HCL.HR

Gameri Okruglog Stola #20: Zajašite divovskog mecha u 1. svjetskom ratu

Matej Žganec 27.08.2017.   •   15 komentara


Donosimo vam recenziju za sve tvrdokorne boardgamere, megapopularnu društvenu igru Scythe. Otkrijte zašto Gameri Okruglog Stola preporučuju ovu igru kao pokoru za sve grešnike!

iron harvest

Prije dva tjedna imali ste prilike upoznati simpatični i dobroćudni Kingdomino, idealnu igru za svakog novajliju koji kroči u svijet modernih društvenih igara. Međutim danas vas vodimo na drugi kraj tog spektra. Sada vam predstavljamo pravu big boy igru koja je trenutno na impresivnom 8. mjestu liste najboljih društvenih igara prema bibliji našeg hobija, BGG-u. Prvi Svjetski Rat protegao se na drugo desetljeće 21. stoljeća, istočnom Europom haraju mehanizirani roboti iz najluđih steampunk galerija, a na nama je da jednu od pet sukobljenih frakcija dovedemo do dominacije u igri – Scythe!

Ovdje bi Gameri Okruglog Stola odmah jasno dali svima do znanja da je sav hajp oko ove igre, svih 1.810 294 prikupljenih dolara na Kickstarteru i to 8. mjesto na top listi, potpuno opravdano. Već nakon prvog igranja shvatiš da si upravo iskusio pametno dizajniranu, brzu i tečnu igru koja je pristupačna svim igračima, čak neovisno o njihovom igračem iskustvu i preferencijama. Kako je to dizajner Jeremy Stegmaier uspio postići? Tri su jednostavna odgovora.

scythe

Artwork i Lore

Scythe dominira vašim stolom, od same kutije do igrače mape i komponenata sve vezano uz fizički aspekt ove igre lijepo je i impresivno. Sama grafika nikad ne bi smjela prodavati igru, ali lako je moralizirati… jednom kad pogledate kakvim vam to ilustracijama Jakub Rozalski želi raspametiti maštu, ruka sama od sebe seže prema novčaniku. Nije ni čudo da je čovjek inspirirao King Art Games da napravi PC strategiju smještenu u Scythe svijet. Pitoreskni krajolici bojnih polja, opaki generali vaših vojska sa svojim egzotičnim ljubimcima, te mehanizirani željezni gorostasi gotovo da su dovoljan razlog za nabaviti ovu igru….

Jednostavnost mehanike

… I gotovo da jesu, ali Scythe ćete nabaviti poglavito zbog njegovog elegantnog dizajna mehanika. Cijelu igru pokreću četiri različite akcije. Tako je – ova uspješnica 2016. godine i osvajač svih mogućih nagrada, nudi vam samo četiri osnovne akcije. Vaša „komandna“ ploča podijeljena je na četiri pravokutnika, a na vama je samo da vašu Čovječe ne ljuti se figuricu stavite na jednog od njih. Eh da, i ne možete dva puta za redom na isti pravokutnik. Čestitam! Naučili ste igrati Scythe, top 8. igru na svijetu… Skoro!

scythe 3

Svaki od tih pravokutnika ima svoju gornju (glavnu) i donju (opcionalnu) akciju koja se pokreče stavljanjem figurice na pravokutnik. Tako su četiri glavne akcije – kretanje jedinica, proizvodnja resursa, razmjena resursa i pojačavanje vojne moći, koju se trošite u borbi. Opcionalne akcije su izgradnja mechova, izgradnja zgrada, akcija nadogradnje (koja pojačava vaše primarne akcije) te novačenje (koja vam omogućuje lančanu reakciju dobivanje bonusa kada vaši susjedi na mapi aktiviraju pojedine akcije).

Redoslijed tih akcija, odluke o tome u kojem trenutku se isplati aktivirati i sekundarnu akciju, te mudro raspolaganje resursima kako bi se te akcije mogle i financirati apsolutno su krucijalne u igri Scythe. Riječ je o takvoj igri gdje su igrači konstantno jedni drugima za vratom, a situacija u kojoj vam nedostaje jedan drveni resurs za aktivaciju pojedine akcije može postati pogubna za vaše planove, čak i pobjedu!

