Gdje nam je više ta recenzija Metro Exodusa?
Artyomovo putovanje radioaktivnom Rusijom duže je nego smo se nadali da će biti. Recenzija stoga malo kasni, ali svoje inicijalne dojmove već smo spremni podijeliti.

Metro Exodus vani je već četiri dana i sigurni smo da je većina zainteresiranih igrača do sada imala priliku isprobati igru. Svima koji se dvoume oko nabavljanja te post-apokaliptične pucačine možda je pomogao Igorov video komentar, ali evo još jednog pogleda na igru, barem onog letimičnog prije same recenzije koja bi trebala uslijediti krajem ovog tjedna.
Spletom okolnosti za recenziju smo dobili primjerak igre za PlayStation 4 konzolu, što mene nije oduševilo jer svi znamo da je PC verzija Metro Exodusa grafički naprednija od one za konzole, a od pamtivijeka je poznato da se ovakve igre najbolje igraju uz miš i tipkovnicu. Svejedno, moram priznati da se verzija za PS4 drži solidno. Ima nekoliko dijelova na kojima dolazi do opadanja frameratea, no uglavnom se isti drži na stabilnih 30 sličica po sekundi.
Grafički je ovo jedna od najljepših igara na toj platformi, barem što se tehničke strane tiče jer su teksture detaljne, efekti impresivni, a animacije bogate. U pogledu estetike ovo je izrazito “ružna” igra – baš kakav jedan post-apokaliptični naslov i treba biti: mračan, prljav, hladan, jeziv i neugodan.
Igra se odvija na mapama pristojne veličine što na konzolama povlači jednu nezahvalnu stvar – učitavanja koja traju i do tri minute. Prvo učitavanje prilikom ulaska u igru je najduže i kasnije ga praktički više nema pod uvjetom da igrate bez umiranja. Nije ovo smak svijeta, ali vjerujem da je još jedna stvar zbog koje se više isplati igrati ovu igru na PC-u, ako imate odgovarajući hardver.
No dobro, to su samo tehničke stvari – što je zapravo sa samom igrom?
Ako ste igrali prethodne Metro igre brzo ćete se prisjetiti kako sve funkcionira. To je i dobra i loša vijest u isto vrijeme. Dobra je vijest da je napucavanje izvedeno odlično, u smislu da je napeto i da igrač ima dojam kao da stvarno barata nečim razornim. Streljiva u početku nema u izobilju pa vas igra prisiljava da budete precizni i pucate promišljeno. Osobno mi je nedostajala jedna ovakva single-player pucačina u kojoj neprijatelji nisu spužve za metke nego s dva-tri metka možete odraditi posao čak i ako ne izvedete headshot.
Fenomenalno je također što su lokacije uglavnom takve da napucavanje nije samo skrivanje u zaklonu već neprijatelje možete naciljati kroz neku rupicu u podu dok se šuljate kanalizacijom ispod njih. Metro je također staromodna pucačina utoliko što nema nikakvo označavanje protivnika ala Far Cry nego se ovdje orijentirate prema sjenama i svijetlu, a najčešće prema zvuku.
Taj dio sa zvukom mi je pomalo bedast jer neprijatelji stalno nešto viču dok vas traže, primjerice nešto u stilu “Naći ću te, kujo!”. Kad malo razmislite, nitko u oružanom sukobu ne bi na taj način odavao svoju poziciju. Ali eto, razumijem da je ovo igra pa su proizvođači na neki način morali nadomjestiti to što igrač ne može u svakom trenutku znati gdje se neprijatelj nalazi.
Nažalost, zvuk nije jedina bedastoća kod umjetne inteligencije. Na tom polju je Metro Exodus prilično slabašan jer mu se neprijatelji često ne znaju ni pravilno postaviti u zaklon. U većini slučajeva ponašaju se zbunjeno kao muhe bez glave, a kada im bacate mamce valjda su najveći idioti koji postoje i da im bacite 500 konzervi za redom uvijek će doći do zaključka kako “moraju smanjiti konzumiranje alkohola”. Da je Metro igra samo s ljudskim protivnicima ovo bi bila živa katastrofa, ali nekako se sve to izbalansira kad se borite protiv različitih mutanata. Njih je više nego ikad i svaka vrsta predstavlja jedinstvenu prijetnju bilo zbog brzine kretanja ili mogućnosti penjanja po zgradama.
