HCL.HR

Recenzija

Starbound

NEOGRANIČENI PJEŠČANIK

Filip Galeković

Postoji šansa da ste oko Božića 2013. godine načuli nešto o igri imena Starbound. Iznimno obećavajuć naslov koji je trebao naglavačke okrenuti podžanr sandbox platformera kojim je gotovo bez konkurencije vladala Terraria. Primarno radi pritiska fanova, proizvođači su Starbound stavili na Steam Early Access gdje se monumentalna količina hypea nakon nekog vremena polako počela hladiti. Naime, sudeći prema prvotno ponuđenim materijalima, očekivalo se da će Starbound na Early Access stići praktički dovršen, budući da se na igri neko vrijeme već i radilo. No, problem se pojavio kad je postalo jasno da je gotovo svaka mehanika igrivosti bila placeholder za nešto drugo, a uskoro su usporile i povratne informacije ekipe iz Chucklefisha. Ipak, gotovo tri duge godine kasnije Starbound je dovršen te napokon možemo ignorirati problematični proizvedbeni ciklus i pažnju usmjeriti ka samoj igri.

Ako niste sigurni što očekivati od Starbounda, samo bacite oko na Terrariu i osnove će vam biti jasne. Glavna razlika je u tome što je Starbound daleko robusniji i popunjeniji, ali u nekim aspektima i manje zanimljiv. Osnove su u suštini iste – napravite lika kojim potom istražujete nasumice generiran svijet, skupljate resurse, pravite oružja i gradite bazu. No, iako se tu naizgled radi o gotovo identičnom tipu igre, postoji dovoljno razlika između dva naslova da se oba neće nužno svidjeti istom igraču.

Prvo i potencijalno najbitnije jest to što Starbound ima koherentnu i smislenu priču. Nije to ništa revolucionarno već više-manje iskustvo koje bismo i očekivali od neke generičke svemirske opere, uz omanja iznenađenja. Ipak, sama činjenica da će vas Starbound polako uvoditi u svoje sustave kroz raznorazne questove, pa čak i specifično dizajnirane misije, znači da je iskustvo igranja u početku poprilično dobro strukturirano. Zapravo me podsjetilo na moderne Elder Scrolls i Fallout igre, jer vas i Starbound prvih pola sata drži čvrsto zauzdane samo da bi vam nakon toga dao apsolutnu slobodu. Naravno, pod uvjetom da imate resurse i opremu da je zapravo i iskoristite. Sasvim je moguće nakon tutoriala ignorirati priču i baciti se na istraživanje svemira, ali možda i nije najbolja opcija ako nemate prijašnjeg iskustva s igrom.

Netipično za igre ovoga žanra, Starbound se u prvih nekoliko sati primarno fokusira na priču.

Primarni fokus Starbounda, barem što se tiče prvih nekoliko sati igranja, jest priča. Traje svega desetak sati, a možda i manje ako imate sreće, te će vas provesti kroz sve osnovne elemente igre, pritom vas pripremajući za otvoreno istraživanje svemira nakon što pobjedite završnog bossa. Da, dobro ste čuli – Starbound generira cijeli svemir kroz koji igrači mogu slobodno putovati, istraživati planete, skupljati opremu i katalogizirati floru i faunu na koju nalete. No Man’s Sky iz perspektive platformera, rekao bih. Problem bi se mogao javiti u tome što će neki igrači koji su navikli na čvrsto strukturirana iskustva igru ostaviti sa strane čim završe glavnu priču; jednostavno zato što vam igra nakon toga neće reći što treba raditi.

starbound (3)

