HCL.HR

Ovisnost o videoigrama ubuduće će se tretirati kao mentalni poremećaj

Petra Rukav 25.12.2017.   •   100 komentara   •   Zanimljivosti


Od sljedeće godine Svjetska zdravstvena organizacija službeno će gledati na ovisnost o videoigrama kao duševnu odnosno mentalnu bolest.

ovisnost o videoigrama

Većina nas se barem jednom, ako ne i više puta, zatekla u situaciji gdje bi posvema zaboravili na vrijeme i dopustili si da u videoigrama provedemo nezdravu količinu sati. Ponekad je teško oduprijeti se naslovu koji nas je kompletno apsorbirao u svoj univerzum pa nerijetko zaboravljamo na vlastite fiziološke potrebe. Međutim, kod nekih se takve prilike odvijaju znatno češće što na koncu rezultira razvijanjem ovisnosti o videoigrama.

Svakako, stanje koje ne dopušta slobodan odnos prema nekomu ili nečemu može biti veoma štetno za osobu koja mu se prepusti stoga je Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) – agencija Ujedinjenih naroda posvećena međunarodnom zdravlju – klasificirala gaming ovisnost kao mentalni poremećaj, poremećaj ponašanja ili neurorazvojni poremećaj / poremećaj kontrole impulsa. Dakle, Međunarodna klasifikacija bolesti (MKB) sljedeće godine dobit će nadopunu, nakon gotovo tri desetljeća, u kojoj će stajati da je ovisnost o videoigrama mentalni poremećaj, a trenutno izgleda ovako:

Gaming poremećaj karakterizira uzorak postojanog ili ponavljajućeg gaming ponašanja koje može biti online (tj. preko interneta) ili offline, a očituje se u:

1. umanjenoj kontroli igranja (npr. početak, učestalost, intenzitet, trajanje, prestanak, kontekst);
2. davanje većeg prioriteta igranju u onoj mjeri u kojoj igranje ima prednost nad drugim životnim interesima i svakodnevnim aktivnostima;
3. nastavljanje ili eskaliranje igranja usprkos pojavi negativnih posljedica.

Obrazac ponašanja je dovoljno ozbiljan da rezultira značajnim umanjenjem/oštećenjem osobnih, obiteljskih, socijalnih, obrazovnih, profesionalnih ili drugih važnih područja funkcioniranja. Uzorak ponašanja može biti kontinuirajući ili epizodan i ponavljajući. Gaming ponašanje i druge značajke uobičajeno se manifestiraju tijekom razdoblja od najmanje 12 mjeseci kako bi se postavila dijagnoza. Međutim, traženo trajanje može se skratiti ako su zadovoljeni svi dijagnostički zahtjevi, a simptomi su ozbiljni.

Prema trenutnom opisu možemo zaključiti da SZO svjesno ignorira činjenicu da ogroman broj ljudi abnormalnu količinu vremena provodi surfajući po internetu ili tipkajući po svojim mobilnim uređajima, što nije toliko različito od igranja igara po čitave dane. Naime, izostavljanje takvih vrsta tehnoloških ovisnosti tjera nas na razmišljanje da je ovo još jedan način da se sva svjetla negativnost prebace na gaming svijet. Opet.

No, rad kojeg je nedavno objavilo Američko psihološko društvo kontrira njihovom viđenju ovisnosti o videoigrama kao mentalnom poremećaju. Naime, u njihovom radu stoji sljedeće:

Uz prijedloge za uključivanje „gaming poremećaja“ u Dijagnostički i statistički priručnik za mentalne poremećaje (DSM) i Međunarodnu klasifikaciju bolesti, koncept ovisnosti o videoigrama dobio je podršku. Međutim, mnogi aspekti ovog koncepta ostaju kontroverzni. Trenutačno je postignuta mala jasnoća u pogledu dijagnostičkih kriterija i odgovarajućih simptoma. Nije jasno bi li simptomi koji uključuju problematično gaming ponašanje trebali biti reificirani kao novi poremećaj ili su oni izraz temeljnih mentalnih stanja.

Povrh toga, čini se kako nedavni prijedlozi oko gaming poremećaja od uglednih tijela kao što su Svjetska zdravstvena organizacija i Američkog psihijatrijsko društvo svrstavaju većinu primijenjenog istraživanja na potvrdnu putanju. Od DSM-5 prijedloga, istraživanja su sve više usredotočena na primjenu predloženih kriterija, za razliku od generalnog ispitivanja ispravnosti i nužnosti sveobuhvatnog konstrukta. To otvara brojna pitanja.

Kao prvo, sadašnji pristupi razumijevanju „gaming ovisnosti“ ukorijenjeni su u istraživanju zlouporabe opojnih sredstava, a pristupi se nužno ne prenose na potrošnju medija. Kao drugo, neka istraživanja pokazuju da „gaming ovisnost“ nije stabilan konstrukt i klinička oštećenja mogu biti niska. Kao treće, patologizirajuće gaming ponašanje ispada izvan terapijskog okruženja. U svjetlu kontinuiranih kontroverzi, tvrdimo da su trenutno predložene kategorije poremećaja ovisnosti o videoigrama preuranjene.

Što vi imate reći na sve ovo? Bi li se ovisnost o videoigrama trebala klasificirati kao mentalni poremećaj ili je to ipak pretjerivanje? Smatrate li da su njihove kategorije nedostatne i lako oborive? Znači li to da ćemo i ostale hobije i aktivnosti koje nas zaokupljaju u potpunosti svrstavati u klasu mentalnih poremećaja?

