HCL.HR

Prošlo je 10 godina od velikog pada PlayStation Networka

Zoran Žalac 20.04.2021.   •   24 komentara   •   Retro gaming


Na današnji dan prije deset godina došlo je do najozbiljnijeg problema u povijesti PlayStation platforme. Sonyjeva mreža našla se pod napadom i nije je bilo mjesec dana.

Problemi u radu online usluga nisu nesvakidašnja stvar. Trenutke nedostupnosti imala je skoro svaka popularnija platforma – od Steama preko Googlea do Facebooka. Obično se poteškoće u radu brzo otklone i sve se vrati u normalu prije nego počnu nemiri. Kad je na današnji dan prije 10 godina PlayStation Network postao nedostupan, svi su vjerovali da to neće dugo potrajati. Međutim, PlayStation Network ostao je offline sljedeća 23 dana. 

Prva dva dana nitko nije znao što se događa. Nagađalo se da je mreža pod napadom hakera, no iz Sonyja su šutjeli da bi pet dana kasnije potvrdili te sumnje. PlayStation Network isključili su nakon što je dva dana prije zabilježen neovlašteni upad u njihov sustav. Osim PSN-a bili su ugašeni i serveri za PC igre Sony Online Entertainmenta.

Ukratko, sve online funkcionalnosti igara nisu radile na PlayStation 3 konzoli, kao ni streaming usluge poput Netflixa ili Hulua. Neke igre uopće se nisu mogle ni igrati ni u offline modu. No, to nije bio toliko problematično koliko druge stvari oko kojih su korisnici PlayStationa bili zabrinuti.

U napadu na Sonyjeve servere počinitelji su došli do osobnih podataka 77 milijuna registriranih korisnika PlayStation Networka. U tom trenutku bio je to jedno od najvećih curenja podataka u povijesti te je izazvalo oštre osude jer su neki smatrali da iz Sonyja nisu dovoljno brzo obavijestili svoje korisnike o krađi njihovih osobnih podataka (adresa, emaila, lozinki, itd.).

Iako je hakerska grupa Anonymous najavljivala odmazdu jer je Sony sudski gonio hakere koji su probili anti-piratsku zaštitu PlayStation 3 konzole, počinitelj na kraju nije potvrđen ni identificiran. Iz Anonymusa nitko nije preuzeo odgovornost za napad. Do dana današnjeg nije pronađen krivac.

Sony je, međutim, nakon napada imao brojne sudske tužbe. U konačnici su se nagodili za “kaznu” od 15 milijuna dolara, ali ne baš novčanu. Sony se obvezao svim korisnicima PSN-a ponuditi selekciju PS3 i PSP igara kao svojevrsnu odštetu za ono što se dogodilo. Igrači su tako mogli besplatno dobiti dvije od pet ponuđenih igara, među kojima su bile InFamous, LittleBigPlanet, WipEout HD/Fury, Dead Nation i Ratchet & Clank: Quest for Booty. Uz to su još korisnicima dali mjesec dana PS Plus pretplate te godinu dana zaštite od krađe identiteta.

PlayStation Network vratio se u funkciju 15. 5. 2011., ali ne u svim regijama istovremeno niti sa svim funkcionalnostima. U Japanu PSN tako nije bio u punoj funkciji čak 76 dana. Iz Sonyja su naknadno izjavili kako ih je nedostupnost PlayStation Networka koštala 171 milijun dolara. Na E3 sajmu 2011. godine predsjednik PlayStationa osobno se ispričao za propust i cijelu situaciju.

Deset godina kasnije, pokazalo se da ovaj događaj nije bio tragičan ni za Sony ni za PlayStation. Premda je to tada bila ogromna afera, publika nije zamjerila Sonyju te se PlayStation 3 nakon toga prodavao još bolje nego prije. A što se tiče curenja osobnih podataka, kasnije su i daleko veće firme imale daleko većih problema nego što je to Sony imao prije deset godina.

Što vam je to 'Gaming kalendar'?

Označeno sa: ,

Komentari (24)

  • funky0308

    20.04.2021 - 18:03

    Mene ovo nije dotaklo ni najmanje. Niti sam koristio Netflix u to vrijeme, niti sam imao PS3 🙂 .. i onda je kod mene glavnu rijec vodio PC… Ali da ne bude prekratak komentar, nema smisla 🙂 , kad cujem deset godina zvuci mi puno (tipa, otplacivati ces kredit deset godina), a tek kada se stavi u kontekst da je to 2011 god,- zvuci jos ludje i nevjerojatnije. Djeca, rodjena 2000god, godine koja se meni cini kao da je “jucer” bila (a sigurno ne samo meni) danas su odrasli ljudi sa navrsenih 20, 21 godinu.. strava kako vrijeme leti. Zanimljivo da se nikada nije saznalo tko je izvrsitelj ili nalogodavac..cak ni nakon toliko vremena.

    • Skoropazao665

      @funky0308, 20.04.2021 - 21:23

      Jer se ti drogiraš?

    • funky0308

      @Skoropazao665, 20.04.2021 - 21:45

      Da, zasto? Trazis dilera? Ako ne mozda da potrazis, vidim da treba i tebi.

