HCL Duel: Instalirate li update čim prije ili samo ako baš morate?
U novoj rundi HCL Duela pitamo vas kojom se filozofijom vodite: treba li redovno ažurirati softver ili je pametnije to zanemariti ako sve radi kako treba?
U svijetu IT-a često postoje razilaženja oko procesa ažuriranja softvera. S jedne strane neki smatraju da je ažuriranje softvera informatička higijena i da je najbolje uvijek imati zadnju verziju nekog programa ili aplikacije. S druge pak strane postoji ustaljeno mišljenje da ažuriranja treba izbjegavati dok god sve radi kako je zamišljeno i dok god se to ažuriranje može odgađati.
U kontekstu gaminga najčešće nemamo previše opcija, pogotovo kad se radi o igrama koje su ovisne o službenim serverima – bez ažuriranja nema ni igranja. Međutim, još uvijek se mogu odgađati neka ažuriranja operativnih sustava, uređaja za igranje, upravljačkih programa za komponente računala i sl. Samim time, u novoj rundi HCL Duela pitamo vas koji ste vi tip – onaj koji ažurira sve na zadnju verziju kad god je nova verzija dostupna, ili pak onaj koji nešto ažurira jedino ako nema drugog izbora?
Kao i obično, odgovori na to pitanje mogu biti slojeviti, ali mi izričito tražimo jedno opredjeljenje. Srećom, u komentarima ispod možete pojasniti svoje prakse kojih se držite.
ikskutija
04.01.2025 - 13:35dok me ne dovedu do ruba ponora pa korak dalje, onda tek azuriran
Marac77
04.01.2025 - 14:24Testiram bas gaming preko Linuxa(PopOs) iskreno radi sve super za sada.
Soulforged
04.01.2025 - 14:28Gaming updates: odmah.
Software updates generalno (tipa driveri ili OS): security / minor hotfixevi odmah, major updateovi nakon nekoliko tjedana ili cak mjeseci
Apocalypse4987
04.01.2025 - 14:33Sve radi automatski, ne razbijam glavu oko toga
MrPhilips
04.01.2025 - 14:35Što se tiče update Windows OS, nikad ne instaliram. Isključio Windows Update u servisima, kao i Windows Modules Installer. U Group Policy disableovo sve što treba da mi ne instalira Windows Update. I pored svega ovoga, Microsoft je našao trik, tako da ti sa vremena na vrijeme, nenajavljeno, automatski preuzme Windows Security Health Service, koji ti nekako omogući Windows Update. Ali borba je stalna, takođe i Windows Defender sam skroz obrisao iz sistema (par .dll fajlova u System 32, ostatak u Program Files).
PCGamer
@MrPhilips, 04.01.2025 - 14:45Doslovno zašto? 😭
alan40rt
@PCGamer, 04.01.2025 - 14:55Neki ljudi su po prirodi buntovnici 😅
Nebreš tu ništ haha
MrPhilips
@PCGamer, 04.01.2025 - 20:17Zato što mrzim bloatware softvere i mrzim kad otvorim task manager da vidim antimalware service executable da mi koristi 60% cpu, windows update 30% cpu i 100% interneta itd. itd. – uglavnom, ako mi zatreba update, lako mogu sve to pouključivati, plus virus total mi je zaštita ako sumnjam na neki fajl, a tu i tamo jednom u 3 mjeseca skinem neki antivirus čisto da prekontrolišem.
Još jedan razlog zašto jeste što želim da ja kontrolišem svoj PC, a ne da mi windows bez najave i automatski skida neke updateove, i da ne mogu uključiti računar ili isključiti računar dok on tamo ne instalira update. A dešavalo se i nakon toga da disk check me dočeka pri uključivanju, tako da bude veselo, čekajući pola sata da pokrenem računar.
ChungaLunga
@MrPhilips, 04.01.2025 - 21:25Ako ti zatreba update?