Komentari (100)

  • KhorneFlake

    25.12.2017 - 20:07

    Ah, kakva sreća pa sam se “izliječio” na vrijeme, jer mi posao ne dozvoljava da divljam kao nekad…

    • AceRimmer

      @KhorneFlake, 26.12.2017 - 14:24

      Pazi da ti posao ne postane ovisnost, pogotovo u danasnjem svijetu u kojem se poslovni uspjeh/karijera uvelike smatra mjerilom covjeka.

    • funky0308

      @AceRimmer, 28.12.2017 - 10:58

      Bravo! Odlicnu stvar si rekao. Zapravo nesto slicno sam htio i ja reci. Tesko je podvuci crtu i reci da je netko ovisan o igranju samo iz cinjenice da dnevno kdigra 5-6 sati neke igre i noge i ruke lomi da sto prije dodje kuci i krene s igranjem. Ne mora to biti ovisnost, moze biti i ljubav prema necemu pa i poslu. Ja sam si nesto slicno napravio s poslom i iako je rezultat financijski jako dobar i jeben motivator slicinije mi je to ovisnosti nego gejmanje. Poslovi i karijere nam postaju previse bitne i postajemo opsjednuti i ovisni o tom jbnom poslu, podredjujemo sve i svakoga poslu i nesvjesno postajemo “robovi”. Ne znam, ja nekako ne mogu povjerovati o ovakvu ovisnost i ako sam citao o puno sl gdje su ljudi stvarno znali pretjerati, jednostavno i dalje to ne smatram ovisnoscu. Ovisnost na koju ja mislim je prava fizicka ovisnost prema necemu bez cega ne mozes. Ocito se ovdje cilja na psihicku ovisnost, nesto sl kao sa marihuanom npr. Fizicka ovisnost nije moguca ali cak i s tom salatom, covjek si moze napraviti poprilicne probleme u zivotu.

  • Marac77

    25.12.2017 - 20:16

    Kaze mi cura neki dan,sta to ima toliko u tim igrama da ti visis tu pola dana sad na kraju nemos je skinut sa kompa hahaa,dva mentalna u stanu odma haha.

    • KhorneFlake

      @Marac77, 25.12.2017 - 20:21

      ‘oće to.

    • ihneacho

      @Marac77, 25.12.2017 - 20:44

      oće to ko ima curu

    • nikola65478

      @ihneacho, 25.12.2017 - 20:53

      Oni prave iz buhe slona

    • nikola65478

      @ihneacho, 25.12.2017 - 20:55

      Ja igram 3 sata dnevni sat i pol popodne i sat i pol navecer ..

    • Tragovi znanja

      @Marac77, 25.12.2017 - 21:09

      Moja majka niti čuje, niti vidi kad zaigra nešto.
      Bivša cura je bila zakon, samo sam joj dao miš na kuglicu i evo je za dvije minute
      “ja to ne mogu..” …a možda je zbog miša bivša.

    • JADRO

      @Marac77, 26.12.2017 - 07:12

      Ista situacija i kod mene.

    • Asmirr

      @Marac77, 27.12.2017 - 11:44

      haha kao sa onih slika: Zivot kao (a na slici ona u donjem vesu igra pesa a on pored nje) i takve slicnosti xD

    • funky0308

      @Marac77, 28.12.2017 - 11:01

      Ali jel ima ista bolje od toga kada se pronadju dvije srodne duse. Imati curu/zenu koja voli gejming, ima svoj PC ili konzolu i s njom igras neki coop ili online ….pa odlicno. Moja zena je u miraz donijela Nintendo 64 sa par catridgea Super Maria 🙂

    • moordrak

      @funky0308, 29.12.2017 - 12:29

      A ne. Previše kompromisa ili moraš imati sve u duplo…

  • Greyjoy

    25.12.2017 - 20:20

    Pa zar nije ovo odavno???

  • Vaas FU SEHCTIB

    25.12.2017 - 20:27

    Povodom danasnjeg blagdana ( nevezano za ovu temu),Sretan Bozic Petra i cijeloj redakciji te svima vama na portalu!??

    • Pararera

      @Vaas FU SEHCTIB, 25.12.2017 - 21:04

      Zašto ju jednostavno direktno ne pozoveš na kavu? ???

    • Petra Rukav

      @Vaas FU SEHCTIB, 25.12.2017 - 21:18

      Ovim putem onda sretan Božić tebi i drugim dragim čitateljima koji nas prate od mene i cijele redakcije HCL portala. Oprezno s alkoholom ako ste punoljetni, a ako niste… onda još opreznije. 😉

    • Zoran Žalac

      @Petra Rukav, 25.12.2017 - 21:34

      Ako niste onda dječji šampanjac.

    • nikola65478

      @Zoran Žalac, 25.12.2017 - 21:39

      Sretan božić tebi Petra ja sam blizu 30e pa mogu malo više popit plus nemam vozacku ne vozim.

    • Vaas FU SEHCTIB

      @Petra Rukav, 25.12.2017 - 22:45

      Bruuuh…cemu kvariti ovakav blagdan alkoholom Petra?? Zar definicija slavlja i srece mora ukljucivati alkohol radi postizanja napisanog??
      Nadam se da si dovoljno “zelena”… jer curu takvog prelijepo oblikovanog kalibra ne pozivam na kavu?

    • tryon

      @Vaas FU SEHCTIB, 25.12.2017 - 22:54

      bolje se ti ulovi alkohola i pusti komentiranje na internetima

    • ihneacho

      @Petra Rukav, 26.12.2017 - 09:31

      čuj oprezno sa alkoholom, pa neću pit kao pingvin, ako ću pit zavalit se negdje noga preko noge i puknut po pršutu gemištu, opušteno
      šta ti znači oprezno 😀

    • funky0308

      @Petra Rukav, 28.12.2017 - 11:03

      Hahaha…sto svi vole s Petrom pricati. Nitko zapravo ne zna da je Petra samo jos jedan alias naseg Ementalera 😛 Sve najbolje ljudi

    • Petra Rukav

      @funky0308, 28.12.2017 - 15:29

      Alter ego Petra nastao je kako se Igor ne bi morao suočiti sa svojom ovisnošću o videoigrama.

