Grand Theft Auto 4 [PS3/Xbox 360]

Grga Petrović

Uvodna riječ urednika: Kao što piše u ovome kratkome uvodu iznad, igrali smo obje trenutno dostupne verzije ove dugo očekivane igre te se tako i osvrnuli na njih obadvije u ovoj recenziji. Igra doduše izgleda i igra se gotovo identično na obje platforme pa se tu nema što previše reći. Zato je odlučeno kako će se glavnina naše recenzije odnositi na Playstation 3 verziju igre koju je za vas pripremio naš Grga poznatiji po nicku mr_solidus, dok je naš “xboxaš” Ivan, poznatiji kao ixy, jednostavno dopisao svoje utiske iz Xbox 360 verzije igre. Valjda je sve jasno, pa da više ne duljim, ipak vas čeka popriličan komad teksta za pročitati. Slijedi recenzija Playstation 3 verzije igre napisane od strane našega Grge, pa da počnemo.

Očekivanja su zeznuta stvar. Čak i odlične igre mogu propasti ako se od njih jednostavno previše očekuje. GTA serijal nikad nije imao takvih problema. Od svojeg trećeg nastavka svaki puta ponovno oduševljava gaming javnost i ostavlja onaj slatki okus u ustima, unatoč uvijek ogromnim očekivanjima. Tako ni četvrti nastavak nije iznimka; to je upravo jedna od onih igara od kojih očekujete toliko puno, a one vam vrate trostruko više. A na to je teško ostati ravnodušan.

Velika očekivanja bila su i u glavi srpskog imigranta Nike Belića, koji u Liberty City dolazi glave napunjene lovačkim pričama svojeg rođaka, navodnog tajkuna Romana. No čim shvati da Roman nije baš bio najiskreniji o svome životu u LC-u, očekivanja se rasplinu i Niko shvaća da je blještavi LC ustvari samo još jedan prljav, smrdljiv grad prožet zločinom. Iako je pokušao pobjeći od prošlosti ona se vraća i Niko je prisiljen pribjeći mafiji i kriminalu da preživi i pokuša se popeti do vrha u svijetu velikih dečkiju.

Grand theft auto ovu priču već priča četvrti put zaredom: put malog, sitnog kriminalca od trnja do zvijezda. I kao svaki put, priča je jednostavno perfektno izrađena, vjerojatno najbolje dosad. Tomu pridodaje činjenica da tijek priče nije linearan, već na nekoliko mjesta u igri ovisi o vašoj odluci. Hoćete li ubiti metu ili ćete ga pustiti? Odvažite, ali svaka odluka ima svoje posljedice. Takvi izbori ne pojavljuju se često, no oni su razlog da se igra odigra barem još jedan put. Standardno su odlični likovi, kojih ima jako puno. Ono što oduševljava je što je većina likova međusobno konstantno povezana, svaka vaša misija vuče reakcije raznih ljudi što daje osjećaj da je sve povezano i živo, te da se svijet odvija bez obzira na to kako vi radite misije. Tu ima svih: Rusa, Kineza, Jamajkanaca, Geto kmica… Svaki lik je vrhunski okarakteriziran, što je postignuto golemim količinama teksta i cutscena koji su zaslužni za uvjerljivost likova. Možda jedina zamjerka je da se tu i tamo pribjegava stereotipovima, ali s druge strane, pridodaje uvjerljivosti. Niko Belić mi je osobno najdraži glavni lik u serijalu dosad, dijelom zbog toga što ima najdetaljniju prošlost, ponaša se ko najveći gad i svi misle da je kul. Njegovo dugotrajno djelovanje i iskustvo u srpskoj vojsci ( i domovinskom ratu ) čini ga savršenim čovjekom za obavljanje prljavih poslova.