A što biste radili u igri koja nasumce generira gotovo sve oko vas? Istraživali, naravno. Dok je Terraria fokus igrivosti čvrsto usmjerila prema arkadnoj i brzoj borbi te utrci prema čim većem DPSu, Starbound se umjesto toga koncentrira na polagano sagledavanje okruženja i izgradnju. Tek kad sam počeo sastavljati svoju bazu na odabranom planetu mi je postalo jasno koliko je Starbound po tom pitanju bolji od Terrarie. Alati kojima se služite precizni su i prepuni funkcija, a resursi su vam uvijek na dohvatu ruke. Sama količina raznolikog namještaja i funkcionalnih komada je zadivljujuća, a ne usuđujem se ni doticati svih mogućih slagalica za povezivanje elemenata jednih s drugima – moj doseg jest spajanje svjetiljki na prekidače, te će na tome vjerojatno i ostati. Ako je upravo izgradnja ono što vas je zaintrigiralo kada ste igrali Terrariu, Starbound će vam vjerojatno biti najdraža igra ikada.

Prosječna borba potencijalno je najslabiji element ove igre.

Ako pak tražite odličnu borbu – slobodno ju tražite dalje. Borba je potencijalno najslabiji element Starbounda. Nije ona loša sama po sebi, već čisto prosječna. Dok Terraria konstantno baca sve jače i spretnije neprijatelje ispred vas, Starbound zauzima polaganiji, možda čak i taktičniji pristup sa raznoraznim štitovima, taktičkom opremom i sličnim. Ali cijeli paket nažalost ne ostavlja onoliko dobar dojam koliko sam se nadao da hoće. Nemojte me krivo shvatiti – Starbound nudi daleko uzemljeniji i ozbiljniji pristup te ćete često naletjeti na divne komade oružja koje ćete koristiti sa užitkom, ali fali mu neka konkretnija povratna informacija koja bi borbu izdigla iz jame prosječnosti.

starbound (2)

Drugi problem jest onaj s kojim se suočavaju sve igre koje nasumce generiraju svoj sadržaj. Koliko god čudno stvorenje nađete na šezdesetom posjećenom planetu, ono će se ponašati jako slično onome na koje ste naletjeli na desetom planetu. A kad god nađete smrznuti planet znat ćete što očekivati od njega. Starbound može postati repetitivan dosta brzo, što je prava šteta, ali to je pristup koji je ekipa Chucklefisha odabrala za svoju igru.

Ipak, nije baš sve generirano u letu. Postoje unikatna oružja i čudovišta koja ćete češće nalaziti, a koja su bolje skriptirana od prosječnog dvonožnog letećeg slona kojeg će Starbound zasigurno prije ili kasnije postaviti pred vas, a kombinacija generiranih i fiksnih elemenata funkcionira bolje no što sam to očekivao.

Borba i repetitivnost generiranja elemenata su zapravo jedine negativne kritike koje imam za Starbound. Izvjestan broj igrača žali se da se igra vrti očajno loše na konfiguracijama koje ne bi trebale imati problem sa Starboundom, ali niti ja niti ljudi s kojima igram to nisu doživjeli. Igra nudi gotovo savršenu integraciju sa Steamom te se konstantno vrti na serveru, čak i kad igrate sami, pa vaši prijatelji mogu jako jednostavno kroz Steamovo sučelje uskočiti na vaš server bez ikakvih problema.

starbound (4)

Što se tiče grafike i glazbene podloge, za Starbound nemam ništa doli riječi hvale. Iako je pixel art sad već pomalo ofucan i dosadan, napredni efekti osvjetljenja i igre sjene čine Starbound pravom vizualnom poslasticom, a fenomenalan soundtrack postiže atmosferičnost kakvu bi malo tko očekivao od jedne ovakve igre. Neusporedivo bolje od konkurencije u svakom slučaju. Opet, postavlja se pitanje optimizacije, ali budući da nisam imao iskustva s lošim brojem sličica po sekundi, ne mogu ponuditi dodatne informacije o tome.

Efekti osvjetljenja i igre sjene čine Starbound vizualnom poslasticom i uz pomalo ofucani pixel art.