  • GTA222

    25.12.2017 - 20:58

    Pa evo mi smo mentalno poremečeni a homoseksualci su normalni, pa kud ovaj svijet ide…

    • AceRimmer

      @GTA222, 25.12.2017 - 22:14

      Uvijek se nađe jedan idiot…

    • TeroXCro

      @AceRimmer, 25.12.2017 - 22:21

      Neznam da li se komentar odnosio na njega,ali čovjek je upravu nema za što ga se nazivat idiotom.

    • AceRimmer

      @TeroXCro, 25.12.2017 - 22:31

      Objasnite mi… zbog cega bi trebalo osuđivati ponasanje (afinitet) koje nikomu ne nanosi stetu niti se njegovo prakticiranje ikome namece? Zbog cega je afinitet prema odredjenom spolu ista drugaciji od afiniteta prema bilo kojoj drugoj stvari u svijetu? Smatrate li vi, kao gameri pretpostavljam, poremecenima ljude koji, primjerice, ne vole gaming, nego vole nogomet ili boćanje? Hocete li ih diskriminirati ljude koji imaju neobične i rijetke hobije, npr. slaganje puzli ili sastavljanje maketa?
      Osnovni kriterij za ocjenu bilo kojeg ponasanja jest nanosi li ikome stetu i namece li se ikome njegovo prakticiranje. Ako je odgovor negativan, ne treba podlijegati nikakvim osudama ili diskriminaciji.

    • TeroXCro

      @AceRimmer, 26.12.2017 - 00:06

      U tome i jest stvar,ja kao gamer apsolutno podržavam svaki extremni hobiji jer i moj većina smatra takvim,ali ne podržavam nešto što je štetno za tradicijske vrijednosti društva i samo društvo kao što su homoseksualne osobe,ne zanima me što rade u privatnosti ostali ljudi,ali ako oni mogu to pokazivati na ulici i biti poticani da je to što čine dobro,onda i ja sa svojim društvom bit 4+ sata na računalu.

    • crolink07

      @TeroXCro, 26.12.2017 - 07:19

      A što imaju veze homići s temom? Ti si neki prikriveni kao što su i 90% svećenika pederi a ostali pedofili? Ti prikriveni su najžešći mrzitelji jer ustvari mrze sebe.Pa i homići su ljudi od krvi i mesa,imaju osjećaje a vjerujem da su mnogi od njih i gameri a neki i ovisnici o igrama.A ti ako i nisi ovisnik,mrzitelj sigurno jesi,nema ti pomoći,bilo bi bolje da si manje pazio na vjeronauku a više se igrao ( pa makar i sam sa sobom ).

    • hyperion

      @crolink07, 26.12.2017 - 19:21

      Ajde malo smanji sa tim provokacijama usmjerenim na krćanstvo, smeta ti što je “napao” jednu skupinu ljudi pa onda sereš po drugoj, ako si ateist ko te šiša, ne moraš to isticat uvijek, kao vegan, vaper ili žena na dijeti. Da se treba zgražat nad djelima pojedinih svećenika naravno, prvi bih podigao ruku na njih, ali vjera je u Boga, ne u ljude, od njih sam davno odustao.

    • crolink07

      @hyperion, 26.12.2017 - 20:07

      Nemam ništa protiv kršćanstva superidiote.Evo imamo Božić,iskomercijaliziran do krajnosti kao Fifa18.Desetine igara na popustu,ništa od toga ne bi bilo da Krist nije umro za nas.

    • TeroXCro

      @crolink07, 26.12.2017 - 20:41

      Izgleda da tebi ovo smanji sa tim provokacijama nije u riječniku.

    • crolink07

      @TeroXCro, 26.12.2017 - 21:06

      Tema je mentalni poremećaj, sve što je previše,pa tako i prekomjerno igranje nije zdravo.Evo recimo i seksualno suzdržavanje tj. celibat,crkvena izmišljotina koja ide protiv prirode i onda dobijemo napaljene debele bačve u haljinama i vatikanske zidove i stropove oslikane gologuzim anđelčićima.

    • hyperion

      @crolink07, 26.12.2017 - 22:35

      Hahahaah, superidiote, nice. Opet si fulio bit kršćanstva, ovo što ameri rade nije Božić, pa većina je ateista i samo su iskoristili ovaj praznik za širenje kapitalizma, ne znaju oni ni kakve veze ima Krist sa Božićem, kod njih je samo Santa Claus i novac. Novac je njihova religija, a nemoj se osjećat osobno napadnutim, ništa protiv tebe, samo mi smeta kad se niotkud kaki po vjeri upravo zbog ljudi koji nisu i ne bi trebali biti primjeri nikome.

    • crolink07

      @hyperion, 26.12.2017 - 23:14

      Ne kakim po vjeri već po ” vjernicima ” . Ameri su bezbožnici a našim popovima se toliko gadi novac da ga troše na dvorce i bijesna vozila,u duhu tradicije?Umjesto gubljenja vremena na igre volontiraj negdje,nađi par bakica i pomaži im,bit ćeš Isusu miliji i draži.

    • TeroXCro

      @crolink07, 26.12.2017 - 23:18

      Prvi ću blatit po tim popima i ljudima koji idu crkvu i iskreno takvi mi se gade,ali ovakvo izrugivanje vjere koja je godinama unaprijeđivala civilizaciju i nije baš ok.Nije me briga trolaš li ili neš,ali stvarno nije u redu.Svako ima pravo vjerovati i radi toga ga se ne smije suditi.