Nadam se da si svjestan da svi security updatei dolaze nakon sto se pronađu slabosti bilo internim testiranjem ili externo (kada vec postoje žrtve istih). Nakon sto ih sluzbeno objave (jer moraju), kreću pojedinci sa kriminalnom ekploatacijom sustava koji jos nisu patchirani, tako da to nije za bezveze. Otprilike ko da ostavljaš ključeve svog stana/kuće okolo po mjestu gdje živiš, a nikad ne promjeniš bravu i nadaš se da nitko neće probat….
Što se CPU/memorije tiće, najgore za tebe i tvoje računalo jest upravo kad su oba na idle radu, odnosno nemaju sto za radit, a patchiranje ionako nema prioritet naspram aplikacija koje sam pokrečeš, tako da npr. igranje igara neće biti usporeno zbog stvari koje se na OSu odvijaju u pozadini dokle god ne izadjes iz te aplikacije (ako ona zahtjeva večinu resursa naravno). Stoga, tvoj pristup nema temelja osim u nepovjerenju proizvođaču softwera koji koristiš, odnosno MSu i Windowsima.
MrPhilips
@ChungaLunga, 05.01.2025 - 01:16Ne slažem se sa tvojim mišljenjem. Ti security update-ovi su prodaja magle. Ti ako si toliko bitan da si na meti hakera, sigurno nećeš koristiti Windows. Mornarica SAD koristi (ili je do skora koristila) Windows XP i Microsoft (je) za njih pravi update. Tako da, ako nisi vojska, policija, ili neka druga javna ili privatna firma u kojoj je sigurnost od krucijalnog značaja, ili ako nisi bogataš koji je na meti raznih hakera, onda nemaš razloga da preuzimaš te tzv. sigurnosne ispravke (koje zapravo nisu ništa, ko se malo bolje razumije u arhitekuru Windows OS, razumjet će).
Poređenje sa ključevima od stana si promašio skroz 🤣 sramota 🤣🤣🤣
Hahahah čuj to, znači najgore ako miruju hahahah pa nije ti to čovjek da mu je najgore da miruje. Svakakvih gluposti sam čuo, ali ova je najveća, evo da te naučim malo.
Statistički gledano, komponente koje rade većim intenzitetom duže vremena, poredeći sa komponentama koje relativno miruju (elektroničke komponente) imaju statistički značajan duži vijek trajanja, jer materijal usljed termalnog (termičkog) stresa lagano gubi svoja prvobitna svojstva (provodnička i/ili izolatorska), tako da u svakom slučaju je bolje da računar, kada ne radiš sa njim ništa, da usage bude minimalan (da ne govorimo o potrosnji struje, pa ventilatori da ne budu bučni itd.)
Nema priroritet, to si u pravu, ali ja sam, i mnogi drugi youtuberi su (koji snimaju benchmark), potvrdili, da bloatware koji radi (a zapravo ne radi ništa korisno) u pozadini statistički značajno i vidljivo utiče na frametime u igrama.
Toliko od mene.
ChungaLunga
@MrPhilips, 05.01.2025 - 10:24Heh, ne moras ti biti institucija ili važna osoba da bi bio na meti nekoga tko zeli do tvojih podataka. Ti mozes samo biti netko tko ne updatea svoj SW jer misli da je to prodavanje magle, i to je dovoljno da privučeš pažnju jer si lak ulov.
Znači ti si nabavio računalo da ti što manje radi kako bi što duže trajalo? Jel posjeduješ i auto kojim se ne voziš jer troši gorivo ili ne daj Bože haba motor? Kakva je to pa bedastoća za razlog, da ti ne želiš da CPU radi jer su statistike pokazale da tako komponente duže traju. Spoiler alert: u mojoj firmi računala rade 24h po 6-7 godina bez prestanka, kada se mjenjaju jer su zastarjela, a ne jer se kvare. Poanta komentara da je za tebe i računala bolje da rade nego da ne rade jest jer si ti uložio neke novce u to računalo, jer imaš neka očekivanja od tog računala pa je potom najneisplativije za tebe ako to računalo ne radi. Ne trebas brinuti koliko ce isti raditi, jer mu je to svrha i za to je napravljen. Međutim, s obzirom da je tvoje mišljenje kako su Sec updatei prodavanje magle jer eto, vjerojatno neki youtuberi to tako kažu onda to mora biti tako.
