The Swindle

Jedna ruka mazi, druga ruka krade

Izrada igara je kompliciran posao pun prepreka – prava mala avantura, pogotovo ako ste samostalan developer koji mora raditi o svome trošku i sa svojim materijalima. Kreator The Swindlea, Dan Marshall skroz je simpatičan lik koji otvoreno govori o svojim iskustvima prilikom rada na videoigrama. Kaže kako voli prije spavanja smišljati ideje za igre i igrati ih u svome umu te je još davno imao ideju dvodimenzionalnog malog provalnika kojeg upravlja u pljačkanju kompliciranih osiguranih kompleksa.

Nažalost, već spomenuta ograničenja nezavisnih developera natjerala su Dana da napusti svoj san sve dok jednog dana nije zaigrao legendarni Spelunky na PS Viti. Prisjetio se svog nesretnog provalnika i shvatio kako bi se dobro uklopio u određene mehanike Spelunkyja i time postavio temelje za ostvarenje svoga sna.

Pogledajte kako The Swindle izgleda u akciji kroz Igorov video komentar sa samog početka igre. Ne brinite, ovu igru si ne možete spoilati ovakvim videima ni da želite.

Unatoč sasvim jasnim uzorima i nadahnućima, The Swindle ima ono što je izdvaja iz hrpe indie naslova i čini pamtljivom – ima tu neosporivu dušu i šarm. Vi upravljate pljačkaškom skupinom ranog viktorijanskog Londona kojoj prijeti istrebljenje. Iako je sredina 19. stoljeća, tehnologija, uvelike bazirana na parnom stroju, je napredovala do tih granica da je Scotland Yard dizajnirao sustav umjetne inteligencije koji će zaustaviti sav kriminal u gradu.

…sva ta priča je potpuno sporedna, to je samo kulisa ispred koje se zbivaju puno važnije stvari.

Pomalo je neobično simpatizirati provalnike čiji je cilj pobijediti vlasti samo kako bi mogli i dalje krasti po gradu, ali The Swindle ne nudi previše vremena za razmišljanje. Imate sto dana do stupanja sustava novih mjera zaštite na snagu i unutar tih stotinu dana to jednostavno morate spriječiti. Iako tehnički postoji, sva ta priča je potpuno sporedna, to je samo kulisa ispred koje se zbivaju puno važnije stvari.

Početni plan za pobjedu nad zakonom je potpuno beskoristan. Ideja je da provaljujete po kućama i kradete novac dok ne budete dovoljno bogati da možete hakirati sustav. Prvi puta ćete gotovo zasigurno sramotno podviti rep, ali to će vas iskustvo pripremiti za prolazak idućih stotinu dana, za drugi pokušaj. Ovoga puta imat ćete ideju što vas na kojoj razini čeka, kada se isplati u što ulagati i slične stvari koje će osjetno ubrzati vaš uspon u svijetu kriminala. Iako stotinu dana, pogotovo kao stotinu levela zvuči strašno puno, ti dani lete puno brže nego što biste očekivali, pa su višestruki prelasci uvijek iznova ugodni.

Svaki level je svakoga dana nasumično generiran, baš kao i svaki vaš novi lopov kada onaj stari pogine. Na taj način igra uvijek ostaje izazovna i nepredvidljiva. Sustav nadogradnji je dosta bogat i dobro balansiran, ali bio bi prelinearan kada bi leveli uvijek bili isti. To je najjača karika za koju se igra grčevito drži. Skokovi u težini kada dostatno nadogradite svoj zabavni arsenal i krenete na veće ribe je ono što vas eventualno može privući na još jedan prolazak.

Ipak, razina je tek šest, a ono što čeka između može lako postati zamorno. Koliko god nasumična generacija podilazi ovakvom tipu igara, toliko uvijek predstavlja onaj problem jednoličnosti. The Swindle ima neodoljiv vizualni stil i glazbenu podlogu, ali dizajn levela prebrzo postaje poznat. Pogotovo ako izgubite iskusnog lopova te vam igra dodijeli novog lika bez ikakvih bonusa, neko ćete vrijeme biti na mjestu dok ne sakupite sredstava za napredak i tu se interes jednostavno gubi.

The Swindle je iznimno izazovna igra koja ne prašta pogreške i nestrpljenje.

Problem je što se to ipak prečesto događa. The Swindle je iznimno izazovna igra koja ne prašta pogreške i nestrpljenje. Pravi je gušt stoga kad vam pođe za rukom izvući se iz guste situacije u koju ste se uvalili ne bi li se domogli zadnje funte na levelu. Kad sve to funkcionira kako treba igranje je pravi užitak, ali kada prepustite računalu da stvara levele za vas, za očekivati je da će njihova zagonetnost, pa time i zanimljivost oscilirati.

Ipak bih u posebnu kategoriju stavio frustracije prouzrokovane problemima s kontrolama. Uvijek ću zagovarati preciznost kontrola kao možda najbitniju stvar u svim igrama, ali posebice u ovakvim platformerima, a The Swindle se može posramiti pred kakvim Super Meat Boyjem i sličnim naslovima. Doduše, developer je primio kritike igrača na znanje te je objavio koje probleme namjerava što prije izgladiti patchevima i situacija se već počela popravljati.

Čak i kad bi se to sve s kontrolama riješilo, igra bi i dalje imala svojih dubljih problema. Ali tako je teško ne preporučiti ju, jer na kraju dana iako joj se nisam instinktivno vraćao kao nekim drugim igrama, kad god bih ju upalio vrijeme je proletjelo, što je u neku ruku i za očekivati, jer sa svojim danima ostvaruje onaj poznati „Samo još jedan potez“ efekt. Za cijenu koju traži, The Swindle će neupitnim šarmom zadovoljiti svakog igrača kojeg privuče trailerom, no radi upitne srži svi oni čija srca trailer ne ukrade mogu mirno spavati znajući da nisu propustili najveći hit ovoga ljeta.

Ako vam na prvu zaplijeni pažnju, The Swindle će vam ukrasti sate i sate slobodnog vremena, no dublji problemi nažalost bolno ograničavaju originalnu viziju.

73 Naša ocjena
  • ima dušu