    • crolink07

      @TeroXCro, 26.12.2017 - 23:31

      Ne sudim nikome,vjeruj u što hoćeš i u koga hoćeš,ne izrugujem se nikome,Crkva to sama sebi radi stoljećima,samo iznosim činjenice.Ovo je HCL a ne Glas Koncila pa bježim s ove teme dok me nisi udavio,pa pa i sretan Božić!?

    • Anomaly

      @TeroXCro, 28.12.2017 - 23:48

      Vera u bajku godinama unapređivala civilizaciju? Ništa srednji vek i gluposti po verskim knjigama? A i nešto ne bih rekao da imamo pravo da verujemo u šta hoćemo, definitivno možemo ali pitanje je koliko je to istinito, pravedno, moralno i naravno opravdano. Izvinjavam se ostalima ali ne volim da se idealizuje neka loša ideologija. Religijama i religijskoj veri je mesto na đubrištu istorije.

    • TeroXCro

      @Anomaly, 29.12.2017 - 18:29

      Nisam mislio baš na religiju vec na civilizaciju koja ju je koristila.

    • AceRimmer

      @TeroXCro, 26.12.2017 - 10:26

      A na koji nacin homoseksualci sprječavaju tebe ili druge u prakticiranju ”tradicijskih vrijednosti”, pod uvjetom, naravno, da ta tradicijska vrijednost nije diskriminacija ili mrznja prema drugima?
      Ovi zaključci WHO-a ne osuđuju gamere i gaming, nego samo ukazuju na mogućnost da igranje igara u određenim količinima bude štetno. Meni je jedino blesavo da se gaming (ili bilo koja aktivnost) u tom smislu posebno izdvaja, jer prakticiranje bilo cega u prevelikoj mjeri (u smislu da se zanemaruju druge zivotne potrebe) može biti štetno.

    • TeroXCro

      @AceRimmer, 26.12.2017 - 12:35

      Ova rasprava je krenila u krivom smjeru jer moja cijela poanta je bila pitanje zašto nazvat nekoga idiotom samo zato jer on ima mišljenje,i stoga bi ju na tome i završio.

    • AceRimmer

      @TeroXCro, 26.12.2017 - 14:21

      Takvo mišljenje je pogrešno i, osim toga, štetno za društvo, odnosno pojedine njegove pripadnike. Dakle, idiotsko je…

    • Debeli2202

      @AceRimmer, 26.12.2017 - 16:29

      U isti koš možete i ti i on u tom slučaju.

    • TeroXCro

      @AceRimmer, 26.12.2017 - 20:42

      A njihovo javno ponašanje i blaćenje civilizacije kao nije,sve pet.

    • dandelion

      @AceRimmer, 26.12.2017 - 00:04

      Ima ih malo više ovdje,idiota,za sad barem 5 koliko vidim

    • Alex-17

      @AceRimmer, 27.12.2017 - 14:59

      Drugi mu se ubrzo pridružio, očekivano također nepismen. 🙂

    • TeroXCro

      @Alex-17, 27.12.2017 - 19:08

      Sudeći po tvojim prošlim komentarima ti nisi ni educiran a kamoli pismen.

    • Alex-17

      @TeroXCro, 28.12.2017 - 15:29

      Ohh netko se prepoznao. 🙂 Hvala na komplimentu jer bi se ozbiljno zabrinuo da mi netko s pravopisnim ostvarenjima i dosezima poput: “neznam”, “upravu”, “krenila, “sa tim” hvali pravopis. Na tvoje prošle komentare i “educiranost” ne pada mi stoga na pamet trošiti više vremena, već na ovoj temi si pokazao što si. 🙂

    • TeroXCro

      @Alex-17, 28.12.2017 - 16:52

      Pokazao sam da sam osoba s određenim uvjerenjima, ako ona tebi smetaju u tebi je problem.Pravopis je gotovo ne bitan jer rijetko tko ga na internetu ispravno koristi,lijepo je vidjeti da se naprotivm tome netko trudi…

  • Slim1992

    25.12.2017 - 21:04

    I sam sam se naigrao kao malo ko, doduse mladji sam bio al…al koliko god da sam uzivao, nikad necu prezaliti za vremenom koje sam ostavio na igre. A opet sreca pa sam svjestan toga

  • Pararera

    25.12.2017 - 21:05

    Jel bi to isto vrijedilo i za one koji igraju po cijeli dan nogometa vani(ako takvi još postoje)? ??

    • Vili Nebitno

      @Pararera, 25.12.2017 - 23:13

      Ne postoje (pogotovo ne po zimi)

    • funky0308

      @Vili Nebitno, 28.12.2017 - 11:13

      Jbte preko ljeta smo cijeli dan i pola noci igrali mali nogos na ulici, preko zime bi si od drveta (legin djed je bio stolar i imao svoju radionu) napravili hokejaske palice i teniskom lopticom igrali hokej. Cijele dane smo providili na ulici i tako odrastali. Danas su neka druga vremena i to treba prihvatiti. Nasi klinci ce graditi “sklombe” (sklonista/male kuce) u ARKu, rata ce se ugrati u PUBGu, a Lego slagati u BrickRigsu i Lego igrama. Svako vrijeme donosi svoje i to zapravo i cini zivot zanimljivim koliko god nama to bilo cudno i koliko god klincima tupili kako smo mi dane provodili na asfaltu. Oni ce imati drugacije djetinjstvo i to treba postovati i tome se prilagoditi. Ja bi volio da mi malac ide van kada jos malo odraste i igra se onoga cega smo se mi igrali samo sumnjam da ce imati s kime. Tesko je tu biti pametan, ne mozes to odluciti sam, mozes ali klinac ce ti biti sam na tom asfaltu, nema druge djece. U naseljima gdje jos ima klinaca vani – super, sigurno jos negdje postoji i to

    • GTA222

      @Pararera, 26.12.2017 - 00:29

      Pa gdje ćeš to reći, svi tatini sinovi će postati profesionalni nogometaši koji će zarađivati milione.

