Sredinom 2009. godine, u sjedištu američke medijske kuće CBS:

Mick: “Očekivali smo kako će Star Trek polučiti dobar uspjeh, al’ ovaj Abrams uspio je napraviti čudo neviđeno – dobili smo takav reboot cijele franšize da ga možemo pretvoriti u nešto s čime bi i Gene Roddenberry bio presretan da je živ.”
Jack: “Da, slažem se, ovo je bilo pomalo neočekivano. Moramo hitno angažirati Abramsa za novi nastavak, čovjek bome zna što radi.”
Mick: “A što kažeš o nekakvoj visokobudžetnoj igri koja bi povezala dva filma, to mi se čini kao super ideja…Ne znam, sjeti se samo Call of Dutyja, stotine milijune dolara zarade je u pitanju!”
Jack: “Slušaj Mick – video igre su drugi par cipela, a moja ekipa u Paramountu nema blage veze o izradi istih. Riječ je o velikom poslovnom riziku ako se stvar ne napravi kako treba budući da je produkcija skupa, a povrat investicije upitan.”
Mick: “Ma ne brini o tome – nađi nekoga tko već ima iskustva s razvojem igara, plati im, uzmi još nekakvog uhodanog izdavača za zajedničku promociju i distribuciju, a zaradu ćemo dijeliti pola-pola. Win-win situacija za sve…što kažeš?”
Jack: “Dobro Mick, ti si gazda…samo ti kažem da ovo neće biti tako jednostavno kao što izgleda. No ajde… znam dečka iz jednog studija koji se bavi produkcijom visokobudžetnih naslova. Radili su na nekolicini komercijalno vrlo uspješnih projekata, budem ga odmah kontaktirao…”

Upravo ste pročitali djelić potpuno izmišljenog razgovora koji je vjerojatno u nekoj sličnoj formi bio kamen temeljac najnovije Star Trek igre. Naš fiktivni Mick je čelnik CBS Corporationa, ogromne medijske kuće koja ima vlasništvo nad Star Trek licencom (kao što sada Disney posjeduje Star Wars), dok je njegov sugovornik Jack na čelu Paramount Picturesa – kompanije koja pod direktivom CBS-a ima zadatak kreirati Star Trek filmove i video igre. Očigledno je kako obojica nemaju pojma što bi video igre trebale biti pa su odlučili angažirati nekog trećeg koji to zna – u našoj priči riječ je o Digital Extremesu, razvojnom studiju kojeg neki znaju po naslovima poput BioShocka 2 ili Darknessa 2 (solidne igre u oba slučajeva). Iako bi ovaj scenarij upućivao na to kako su donesene dobre odluke i kako priča ima sretan završetak, dobili smo nažalost iznimku koja potvrđuje ono staro pravilo – igre i filmovi nisu isti par cipela.

Pričamo o tome pomalo površno u ovom ‘gameplay i komentar’ videu, no gledajući ga vidjet ćete kako igra izgleda, odnosno kako se igra. Za detaljniju analizu svega, samo čitajte dalje.

Ako ste pogledali Star Trek film iz 2009. godine, vjerojatno ćete se složiti s nama kako je riječ o dobro zaokruženom SF uratku – priča s glavom i repom, zanimljivi protagonisti, odlična gluma, dobra kamera, možda malo prebrz tempo i obilje fazorske vatre što je svakako plus. Riječ je o filmskom ostvarenju koje se može isključivo voljeti ili mrziti – pobornici stare škole Zvjezdanih staza reći će kako je J.J. Abrams napravio još jedan moderan CGI ispljuvak, što zapravo znači da ovu igru (kada bi je zaigrali) mogu slobodno ocijeniti s mizernih 10 poena. Od maksimalnih 100. Zašto? Pa zato što su automatski prekrižili jedinu pozitivnu stranu igre koju ćemo u narednim paragrafima recenzirati – priča i likovi. Ako ne volite spomenuti film, nećete ni ovo – časna izvidnička.

Da vam ne spojlamo previše, istaknuti ćemo samo one osnovne crte radnje – u ulozi ste kapetana Jamesa T. Kirka i(li) njegovog prvog časnika Spocka koji su nakon šokantnog filmskog početka svoje federacijske karijere u svakodnevnom poslu istraživanja naše Mliječne staze. Spockov narod u izbjeglištvu pokušava pronaći zamjenu za svoj stari dom. S pronalaskom novog uspijevaju, no kako bi ubrzali postupak obnove svoje velike civilizacije, odluče iskoristiti energiju obližnje zvijezde uz pomoć specijalnog uređaja unutar posebne svemirske postaje na kojoj i počinje radnja igre. Enterprise, na kojem svoju dužnost obavljaju Kirk i Spock, stiže do postaje zbog automatizirane poruke putem koje se traži pomoć, no znate kako to obično završava. Nimalo neočekivano, stvari brzo krenu po zlu – niotkuda se pojavljuje rasa hodajućih guštera imena Gorn. Ona ima želju ne samo uništiti preostale Vulkance i ljude koji su se našli u neposrednoj blizini, nego sav život u galaksiji, sve uz pomoć onog uređaja koji manipulira golemom energijom prosječne zvijezde.

