Prince of Persia – danas slavi 35. rođendan
Na današnji dan, prije točno 35 godina, izašao je originalni Prince of Persia te je donio malo drugačiju avanturu spašavanja princeze.
Spašavanje otete princeze krajem 80-ih godina u gamingu je predstavljalo već poznatu praksu zahvaljujući Super Mariju. No, prije 35 godina jedna je igra donijela malo drugačiju formulu za takvu spasilačku misiju. Bila je to Prince of Persia, igra Jordana Mechnera koja je bila inspirirana pričama iz 1001 Arapske noći.
Originalni Prince of Persia igrača je bacio u tamnicu punu zamki kao što su bodlje, giljotine i propadajući podovi, s ciljem da spasi princezu od zlog Jaffara. Igra se sa svojih 12 razina isprva nije razlikovala od ostalih platformera, ali su pravila ipak bila malo drugačija. Princ nije imao ograničen broj života kako je to bilo standardno u drugim igrama. Međutim, igra je imala vremenski rok u kojemu se mogla / morala završiti.
Taj limit iznosio je 60 minuta, ali se vrijeme nije resetiralo nakon umiranja, tako da je svaka pogreška rezultirala kaznom – oduzimanjem vremena. Kasnije je taj limit povećan u ostalim verzijama igre, ali je u originalu stavljao pritisak na igrača te od njega tražio punu fokusiranost.
Igrač je imao neograničeni broj života, ali vrijeme ga nije štedjelo pa je igru morao završiti unutar 6o minuta i nikako drugačije.
Prince of Persia se također u svoje vrijeme isticao kao naslov jedinstvene animacije do koje se došlo tehnikom rotoskopiranja. Upravo je iz tog razloga protagonist u igri bio obučen u bijelo, jer je tvorac igre animaciju hvatao sa snimaka svog mlađeg brata dok je isti izvodio skokove i trčanje obučen u bijelo. Animacije kretanja lika bile su realistične, ali se to odrazilo na kontrolama koje su sporije hvatale naredbe i općenito nisu bile responzivne ni precizne kao u drugim igrama.
Zanimljivo je da Princ of Persia isprva nije bio uspješnica kad je lansiran za tadašnju Apple II platformu. Prodaja je na američkom tržištu išla slabo, no čim je igra došla u Europu i Japan, Princ je zaradio pravo bogatstvo. Igra je u konačnici prebačena na skoro sve platforme – od NES-a do iOS-a, a bilo je tu i neslužbenih izdanja za ZX Spectrum i Commodore 64. Verziju za MS Dos možete zaigrati ovdje.
Prince of Persia isprva nije bio uspješan u prodaji na američkom tržištu, a situacija se popravila tek dolaskom igre u Europu.
S više od dva milijuna prodanih primjeraka, Prince of Persia pretvorio se u uspješnu franšizu s nekoliko nastavaka i spin-off igara. Rebootan je nekoliko puta, najuspješnije 2003. godine uz igru Prince of Persia: The Sands of Time. Pod istim nazivom 2010. godine dobili smo i filmsku adaptaciju u produkciji Disneya i Jerryja Bruckheimera. Princa je utjelovio Jake Gyllenhaal, a on u filmu nije bio bezimeni nego se zvao Daston.
Zadnji igru Prince of Persia serijala vidjeli smo 2024. godine (The Lost Crown), u 2D izvedbi gdje sam princ nije bio igrivi lik. Zadnju 3D igru igrali smo 2010. uz osrednji The Forgotten Sands. Trenutno je u razvoju prerada Sands of Timea, više puta odgađana i resetirana.
Kari
03.10.2019 - 10:15Ko se sjeca Dahake iz warrior withina?
matej931
@Kari, 03.10.2019 - 18:57Kupio igru kad je izašla tad imao 10 godina lik me preplašio na najjače
kaurazmaj23
@matej931, 04.10.2024 - 16:59Zamišljam…ti balav i brzgav upadaš u trgovinu a vjerovatno i nepočešljan i naručuješ igru. Prilazi TATA da plati a ti onako hladno kažeš: Odbijete gospodine, “JA ĆU”! 😀 Doista zvuči uvjerljivo. 😀
Perfect Sense
@Kari, 04.10.2020 - 01:42Ubio ga sa Water swordom
DeadStar
03.10.2019 - 10:26Prešao na amigi malo manje od 100 puta.
butjer1010
@DeadStar, 04.10.2020 - 02:45Jebote, idol si mi…ja sam samo jednom (od 1000 puta što sam igrao) na Amigi, i jednom na 386-ici…. al’ za to mi je trebalo da odrastem, hhhhh
lordvader6666
@DeadStar, 04.10.2023 - 22:24I ja brate jbt omatorili smo 🙂
metalshegy
03.10.2019 - 10:34warrior within remake
tomekplejka89
03.10.2019 - 11:18Bas je steta sto tako dobar naslov “trune” na policama vremena…mislio sam da ce za ovu generaciju doci barem neki remake ali jebiga..