Liberty City ima malo veze s onim iz trećeg nastavka. Osim imena, ništa tu nije previše slično, a kreatori su se ovaj put odlučili za ripofanje New Yorka. Sad koliko su u tome uspjeli nije baš ni važno, no ono što je važno je da su uspjeli stvoriti najživlji, najprirodniji i najrealniji svijet u povijesti video igara. Cijeli Liberty city fantastično je ispunjen svakakvom arhitekturom i različitošću. Neboderi, parkovi, četvrti, stambeni blokovi, podvožnjaci, predivno modelirani mostovi… svaka od tih stvari izgleda izvanredno prirodno i svaka stvar odaje dojam da joj je baš tamo mjesto. Jedan od važnijih faktora u stvaranju živog svijeta su ljudi. Tu je definitivno pomogao njihov odličan prilagodljivi AI, koji, iako od ljudi ne čini genije, služi svojoj svrsi. To znači da je svaka ljudska reakcija potpuno prirodna. Ljudi ne hodaju samo mehanički ulicom, oni čitaju novine, piju kavu, stanu pa se razgovaraju. Lutalice vas traže sitniš, prodavači se deru da vam prodaju hotdog. Ako krene kiša, izvadit će kišobrane i užurbano se skloniti s ceste. Isto će učiniti čim čuju pucnjeve i shvate da im prijeti opasnost. Policija je ovoga puta nekako manje opasna nego prije. Skoro nikada vam ne postavaljaju barikade, spori su i lako im možete pobjeći ako samo izađete iz njihova patrolnog kruga i malo pričekate.

Što se igrivosti tiče, četvorka je nadmašila sva očekivanja i GTA sistem dovela do samih granica. Rockstarovci su ubacili nekoliko briljantnih stvari. Prva je sklanjanje iza zidova i pucanje iz zaklona, što su stvari koje podižu akcijske dijelove igre daleko iznad prošlih nastavaka. Broj oružja je smanjen, no nije važno jer su sva napravljena prilično realno i osjećaj pucanja je mnogo bolji nego prije. Misije koje ćete obavljati ne razlikuju se previše od starih nastavaka. Većinom je to nečija likvidacija, dostavljanje paketa, krađa auta i slično. Tu i tamo pokaže se neka malo maštovitija stvar, no to je većinom to. Zahvaljujući novom sistemu pucanja i tome da je Niko pravi skiller, igra odaje dojam da je nekako lakša od prijašnjih nastavaka. Čak ako padnete misiju, imate opciju instantnog ponavljanja, bez da se morate voziti do poslodavca. Jedna od najkul novo dodanih stvari je mobitel, koji je korisniji nego što možete zamisliti. Osim što se koristi kao glavno sredstvo komunikacije između vas i poslodavaca, u bilo kojem trenutku možete nazvati bilo kojeg lika i malo popričati s njim, ili ga pozvati na neku aktivnost ili tomu slično. Što se njih tiče, na izbor ih imate popriličan broj. Biljar, pikado, kuglanje, cuganje…Potonje je posebno zabavno, umrijet ćete od smijeha gledajući kako pijani Niko tetura ulicom i pokušava pratiti smjernice koje mu dajete.

GTA 4 ima i svoj vlastiti internet kojemu možete pristupiti u internet cafeima. Internet je prepun raznih fora i zajebantskih stranica. Ako želite možete otići na dejting stranicu i pronaći curu, pomoću maila obavljati bonus misije ili jednostavno pregledavati veliku količinu sadržaja koji nudi. Dejtanje može, ali i ne mora biti važno. Ovisno o tome koliko se brinete za svoje prijatelje / cure oni će vam u nekim trenucima moći biti od pomoći, ili ćete za njih moći obavljati bonus misije. Važno ih je učiniti sretnima. Dejtovi sa ženama znaju bit zeznuti jer one obraćaju pažnju na svaki detalj na vama, odjeću, kako vozite, itd. Uglavnom vaši odnosi s likovima su dosta važni jer vam donose različite „nagrade“ i, ako imate vremena, isplate se.

Automobili i općenito vozila u igri su prilično čudna za vožnju. Upravljanje u zavojima je strašno otežano i potpuno nemoguće u iole većim brzinama, te zahtjeva mnogo vježbe. Nažalost, izbačeni su bicikli i avioni, no helikopteri su još tu. Također, promijenjena je i kamera u vožnji koja je sad prilično zbunjujuća u većini slučajeva. Naime kamera ne prati auto nego je više postavljena iznad vas, te nije fiksna, tako da često nećete ništa vidjeti dok pokušavate skrenuti, bar dok se dovoljno ne upoznate sa desnom gljivom.