Tu ćemo stati s opisom priče i istaknuti dvije stvari, jednu pozitivnu i jednu negativnu. Ona negativna je što je cijela radnja mogla biti mnogo bolje osmišljena – Damon Lindelof, autor scenarija koji je btw jedan od potpisnika radnje većini dobro poznatog SF hita Prometheus, kao da nije bio na razini zadatka i vlastite reputacije. Ako uzmemo u obzir bogatstvo Star Treka, još jedno spašavanje galaksije djelovalo je pomalo razočaravajuće, no znate kako se kaže – sto ljudi, sto čudi… o ukusima nećemo.

S druge strane, sama prezentacija priče djelovala je dosta uvjerljivo. Najveće zasluge idu većem dijelu filmske ekipe koja je posudila svoje glasove svim vodećim likovima, a tu spadaju Chris Pine u ulozi Kirka, Zachary Quinto kao Spock te ostatak vesele družine – Karl “Bones” Urban, Zoe “Uhura” Saldana, Simon “Scotty” Pegg, John “Sulu” Cho i legendarni Anton “Chekov” Yelcin. Cijela ekipa u istom sastavu biti će dio nadolazećeg SF hita Into Darkness koji samo što nije stigao u hrvatska kina. Kada je u pitanju obećanje kako će igrači dobiti novo autentično Star Trek iskustvo Abramsovih filmova, razvojni studio bogme nije lagao.

Korištenju ovog podnaslova sklon sam kada opisujem suradnju dva kompanjona koji nisu obično sposobni napraviti ništa kako treba – nota koja nažalost prati dizajn ove igre u gotovo svakom segmentu. Ako ste pogledali naš gameplay i komentar video, mogli ste vidjeti kako smo dobili nekakvu mješavinu pucačine iz trećeg lica i akcijske avanture, sve obogaćeno danas neizostavnim RPG elementima. U prijevodu, radi se o provjerenoj Mass Effect recepturi protiv koje osobno ne bih imao ništa protiv da developer nije pokušao izmisliti kotač. Pogađate – dobru već odavno definiranu mehaniku napucavanja zamijenili su s nečim što se danas nikako ne može zvati zabavnim, izazovnim, imerzivnim, modernim ili kako god već želite.

Ovo je vjerojatno najlakša igra godine koja se čak na najtežim postavkama može praktički igrati sama od sebe.

Osnovni trademark igre je kooperativno iskustvo – misije bez obzira na odabrani režim igranja obavljate uvijek u paru, s ili bez vašeg prijatelja. Iako bi čovjek očekivao kako će gameplay dizajneri zbog takvog stila igre osmisliti zadatke gdje je suradnja dva igrača (ili igrača i AI suputnika) neophodna, posebice u segmentu istraživanja i savladavanja neprijatelja, tužna realnost je kako je ovo vjerojatno najlakša igra godine koja se čak na najtežim postavkama igrivosti može praktički igrati sama od sebe.

Konkretno, Star Trek Video Game (najmaštovitiji naziv ikad) vas kroz svojih skromnih sedam sati kampanje sukobljava sa svega nekoliko oblika guštera te sa zaraženim ljudima koji su zapravo u ulozi zombija (ne zombija po definiciji – bolje je reći svjesni ljudi koji nisu sposobni kontrolirati svoje ponašanje, a krivac je virus putem kojeg Gornovi vrše kontrolu uma). Vjerojatno je onaj Mick s početka priče čuo za onaj Call of Duty zombie mod pa ajde, neka se nađe. U spomenutom segmentu istraživanja, Spock vam treba samo za otvaranje oštećenih vrata, “davanje cape” kako bi došli na višu poziciju ili za hakiranje zamršenijih računalnih sustava. Čak i to hakiranje za koje je također izmišljen kotač (prisjetimo se Deus Ex: Human Revolutiona ili nekima mrskog, no genijalnog Alpha Protocola), u Digital Extremesu su mislili da mogu bolje pa su kreirali sustav navođenja kojeg bi promašili jedino da izgubite sve prste na cirkularu i niste sposobni pritisnuti odvojeno WASD tipke (hint: pogledajte gameplay i komentar video za bolje razumijevanje).