SanKa
03.10.2019 - 11:35valjda prva igra koju sam ko klinac shvatio ozbiljno..one leteće glave iz jedinice su me traumatizirale 😀
Virty
03.10.2019 - 12:06Odlična igra, igralo se puno davnih dana.
Kr2t0s
03.10.2019 - 12:51Obožavao sam ovu igru kao klinac, iako kao što ke rečeno u članku, upravljanje likom je bila noćna mora.
butjer1010
@Kr2t0s, 05.10.2020 - 09:24Ubitačno. igraš prvi nivo 1000ti put, znaš ga napamet, dođeš do ruba, stisneš skok, a on se strovali kao debil i padne na one šiljke….. 10 sekundi pogleda u prazno, uz milion psovaka od kojih se i voda stvrdne, i ajmo opet….. ali nema odustajanja…..danima….mjesecima…..
SonOfZeus
03.10.2019 - 16:05Skuzih da ko klinac nisam nikad došao do ovog levela sa žutim level dizajnom 😀
Bome mi je dobro išlo sa tadašnjih 6 godina
SeLjAnCuRa94
03.10.2019 - 18:01Ko na psp nije bego od Dahake nezna šta su muke
moordrak
04.10.2019 - 10:49Igre se sjećam, ali bogme ovih boja se ne sjećam. Tko je imao CRT RGB ekran za računalo krajem ’80-ih ?! Koštao je k’o suho zlato (tako mi je stari rekao). Ovo se vrtilo na 386-ici i monokromatskom ekranu. Video kartica, kako je ono bila, EGA (od pola metra) sa nešto mizerno malo memorije 24kb mi se čini. Ako se dobro sjećam, ovo čudo tehnike (PC sa svom periferijom) stari je platio oko 7 miliona lira.
SonOfZeus
@moordrak, 04.10.2019 - 11:19Ja se sjecmam da sam imao amigu 2000 pocetkom 90tih i da sam bio glavni baja u kvartu ? Ekipa dolazila igrat igre kod mene, nikad vise prijatelja nisam imao :((
butjer1010
@moordrak, 04.10.2020 - 02:51Da, ja sam imao kao VGA monitor sa 256 boja (386 SX 33MHz, 4MB Rama), ali crno bijeli???? Jebena slika, ali boje nigdje. Kad je frend nabavio 2 godine poslije 486icu 40MHza sa vga monitorom u boji, ostali smo svi sa vilicama dolje…. Amiga je došla kao šlag na tortu, ali 500tka, 1200tku smo samo svi sanjali. Sad ju imam, sa proširenjem na 8MB RAMa i 40MHz FPUom, SSDom 120GB, WHDLoadom i svim igrama na SSDu. Joysticke sam prepravio, stavio microswitcheve umjesto onih federa, ali nisam zadovoljan. Preosjetljivi su switchevi….jooooj mukeeee……
Klaudio89
03.10.2020 - 21:55igrao sam ju prije nekoliko godina online u Gameboy color verziji,nisam uopće tada znao da ima vremenski rok,bio sam zapanjen tom činjenicom jer sam bio pred krajda ju riješim
butjer1010
@Klaudio89, 05.10.2020 - 09:21Mislim da mi se to desilo 30-ak puta barem, ufffff, sjećam se da su stvari koje inače ne lete, letile po par sekundi tada.
Klaudio89
05.10.2020 - 22:25koliko si morao biti oprezan na svakoj prepreci i pred neprijateljem,toliko si morao biti brži s vremenom
TITANXIS
06.10.2020 - 14:50Ovo sam igrao na nekom simulatoru na kojem su bile pregršt igara za SNES na PS1. Dobra igra za tadašnje vrijeme.
312AE
03.10.2023 - 09:57Ja u toj igri ,ne nema veze kojoj platformi,nisam nikad došel dalje od 3 slikice/sobe,tak da mi je brzo pal
interes.
spoony
03.10.2023 - 11:04prešao davno, ima 12 levela čini mi se… ali zato dvojku nisam uspio ni prvi level koliko je teška
lordvader6666
03.10.2024 - 12:24Uh na satovima informatike 90-ih peglalo se do iznemoglosti <3
GuybrushThreepwood
03.10.2024 - 22:11Moja prva igra na PC-u , igrao sam je 1993 godine na 286 ici i to sa monokromatskim monitorom. Zvuk je naravno isao sa pc speakera. Igru moram priznati nisam nikada zavrsio jer je bila preteska, naime sa monokromatskim monitorom gdje nema boja kad pijes eliksire ne vidis koje je boje koji pa je to bila lutrija , hehe jedan te ubije
djosic85
@GuybrushThreepwood, 04.10.2024 - 20:06Ja sam ga igrao na segi i iskreno ne sjećam se da li taj što te ubije uopće ima drugačiju boju ili je zamka u pitanju pa moraš zapamtit di je za ubuduće 😄 Meni su veći problem bili stražari na kojima sam gubio puno vremena. Vjerojatno je bila neka caka kako ih brže proć, koju nisam skužio naravno.