Tropico 5

Renato Pedišić

Tropico nikada nije bio serijal koji je od igrača zahtijevao veliko znanje o strateškim igrama, ogromnu razinu taktiziranja i danonoćno igranje da bi se savladala neka posebno teška misija. Tropico 5 od te osnovne formule ne odstupa, ali određene novine učinile su ga nešto dubljom strategijom od prethodnika. S rum-kolom u ruci i prikladnom kapetanskom kapom na glavi odlučio sam provjeriti što je to točno novo u novom Tropicu te kako sve novine funkcioniraju u praksi.

Atmosfera vruće tropske banana državice, samodopadni diktator, vjerni Penultimo, sarkastična lokalna radio stanica i uvijek nezadovoljni stanovnici raja na zemlji. Ovo iskustvo serijala Tropico prisutno je i u njegovom petom nastavku i to možda bolje nego ikad prije zbog dodatne usavršenosti svih njegovih najboljih strana. Tropico 5 je tako i dalje vjeran nastavak u svojoj franšitzi te prije svega opuštajuća igra koja nije izgubila smisao za kvalitetan humor izveden kroz parodiranje raznih diktatorskih ličnosti i njihovih država.

Kao i obično, igra će vas staviti u ulogu diktatora fiktivne karipske države Tropico. Ono što je posebno u ovomu naslovu jest to da kao vrhovni vođa tehnički ne vladate sami, već kako napredujete u kampanji svoju korumpiranu obitelj širite novim članovima, odnosno nasljedinicima. Taj sistem dinastije novina je u Tropico serijalu, ali na žalost nedovoljno razrađena i neiskorištenog potencijala. Članove obitelji moći ćete koristiti kao veleposlanike, menadžere ili pak političke nasljednike, ali neke veće dinamike kakvoj sam se nadao nije bilo. Tako se ljubomorni sin neće okrenuti protiv vas, kćerku neće oteti teroristi i tražiti otkupninu, niti će se zapravo dogoditi išta zanimljivo što bi moglo malo začiniti stvari. Dinastije su jedna zanimljiva novina, ali također novina čija će se puna kvaliteta pokazati tek u nekom budućem Tropicu.

Druga značajna novost koju ćete uvidjeti odmah na početku jest da se više ne nalazite u periodu Hladnog rata, već da se morate izboriti za neovisnost od britanske krune. Tu počinje vaš put koji će vas voditi kroz više razdoblja povijesti do današnjih dana, a međunarodni akteri s kojima ćete se susretati su SSSR, Europska Unija, SAD, Sile Osovine i drugi. To stvara zanimljivu dinamiku internacionalnih odnosa u kojima veliku ulogu igra trgovina, ovoga puta u potpunosti u vašim rukama – moći ćete sami određivati kvote raznolike robe koje želite uvesti ili izvesti te cijene po kojima će se ta prodaja odvijati.

Sve to dodaje dubinu političkom i ekonomskom upravljanju u Tropicu 5, što ga čini nešto kompleksnijom strategijom od prethodnih igara u serijalu. Ipak, stvari nisu toliko zahtjevne pa se i ova tropska avantura može igrati ležerno, bez ikakvog stresa. Nekada zna zasmetati što su u kampanji određene stvari predefinirane pa točno u tom i tom trenutku mora izbiti vojni puč, usprkos činjenici da popularnost vaše diktatorske ličnosti u danom momentu nikada nije bila veća. Jednostavno rješenje za ovakve probleme jest naravno uvijek zabavan sandbox mod u kojemu možete uistinu testirati granice vašeg umijeća upravljanja.