Imat svoje mišljenje pokazuje da imas svoj stav, i normalno ga je branit, ali branit argumentima, a ne skrivat se iza vrijeđanja sugovornika koji drukcije misli, tu si jos “zelen”.
MrPhilips
@ChungaLunga, 05.01.2025 - 12:18Nisi u pravu i tačka. Ti ne braniš argumentima.
TheCaptainCrash
@MrPhilips, 05.01.2025 - 14:01previse ides na schizo sa ovakvim komentarima druze, covjek ti ide samo objasnit a ti tu spominjes vojsku ovo ono. Ne moras bit bitan, ne moras bit ni ciljan, ne moras uopce bit u istoj stratosferi da te hacker nasumično napadne, niti on zna da si to ti, ni ti ti znas do je to on. Tako da smanji malo taj condescending pristup prema covjeku.
MrPhilips
@TheCaptainCrash, 05.01.2025 - 16:03I ti si se brate uhvatio toga, a ignorisao si ostatak komentara pun besmislica. Ja pričam o naučnim potvrdama i statističkoj značajnosti, a ne o neutemeljenim observacijama.
TheCaptainCrash
@MrPhilips, 05.01.2025 - 16:12uhvatio sam se toga jer vidim kako pricas s covjekom i kakav pristup imas kad mislis da znas nesto bolje od nekoga. realno obojica ste u pravu i u krivu samo u drugacijim segmentima. vidim da si pametan covjek i to sve stoji, samo malo smirit strasti 🙂
MrPhilips
@ChungaLunga, 05.01.2025 - 12:25Niko te ne vrijeđa, de malo ohladi čovječe, nemoj bit snowflake.
moordrak
@ChungaLunga, 05.01.2025 - 13:01Toliki broj updejta na windowsima je totalna glupost iz puno razloga. MrPhilips tu ima pravo. Djelomično.
Postoji, niz razno-raznih tipova ažuriranja (ugrubo, dvadesetak) od kojih su najvažniji tek šačica povremenih sigurnosnih zakrpa. Sve ostalo je gotovo u potpunosti nepotrebno, a tu je samo radi psihološkog utjecaja na korisnika koji se osjeća sigurnim kada se stalno nešto popravlja, nadograđuje, mijenja… TO je činjenica ne trabunjanje nekog random lika na HCL-u.
U velikim sustavima, pogotovo u produkcijskoj okolini ne dopuštaš pojedinačnim računalima samostalno ažuriranje ničega. NIKADA. Za implementaciju patcheva i fixeva postoji kompletno drugi sustav, WSUS, nadgledan od sistem-administratora. Deploy na razini tvrtke se radi po potrebi i najčešće je usko vezan sa određenim specifičnim potrebama tvrtke. Sama računala su štićena na više razina: od neovlaštenog modificiranja BIOS-a i samog pokretanja do kriptiranja diska i pripadnosti domeni.
U velikim sustavima pristup internetu je strogo moderiran kao i sama dopuštenja korisnika što znači, nisi doma, radiš na poslovnom računalu, nema stikova, CD-ova, pornhuba, društvenih mreža, igranja , samostalnog instaliranja bilo čega.
Mreža se također nadgleda razno-raznim metodama. “žive” su samo utičnice na kojima je oprema. Primjenjuje li se striktna politika, na utičnici/portu se ne smije pojaviti više od jedne MAC adrese. Pojavi li se, port se gasi te se šalje alarm adminu direktno ili na cijelu službu. Wireless je također strogo štićen i prolazi kroz mnoge filtere. Uglavnom se koristi kriptiranje komunikacije. Ako si doma sa službenim laptopom i misliš raditi, neki oblik korporativnog VPN-a se podrazumijeva.
Najveća sigurnosna rupa je email.
Nažalost ne postoji sustav zaštite od glupog korisnika. Iako im se 999X kaže ne otvarati mailove nepoznatih pošiljatelja, uvijek ima onih “nisam vidio/vidjela”. Zato se sva korespondencija također vrlo strogo moderira već na samom serveru.
