta su uvijek iznova atraktivne i dosta podsjećaju na fluidnu i brzo-poteznu borbu kakvu smo imali prilike vidjeti u drugom Dragon Ageu.

Ima li ovakav sistem mane? Pa na papiru ne bi trebao imati budući da se od igrača očekuje da pametnom izmjenom napada parira neprijatelju koji se u jednom trenutku više neće moći braniti. U stvarnosti ćete samo tupiti po napadima koji onesvješćuju neprijatelja i/ili nanose 200% više štete budući da i takva taktika pali u devet od deset slučajeva. Arkaila ćete koristiti kao ovna za razbijanje dok ćete sa Styxom pokušavati iz daljine imobilizirati neprijatelje dok u isto vrijeme pazite na razinu zdravlja oba lika te na razinu bijesa kod Arkaila. Razina zdravlja je ono što će vas morati dosta brinuti budući da pod velikom najezdom dvonožnih i četveronožnih neprijatelja vaši protagonisti vrlo brzo padaju, a kad jedan poklekne zadatak je drugog odmah izliječiti palog suborca. Dosta se borbi svodi na to da naizmjenično podižete iz mrtvih Arkaila ili Styxa, a i najmanje će se borbe radi toga razvući na desetominutnu frustraciju. Nažalost, drugog izlaza nema, a stvari se otežavaju kada se napuni Arkailov mjerač razine bijesa budući da, iako jači, u bijesnoj stanci je dosta ranjiv, a zna ubijati ne samo neprijatelje već i prijatelje.

Lijek za eventualnu frustraciju uvijek možete naći u tome da inteligentno i elegantno eliminirate do desetak neprijatelja prije ulaska u izravnu borbu tako da se sa Styxom došuljate ravno pred njuške priglupih dušmana. Strpljivost je najveća vrlina koja vam treba za ovakve eliminacije, a vjerujte mi, dobro će vam doći u nemalom broju slučajeva.

Zbog ove igre shvatiti ćete koliko je zapravo dosadno gledati dugo u jedan te isti komad opreme.

Što se tiče opreme koju možete skupljati, nećete moći uspjeti natrpati cijeli ruksak budući da oružja, oklopa, rukavica i čizmi ima jako, jako malo. Škrinja i vreća koje možete pretraživati ima tek jednom na razini (ako i toliko!), a trgovine su mahom prazne te ćete ih koristiti samo za unaprjeđivanje oružja odnosno oklopa. Tu zamjećujem ogromni potrošeni potencijal budući da ćete tek u ovom naslovu shvatiti koliko je zapravo dosadno gledati u jedan te isti komad metala minimalno pet sati igranja koliko će vam trebati da dođete do trunčicu vrjednije opreme.

Gotovo nijedna igra u posljednje vrijeme nije izašla u potpunosti dovršena, a Of Orcs and Men je jedan savršeni primjerak koliko nedovršen jedan navodno dovršeni proizvod može biti. Prvo što će vas dočekati u igri je lebdeći mač. Ne šalim se, pravi pravcati lebdeći mač koji bez ikakve logike prkosi zakonima fizike i lebdi otprilike 20 centimetara iza Arkailovih leđa. Zašto? Kako? Tko je dozvolio da s takvom banalnom greškom igra uopće izlazi u prodaju?

Lipsync je smeće, mrtvo smeće nedopustivo u 2012. godini kada je svaki udisaj i izdisaj lika pogođen, a kamoli jednostavno izgovaranje riječi. Ni najmanji trud nije pokazan kod izrade ovog segmenta igre jer će likovi bez obzira što govore jednako otvarati usta, a ponekad će nastaviti istom rutinom čak i kad nemaju što za reći. Nevidljivi zidovi su još jedna od pošasti igre, a likovi znaju zapeti na nekakvim sitnim nevidljivim preprekama tjerajući vas da promijenite lika kako biste ga iz tisućitog pokušaja napokon izbavili. Nakon toga nije rijetka stvar da drugi protagonist zapne na istom mjestu kako biste rutinu ponovili još minimalno jedanput. Nezavidna je i razina obavljenog posla kod programiranja neprijatelja koji se iz nekog Bogu nepoznatog razloga na svojim patrolama bezrazložno vrte oko svoje osi, a zna im se dogoditi da protagoniste vide kroz tone i tone kamenih blokova dok ih s druge strane nekad ne mogu primijetiti ni pred nosom.

Ozbiljna mana igre je i nedostatak kooperativnog moda. Dakle imamo igru u kojoj izmjenično upravljamo dvojicom protagonista, ali nema mogućnosti da se podijele uloge između dva lika te da se tako olakša i poboljša sveukupno iskustvo igranja. Jedan veliki aplauz Cyanideu radi ovakvog propusta i ne uviđanja šanse koja je mogla produžiti cjelokupnu trajnost igre, ako ne kroz kooperativnu kampanju onda barem kroz nekakav survival mode kakvi su danas iznimno popularni u svijetu igara.

Of Orcs and Men je na kraju ispao igra solidne priče trajanja 16 do 17 sati koja unatoč atraktivno izvedenoj borbi, kvalitetnoj glazbenoj podlozi i detaljno dizajniranom svijetu ne uspijeva doći ni blizu konkurentima u žanru fantazijskog RPG-a, ponajviše Witcheru ili Dragon Ageu.

Igra je u potpunosti nedovršena, živi i predivni svijet upropaštavaju greške, bugovi, mane i apsolutni izostanak prijeko potrebnog kooperativnog moda te zato ne zaslužuje ni u kojem slučaju preći granicu od 70 bodova. Uz dodatnih nekoliko mjeseci poliranja igra bi lako bila sam vrh ponude žanra, ali takvo što se nije dogodilo, a nismo tu da na osnovu pretpostavki dijelimo dobre ocjene.

Je li igra imala potencijala? Velikog, ali ogroman dio toga je ostao neiskorišten, a eventualna slavna budućnost igre zbog nemara je potraćena. Kupiti li ne kupiti? Of Orcs and Men nije igra preporučljiva široj igraćoj publici već isključivo onim rijetkim ljubiteljima RPG-ova koji su u danom trenutku ostali bez kvalitetnog igraćeg štiva. Ako ste u takvoj situaciji, Of Orcs and Men solidan je izbor.

Tipičan akcijski RPG sasvim netipične priče pokušao je donijeti određenu svježinu u odavno prožvakani svijet fantazijskih naslova. Uspijevaju li nove ideje umanjiti značaj starih Cyanideovih mana?

69 Naša ocjena
  • Priča