Grafički, igra izgleda fantastično i u potpunosti opravdava next-gen status. Teksture su savršeno čiste i raznovrsne, modeli izvrsni. Posebne pohvale idu sjenama i vremenskim efektima. Jedna od najljepših scena u novom GTA-u je vožnja po mostu po sunčanom danu, dok svijetlost prolazi kroz šipke i ostavlja cestu išaranu prugama svijetla i sjene. Kiša je fino gusta, realistična, a isto se može reći i za maglu. Velik skok doživjele su eksplozije, koje su među najboljima koje sam ikada vidio u jednoj igri. Jedini minusi su još uvijek nesavršeni modeli likova te tu ti tamo nestabilan frame rate, ne toliko često da bi smetalo no ipak ga ima. Sa audio strane opet briljantno. Radio stanica ima 20ak, a prepune su licencirane glazbe i zabavnih vijesti / emisija. Mala zamjerka je manja kvaliteta glazbe nego u prijašnjim nastavcima, no teško ćete se žaliti jer za svakog ima ponešto. Ne treba zaboraviti fantastične Voice – overe za apsolutno svakog lika, tu je posao obavljen po najvišim mogućim standardima. Valja spomenuti i izvrsnu fiziku pogonjenu Euphoria engineom. Osim napredne verzije “prilagodljivog” ragdolla zbog kojeg ljudi još realnije lete metrima pogođeni autom, kul fora je i izletavanje kroz vjetrobran čim udarite u nešto velikom brzinom.

GTA 4 može se završiti u oko 30ak sati, ako ste doista zapeli za rješavanje glavnih misija. No taj broj se mnogostruko poveća kada počnete zavirivati u ostale stvarčice kojima Liberty City obiluje. Ogromna količina bonus misija, mini-igre, skrivene stvarčice i još mnogo, mnogo toga. Ovo je definitivno igra koja će se igrati još dugo, dugo vremena. O konačnom sudu nećemo se previše premišljat, jer GTA4 je pokazao jednu fantastičnu zaokruženost i zadivljujuću posvećenost detaljima. Igra očito nije napravljena “reda radi” i to se vidi iz svakog poligona ovog briljantnog naslova. Njena fantastična priča i likovi, uvjerljiv i živ okoliš, predivna grafika te mnoštvo ( toliko važnih ) sitnica čine ovu igru jedinstvenim remek djelom.

Drugi pogled na igru iz Xbox 360 perspektive

GTA je igra koja se, složit ćete se, davno proširila izvan svih žanrovskih okvira i donijela nešto potpuno novo. Do pojave Grand Theft Auta sandbox igre postojale su samo u teoriji. Treći nastavak donio je pravu eksploziju te je do danas zapamćen kao jedna od najboljih i najigrivijih igara na Playstationu 2. Svakim sljedećim nastavkom igra je velikim koracima grabila naprijed. Konkurencija nije postojala, odnosno bila je toliko lošija od uzora da nije vrijedna spomena. GTA IV je posebna priča. Još prije nešto više od godine dana nije se znalo apsolutno ništa o igri. A tada je došao prvi trailer. Navala je bila tolika da ste bili pravi srećković ukoliko ste trailer nekim čudom uspjeli nabaviti u prva 24 sata. Bilo je potpuno jasno da Rockstar nije imao nikakav prag pogreške, sve je moralo biti savršeno. Sada je i službeno – Rockstar je četvrtim nastavkom svoje najuspješnije franšize nadmašio sve što je konkurencija ikad imala u ponudi te je opravdao svu buku i hype.