Danas, gotovo svi napadi kreću iznutra, ne izvana. Kripto-virusi koji se propagiraju preko mreže najveća su noćna mora bilo kojeg sistemaša. Realno, cijeli sustav mora biti “osiguran” kako bi se šteta minimizirala. Iz prakse ti mogu reći, takav sustav ne postoji. Čovjek je uvijek najslabija karika.
Vraćam se na malog, kućnog korisnika. Hakiranje takvog korisnika se svodi na vrlo dobar socijalni inženjering. Ponovno, nema zaštite od glupog korisnika. Znaš onu, Intel inside idiot outside.
NAT i ugrađeni firewall na strani internet providera pružaju sasvim solidnu zaštitu od neželjenih upada u mrežu. Antivirus u bilo kakvom obliku na računalu pripada grupi poželjnih programa.
Osobno, ne bih išao toliko u ekstrem i ostavio računalo bez ikakve zaštite kako to radi MrPhilips no opet, imam li podignutu virtualku, recimo na Proxmoxu koja je kompletno odvojena od ostatka mreže, bio bih u BMK modu kao i on. Naime, backup takve mašine, čak ako su je napali virusi, kripto svinjarije i štatijaznam sve ne, se doslovno svodi na reboot VM-a. Fora je analizirati što virusčina radi i na koji način 🙂
Samo par riječi o krađi podataka jer sam već napisao plahtu, – da osobne podatke bi trebalo strogo čuvati jer krađa identiteta može biti vrlo, vrlo nezgodna. Jako je teško dokazati što si učinio ti , a što “glumac” . U osnovi, tvoja riječ protiv njegove, a ti u govnima do grla ni kriv ni dužan…
MrPhilips
@moordrak, 05.01.2025 - 13:43Slažem se u potpunosti. Samo još jedna opaska, ne idem ja u ekstrem, ja vodim računa o sigurnosti (firewall mi je uključen, imam 2 step i još dodatnih zaštita svuda postavljeno na svim acc i mejlovima, plus vodim računa da brišem svoj digitalni trag gdje god mogu, tu i tamo skeniram antivirusom jednom u 3 mjeseca možda) i naravno nisam glup da preuzimam sve i svašta, prvo provjerim na virus total ako mi je nešto sumnjivo pa onda skidam, i pored toga, redovno kontrolišem aktivnosti u task manageru i fajlove u folderima kao što su appdata, programdata, %temp% i drugim sumnjivim folderima. Mislim da radim dovoljno da se zaštitim, bez da upotrebljavam bloatware kao što je windows defender (windows defender nije isto ko i windows defender firewall, windows defender firewall mi je uključen stalno, to se podrazumijeva, ipak je to zadnja linija odbrane).
MrPhilips
@moordrak, 05.01.2025 - 13:47Ovo si fino rekao za socijalni inženjering, nažalost ne možemo updateovat nečiji mozak hahahah
većina hakovanja i ide socijalnim inženjeringom, preko mejlova gdje te upecaju ili na neki drugi kreativan način ti ukradu podatke (meni su preko krađe kolačića nekako provalili na youtube iako sam imao 2 step, preko brend naloga – ostavština starog youtube-a gdje su brend nalozi imali sopstveni mejl – od tad sam na dodatnom oprezu – sreća pa me google odma obavijestio pa sam uspio odma šifru promjeniti i dodatno osigurati brend nalog)
Još jedan savjet za pirate, nemojte preuzimati sa utorrentom, utorrent je bloatware, adware i potencijalno malware, u zavisnosti od reklama koje vam u utorrentu prikazuje (reklame na neki način mogu da naštete, ne znam tačno ali dešavalo se). Preporuka je za qbittorrent, bez reklama, a isto funkcionalan kao utorrent, i veoma siguran program.
ChungaLunga
@moordrak, 05.01.2025 - 14:38Hvala na iscrpnom komentaru oko tajni uspješnog održavanja sigurnosti sustava. Potpuno se slažem sa svime što si naveo.