Metro Exodus oduševio me svojim audiovizualnim ugođajem, iako moram priznati da sa zvukom nisam uvijek načisto. Zastrašujuće je kad u daljini slušam zavijanje mutanata, ali još je strašnije kad uopće ne čujem da mi mutant dolazi s leđa. A trebao bih čuti. Zvuk kretanja glavnog lika također mi se učinio pokvarenim jer mi nekad zvuči kao da Artyom tapka ili sprinta, a zapravo korača normalnim hodom. Zna se također dogoditi da prilikom skoka zvuk pukne na pola, ili npr. čujem skok, ali ne i zvuk doskoka.
U dijalozima mi je zvuk također čudan (igram koristeći slušalice) utoliko što pri okretanju lijevo ili desno čujem glas sugovornika samo na jednom uhu. Možda i bolje jer je glasovna gluma pomalo loša, barem u engleskoj inačici – moram još probati igrati na ruskom. Ne smeta mene rašn-engliš naglasak koji je u Metro serijalu oduvijek prisutan. Kad kažem da je glasovna gluma loša mislim na to da je neuvjerljiva jer likovi pričaju skoro bez ikakve pauze. Kao da je svatko od glumaca odvojeno pročitao svoj dio scenarija i to je onda montažom spojeno u jedan dijalog – tako mi to zvuči.
Nema prirodnosti koja proizlazi iz ljudske interakcije kad je ta interakcija ovdje jednosmjerna jer je Artyom tip koji vječno šuti. Pa onda npr. imate njegovu ženu koja ga pita neko pitanje i odmah nakon toga nastavi pričati nešto drugo. Kao da nekome kažem: “Hej, sviđa li ti se Metro Exodus? Ja sutra idem u trgovinu kupiti rajčice, krastavce, krumpir i mrkvu. Nadam se da je barem nešto od toga na popustu.”
Takve se stvari vrlo vjerojatno neće popraviti do samog kraja igre. Međutim, mogu reći kako Metro Exodus postaje sve bolji kako priča ide dalje. Isprva mi se činilo da će igra biti užasno skriptirana i da ću svugdje ići u nečijoj pratnji koja će mi stalno govoriti što trebam raditi i kako. Prvih sat-dva je doista bilo tako, ali kasnije se igra otvori i igrač dobije slobodu ići gdje želi i rješavati situacije kako si sam to zacrta. U ovom me pogledu Metro Exodus podsjeća na Half-Life 2, a atmosferom je rame uz rame kultnom Stalkeru. To su neke opako dobre usporedbe, barem za početak. Do kraja tjedna vam javim nudi li Metro Exodus u konačnici nešto više ili kvalitetnije od svojih uzora.
Strahinja Radonjic
19.02.2019 - 15:16Odlična igra, verujem i najbolja igra u 2019.-oj. I ja imam iste zamerke za zvukove, idem veoma polako a Artyom-ove noge rade kao da kaska k’o konj. Takođe i drugi likovi u igri imaju taj problem. I facijalne animacije nisu baš sinhronizovane sa glasom likova, dok kod nekih izleda malo bolje. I u nekim trenucima igra je totalno pokvarena, npr. nakon krađe voza i svađe između njenog oca Millera i Anne, Anna zamoli Artyom-a da izađe napolje da popričaju, iznenada njen glas se čuje kao da ne nosi gas masku, a nosi je i dalje, dok je zvuk bio realističan dok su se svađali u vozu. Drugo, kada se Anna na Volga level-u izgubila dobili smo zadatak da je spasimo, nakon što smo je našli i ostali članovi naše ekipe su se pojavili i izbavili nas iz onog bunkera ili šta već, sledeći zadatak na mapi je bio da se vratim do baze tj. do voza a naša ekipa zajedno sa Annom ostaje tamo kod bunkera i iznenada se pojavljuju kada započnemo razgovor sa Millerom gore u vozu. WTF, zar je teško bilo da su napravili zajednički povratak do voza? I treće šta sam primetio je da u delu igre kada Miller upravlja autom volan se ne okreće dok kada vi upravljate okreće se naravno. To su samo neke stvari koje sam primetio, možda je do sad sve rešeno, ali s’ obzirom koliko sadržaja ima igra, ovi sitni detalju ne kvare doživljaj toliko.