Sad kad smo se osvrnuli na sve osnovne elemente igre, možemo popričati i o onim sporednima. A tu će se zbilja naći svega i svačega. Ako niste zainteresirani za izgradnju ali želite imati određeni personalizirani prostor – bazu iz koje ćete vršiti istraživačke pohode – onda se možete posvetiti modificiranju i nadogradnji vlastitog svemirskog broda. Vaša letjelica će igru započeti kao svojevrsni svemirski trabant, samo da bi uz dostatnu investiciju postala impresivni, uglađeni ratni brod, polu-organski leteći grm, srednjevjekovni dvorac ili štošta drugo, ovisno o tome koje je već rase stvorenja vaš lik.

Možda ste fan Zvjezdanih Staza pa biste htjeli popuniti vašu leteću kantu vjernom ekipom suboraca? Ma može, a ako se osjećate naročito vrckastno, zašto ne biste umjesto “klasičnih” svemiraca zaposlili naoružane pingvine? Ali možda niti to nije vaša domena, pa biste se htjeli posvetiti samoj izgradnji na nekom opuštenom planetu. Izgradite koloniju i dovedite stanovnike koji će vam onda plaćati porez.

starbound (5)

Igrate li Pokemon Go, ili ste čisto generalno fan franšize? Onda će vam se sasvim sigurno svidjeti mehanika hvatanja čudovišta u svojevrsne “pokelopte”. Možda biste htjeli iskapati fosile? Posvetiti se vrtlarstvu umjesto da kopate rupetine u zemlji? Ili pak rješavati nasumične zadatke za selo na nekoj zabiti od planeta čisto zato što su vam stanovnici simpatični? Ovdje nisam ni nabrojao sve mehanike igrivosti koje Starbound nudi, ali se nadam da ste shvatili o čemu se tu radi. Starbound verzije 1.0 je ogroman paket sadržaja koji je moguće igrati na zadivljujuće puno načina. Nažalost, igra ima problem s načinom na koji je borba implementirana, a ni repetitivnost nije nešto što bismo trebali ignorirati.

Na svu sreću, Starbound ima fenomenalnu integraciju sa Steam Workshop servisom, gdje je instalacija sortiranih modova lakša no ikad, a i igra je dizajnirana na način da dopušta svakakve modifikacije i jednostavno dodavanje funkcija. Proizvođači su također obećali da je ovo za Starbound tek početak. Najavili su besplatne tematske dodatke koje će sad moći lako integrirati u osnovnu, stabilnu igru, te se zasad spominju svemirska borba, ribarenje i slični perspektivni dodaci igri koja već sama po sebi nudi hrpetinu stvari.

Starbound nije igra za svakoga i neće očarati igrače koji traže odličnu borbu ili konstantno otkrivanje jedinstvenih elemenata svemira. Ali unatoč tome, u nekim drugim elementima lako nadmašuje konkurenciju u žanru sandbox platformera.

83 Naša ocjena
  • ogromne količine sadržaja
  • sustavi sakupljanja i izgradnje
  • integracija s modovima
  • impresivno u okviru vizualnog stila
  • prosječna mehanika borbe
  • neki sustavi ostavljeni nedorečeni
  • upitna optimiziranost

Filip Galeković

Tipični geek u duši. Ogroman dio života mu čine upravo videoigre, ali i pisanje svega i svačega. Gaming karijera započela mu je davne 2001. godine na PS2 konzoli, no već godinama je ekskluzivno PC gamer.

Komentari (14)

  • Toka123

    30.07.2016 - 20:10

    ne kuzim kako igra ovakvog grafickog stila ima losu optimizacija

    • nikola2222253

      @Toka123, 31.07.2016 - 00:09

      I ja sam igrao igro ,optimizacija je katastrofa.

    • Filip Galeković

      @nikola2222253, 31.07.2016 - 00:24

      Totalno ovisi. Vidio sam da se igra vrti savršeno na 820M, a s druge strane da jedva doseže 30FPS na GTX 960. Najčudnija optimizacija ikad.

    • nikola2222253

      @Filip Galeković, 31.07.2016 - 00:36

      Ja imam 4 gige rama i gigabajt graficke.