Razlog mog prvotnog komentara si potvrdio u 4toj rečenici: “Postoji, niz razno-raznih tipova ažuriranja (ugrubo, dvadesetak) od kojih su najvažniji tek šačica povremenih sigurnosnih zakrpa” , jer sam se referirao na sigurnosne update u svom prvom komentaru, ne na 1001 windows update koji postoje. Problem je što ako netko generalno ne updatea, neće updateati niti bitne stavke, jer ne zna šta je bitno (osim ako naravno ne prati i čita informacije o svakom patchu što mi se čini nepraktično za prosječnog korisnika).
MrPhilips
@ChungaLunga, 05.01.2025 - 16:05Sad se kao vadiš hahaha čovječe pa logično da će osoba koja ne updateuje (kao sto sam ja) iz principa kojeg sam naveo u komentaru provjeravati vaznost update-ova i djelovati sukladno tome. Znači poenta svega iz tvoje perspektive jeste odgovarati na komentar bez validnih argumenata ili iz neke ljutnje što ja sad ne update-ujem, kao da je tvoj život i tvoj računar u pitanju, a ne moj, samo da se napraviš pametan.
moordrak
@ChungaLunga, 05.01.2025 - 16:34@ChungaLunga Prosječni korisnik je pali-vozi. Malo tko se opterećuje onime što se događa u pozadini. Kada staviš kvačicu na MS-ov EULA ugovor tijekom instalacije, svašta im dozvoliš. Otom potom. Tema za neku drugu raspravu.
@MrPhilips , preporuka za pirate, ajmo ne o toj temi ovdje. Naoštrit će nam se moderatori 🤣🤣🤣
moordrak
04.01.2025 - 14:40Nope.
lukinjo123
04.01.2025 - 15:04Sve odma. Driveri, windows update, igre, you name it
helzercat
04.01.2025 - 15:49inače bih win update ostavio, ali sam primijetio da mi uguši sustav ako se ne istalira u tjedan dana. iznenada počne internet i igre štekat. vjerojatno zbog toga što sam prešao na win11
Lazy
04.01.2025 - 16:07Uopce ne idem za tim,sve se odmah automatizmom updatea.
Agent
04.01.2025 - 16:29Windows i grafičku updatam ako moram jer skoro nakon svakog updata neki problemi. Ostalo odmah.
delko
04.01.2025 - 16:49Apsolutno konstatno update-am sve od kompjutera, telefona, televizora, XBOX-a. Gotovo svaki dan na nekom uredjaju provjerim status, prosto volim da je azurirano 🙂
Saren
04.01.2025 - 17:13Prvo procitam sto kaze tekst o driverima i o OS-u te koji su problemi. Ako vidim u patch notesu da ce bit problema tada ne instaliram ni Win updejt a niti GPU driver. Sve ostalo i svugdje uglavnom gotovo pa uvijek updejtam, da.
Dick Johnson
04.01.2025 - 17:21Pa nije svaki updejt isti… Jel feature, sigurnosni, critical….
Demon90
04.01.2025 - 19:22Ni jedno ako pričamo o win updatu pričekam malo da vidim koliko grešaka isti ima i dok poprave. Jedino regularno updetam bios I drivere. Kod igara one ionako rade autoupdate
Hadvar
04.01.2025 - 22:36Jednom tjedno lupit update na bitnim stvarima i bok.
Agram
05.01.2025 - 07:11Deinstaliram čim traži prvi update…ooo zaboli me ona stvar, sve osim modiranih sadržaja je na automatskom ažuriranju
Lanko
05.01.2025 - 12:30Sve je na automatici. Baš me briga, neka radi.
Jedino smeta ako neku igru nisam duže igrao, pa skida update od 20giga.. (win, XBOX..)
Adam Jensen
05.01.2025 - 13:33Samo kad me natjeraju, inače ako nemam problema ne bih nikad ažurirao jer sam imao bezbroj iskustava s raznim programima (a bome i sa Windowsom) gdje useru nešto sa ažuriranjem tipa ako sam nešto mogao uradit iz jednog ili dva klika nakon ažuriranja mi treba 4-5 klikova a nekad program ili igra ne budu stabilni kao ranije.