Igra vas mami da sve isprobate, a vi padate u zamku

Pobijediti u igri Scythe znači ispunjavati što više zadataka koje vam mehanike dopuštaju, a samo ispunjavanje zadataka u igri je totalno linearno i jednostavno. Ispunjavanje zadataka podrazumijeva da ste maksimizirali jedan aspekt svoje frakcije: novačenje, osvajanje centralne tvornice, obavljene dvije borbe… Čim ispunite jedan od tih zadataka postavljate svoju oznaku zvjezdice na posebnu liniju za praćenje uspjeha. Tijekom cijele jedne igre vi imate osjećaj da većinu zadataka možete lako i brzo ispuniti – napraviti sva četiri mecha? Nema problema… Postaviti sve radnike na mapu… evo, samo što nisam! Izgraditi svaku građevinu… ma, samo još jedan potez mi fali!

scythe 6

Ispunjavate vi tako vaše prve zadatke s uspjehom, križate ih s liste kao da su popis za kupovinu iz supermarketa i apetiti vam sve više rastu jer svaki ispunjeni zadatak je novi šut dopamina. I onda… hladan tuš. Vaš protivnik je u jednom krugu naizgled od nikuda ispunio istovremeno čak tri komada i tako došao do brojke od šest ispunjenih zadataka, što automatski pokreće kraj igre. Da… falio vam je još taj jedan potez da izgradite tu prokletu vjetrenjaču…

Malo RPG elemenata kao mig svim PC gamerima

Hladne ravnice istočne Europe obiluju i nekim komičnim epizodama. U maniri nekakvog Elder Scrolls-a, vaši generali lutat će bojnim poljem i naletavati na NPC-eve u raznim situacijama, vi sada imate kontrolu kako će izgledati vaš susret i interakcija s njima… igra za svaku od interakcija nudi a) b) i c) rješenje trenutne (ne)zgode i ovisno o vašoj odluci vaše nagrade i/ili penali bit će različiti. Također, igra potiče i jedan brzi rush do centra mape gdje se nalazi napuštena tvornica s mnogo sočnog loota.

scythe 4

Koji put je drugo pakovanje sve što igri treba

Na kraju, valja reći da mehanike u Scythe nisu revolucionarne, te da igra koja u početku izgleda kao da će biti brutalna ratna simulacija, u svojoj jezgri zapravo skriva čistu ekonomsku igru pametnog raspoređivanja radnika ili resursa – već viđeno u stotinama društvenih igara euro tipa. Ona od igrača ne zahtijeva izgradnju najjače vojske ili neke taktičke i strateške bravure, već traži od vas da u što manje poteza, maksimalno koncentrirano krenete ispunjavati zadatke koji vam se čine najlakše ostvarivima u odnosu na vašu trenutnu situaciju i dodijeljenu frakciju.

Čak ni sistem borbe nije nov, igrači tajno odluče koliko će bodova svoje teško stečene i potrošne vojne moći uložiti u bitku, pribroje se combat kartice koje ste sakupljali tijekom igre i na tri, četiri, sad!, igrači istovremeno otkriju konačan iznos. Lukavo, elegantno i bez utjecaja sreće.

scythe 5

Kao što je to trend u svijetu modernih društvenih igara i u Scythe su igrače frakcije asimetrične, imaju drugačije sposobnosti, vrline i mane, dok su njihovi početni teritoriji i resursi kojima su okruženi poprilično različiti. Sve to garantira da će iskustvo igranja Scythe svaki put biti svježe i drugačije.

Vidimo dakle, da je Scythe posudio već provjerene mehanike i da nas je sve malo povukao za nos davši nam bogatu alternativnu post WW1, fantastičnu tematiku u koju je naposljetku umotao ekonomsku igru – ali baš zato što je autor znao prepoznati koji postojeći sastojci komplimentiraju druge sastojke, što je igru učinio maksimalno brzom, tečnom i efikasnom, te što je ekonomiju učinio zabavnom i napetom jer je ona potpuno u službi našeg ratnog stroja – baš zbog toga možemo reći da je Scythe jedna od najboljih igara kojih se trenutačno možemo dočepati.

Valja napomenuti da je Scythe zamišljen za jedan do pet igrača, dok s ekspanzijom dostiže do sedam igrača. Trenutno je u razvoju nova, posebna ekspanzija Scythe: The Wind Gambit, u kojoj je mašta ovog alternativnog svijeta došla do potpune granice, jer se u ratovanje uvode gigantski leteći brodovi!

scythe 7

Recenzijom ove prekrasno ilustrirane igre, dotakli smo se teme koliko vizualni aspekt utječe na doživljaj igranja društvenih igara. Tako ćemo se sljedeće nedjelje pozabaviti upravo ilustratorima i vizualnim dizajnom društvenih igara, te predstaviti trenutno najljepše u našem hobiju.

