HCL.HR

Serious Sam: The First Encounter – ozbiljno uspješan naslov iz Hrvatske

Zoran Žalac 21.03.2023.   •   18 komentara   •   Retro gaming


Na današnji dan prije točno 22 godine lansiran je prvi Serious Sam – uspješna pucačina zagrebačkog Croteama.

Serious Sam danas je dobro poznat serijal hrvatskog studija Croteam. No, prije nego smo na današnji dan prije 22 godine dobili ozbiljnog Sama Stonea, Croteam je razvijao mračnu pucačinu zvanu In the Flesh. S vremenom se ideja iza te igre pretvorila u manje strašnog i puno svjetlijeg Serious Sama.

Jedan od razloga iza te promjene bio je sam Serious Engine, kojega je ekipa samostalno razvijala kao jeftiniju soluciju od iznajmljivanja tuđih alata. Serious Engine u to je vrijeme bio ozbiljno napredan te mu je među glavnim prednostima bila mogućnost rendriranja velikih eksterijera s hrpom neprijatelja.

Izvorno je Sam Stone izgledao kakvim ga znamo – nosio je bijelu majicu, traperice i crvene patike. No, zanimljivo je da je taj dizajn zadržao zahvaljujući publici kojoj se Samov izgled svidio, pa su developeri u konačnici odustali od ideje da ga naprave realističnijim. Tek su kasnije maknute Samove sunčane naočale kako bi se izbjegle sličnosti s Dukeom Nukemom, ali su se vratile u kasnijim nastavcima kad je Duke pao u zaborav.

U Serious Sam: The First Encounter tamanili smo vanzemaljske sile mrskog neprijatelja Mentala. Igra je bila smještena u drevni Egipat te nam je u ruke dala ubojit arsenal među kojim se našao minigun, bacač raketa, laserski top i sl. Prvi put smo se ovdje susreli s ikoničnim neprijateljima poput bezglavih kamikaza, koje su pratile Sama i u kasnijim igrama.

Igra je bila smještena u drevni Egipat te nam je u ruke dala ubojit arsenal.

Serious Sam je izvorno bio lansiran za PC platformu. Pokupio je dobre kritike recenzenata i publike te je više od 14 godina bio najbolje ocijenjena hrvatska igra na Metacriticu (prosjek ocjena 87) . Kasnije ga je nadmašio Croteamov drugi naslov – The Talos Principle za PS4 s prosjekom ocjena 88. Portal GameSpot proglasio je Serious Sama najboljom PC igrom 2001. godine.

Ubrzo je uslijedio nastavak Serious Sam: The Second Encounter koji se u paketu s prvom igrom pojavio i na Xbox konzoli, uz značajne promjene u gameplayu. Od 2009. godine imamo i HD remaster originalne igre koji je dostupan za sve aktualne platforme. Od 2017. godine igra je postala igriva i u virtualnoj stvarnosti.

Što vam je to 'Gaming kalendar'?

Komentari (18)

  • Rastmahatta

    21.03.2022 - 18:06

    Legenda i danas živi! Ljudi moji kakva je to igretina bila kad je izašla, 2001. godina je, država muku muči sa repovima privatizacije, autocesta do Splita nije bila ni na papiru gotova, više od polovice države nema osobno računalo. I bam, čuješ odjednom da je hrvatski Croteam napravio igru. Nama klincima tada je to bilo ravno slijetanju na Mjesec, računalne igre su nam tada bile pojam za Ameriku, barem smo na trenutak postali Amerika u malom 😉

    • Momentum

      @Rastmahatta, 22.03.2022 - 00:00

      Znam o čemu pričaš,to su bila vremena,a i ne samo igre,već ovo modernije vrijeme je sve pokvarilo,baš je nostalgija kad pomislim na serious sam,svoj prvi pentium 4 sam 2001 dobio i Sam je bila jedna od prvih igara što sam igrao pored nfs 3 high stakes,cs 1.5,Ghost Recon prvi dio i Wolfenstein return to the castle,ajmee takodjer i Tactical Ops kad upalim muziku iz Tactical Ops pustim suzu i plače mi se 🙂

    • dragansimic22

      @Rastmahatta, 21.03.2023 - 09:04

      Ne samo to, trebalo je tada napraviti igru, svoj engine. To su bili inženjeri i matematičari, a ne sad svaka budala pravi svoju igru, sve na “touch”. I uz svu tu pojednostavljenost, ništa nevalja. Ja sam malo kasnije vidio Serious Sama, no kad sam vidio tu “skalu”, taj osječaj noviteta, to nisam vidio jako dugo u gamingu, možda od GTA 4.

    • PppPP

      @dragansimic22, 21.03.2023 - 10:11

      Ajde onda napravi svoju igru kad je tako lagano danas

    • dragansimic22

      @PppPP, 21.03.2023 - 10:28

      želiš reći da je danas podjedanko teško i izazovno napraviti igru kao što je bilo recimo 1998? dečko si ti normalan?