Artyom
@Strahinja Radonjic, 19.02.2019 - 18:21facijalne animacije nisu 100% sinhronizirane zato što je igra rađena dvojezično, a nije sve animirano dvaput. Pa tu mora biti neki kompromis. Kad igraš na ruskom, što je kod Metroa prvi izbor i originalna produkcija, onda se to puno manje primjeti. (Slično kao kad Japansku igru igraš na engleskom, isto ne očekuješ da sve bude uvjerljivo)
Strahinja Radonjic
@Artyom, 19.02.2019 - 23:45Nikad nisam igrao Metro na Ruskom iako sam prešao Metro 2033 i Last Light ne znam ni sam koliko puta. Navikao sam se na stare glasove pa mi je nekako bezveze da sad slušam Ruski tokom igranja. 😀 Da li si odigrao Exodus na Ruskom, da li animacije izgledaju realnije kada slušaš Ruski u poređenju sa Engleskim?
Ki-ya Karate Monster
19.02.2019 - 15:31Meni se niš ne svida u ovoj igri, lokacija mi se ne svida, nacin igranja npr. samo možeš zauzimati utvrde i to je to, akcent koji se koristi mi je glup, mjesta koja istražuješ previše iskazuju religiji, puške i nacin kraftanja mi je originalan sve pohvale na tom dijelu ali to je samo to.
delight353
@Ki-ya Karate Monster, 19.02.2019 - 17:48Akcenat – jer inace Rusi govore snaznim americkim naglaskom
bozicni_zeko
@delight353, 19.02.2019 - 18:41Hahaha
hyperion
@delight353, 19.02.2019 - 18:53Odma mi asocijacija Inglorious basterds i Pittov “ahreevehderchy” hahah.
beamazing2
@Ki-ya Karate Monster, 19.02.2019 - 17:58Po meni je igra pun pogodak , jer nastavak ne izbacuju svake godine kao CoD.Rusi takvim akcentom pricaju i tu nema neke zamjereke , a lokacija(atmosfera) je dosta slicna i prethodnicima sta se od metro-a i ocekuje.Prica je dobra i igra nije dzabe radena po novelu Dmitry Alexeevich Glukhovsky-a.Ima nekih bugova i to ce se popravit sa vremenom.
SanKa
19.02.2019 - 15:34ne znam, nakon svih ovih navedenih nedostataka, igra mi djeluje diletantnski….pusti grafiku ,ali ove neke stvari su nedopustive za AAA naslov
Chronosus
@SanKa, 19.02.2019 - 16:50A pusti to, ove igre iz istočnog bloka obično vrve bugovima ali imaju ono nešto. Sjeti se kolko si oduševljen bio s Kingdom Come 😉
SanKa
@Chronosus, 20.02.2019 - 09:29istina 😀 moram priznati…veliki razlog tome je što je mene dosta bugova zaobišlo….ali bilo je , i popili mi živce..ali igra me osvojila svime ostalim pa joj oprostih..tako da imaš pravo..vjerujem da tako može biti slučaj ljudima za ovu igru 🙂
samo jel kingdom come spada u AAA naslov ?
Chronosus
@SanKa, 20.02.2019 - 12:47Nije, al mislim da nije ni metro
SanKa
@Chronosus, 20.02.2019 - 12:58a exodus?
Chronosus
@SanKa, 20.02.2019 - 16:42A tko zna, ne vjerujem da je to i dalje blizu onom što se na zapadu smatra AAA naslovom
Aaa Aaa
@Chronosus, 20.02.2019 - 22:45Metro jeste AAA :);)
Chronosus
@Aaa Aaa, 20.02.2019 - 23:04A nije baš ,kad gledaš da jedan CD Projekt RED ima 800 zaposlenika a 4A ima 120, budžet im sigurno nije ni sličan jer koliko god dobro primljene Metro igre bile nisu ni blizu popularnosti Witchera.