Svakako bacite oko na naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara i geek sadržaj općenito, svratite na našu FB stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara, te pogledajte naš Twitter i Instagram.

Komentari (15)

  • Umbra

    27.08.2017 - 18:11

    Što mislite, čime je ova igra zaslužila biti osma najbolja društvena igra svih vremena?
    Jer u članku piše da su mehanike otprije poznate iz drugih igara. Znači li to da je artwork ono što čini razliku? Čak i među euro igračima koji se kunu u nadmoć mehanika igre nad temom i tzv. immersivenessom?
    Također toliki novac prikupljen na Kickstarteru, meni to zvuči kao kupnja mačka u vreći, dati toliki novac za igru koju gotovo nitko nije imao prilike odigrati, sve na temelju par slika, fotografija i pokojeg videa. Možda je ovaj put igra zaista ispala dobra, ali koliko često se dogode igre koje zarade gomilu novaca, a na kraju ne ispune očekivanja?
    I kakvo je iskustvo single-playa u ovoj igri, je li riječ o repetitivnom sakupljanju bodova u stilu “beat your own score” ili igra zaista pruža različite izazove tijekom svakog idućeg odigravanja?
    I za kraj, postoji li među društvenim igrama (ali ne čisto ratnim društvenim igrama) igra koja igrača stavlja na čelo Sila osovine tijekom Drugog svjetskog rata? Znam da su igre iz takve perspektive rijetkost među video igrama.

    • Sonjo

      @Umbra, 27.08.2017 - 18:59

      Za dobru igru nije uvijek nužna inovativnost i nove novcate mehanike, nego je ponekad potrebno pokupit sve dobre mehanike i pravilno ih izbalansirati za poštenu igru. Prednost je i ta što su u Scytheu mehanike intuitivne, igrači otprije već imaju poznavanje tih mehanika i vrlo lako se ubacuju u tijek igre. Vizuali i jesu ‘krivi’ za samo nastajanje ove igre, jer je dizajner spazio artwork Jakuba Rozalskog i bio determiniran stvoriti igru u njegovom kreativnom svijetu. I da, kao hc euro gamer, mogu potvrditi da u ovoj igri ti vizualni detalji samo pojačavaju doživljaj gameplaya.

      Što se tiče ‘kupovanja mačka u vreći’, u prilog ipak ide činjenica da je dizajner Jamey Stegmeier predsjednik tvrtke koja je proizvela Scythe, i među prvima koji je napravio uspješni boardgame projekt na Kickstarteru – Viticulture. Sa takvom reputacijom, ipak je ulio dosta povjerenja ljudima koji su odlučili podržati Scythe kampanju. Što se tiče slika i minimalne info o igri tokom kampanje, ljudi su ovako i onako navknuti kupiti kartu za šrotni film nakon 2 min trailera, ili potrošit lovu na videoigru na temelju kratkih trailera i gameplaya.

      Upravo smo zato i napravili tek sada recenziju, nakon što je prošlo godinu dana od dolaska igre sa Kickstartera, i sav se hajp splasnuo, a mi smo i dalje u nju zaljubljeni i doista je zaslužila je svoje 8. mjesto na BGG ljestvici, te hrpu nagrada. U svijetu društvenih igara, svi projekti na Kickstarteru iza kojih stoje velike kompanije u prosjeku potvrđuju svoj nabrani hajp.
      Single-player je posebno stvoreni engine za Scythe zvan Automata, za koji je bio angažiran potpuno drugi development studio. Danas taj sustav Automata se usađuje u skoro sve daljnje Stegmeierove igre, a i širi se kao mehanika i kod ostalih dizajnera. Radi se svojevrsnom race-u, gdje je protivnik engine frakcija sa svojim špilom karata, na kojoj je poseban script naredbi, te na njih onda igrač mora ‘odgovoriti’, što daje zaista posebnu dinamiku igri. AI je zaista kvalitetno odrađen za single-player igru, i daleko od toga da je zamoran, monoton ili repetitivan.