    • Filip Galeković

      @nikola2222253, 31.07.2016 - 00:41

      Pa da, danas je to relativno malo. A koliko se dobro igra vrti često ne ovisi o tome kako izgleda nego više o količini kalkulacija koje se vrte u pozadini.
      Evo npr ja imam 4 GB DDR3 RAMa, nešto stariji i5 proc i 850M u laptopu i igra se vrti savršeno, a vidio sam da daleko jača računala znaju imati problema s tim. Ni developeri ne znaju o čemu se radi AFAIK.

    • nikola2222253

      @Filip Galeković, 31.07.2016 - 00:48

      Al na srecu još uvijek ima dostaa igara koje može vrtjeti.

    • nikola2222253

      @Filip Galeković, 31.07.2016 - 00:55

      Mojeje misljenje da se na ovoj igri jos trebalo raditi.

  • Negan

    30.07.2016 - 23:56

    Ono malo sto sam igrao nije mi se previse svidjelo. Terraria ostaje u srcu.

  • MoGaming

    31.07.2016 - 00:26

    Izgubio sam mnogo sati na ovo dok je bila u ranoj fazi i sav trud sam izgubio jer nisam znao da ću nakon idućeg update-a izgubit save na koji se ne možeš vratit.Tad je bila bez priče i bila je zanimljiva,sad je definitivno preporučujem i sam sam počeo ponove igrat

  • Vlado95

    31.07.2016 - 00:29

    Terrariu sam obozavao igrati i vratim joj se uvijek nazad kad izade novi veliki update,
    cini se da ova igra ima potencijala, ali sumnjam da ce dostici nivo i kolicinu sadrzaja koju terraria nudi.

    • Filip Galeković

      @Vlado95, 31.07.2016 - 00:33

      Jesi igrao Terrariu 1.0?
      Ako jesi, onda znaš da nije imala ni 50% sadržaja koju ima sad. Plus, Terrariu je poprilično teško moddati kako spada, dok je Starbound otvoren više od Bethesdinih igara. Iskreno, ova igra je već sad jako blizu količini sadržaja koju ima moderna Terraria, i to bez modova.
      Ali ponavljam što je rečeno u reci – obje igre imaju svoje prednosti i mane, i gdje Terraria kiksa tu Starbound uskače, pa onda vice-versa.

  • Vlado95

    31.07.2016 - 01:23

    Igrao sam terrariu od prvog dana i istina je da nije imala ni upola sadrzaja kao sada, ali ja nikad nisam previse gradio u terariji,to su uglavnom bile nakaradne nastambe za NPC-ove ili “farm areas”. Terariju sam iskljucivo igrao zbog istrazivanja i vrlo zanimljivih neprijatelja i bossova. Stoga cu je najvjerojatnije preskociti iako koliko sam vidio iz gameplay s youtubea igra se cini ok i igrao bi je s gustom da nemam terrariu.Sad bi netko rekao “why not both?” ali zasto potrositi novce i vrijeme na dvije igre koje su u sustini dosta slicne i jedna i druga bi me sigurno zabavile. Smatram da i drugi zanrovi videoigara zasluzuju ljubavi i vrijeme.

  • Vlado95

    31.07.2016 - 01:23

    ovaj komentar ispod je odgovor Filipu,steta sto nemate opciju edit.

  • MyWishIsToEndThisWorld

    02.08.2016 - 03:00

    Šteta što su maknuli toliko dobrih stvari iz bete. Random generirani mobovi su bili puno zanimljiviji, bilo je tu fora itema i vozila koje su maknuli, puno zanimljivih techova. Ne kužim zašto su je ovako osakatili. Mislim, i dalje je super igra, ali mogla je biti puno bolja, no izgleda da su developeri nakon svih ovih godina izgubili početnu viziju igre. Nadam se da će u jednom trenutku vratiti neke stare mehanike i promijeniti neke stvari.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?