    • Momentum

      @Skoropazao665, 20.04.2021 - 22:12

      ja mislim da se funky drogira 😀 možda da razmisli o promjeni dilera ;P

    • funky0308

      @Momentum, 20.04.2021 - 22:26

      Sto bi mjenjao gle kako mi je dobro? Ne mjenjas dilera dok je dobar.. pa ti bi to morao znati

    • funky0308

      @Momentum, 20.04.2021 - 22:38

      Ti si jedan od onih koji je u skoli, kada si prepisivao, prepisao i ime i prezime, jel da? Toliko si originalan da ni svoj komentar nisi uspio smisliti, ovaj iznad tebe je makar sam komentar smislio 😂😂

    • Goblin

      @Skoropazao665, 21.04.2021 - 11:43

      Jel*

    • Pararera

      @funky0308, 20.04.2021 - 22:09

      U ’00. se danas trpa itekako 😀

    • funky0308

      @Pararera, 20.04.2021 - 22:27

      😂😂😂

    • uzyuss

      @funky0308, 20.04.2021 - 23:16

      PC uvik vodi glavnu rijec

    • Duje0506

      @funky0308, 21.04.2021 - 10:38

      Također 🙂 Da se danas dogodi…uf, ne bi mi bilo baš svejedno. Doduše, hakirali su mi PS account prije par godina. Ali, brzo se to sve risilo i sa Sony-jem i s bankom. Isto nije bilo najugodnije iskustvo. 🙂

    • funky0308

      @Duje0506, 21.04.2021 - 11:23

      Nije ti svejedno, naravno.. i s financijske strane, a i pogotovo radi cloud savea (barem za PC) Svaki dan, barem jednom stigne mail da mi se netko pokusava logirati Steam. Naravno, dodje i IP adresa pa vidim odakle je – Rusija, Vijetnam, Kina najcesce.. jedno vrijeme su pokusavali i par puta dnevno.. ne mogu uci, naravno, jer svuda koristim verifikaciju mobitelom ali svakako je naporno, a i nije ugodno. Ne treba ostavljati podatke kartica ni na kojem launcheru ili platformi. Upisati svaki puta i dobro..

  • Pararera

    20.04.2021 - 18:33

    Mislim da sam o tome čitao na HCL-u. Onaj stari portal. Da li imate SS-ove starog portala da ga se malo prisjetim?

    • matej931

      @Pararera, 20.04.2021 - 19:49

      Sjećam ga se, mogao bi HCL stavit prekidač za legacy website, čisto nostalgije radi. Usudio bih se reći da su gameri najnostalgičnija vrsta ljudi.

    • funky0308

      @matej931, 20.04.2021 - 21:48

      Ne kuze ljudi ovdje sto je nostalgija, evo ti gore pravog primjera.. treba rijecnike za neke nabaviti. Valjda misle da se u komentarima mora odgovarati sa da i ne i da prostor za razgovor ne postoji..

  • Samson

    20.04.2021 - 20:56

    Sjećam se kao da je bilo jučer. Naravno tu se radio drugi account da možeš uzet više od 2 ponuđene igre haha

    • 312AE

      @Samson, 20.04.2021 - 22:01

      Je, tak si na kraju 6 igri dobi. 😊

  • Sinek

    20.04.2021 - 22:16

    nikad necu skuzit drame oko osobnih podataka kod ovakvih napada, mail i lozinka, uzas, moze li osobnije i katastroficnije od toga… naravno da je lose, ali i danas mozes ostati bez psn-a kao sto sam ja prije dva mjeseca i uspio ga tek nakon dva dana vratiti kroz uk support

    • moordrak

      @Sinek, 21.04.2021 - 10:54

      Nisi uključio dvostupanjsku autentifikaciju? Ebiga. Vremena su se promijenila. Ako se nudi još koji stupanj zaštite računa, treba ga aktivirati. Samo lozinke već odavno nisu dovoljne…

    • funky0308

      @moordrak, 21.04.2021 - 11:25

      Ja sam si cak razmisljao i hardwaresku zastitu ukljiciti. Dok USB ne ukljucis nema spajanja.. dvostupanjska verifikacija je minimum sto danas moras koristiti.

  • Klaudio89

    21.04.2021 - 00:21

    Zanimljiva priča,nikad do prije toga nisam znao za ovo,istina,tada još nisam bio u tom okruženju interesa,ali ovo je zbilja šokantno,meni se je jednom dogodilo da su mi hakirali moj profil na Facebooku a da to nisam znao,kasnije sam sve bio nekako obrisao te gluposti i dalje normalno nastavio,ali ovo da se dogodi tvrtki koja stvara gaming,to do sada još nisam vidio

  • Timmy20

    21.04.2021 - 07:41

    Pony kvaliteta.

  • Mate Vujic

    21.04.2021 - 08:16

    bome vrijeme leti

  • moordrak

    21.04.2021 - 10:44

    Viš, nisam znao da nikoga nisu ufatili za taj breach. Bome, kvalitetna ekipa.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?