      Za ovo zadnje pitanje…no comment, man XD

    • Umbra

      @Sonjo, 27.08.2017 - 19:19

      Zanimljivo kako to zadnje pitanje još danas predstavlja škakljivu temu.
      Postoje brojne igre u kojima se stvara alternate history tijekom ostalih ratova i povijesnih razdoblja (ova igra bi također mogla upasti u tu kategoriju), no očito društvo još nije dovoljno sazrilo da bi prihvatilo igru u kojoj recimo Njemačka i Velika Britanija surađuju protiv SSSR-a.
      Dok s druge strane postoje igre u kojima igrač može igrati kao komunistički SSSR i gušiti demokratske slobode diljem svijeta.

    • Sonjo

      @Umbra, 27.08.2017 - 20:52

      hjooj ti sad tu pucaš već na zasebnu skupinu wargames, koja je stvarno posebna vrsta igara, sa određenim setom mehanika, pravila i ogromnim lore-om (kao što si naveo neke vrste scenarija). to je već jedna skroz druga zajednica oko srodnog hobija, ali bojim se da ti detaljnije ne mogu odgovoriti s obzirom da nisam u toj domeni.

    • fragmuffin

      @Umbra, 28.08.2017 - 03:01

      Bok Umbra!

      Wargames kategorija igara je dosta bogata, postoje gotovo tisuce naslvoa koje se bave simuliranjem cijelog rata ili nekih njegovih specificnih teatra operacija.
      Na zalost situacija je takva da su to – simulacije… igraci su vec u postavljenim ulogama koje su povjesno tocne.
      U ovom zanru ima i puno raznolikosti – zelis li naredbe davati pojedinim vodovima preporucio bi ti – Combat Commander, Heroes of Normandie ili Conflict of Hearos serijale. (ili Memoir 44 serijal za nesto jednostavniju igru)
      Zelis li ispred sebe imat ogromnu kartu i biti u ulozi feldmaršala koji izdaje naredbe armijama i/ili bataljonima tu bi bio oprezan sa preporukama posto je SVAKA igra komplicirana, ali od dobrih middle weight igara – No Retreat serijal!
      Ili zelis igru koja je jednostavnija, bliza klasicnom riziku riziku, ali malo kompliciranija – tu je Axis and Allies serijal.

      Zasto se dizajneri ne odlucuju dati igracima mogucnost da sami stvaraju svoje saveze? Moje misljenje jest da se dizajner uvijek boji disbalansa potencijalnih saveza + pokusava uvijek biti sto tocniji historijski posto je baza kupaca takvih igara dosta tvrdoglava sto se tice povjesnih cinjenica!
      Međutim ako zelis jednu Free For All simulaciju rata u Europi, gdje je pregovaranje, izdaja i tajno dogovaranje 90% igre (a sukobi ostali 10%), preporucam ti zloglasni – Diplomacy. SImulacija WW1 za 7 igraca gdje pucaju prijateljstva i brakovi, ali na igracima je da kroje saveze i krse iste kako im pase 🙂

    • fragmuffin

      @fragmuffin, 28.08.2017 - 03:20

      PS, pao mi je na pamet jedan naslov…. igra je malo na kompleksnijoj strani (50 stranica pravila – sto u ovom zanru i nije previse :P), ali nudi igracima puno slobode – povjesni savezi nisu fiksni, povjesno neutralne drzave nemoraju ostati takvima itd.
      Rijec je o igri “Unconditional Surrender! World War 2 in Europe”, preporucam da pogledas ovaj video za detalje!

    • SlanaBanana

      @Umbra, 28.08.2017 - 08:14

      Samo da se još nadovežem na kolegu fragmuffina; stvar kod wargameova je ta da su to vrlo često asimetrične igre, do te mjere da ovisno o strani koju igraš imaš potpuno drugačija pravila. Tu ti je naravno jasno da svaki pokušaj alternativnih saveza znači i potpuni debalans igre.

      A što se tiče igara koje koketiraju s alternativnom poviješću, publike za to baš i nema, tj. wargameovi možda jesu stariji ali isto tako imaju i dosta manju publiku koja i te kako zna što želi, i bilo kakav pokušaj petljanja u samu povijest bi rezultiralo time da osude dizajnera na lomaču. Tako nešto se prije može očekivati od malo više “mass market” orijentiranog izdavača, što je zapravo samo pitanje vremena. Čak je i gore spomenuti Heroes of Normandie dobio stand alone ekspanziju Shadows over Normandie u kojoj uz sve problematike WW2 ti glavobolje još zadaje i njemački kult koji petlja s razno raznim Lovecraftianskim spodobama. To je recimo tip “alternative” koji ćeš prije danas vidjet 😀

  • Kosjenka

    27.08.2017 - 20:40

    Meni je igra posebna bas zbog prekrasnih ilustracija i figura.