Koliko ste dobri u menadžmentu testirat će i nova mogućnost postavljanja menadžera u poslovne, vojne i industrijske objekte te unaprjeđivanje takvih građevina. To je jedna vrlo zanimljiva i hvalevrijedna mehanika, no postoji jedan veliki problem – činjenica da svaki pojedini objekt trebate vlastoručno unaprijediti. Pri početku kampanje to i nije toliko zahtjevan posao zbog niske urbaniziranosti vašega otoka, ali kako igra napreduje, a Tropico bude nacija više tisuća ljudi koje sve treba zaposliti – stvari postaju malčice zeznute. Upravo sada fali ono što je uvedeno u Tropicu 4, a izbačeno u njegovom nastavku – ministri i ministarstva na koje bi se mogao delegirati dio posla. Opće je poznato da su diktatori smatrani božanstvima od strane svojih podanika, ali i božanstva nekada trebaju uživati u predivnim karipskim krajolicima i radu vrijednih Tropikanaca.

Iako su svi objekti u igri redizajnirani, ušminkani vizuali stilski ne odskaču od prethodnih Tropica. Ipak, grafički je ovaj naslov možda najdorađeniji do sad. Dobru vizualnu stranu prati kvalitetna optimizacija pa ćete i sa sasvim prosječnim računalom sve grafičke postavke moći postaviti na visoke razine, bez žrtvovanja stabilnog broja sličica u sekundi. Glazbena strana igre je i dalje dobra jer, morate priznati, zvukovi salse vječni su evergrin.

Uz spomenute novine u gameplayu, najbitnija novost jest uvođenje multiplayera u jedan Tropico naslov. Multiplayer mod se ugurao između već standardnog kampanjskog moda koji je dosta skraćen i osiromašen u petici te poznatog nam sandbox moda koji nije izgubio svoju čar.

Multiplayer se izvodi kao svi prethodni modovi pa čak uključuje i misije koje morate obavljati za pobjedu. Razlika od kampanje i sanboxa jest ta da na jednoj mapi sada sudjeluje do četvero igrača. Kada zaigrate partiju multiplayera na vama je želite li „ukrstiti mačeve“ ili djelovati zajedno s drugim igračima, dijeleći dostupne resurse otoka. Tako ne ovisite o nekom predefiniranom scenariju, već budućnost kujete sami, a svaki meč može biti priča za sebe. Naravno, ne bi škodila veća zainteresiranost igrača za ovaj tip igranja, ali kako se ovdje radi tek o prvom, probnom uvođenju mrežne igre, takvo što je i razumljivo. Sve u svemu ne sumnjam da na multiplayer u Tropicu 5 treba dobro pripaziti jer ima odličan potencijal postati jednim od najzanimljivijih modova u budućnosti Tropica.

Postoji određen set serijala koji imaju nastavke evolucije i nastavke revolucije. Tropico je specifičan što se revolucijom, ne samo tematski, bavi u svakom nastavku. Svaka je igra donijela nešto novo, ali novosti su često odbačene jer ih publika nije dobro primila na prvu.

Tropico 5 uistinu ima neke kvalitetne ideje za budućnost serijala i zbilja bih volio kad bismo sve te novine mogli vidjeti u dorađenijem obliku u šestom Tropicu. Za sad one su tek “skica za portret”, ali unatoč potencijalu koji posjeduju, često ne funkcioniraju onako kako bi trebale.

Ipak, peti Tropico vjeran je svojim korijenima pa će ga obožavatelji serijala štovati zbog atmosferičnosti i opuštajućeg gameplaya, a novosti su uvijek dobre za stvaranje drugačijih načina igranja nečega što od 2001. nije promijenilo svoju srž.

Dakle, preporučujem bez zadrške novi Tropico svim fanovima serijala, ali upozoravam da koliko god Tropico 5 bio kvalitetan naslov vrijedan igranja, dorađivanje svih novina nužan je posao čiji ćemo finalan proizvod, nadam se, vidjeti u Tropicu 6.

Tropske vrućine, Cuba Libre koktelčić i vojna diktatura – savršen recept za potpuno uživanje u novom Tropicu. Saznajte kako nam se svidjela njegova peta iteracija koja donosi najviše novina u serijal.

• Tropico osjećaj
  • interesantne novosti
  • neke novosti ipak treba doraditi