  • Tragovi znanja

    25.12.2017 - 21:16

    Svima želim SRETAN BOŽIĆ.
    Sad me samo zanima ja/mi malo deblji sa prevelikim trbuhom (i tankim nogama) smo mentalno poremečeni i kad samo kuhamo, a tek kad gledamo hranu ..auuu. 🙂

  • Momentum

    25.12.2017 - 21:18

    Ja lagano već neko vrijeme se odvikavam i što manje igram a i onako mi je sve već odavno dodijalo,jer tko ne zarađuje od igranja je samo gubljenje vremena,samo sebe praviš luzerom ako igraš svaki dan po 5,6h a netko i preko 10 sati,kada malo bolje skontam igranje svaki dan od nekoliko sati jeste ovisnost i ozbiljan problem,to kažem kao dugogodišnji gejmer čitav život sam nešto igrao,mada nisam neki gejmer hardcore.Neko normalno igranje neke igrice u normalnoj mjeri je ok i nije ovisnost.Mada ja sam takodjer bio veliki ovisnik o nogometu i igranju sa ekipom vani ili u balonu termine,znači izlazio sam u klubove redovno,tako da nisam samo igrao igrice i to da mi je sve bilo.

    • Zoran Žalac

      @Momentum, 25.12.2017 - 21:41

      A kužim te, ali to je ako ti je samo do pobjede u igrama. Ali ako ti je do narativne komponente, ne vidim zašto bi 2-3 sata dnevno (jer 5-6 je ipak malo previše za odraslu osobu s obvezama) bilo problem. Ljudi čitaju u sličnim intervalima pa se na to rjeđe gleda kao na gubljenje vremena. Istina da narativi u igrama još uvijek nisu na razini knjiga u većini slučajeva, ali s obzirom na to su danas kojekakva štiva za očajne kućanice najuspješnija literatura na tržištu, u bilo koje doba dana bih odabrao priče iz videoigara nad takvim sadržajima. Jest da sad to nije ista kategorija i da sam napravio prilično nezgrapnu usporedbu, ali hoću reći da ima smisla igrati igre i izvan kompetitivne komponente.

    • Momentum

      @Zoran Žalac, 25.12.2017 - 22:04

      I ja bi radije priče iz igrica nego sadržaje neke,nije ista kategorija ali se može i uspoređivat u knjizi pratiš štivo i dešavanja takodjer i u igrama.Igre su ok znaju stvarno zabavit,nije gaming samo igranje igrica po par sati dnevno,vrlo je opširno područje,bilo bi lijepo raditi u nekoj firmi koja se bavi gejmingom voliš svoj posao, zarađuješ, usput uživaš hh.Valja u životu sve balansirat koliko je god moguće i bit prisutan na svim područjima,a ne se samo držati jednog te istog a pogotovo ako od toga nema neke koristi u protivnom samo sam sebe dovedeš do ludila.

    • pa3k997

      @Momentum, 26.12.2017 - 01:56

      Pa sve to sto si naveo da radis je ustvari gubljenje vremena i novaca ako ces na to tako gledati. Izlasci,igre,nogomet….Glupo je na to tako gledati jer je ustvari 90% stvari koje radimo cisto gubljenje vremena.

    • Momentum

      @pa3k997, 26.12.2017 - 02:16

      Ne nisi upravu,zašto je 90 % toga gubljenje vremena,mi ovdje pričamo konkretno o igranju igrica,samo igranje igrica po nekoliko sati skoro svaki dan a većinom ništa drugo ne radiš i tome si se posvetio a ne zarađuješ od toga to je gubljenje vremena,a raditi nešto zarađivati pa trošiti te novce na druge stvari pa i na gejming je sasvim neka stota stvar,komentar ti ne pije vode 🙂

    • pa3k997

      @Momentum, 26.12.2017 - 15:44

      Gore si napisao da je gaming gubljenje vremena i ok mozda sam malo krivo protumacio tvoj komentar. Sad kad si ovako napisao normalno je da nije ok igrati igre cijeli dan i ne raditi nista drugo mslm da rijetki to rade i to se vec moze smatrati nekom vrstom bolesti,ovisnosti ili cega vec.I nisam napisao da je nogomet ili ista od gore navedenog za mene nepotrebno gubljenje vremena vec osobama koje razmisljaju na taj nacin.

    • berac_malina39

      @pa3k997, 26.12.2017 - 10:47

      Da, ali nogomet nije isto što i gaming. Nogomet ipak zahtijeva da osoba bude fizički sposobna te traži brze kretnje i kreativno razmišljanje (to i gaming al eto). Fizička aktivnost nije ista vrsta “gubljenja vremena” kao i gaming ili čitanje. Dok gamingom i čitanjem vježbamo um, nogometom i rukometom vježbamo svoje tijelo.

    • moordrak

      @berac_malina39, 27.12.2017 - 14:55

      profesionalni sport je itekakva ovisnost samo se o tome šuti. Biti na strogom režimu prehrane, intenzivno trenirati, podrediti cijeli život sportskom uspjehu oprostiti ćeš, nije “normalno” stanje.Svi sportaši što su napravili su napravili do 35-e ako prije toga nisu prelomili ili povrijedili nešto. Rekreativno se baviti nekom sportskom aktivnošću je nešto sasvim drugo. Definicija gubljenja vremena valjda je za svakoga drugačija. Ako juriš za lovom, onda je gubljenje vremena sve ono što ne donosi profit .Nažalost, dođu godine kada je ova definicija jedina bitna….