    • Sonjo

      @Kosjenka, 27.08.2017 - 20:44

      ovakve komentare volim, a ne ovakve provokatore ko Umbra XD

    • Canassob

      @Kosjenka, 28.08.2017 - 20:41

      Ilustracije su za objesiti na zid. Plan mi ju je igrati samo zbog toga, da dalje ćemo vidjet ^^

    • Sonjo

      @Canassob, 29.08.2017 - 11:20

      ma lik ima fenomenalan stil i svijet mu je jedinstven. novija serija slika je sa mega-samurajima, prekul izgleda

    • SlanaBanana

      @Sonjo, 29.08.2017 - 12:35

      I šuška se šuška da je to art za novu video igru.

  • JohnSence

    27.08.2017 - 23:54

    Evo bit cu iskren u komentaru. Ovi postovi od gamera okruglog stola me nikad nisu zanimali i cinili su mi se totalno bezveze. Sve dok prije jedno dva tjedna moje drustvo i ja nismo odlucili kupiti nas prvi pravi boardgame. Game of thrones eto bas zato sto obozavamo seriju pa eto eto. Poslje odigranih par matcheva zao mi je sto sam imao takvo misljenje i cini mi se da su boardgame poput ovog danas i jos mnogo njih(koje nisam ni probao) stvarno predobre i prezabavne. Tako da svaka cast i samo nastavite s ovim postovima(sad ih citam 🙂 ) i da jedno pitanje. Imas li neku preporuku za boardgame di bi morali surađivati tipa svi protiv nekoga ili necega tako da se ne posvađamo ko zadnji put 😀

    • fragmuffin

      @JohnSence, 28.08.2017 - 02:48

      Iznimno nam je drago vidjeti da se ljubav prema hobiju širi 🙂 i bas ko da si nam čitao misli…. članak o kooperativnim igrama je uskoro na redu, pa budi spreman i na iscprni popis.
      Ja cu ti za prvu ruku predolziti par naslova da ipak ne cekas pre dugo!

      Jeftino za kupit, brzo i lagano za nučit – Hanabi
      Popularan klasik koji je super za pocetnike – Pandemic
      Najteži co-op u kojem ce pobjede biti rijetke, ali time i slađe – Ghost stories
      Kooperativni boardgame u REALNOM vremenu sa gomilom komicnih situacija – Escape: the curse of the temple

      PS. super je cuti da ste se odvazili na GoT boardgame, jedna od igara u kojoj su izdaje svađe svaki puta zagarantirane… i mi smo ovaj vikend imali gamenight gdje su se cak dvije partije u 6 igraca istovremeno odvijale – moj osobni favorit!

    • SlanaBanana

      @JohnSence, 28.08.2017 - 09:01

      Znamo i sami da je jako teško tekstualnim putem dočarati ljepotu našeg hobija i koliko je to zapravo najlakše odraditi u živo. Stoga nam je najdraže čuti kada se netko upusti u igranje nekog modernog board game-a i ostane oduševljen 😀

      Uz kooperativne igre u kojima svi igrate protiv igre, postoji još i “One vs All” tip igara. Pa tako npr. u jednome Descentu koji je smješten u fantasy svijet, jedan igrač preuzima ulogu overlorda koji preuzima kontrolu nad svim monsterima dok ostali igrači uskaču u cipele heroja koji prolaze kroz razno razne scenarije. Imperial Assault ti nudi više manje isti tip gameplaya samo smještenog u Star Wars svijet.

      Fury of Dracula stavlja jednog igrača u ulogu poznatog krvopije koji pokušava zagospodariti europom, dok ostali igrači kontroliraju lovce koji ga pokušavaju zaustaviti. Ovo je već tip igre koji dedukciju stavlja u prvi plan jer ostali igrači ne znaju gdje se Drakula kreče i po kojim gradovima radi razno razne spletke. Naravno kada ga jednom pronađu nastupa borba, no jedan okršaj zasigurno neće biti dovoljan da bi ga se porazilo.

      Ugl. ima toga još, a ja ti svakako preporučujem da baciš oko na našu facebook stranicu jer tamo nudimo pregršt informacija vezanih za hobi.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?