Shift 2 Unleashed [PC, PS3, X360]

U vrijeme dok sam polagao vozački, moj nesretni instruktor čupao si je kosu i psovao: „J***** m**** Zorane, zašto uvijek voziš na nož!?“. Htio sam se pravdati nekakvim Need for Speed sindromom, no znao sam da bi to zvučalo blesavo. Međutim, godinama kasnije, u vrijeme recenziranja novog NFS naslova shvatio sam da tu ipak ima nešto. Naime, bez vožnje „na nož“ nitko nikad ništa nije postigao – ona je esencija upravljanja vozilom i neophodni rizik za uspjeh kojemu težimo. Nemam pojma što to sve znači, ali dobrodošli u Shift 2 Unleashed recenziju.

Shift 2 Unleashed zastrašujuće je iskustvo – automobili zvuče kao pakleni konji na obzoru apokalipse, a svaki zavoj izgleda kao rub ultimativne propasti na pomrčini sudnjeg dana! Spašavaj se tko može, pričat će onaj koji preživi! Uistinu, kad vam kažemo, ova igra pokraj svih svojih aspiracija za dosezanjem realistične simulacije na kraju spada pod survival horor.

Okej, malo smo si teatralni, no to je zapravo subjektivna slika ove igre. Riječ je o vrlo dobrom naslovu koji se prije fokusira na adrenalinski osjećaj pri utrkivanju nego na samu vožnju. Začudo, rezultat te inverzije uopće nije loš – dobili smo igru s unikatnim pristupom i nekim svježim idejama koje su se nadovezale na formulu prethodnika.

Osnovicu ponovno čini karijera u kojoj sudjelujemo na nizu različitih kupova i natjecanja. Ona su ovdje nešto raznovrsnija i smislenije raspodijeljena, rekli bismo po uzoru na Grid i Forzu. Kupovi se postupno otključavaju kako igrač napreduje, a paralelno s napredovanjem daju mu poticaj za daljnju igru tako što mu na raspolaganje stavljaju atraktivna vozila u određenim natjecanjima. Bilo je toga i u prethodnom Shiftu pa vjerojatno znate o čemu pričam, iako meni sad nije jasno zašto to opet spominjem. U svakom slučaju, karijera je odrađena na pristojnoj razini te je sadržajnija u odnosu na original.

Natjecanja ima i više nego dovoljno, a ni ostali sadržaji ne zaostaju u toj utrci (ako me berete ;). Ponajviše se ističe broj od 19 staza s više varijacija, a to u praksi znači da ćete na istoj stazi voziti tek nakon tridesetak utrka. Pohvalu također možemo dodijeliti za detaljnost imaginarnih i autentičnost stvarnih lokacija. Što se automobila tiče, stotinu i četrdeset njih modelirano je do posljednjeg detalja – kokpiti su i dalje izvrsni, a svako vozilo se ponaša i zvuči drugačije. Ovoga puta moguće ih je detaljnije nadograđivati, što će se vidno odraziti na vožnji. Vizualno uljepšavanje također je nešto detaljnije, ali obzirom da ćete većinu vremena ionako provesti iza volana, bit će vam sasvim svejedno kako vozilo izgleda. Ubačen je tu još i mod za fotografiranje, ali je nadasve konfuzan i ne obiluje mogućnostima kao primjerice onaj iz Gran Turisma.

Dakle, po pitanju sadržaja i smislenosti istoga Shift 2 Unleashed definitivno je napredovao na novu razinu. No što je s vječnom težnjom ka realističnoj simulaciji?

Pa, važno je prije svega napomenuti da realizam i simulacija ovdje nisu jedno te isto. S pozitivne strane slučaja atmosfera je nevjerojatna, a vozni model nadopunjen. S negativnog aspekta gledišta fizika je i dalje čudna, a za pravu simulaciju nedostaje još dosta toga.

Konkretno govoreći, Shift 2 ima niz pozitivnih i dobrodošlih noviteta koji svakako pripomažu realizmu i simuliranju. Najzanimljiviji od njih smjestio se u kacigu vozača te naizgled nema neki veći utjecaj na igru. No situacija je potpuno suprotna – helmet cam uvjerljivo je najbolja inovacija koju je Shift ove godine dobio. Ne radi se tu samo o vizualnom ušminkavanju jer pogled iz ove kamere služi kao izvrsna zamjena za kojekakve indikatore tako što se lagano okreće prilaženjem zavoju kako bi igrač imao veću preglednost. Taj proces izgleda iznimno prirodno, a jako je koristan, zbog čega ćete se zapitati kako ste prije mogli igrati bez njega.

Po pitanju simulacijskih elemenata, vozila su dobila dvije značajnije nadopune. Modificiranje postavki određenih dijelova automobila iliti tuning, sada je kudikamo detaljniji i pogodniji obzirom da se postavke mogu snimati kao preseti. No znatno važnija novina je potpuni model oštećenja koji više nije samo vizualne naravi. Doduše, i on se može isključiti, baš kao i masa ostalih simulacijskih opcija, iako daje dodatnu draž utrkama jer igra sada ne nagrađuje agresivnu vožnju.

I dok je ta promjena razumna i logična, fizika je ponovno čudna pa i najsitniji kontakt sa ostalim vozačima može završiti izvrtanjem, prevrtanjem i izlijetanjem sa staze. Mehaničko oštećenje stoga je izbačeno u multiplayeru gdje igrači igraju nešto grublje, ali to nažalost nije jedini problem. Upravljanje bržim vozilima još uvijek je kaotično, mada se tome može doskočiti korištenjem volana i modova u PC verziji. No ako primjerice planirate zaigrati X360 verziju, neće imati takve solucije pa vam preostaje tek podešavati postavke kontrolera.