    • berac_malina39

      @moordrak, 28.12.2017 - 08:26

      E sad kad tako kazes, da, ali ako se neko digne u pola 7 i ide na trcanje svaki dan nije ovisnost, kao sto si i rekao. To govorim kao neko ko se bavi rekreacijom i cesto vjezbam i odlazim na trcanje ujutro/navecer, a s druge strane opet u istom danu odigra 3 sata portal 2 u komadu. Ali uglavnom, da, svakome je definicija gubljenja vremena drugacija, a ovo sto si rekao je istina.

    • funky0308

      @pa3k997, 28.12.2017 - 11:24

      Da..jbga. po toj logici trebamo se ponasati kao one kokosi nesilice – radi, jedi, spavaj i tako 45 god. Hvala lijepo na takvom zivotu.

    • funky0308

      @Momentum, 28.12.2017 - 11:22

      Kao sto film nije filmic nego film , tako ni igra nije igrica nego igra. Igre su odican medij sa prenosenje neke poruke kroz pricu i interakciju, nesto sto niti jedan drugi medij ne moze i malo mi je cudna izjava nekoga tko kaze da se smatra ili se smatrao gejmerom kako je igranje igara gubljenje vremena. Ako ti je gejming hobi onda to nikako nije gubitak vremena nego nacin opustanja, ucenja i zabave. Kako covjek odrasta tako mu se mjenjaju i afiniteti i potrebe, to stima ali ako si ikada istinski volio igre i igranje tesko ikada mozes recin da je sve to gubitak vremena. Netko pogleda film od 2h i sumnjam da ce reci da je to gubitak vremena, osim ako nije gledao film s Tom Cruiseom 😛

  • baDarmageddoN

    25.12.2017 - 22:15

    U redu je to. Tko pretjeruje taj je mentalno bolestan. Sada je definirano što to znači “pretjerivanje” i to je u redu. Trpaj u ludnice 😛

    • nikola65478

      @baDarmageddoN, 25.12.2017 - 22:43

      Ja maximalno 3 sata igram i dosta i to ne u komadu neg lijepo po pola

    • YeYa

      @nikola65478, 26.12.2017 - 15:39

      Svaka čast

    • baDarmageddoN

      @nikola65478, 26.12.2017 - 15:55

      Ja 5 tjedana ne mogu jer nisam kod kuće. Onda dođem na tjedan dana i drugi dan je raspašoj protiv svih frendova. Onda dalje laganini. Makar radije odigram nešto nego da pogledam film ili seriju. A tih 5 tjedana ama baš ništa. I ne fali mi previše 😀

    • funky0308

      @baDarmageddoN, 28.12.2017 - 11:29

      Mislim da je tu tesko odrediti sto je pretjerivanje. Ako covjek od4adjuje sve svoje obaveze, ima klince i obitelj i obitelj ne trpi, posao ne trpi….sve je ostalo manje vazno. Netko ce stici 6h igrati, netko nece ni sat. Sve je to toliko relativno da je super nezahvalno etiketirati nekoga na temelju takvih info. Bas zbog toga i ova vijest mi je onako, pomalo klimava. Ovisnost je nesto jako jako lose i treba biti oprezan sa prozivanjem oko takvih stvari. Komentiram na tvoj post, ne govorim direktno tebi, da me ne shvatis krivo 🙂

    • moordrak

      @funky0308, 28.12.2017 - 17:12

      Vidiš, upoznao sam ekipu koja dnevno igra najmanje 8 sati, radi, odrađuje sve svoje obveze. Također moji prijatelji, bračni par, oboje su dnevno bili online po 8 sati. Paralelno su igrali na 4 do 6 accounta i to im je bilo sasvim normalno. Godinama. Isto tako, klinac od kolege je zamijenio noć za dan. Cijelu noć je igrao , a po danu je spavao. Ne radi i ima ekipu koja se ponaša jednako. Jedinu pauzu od igranja ima kada su serveri na redovnom održavanju, jednom tjedno, kada se opet druži sa tom istom ekipom IRL. Vjerovao ili ne, bio sam jedno vrijeme u tom začaranom krugu i kada sam prekinuo, trebalo mi je određeno vrijeme odvikavanja. Komplicirano za objasniti. Možda bi najbolja usporedba bila sa prekidom pušenja. Nema tu smanjiti ću. Ili ćeš potpuno prekinuti ili ništa od toga. Isto kao što imaš fizički potrebu zapaliti cigaretu, tako imaš potrebu biti online i igrati igru. Još je gore ako si uspješan u tome što radiš. Iz današnje perspektive, da, radi se o žestokom pretjerivanju. Tada mi je bilo normalno dnevno biti online 8 sati, a vikendom po 18-20 sati u komadu. Danas mi ponoviti takvo što više ne pada na pamet. Sa druge strane, da li mi je žao što sam to radio? nimalo. Fantastično iskustvo u kojem sam naučio što znači biti potpuno predan nekom cilju.

    • funky0308

      @moordrak, 29.12.2017 - 11:38

      Tu puno toga ovisi o samom pojedincu, svakako da 8h dnevno ne moze biti normalno i smatrali to ovisnoscu ili ne – ja to svakako tretiram kao bolest. Moj sin koji ima 5.5 god nema 8h vremena dnevno igrati igru, a na tako nesto ne mogu ni pomisliti. Kada uhvatim 2h radnim danom otvaram sampanjac, bude vremena, ponekada i vise od 2h ali budem toliko slomljen da nemam snage igrati. Uz posao, malo dijete i neki drustveni zivot, makar i sa najuzim krugom prijatelja i rodbine – nema teorije da odrastao covjek svaki dan ima toliko vremena za gejmanje…nazivali mi to ovisnoscu ili ne – svakaoo to nije normalno.