Ono što nije baš oduševilo fanove igre pri pogledu na trailere bila je grafika. Zbilja, u trailerima to i ne izgleda baš onako kako bi jedna od najvećih next gen igara trebala izgledati. Na sreću, igra svojim vizualima ostavlja puno bolji dojam nego traileri. Osim što je sve sada puno detaljnije nego prije, tu su i eye candy efekti kiše, dima, vatre i ostalih nepogoda. Mjesto radnje jest Liberty City, no ukoliko očekujete da ćete znati sve ulice i prečace, razmislite ponovno. Ovaj Liberty City na rijetkim mjestima podsjeća na onu verziju grada koju smo vidjeli u trojci. Grad je veći i puno realističniji. I dok su u trojci gradom dominirale uglavnom stambene zgrade te se rijetko koja zgrada izdvajala iz prosjeka, nova „verzija“ grada puna je parkova, industrijskih zona, trgova i sličnog, što je definitivno pozitivan pomak. Unatoč svojoj veličini, igra rijetko „zaštuca“. Čak i u visokim rezolucijama, engine održava relativno stabilan framerate. Zanimljivo, problem koji se obično javlja kod prikaza HD igara na SDTV-ima ( premala i nečitka slova ), ovdje se ne pojavljuje. Još zanimljivije, ovdje se javlja obrnuti problem – slova su mala i teško čitljiva na HDTV-ima… Tehnički je igra i više nego zadovoljavajuća. A kad smo već kod grada, niti jedna igra nije ponudila ovako uvjerljivu sliku modernog velegrada. Pri tome ne mislim samo na izgled grada, već i na njegove stanovnike. Možda to dosad niste primjećivali ( ili vas nije bilo briga ), no stanovnici su se u prijašnjim nastavcima više manje svi ponašali isto neovisno o situaciji. Napokon se i to promijenilo, pa ćete sada vidjeti poslovne ljude s aktovkama i mobitelima, žene koje naklapaju s nekim preko mobitela ili bakice s prepunim vrećicama u rukama. I ne samo to, oni su sada puno svjesniji svijeta oko sebe. Ne samo da će se okretati ako čuju buku ili dotrčati ukoliko vide gužvu, već će u slučaju kiše vaditi kišobrane, a ako ih nemaju, rukama se pokriti preko glave te trčati do najbližeg skloništa.

Igrivost je standardno fenomenalna. Skrivanje u zaslon i ciljanje „preko ramena“ zahvatili su i GTA. Pozdravljamo promjenu. Ne moram objašnjavati zašto, jel. Franšiza je također poznata po hrpi dodatnog sadržaja. Četvorka ovdje briljira te je nadmašila apsolutno sva očekivanja. Osim onih klasičnih sra*a poput biljara, pikada, kuglanja i sličnih, možete se s nekim otići napiti (wooo), gledati TV, surfati netom (i pregledati stotine glupavih sajtova i blogova)… Uglavnom, mogućnosti su gotovo neograničene, a s tolikom količinom sadržaja, igru ćete nesumnjivo igrati do sljedećeg nastavka. Jednostavno ne postoji igra koja je ovako duboka, opširna i krcata sadržajem. Ma neću dalje, vjerojatno ste već pročitali Grginu recenziju, no ignorirajte sve rivjuove i ocjene ove igre koje vidite… Ova igra nedvojbeno je najbolje što next gen trenutno može ponuditi i to je jedino što trebate znati. Naravno, ukoliko nemate NG konzolu, upravo ste dobili najbolje opravdanje za kupnju.

Naišli smo i na zanimljivi trailer koji vam pokazuje usporedbu između Playstation 3 i Xbox 360 verezije ove igre. Primjetiti ćete kako igra izgleda gotovo identično te nema neke previše primjetne razlike između ove dvije platforme.

Grand Theft Auto IV – PS3 vs Xbox 360 Video

Za sam kraj donosimo vam i dva zanimljiva gameplay trailera iz ove igre. Čisto da dobijete još bolji uvid u to koliko je dobra. Jedan pokazuje kako to izgleda kada Niko zarati sa zakonom, dok drugi demonstrira kakvih sve oružja ima u igri i kako ih se može isprazniti po nedužnim prolaznicima.

Grand Theft Auto 4 – Car chase Video

Grand Theft Auto 4 – Guns and Ammo Video

Ako vam se svidjela recenzija ili već igrate igru i uživate u konforu vaše fotelje i igrivosti ove igre ispred vašeg novog HD televizora, ostavite nam kakav komentar ispod. Bit će nam drago čuti što mislite.

Ako ste u međuvremenu igrali ovu igru i dobra vam je kao i nama, možda bi željeli i ukrasiti vaš desktop kakvom visokorezolucijskom slikom iz nje. Imamo ljeka i za to! U našoj Game Wallpapers sekciji nalaze se dvije različite galerije Wallpapera iz GTA IV. Pogledajte ih ovdje i ovdje i odaberite onaj koji vam se sviđa.

Još detaljnije o GTA 4 možete saznati i pitati na našemu forumu na kojemu su svi dobrodošli. Stoga regajte se ako već niste i pridružite nam se u dubokoumnim raspravama.

Igrali smo Grand Theft Auto 4 i na Playstationu 3 i na Xboxu 360 te jednostavno ostali zatečeni. Ovo je bila najočekivanija igra 2008. godine, a čini se da će odnesti i titulu najbolje.

98 Naša ocjena