Nažalost, ultra brze jurilice nisu jedini modeli koji imaju problema s osjetljivošću kod upravljanja – čitava Drift kategorija apsolutno je neupravljiva, te kao takva sasvim nepotrebna ovoj igri. Situacija s driftanjem mrvicu je bolja nego u prethodniku, no još uvijek je to loš tip natjecanja koji strši iznad ostalih jer se uz njega ne vežu ljepote adrenalinskog naganjanja koje su prisutne u ostalim klasičnim modovima (race, time trial, eliminator, enduarance itd.).

Jedna od tih ljepota (ili bolje rečeno strahota) je i noćna vožnja koja predstavlja pravi izazov zbog smanjene vidljivosti. Vožnja po mraku je, pa… mrak! Ukoliko vas podrhtavanje i zujanje automobila straše, zamislite kako je tek kada jurite punom brzinom i ne vidite ništa ispred sebe – svakog trenutka očekujete šikanu dok vas drugi vozači otraga zasljepljuju svojim svjetlima. Napeto i zastrašujuće, kažemo vam. Ipak, treba znati da se noćne utrke odvijaju samo na nekolicini staza, dok se na ostalima vozi po danu ili sumraku.

Tome dodajte i činjenicu koja je bila očekivana – nema promjenjivih vremenskih uvjeta i uvijek se vozi po suhome. Sami procijenite koliko vam to smeta, mi razvojnom timu dajemo još jednu godinu da integriraju taj element u svoju igru kako bi približili ozbiljnoj simulaciji. Zasad su na dobrom putu, ali još uvijek prilično daleko od prave konkurencije, što potvrđuje i izostanak pit-stopa. Pojedine utrke znaju potrajati i više od pola sata, pa ako u drugoj polovici zadobijete kakvo oštećenje koje bi se u boxu moglo srediti, restart vam ne gine.

Grafički gledano, Shift 2 Unleashed definitivno je u užem krugu najatraktivnijih igara. Automobili su fino zaobljeni, oštećenja vjerno prikazana, staze prepune živih detalja, a efekti fino iskorišteni. Na određenim mjestima ponovno se pretjeruje s blurom, ali srećom postoji opcija za njegovo gašenje. Sad je li ovo najljepša racing igra trenutne generacije … nije toliko važno. Osobno me se nije dojmila koliko svojevremeno Grid i Dirt, što je jasno jer se ne radi o nekakvom ogromnom prezentacijskom skoku, ali to ne znači da se ne izvodi glatko i pri tom ne izgleda lijepo. Naprotiv, manja usporavanja koja ćete vidjeti u video-recenziji dolaze s uobičajenim padom performansi pri snimanju , inače se sve odvija bez problema.

Kod zvučne strane imamo podijeljenu situaciju. Metaforom smo već smo ustvrdili kako auti zvuče divljački dobro – škripa guma manje je izražena a svaki automobil ima specifičan zvuk. Doduše, iz osobnog iskustva preporučujemo da stišate zvuk kada vozite duže utrke jer stalno zujanje visokih tonova zna dovesti do boli u ušima). Glazba s druge strane je odlična, ali rijetko kada se čuje, a tokom utrke nije ju moguće uključiti. Ništa strašno jer ćete u pozadini ionako pustiti svoje pjesme, ali ako nas sjećanje dobro služi, ta opcija postojala je u prvom Shiftu dok je u dvojci maknuta.

Što se ostalih tehnikalija tiče, dužina loadiranja je na nekakvoj sredini – nismo mjerili je li podjednaka kao u prvom dijelu gdje nas je iritirala, ali smo uočili da je developer pametno doskočio ovom problemu tako što je na loading ekran stavio različite savjete i podatke o stazi. Nažalost, nije se doskočilo jednoj drugoj iritaciji, vezanoj za sučelje. Iako je ono kudikamo preglednije nego u prethodnoj igri, tipkovničke oznake i dalje se koriste čak i kad odaberete gamepad, a odabrat ćete ga jer je igranje ove igre na tipkovnici ravno samoubojstvu.

Iz priložene analize može se zaključiti sljedeće: Shift 2 Unleashed je igra koja očarava na prvi pogled, ali pomalo razočarava kada stvari postanu zanimljive. Međutim, uporni gameri naći će načina kako zaobići pojedine nedostatke i vjerujemo kako će uživati u alternativnoj simulaciji vožnje. A to uživanje moglo bi potrajati – ukoliko ste fanatik željet ćete doktorirati svaku stazu, a multiplayer proširenje u vidu Autologa uvijek će davati novi izazov jer je on ovdje smislenije postavljen obzirom da igra (za razliku od Hot Pursuita) traži više skilla i kažnjava divlju vožnju.

Istina, ovaj NFS nema veličinu Forze i GT-a, no zato uspijeva ponuditi nešto drugačije u žanru gdje inovacije ne niču kao gljive poslije kiše. Dogodine to možda ode na sljedeću razinu, a ovo je zasigurno dobar temelj za taj napredak.

VIDEO RECENZIJA – U iznenadnom obratu događaja, nekadašnji Need for Speed kroz zasebnu je zvjerku zvanu Shift 2 Unleashed zalutao u vode survival horora!

83 Naša ocjena
  • adrenalin