    • moordrak

      @funky0308, 29.12.2017 - 13:08

      Sve se može ako se dobro organiziraš. Dan traje 24 sata. Ja sam jedan od onih koji mora spavati najmanje 8 sati za normalno funkcioniranje.10 bi bilo idealno. Ima ljudi kojima je 4 sata spavanja više nego dovoljno pa se slobodno vrijeme rastegne. Kada imaš neke druge obveze koje ti ispune dan, normalno, nemaš vremena za igranje.Ponekad ni volje. stanje: normalno, rekli bi. Djeci mi planiramo dan. Dok nam to dopuštaju. Pričekaj dok mali postane tinejdžer pa ću te onda pitati ima li ili nema vremena za gejmanje. Sad te još sluša…

    • funky0308

      @moordrak, 29.12.2017 - 13:38

      Upravo u tome i je stvar…svakim danom postaje sve zahtjevniji i uz ludi ritam na poslu stvarno je vremena sve manje i manje. Ali da, organizacija je pola posla, da smo svjesni tih trenutaka u kojima se pokisavamo necega sjetiti ili kontamonsto sada, vidjeli bi koliko nam zapravo tu odlazi vremena. Nisam kd onih koji si dan planiraju u minutu ali nekakav plan i raspored moraju postojati.

  • darkness666

    25.12.2017 - 22:29

    ..zivjeli mi mentalno poremeceni…

  • striborino

    25.12.2017 - 23:21

    Gluposti…

  • GTA222

    26.12.2017 - 00:31

    Ko što kaže drug Finac sad će moći predati papire za prijevremenu penziju.

  • IloveCRO

    26.12.2017 - 03:55

    braco moj popolo se jacka i stocka da nemam vise lipe jedne…. e sad kad budem kuci fino doso tocno cu upaliti neku pucacinu i imam filing da cu biti hrabriji nego inace , a ovi sto tvrde da smo mi koji igre igramo mentalnk poremeceni dobit ce dabrnju za glupost godine… uglavnom sve najbolje svim ljudima. dobre volje inredakciji naravno (posebno Petri ?) i da jos puno Bozica docekamo uz kvalitetne igre i da pokazemo ovim idiotima da nismo poremeceni ako se zabavljamo…. pozdrav svima i zapamtite: samo ljubav ??????

  • delight353

    26.12.2017 - 10:14

    Mislim da definitivno postoje ljudi koji pretjeruju s igrama. Poznajem covjeka koji s time ima problem. No, mislim da se vecina nas ne mora traziti u definicijama SZOa.

  • phoda

    26.12.2017 - 10:43

    Ukupnu tehnologiju nebi tretiro kao ovisnost jer po meni je to kao i auto. Neki koriste vise neki manje ali to je postao dio svakodnevice i zivota bez kojeg bi bilo jako tesko a olaksava dosta stvari. Gaming u drugu ruku bi klasificiro kao mentalni poremecaj jer moze bit da covjek zanemariva ostale stvari zbog gaminga u tom smislu a ne da je ovisan ako provede 12h na igrama ako mu slobodan dan. Jeli.

  • moordrak

    26.12.2017 - 10:46

    Nisam psiholog i neznam ništa o stručnoj medecinskoj terminologiji , a još manje o klasifikaciji mentalnih bolesti zato neću i nemogu komentirati zaključke struke. Ono što mogu reći iz vlastitog iskustva je kako mislim da intenzivno i dugotrajno igranje računalnih igara može izazvati određene probleme osobama koje njeguju takvu praksu. Igre su danas pravi virtualni svjetovi u kojima osim igranja, možemo raditi što god želimo: komunicirati sa drugim igračima, stvarati klanove, organizirati borbe, trgovati, graditi, rušiti, određivati i stvarati pravila, biti što god želimo. Zvuči poznato? Vrlo je lako izgubiti kompas i zanemariti pravi svijet. Nije mi se jednom dogodilo da sam uz neku igru dočekao jutro i nakon 12 sati igranja mrtvo ladno otišao na posao. Siguran sam da je svaka mlađa, društvena osoba imala sličnih iskustava, npr. kada ste išli na kakve zabave, tulume da ne kažem pijanke do jutra. Trebam li takve mlade ljude nazvati mentalno poremećenima? Naravno da ne. Mijenja li se nečija percepcija ako konstantno igra nasilne igre, uživa u njima ? Neznam. Ne znaju ni stručnjaci. Gubi li se tzv. zaraznim igrama enormna količina vremena? Svakako! Ako se postave neka osnovna pravila, kao uostalom u svemu, mislim kako nema nikakvog straha od računalnih igara. Doduše, da sam pred knjigom proveo toliko sati koliko sam proveo pred ekranom računala ili televizije sada bih imao najmanje 4 doktorata…

  • memed191

    26.12.2017 - 11:10

    Sretan Bozic svima , a sto se tice toga mislim da bi prvo trebali krenuti sa ljudima ili djecurlijom koja provodi 24 sata na Instagramu i facebooku ….. a tek onda na nas koji neshedimo bez veze pred ekranima jer netko zaradjuje na youtube , netko skuplja trofeje a netko se opusta uz gaming tako da neka pogledaju oni svoje mentalno zdravlje prvo jer ocito smo mi gajmeri ajmo tako nazvati Cudni nekim ljudima ! Ali ps. I oni su nama cudni

    • baDarmageddoN

      @memed191, 26.12.2017 - 11:29

      Da. Po meni su bolesniji youtuberi i twiteraši i instagramci koji “žive” za svoje lajkove i ne mogu da se ne naslikavaju čime uglavnom šalju loše poruke mlađima sa svojim golišavim slikama, glupim izjavama i tako redom- dok, ja kao gamer, u svoja 4 zida ne skupljam lajkove, rijetko opsujem u MPu, uživam za sebe a ne za druge i sve to u granicama. Tko je tu onda mentalno poremećen? Žalosno je da ima ovisnika koji ne mogu prestati i mislim da je u redu da im se nudi pomoć ali mislim da gameri uglavnom nisu mentalno bolesne osobe, ne u današnje vrijeme kada svaka šuša ima svoj smartphon i rpegledava ga svakih 5 minuta- to je bolest. Gejming je kao lijek (i ja to iskreno mislim!!)- kada ga igraš u pravim količinama pomaže ti na psihološkoj razini ali ako pretjeraš odmaže ti i na psihološkoj i na fizičkoj razini.