    • Iron666

      @dragansimic22, 21.03.2023 - 12:42

      Dragane, opet kenjaš. To što je tehnologija uznapredovala, ne znači da je izrada igara postala lakša. Čak naprotiv, postala je teža i kompleksnija. Ako ćeš pokušati napraviti danas Serious Sam sa tehnologijom koja nije stara 22 godine, naravno da će biti suludo lakši pothvat. Ali kako vrijeme prolazi, tako se želje kupaca mijenjaju i igre ne mogu biti plasirane na tržište kao da su izašle 98. Po mogućnosti što realističnijom grafikom, optimizacijom, tonom contenta koji se po mogućnosti ne ponavlja, hrpom voice actinga i ostaloga. To što je software postao sposobniji i inovativniji za neke stvari, ne znači da je manje kompleksno ili da je igra jedna linija koda i gotov si za mjesec dana. Jednostavno nemoj banalizirat i pričat gluposti bez obzira što skidam i sam kapu dečkima iz Croteama. Hvala

    • dragansimic22

      @Iron666, 21.03.2023 - 12:57

      Apsolutno si u krivu, u tren oka možeš putem AI izgenerirati mapu veličine AC Vallhalle. Fizikalni engini se rijetko kada grade iz ničega kao prije, kupuju se licence ili se kopira. Grafika je danas ništa, danas imaš indie igre koje izgledaju kao AAA ekskluzive, potrebna je samo kreativnost, a matematičko modeliranje lišća je zaboravljena stvar. Kod postoji, kodovi se koriste, programi se ubacuju, know how se kopira – dokaz, svaka igra je generična i ide na istu foru, pa usporedi Far Cry 2 i Far Cry 6, s boljim softverom lošija igra. Danas je problem kreativnost i originalnost, prije je bio problem programiranje i optimizacija. Možeš se pozvati recimo na Cyberpunk, to nije problem tehnike, već traljavosti.

    • Iron666

      @dragansimic22, 21.03.2023 - 13:25

      Pričaš nebuloze i neću nastaviti diskutirati s tobom. Dovoljno je kada sam pročitao “AI ti može genererirati mapu”. Ne, Dragane, AI ne funkcionira tako i ne postoji software koji će ti generirati mapu, zaljepiti assete na nju, teksture, pomične i nepomične elemente, napisati kod i stotinu drugih sitnica. Pojma nemaš o čemu pričaš nit si kompetentan pričati o tome. To što se stalno prodaje ista vuna, a ovaca ima, nije stvar ljenosti programera i developera, već jednostavne matematike. A to je zaradit ćemo jednako, ako ne i više, sa isto ili malo više posla jer su ljudi očigledno zadovoljni i davat će i dalje novac za isto. Tako da to što je Far Cry 6 lošija igra, isto kao što recimo AC serijal je mnogima izgubio dubinu i smisao nakon Ezio trilogije, ne znači i nema apsolutno ikakve veze sa kompleknošću programiranja, već nekim totalno drugim stvarima, a o tome stvarno neću diskutirati s tobom.

    • dragansimic22

      @Iron666, 21.03.2023 - 13:55

      Joj šta pametuješ, imaš map editor u FC2 moš napravit igru u njemu. O čemu pričamo, sve je na dohvat ruke. Recimo da AI to ne može, opet manualno trebaš napraviti mapu, napraviš to u tjedan dana na razini Valhalle. Teksture, elemente se se kopira, rijetko tko ih radi iznova, a i da radi, opet radi na lakši način nego što je to bilo 1998. Kojih stotinu drugih sitnica, misliš na mikrotransakcije? Igre imaju manje contenta, lošije fizikalne engine…… gdje su tih stotinu sitnica. Pričaš kao da je svaka igra Red Dead Redemption 2, a ne Far Cry 6 ili šta već. Na kraju krajeva, sve pričaš no reci mi kako je nešto kompleksnije, konkretno – kako je danas teže napraviti teksturu, garifku, optimizaciju, engine ili priču, naspram prije? Ne možeš, zato se i povlačiš.

    • Bubimir666

      @Iron666, 21.03.2023 - 13:57

      Ja ne znam zkj netko opće odgovara ovom trollu simicu22

    • PppPP

      @dragansimic22, 22.03.2023 - 16:39

      Ne, stavljaš mi riječi u usta. ono što hoću reć je da ne može svaka budala napraviti igru. Imaš danas brojne alate, ali svejedno ih moraš znat koristit. Nepotrebno umanjivanje nečijeg znanja i zvanja.

  • milanbajic242

    21.03.2022 - 18:18

    Prosli mjesec sam odigrao sve djelove, SSFE HD, SSSE HD, SS2, SS3 BFE, SS4 i SSSM. Odlicne igre, uzivao sam od pocetka do kraja. Takodje sam prosle godine odigrao The Talos Principle (vjerovatno cu i ove) takodje odlicna igra. Hvala

  • Saren

    22.03.2022 - 02:49

    Legenda – bila i ostala. Mala igra nepoznatog tima, napravila rusvaj na svjetskom gaming trzistu. I treba biti na cast. Zivio nam Sam jos dugo.

  • Phoenix striker

    22.03.2022 - 09:13

    Igrala se u igraonici masovno. Co-op, 5-6 drugara, svako drugačiji kostim. Moj Deda Mraz je žario i palio po proplancima xD Definitivno najzabavnija stvar koja je izašla iz ovih regiona.

  • dragansimic22

    21.03.2023 - 09:00

    Brutala od igre

  • Lepoglava

    21.03.2023 - 09:29

    Svaka čast Seriousu stvarno su igre dobre, ali Croteamov The Talos principle je jedna od najboljih igara svih vremena i mislim da će se sa mnom složiti svi koji su tu igru ozbiljnije zaigrali (najtoplije preporučam). Croteam kapa dolje za sve

  • Logicni

    21.03.2023 - 09:54

    Jedna od najdrazih meni igrica. Kad se sjetim brata kad je skinuo pa pokazao da ima split-screen, pa me pusti da igram sam i ukuca mi sifre 😀 Toliko godina sam znao za Serious Sam kao dijete a nikad nisam ni bio svjestan da su nase komsije zapravo napravili igricu, tek kad sam to saznao bilo mi je fascinantno. Imam svaki dio na steamu, jedva cekam da zaigram novije dijelove, prva 3 sam presao 😀

  • vragec25cro

    21.03.2023 - 12:02

    Prvi i najbolji

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?