Također, iz Polygonovog članka:
“..the studio employs around 120 people. It’s bigger than it’s ever been, but compare that to a studio like Ubisoft Montreal, the lead developer behind Far Cry 5; it employs more than 2,500 people and has back-up from at least a half-dozen other Ubisoft studios around the world.”
PsiHoGujaR
19.02.2019 - 15:57Kad je platiš 50/60e onda očekuješ da to bude sve cakum pakum i onda ti svaki K smeta, ovako kad je igras za 0kn i ne vidis/ne smeta toliko gresaka u igri 😀
Ctrl_Alt_Del
@PsiHoGujaR, 19.02.2019 - 18:41A kako drukčije nego za 0kn? 50e mogu i pametnije utući…
PsiHoGujaR
@Ctrl_Alt_Del, 19.02.2019 - 20:30Pa to kazem za 0kn je odlicna a kad je platis smece 67/100
Aaa Aaa
@PsiHoGujaR, 20.02.2019 - 22:47Dobro, pretera ga sa tom ocenom, to je fenomenalna igra 😉
PsiHoGujaR
@Aaa Aaa, 21.02.2019 - 18:18Nisi skonto poentu 🙂
Posto sam je platio toliko ide ta ocena jer sam ocekivao previse i zao mi novaca jer nije kako je reklamirano cisto za to, a da sam je igrao krekovanu bila bi druga ocena realno preko 80/100 ne zasluzuje 🙂
darijoman
19.02.2019 - 16:24Upravo završio igru. Igra je razvalila u svakom pogledu i mogu reći da je istinski nasljednik svojih prethodnika. Što se tiče zvuka i glasovne glume igrao sam na Ruskom i meni je sve to bilo ekstra. Jedini problem su tehnički problemi tj. igra je se znala ponekad smrznuti
karlod1997
@darijoman, 19.02.2019 - 17:09zezaš ili…završija Metro Exodus? dobar si. U hipu ili ?? koliko traje (od oka) ?
PsiHoGujaR
@karlod1997, 19.02.2019 - 17:29ja pre 2 dana preso hahhah al sam igrao dan noc :p
darijoman
@karlod1997, 19.02.2019 - 17:49Ne zezam. Odmah sam po izlasku počeo igrati i evo prije nekih 2h završio sa igrom. A traje 20+ sati, ovisno kako igraš. Ima tu dosta i za istraživati i lutati svijetom pa onda se to može razvući još
Ctrl_Alt_Del
@karlod1997, 19.02.2019 - 19:19Odi malo na sunce, imaš i van kuće open world.
karlod1997
@Ctrl_Alt_Del, 19.02.2019 - 19:47dovoljno sam “out” ne brini
karlod1997
19.02.2019 - 17:09Taman se sad uhodavam sa Metro 2033 Redux
Aaa Aaa
@karlod1997, 20.02.2019 - 22:49Isto 😉
moordrak
@karlod1997, 21.02.2019 - 20:26također 🙂
dandelion
19.02.2019 - 17:56mala zamjerka mi je u ranger hardcore modu
upucaš neprijatelja u glavu i onda imaš 50% šanse,možda padne a možda ne i to isti neprijatelj na istom mjestu pa sve iznova
obratno ne važi, jedan metak i padaš 100%
Duanador
19.02.2019 - 20:15Meni je igra odlicna. Imao sam 2-3 rusenja pa me bez ikakve greske izbaci iz igre. ali prezivjet ce se to. Atmosfera,grafika,prica sve je za pohvalit.
The_Miks
20.02.2019 - 14:28Ceka se steam
Aaa Aaa
@The_Miks, 20.02.2019 - 22:53Zašto nebi kupio sa epic store-a, umesto da platiš 60€ na steamu za godinu dana, sada kupiš za 50€ na epic storeu
Do duše, možda i manje bude koštala na steamu jer će tada već biti stara 🙂
Psycho999
21.02.2019 - 14:10čitam vaše komentare i imam reći samo jedno;očekivao sam puno više,ubijaju ne sa pričanjem koje nemožeš skipat užas a grafika mi je na razini otprije godinu-dvije aigra naj-najnovija nisam oduševljen…
PsiHoGujaR
@Psycho999, 21.02.2019 - 18:19Bas to, mi sto ocekujemo najvise(platis) zato tak i prodjemo…