  • JokeZ

    26.12.2017 - 14:11

    HCL će postati udruga za mentalno bolesne onda haha

  • Sinknohope

    26.12.2017 - 14:16

    Čitam ovaj članak i automtski sam destaliro igru o kojoj sam kao ovisan ( Heroes and generals) imo sam na njoj 1765 sati u godinu dana.

  • PppPP

    26.12.2017 - 14:24

    znam čovjeka koji po cijeli dan čita knjige, isto mentalni poremećaj? 🙂

  • hpollowda

    26.12.2017 - 18:45

    Najgluplje istraživanje ikad, tako svaki hobi, interes i zanimanje možeš tretirat kao mentalnu bolest. Ne postoji osoba koja se nekad nije radije posvetila passtimeu ili hobiju radije nego da bude društvena. Uvijek se mogu vratit na primjer koji sam kao mlađi imao doma – mama kaže da previše provodim vremena pred kompom…nakon prodike, ode i sjedi pred tv-om 5 sati. Moja mama je mentalno poremećena

  • chupacabra1

    27.12.2017 - 03:00

    Kome da se javim ako se prepoznajem u svim točkama i još nekoliko njih za koje oni još ne znaju?

    • GTA222

      @chupacabra1, 27.12.2017 - 11:32

      To kod nas neće vrijedit pol države bi išlo u mirovinu hahaha.

  • Kr4t0s

    27.12.2017 - 04:22

    Da, mentalno sam poremećen i drago mi je zbog toga!

  • Asmirr

    27.12.2017 - 11:46

    Dobro to bi mozda bilo moguce tj kao trebalo bi al za one koji provedu po 20h na kompu kao onaj momak sto je umro za kompom od previse sjedenja za istim i igrajuci igre ja msm. E sto se tih broja sati tice onda ok al do nekih 5h je solidno jbg zaigras se s drugovima i ode vrijeme a mislis da je proslo 1h

  • CroZbunjola

    29.12.2017 - 02:07

    Ovisan/a o igricama mozes biti jedino ako od 0-24 sata igras igrice bez prestanka i ako zaboravis na zivotne potrebe kao voda hrana i sl.Covjek je uvijek ovisan o necemu ,ali po meni je uredu da neko dnevno provodi na igricama .dapače neke igre mogu biti i poučne.npr,ako igras neku igricu vezanu za neki dio povijesti kao drugi svjetski na primjer znat ces dogadaje kad je poceo zato kako i neke bitke.D-day naprimjer

    • moordrak

      @CroZbunjola, 29.12.2017 - 12:01

      Ne bih se složio sa prvim dijelom tvrdnje. Ovo što ti opisuješ je ekstremna ovisnost. Do te razine ne dođeš odmah. Ovisnost o igricama kao i svaku drugu ovisnost ne primjećuješ dok ne eskalira do razine opasne po zdravlje, a čak i onda nisi svjestan toga. Promjenu vide ljudi oko tebe. Ne postaje se ovisnik preko noći. To je proces koji traje dugo vremena. Sa drugim dijelom se slažem. Igre mogu izoštriti osjetila, povećavajući preciznost, prostorne vještine ,motoriku. Igre nas uče kako brzo razmišljati , analizirati i odlučivati, kako logički zaključivati, kako duže vremena zadržati koncentraciju. Moguće je naučiti nešto iz povijesti ali ne bih išao tako daleko. Događanja u mnogim igrama su plod fikcije ne povijesnih činjenica ali interpretacija može biti povijesno korektna i bazirana na stvarnim mjestima i događajima. Prekomjerno igranje, o čemu cijelo vrijeme pričamo, je štetno i moramo postaviti neki granicu odnosno prihvatljivu mjeru koja neće utjecati na naše fizičko stanje i to je poanta svega.

  • CroZbunjola

    29.12.2017 - 02:09

    ako se slazete odgovorite mi na to hvala

  • Maxwell19YT

    29.12.2017 - 11:13

    Svaki dan neki ljudi smisle totalnu glupost…

  • joka23lbj

    29.12.2017 - 14:43

    Znaci svaki esport ili pro igrac je mentalno poremecen jer jedino preko toga zaradiva za zivot isto tako I streameri? O.o

    • moordrak

      @joka23lbj, 30.12.2017 - 01:13

      Dakle ako si pro igrač i strimer, moraš biti stalno za računalom? Od kuda ti to? Zašto misliš da ti ljudi ne vode normalan, jednostavan život kada su kamere ili računala zagašna? Ako žele biti uspješni u onome čime se bave moraju poštivati neka pravila. Oni su očigledno pronašli pravi balans posla i odmora jer se inače ne bi mogli baviti time čime se bave.

  • CroZbunjola

    30.12.2017 - 18:25

    Kao sto ako vani trcis vjezbas i slicno povecat ce ti se energija veca kondicija i sl.Tako igrice nas mogu nesto nauciti.mozemo imati bolje reflekse znanje i neku stealth vjestinu.Sto moze dobro doci u zivotu npr ako te netko lovi trazi ti bus se lakse spasio od opasnosti.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?