Spock vam treba samo za otvaranje oštećenih vrata, “davanje cape” kako bi došli na višu poziciju ili za hakiranje zamršenijih računalnih sustava.

Budući da imamo dva protagonista koji su karakterno nebo i zemlja, nadali smo se i konkretnim razlikama u gameplayu – izuzev onog Vulkanskog zahvata na vratnom živcu koji protivnika onesposobi u sekundi te mogućnosti mind melta u određenim skriptiranim situacijama, to je uglavnom bilo to kada je u pitanju Spock. Naravno, igra ima RPG sustav koji svakom liku daje specifične beneficije u vidu spretnijeg savladavanja prepreka i neprijatelja, al’ realno, on je čista kozmetika – na hardu sam uspio završiti igru bez da sam nadogradio bilo kakvu pasivnu vještinu, a jedino kada mi se desila smrt je bila žurba da što prije završim naporan level.

I da, vječna bolna točka svih modernih pucačina – AI. Osobno kao informatički obrazovana osoba mogu shvatiti koliko je pisanje algoritma za umjetnu inteligenciju komplicirana stvar (zbilja, jedini gori posao od toga je biti glasnogovornik policijske postaje), no zbilja mi nije jasno čemu komplicirati život (sebi i budućim igračima) s gameplayom na tri horizontalne razine!? Mislim da ne moram isticati koliko sam često gledao Kirka kako ne zna doći na višu poziciju gdje sam se borio s gomilom neprijatelja, koji kao da su na skriptnim steroidima – ponašaju se toliko neprirodno, da se čovjek zapita onim splitskim tonom jel to moguće. Ne znam, nekako sam dobio dojam kako je igra namjerno toliko olakšana da gameplay dionice postoje isključivo kao nekakva smetnja između neinteraktivnih sekvenci. Istina, dojam težine je dosta subjektivan, no kada se igra usporedi s konkurencijom, nije teško donijeti neke zaključke. Suma summarum, i tu se izmišljao kotač, umjesto da se pogledao (i odigrao) Max Payne 3.

Sigurno ste do sada bacili oko na popratne multimedijske sadržaje pa vjerujem kako ste sigurno došli do zaključka kako je po pitanju tehničke strane igra zapela u tamo nekakvoj 2005. godini – teksture su detaljne poput hrvatskih izbornih programa, poligona na objektima ima kao neravnina na koži 20-godišnjakinje koja je na tretmanu uljne masaže, dok su nekakvi volumetric, particle i post-processing efekti u domeni znanstvene fantastike. Budući da sve u našem prostoru i vremenu traži ravnotežu, u ovom slučaju to je bio igrin povišen framerate – na našoj testnoj konfiguraciji on je bio na solidnih 100 – 150 sličica u sekundi što je i previše (iako u IT-u ne postoji nešto što je prebrzo).

Bugove i glitcheve odlučio sam izbaciti iz ovog opisa – oni se kod ovakve osrednje produkcije podrazumijevaju, što zapravo znači da je zapinjanje protivnika za nevidljive prepreke i pucanje kroz zidove bila česta pojava. Kamera se u rijetkim dionicama platformiranja borila protiv mene kao da sam joj smrtni neprijatelj – naći milimetarsku poziciju za aktivaciju animacije koja mi dopušta animaciju skakanja na novu platformu bila je Picassova umjetnost.

Budući da nema smisla više duljiti, možemo zaključiti kako je ova igra promašaj teške “Bob Sapp” kategorije. Očigledno je kako je većina produkcijskih sredstava otišla na glumce i scenarij, što znači da su ljudi iza projekta zaboravili na onu osnovnu stvar – igre se prvenstveno igraju, a ne gledaju. Kako smo dobili čistu koridor pucačinu koja ne pruža apsolutno nikakav element izazova, koja ni u kojem pogledu ne kažnjava igrača za pogrešku, koja nema nikakav replay value te koja jednostavno nema viziju kako iskoristiti svoju kooperativnu srž, za 50€ koliko se traži ovdje možemo vam samo reći da zaobiđete ovaj naslov u najširem mogućem luku, bez obzira na filmsku postavu i solidan scenarij.

Ovo nije igra ni u nekoj najširoj definiciji – više bezobrazno naplaćivanje šlampavo obavljenog posla, ako se pogledaju današnji standardi industrije.

Ako su ljubitelji Star Warsa dobili malo dobrih igara, što tek reći za pobornike Star Treka? Izuzev Bridge Commandera i nekolicine drugih, Zvjezdane staze u formi igara uglavnom su boravile u domeni prosječnosti. Jesu li stvari krenule na bolje?

30 Naša ocjena
  • glasovna sikronizacija
  • dizajn gameplaya