HCL.HR

E3 konferencije bi trebalo ukinuti, realno

Zoran Žalac 13.06.2019.   •   45 komentara


Ovogodišnji E3 sajam ukazao nam je na sve istaknutiji problem besmislenosti onoga što nazivamo konferencijama za javnost.

Nakon svakog E3 sajma običaj je analizirati viđeno i donijeti sud oko toga tko je pobijedio, odnosno – tko je imao najbolju konferenciju na sajmu. Mislim da je to pomalo blesavo jer se sve često svede na to da najbolju konferenciju ima onaj tko prikaže najviše igara. No, evo vam mog totalno neočekivanog suda: Nintendo je pobjednik E3 sajma 2019. godine.

Mene se često proziva da provodim anti-nintendovsku politiku na ovom portalu pa je možda čudno da ističem baš njih. Nintendova je „konferencija“ bila srednja žalost, budimo realni, s tek nekoliko svijetlih trenutaka poput najave nove Zelde. Zašto onda mislim da je Nintendo pobjednik?

Zato što Nintendov format prezentiranja sadržaja na ovakvom E3 sajmu ima najviše smisla.

Vidite, Nintendo već sedam godina nije održao tradicionalnu E3 konferenciju. Umjesto toga, njihov program za E3 sajam sastoji se od dva dijela. Prvo emitiraju unaprijed snimljeni dio – Nintendo Direct, a zatim uživo igraju najavljene igre u tzv. Nintendo Treehouse prijenosu. Prije šest godina na tu sam podjelu E3 programa reagirao posprdno, uz stav da to rade jer nemaju dovoljno igara za prikazati. I doista, u eri WiiU konzole Nintendo se praktički nije mogao pohvaliti ničim drugim nego ekskluzivama u svojoj produkciji. Međutim, vrijeme je pokazalo da je Nintendo napravio dobar potez.

Iako je broj E3 konferencija rastao iz godine u godinu, kvaliteta sadržaja na tim konferencijama je opadala. Kulminiralo je to upravo 2019., kada je koncept tradicionalne konferencije odbacila tvrtka Electronic Arts, a Sony se s druge strane uopće nije ni pojavio na E3 sajmu. Preostale konferencije koje su održane bile su interesantne, ali su me ostavile u frustraciji zbog načina na koji su stvari bile prezentirane.

Ne pamtim kada smo na jednom E3 sajmu dobili manje prikaza izravnog gameplaya. Nemam ništa protiv fensi-šmensi CGI trailera, ali samo ako oni služe kao uvod u nešto konkretno. Iskreno me ne zanimaju prikazi režiranih animacija, kao što su npr. bile one iz Cyberpunka 2077 i Halo Infinitea. Još manje me zanimaju najave u kojima vidim „NOT ACTUAL GAMEPLAY“ ili „IN-ENGINE FOOTAGE“.

Kao što rekoh, može – prodaj mi filmski režiran trailer za igru, ali onda nakon toga POKAŽI IGRU – javno, transparentno. Igra koja gledatelja ne može zainteresirati prikazom gameplaya po meni ne zaslužuje biti prikazana na E3 sajmu. Zar ćemo doći do toga da se igre pokraj svog tog blještavila realistične grafike srame pokazati u pravom svjetlu?!

Naravno, nisu sve igre odmah spremne za prikaz gameplaya. Ponekad se traileri koriste samo za najavu novih projekata i taj dio zapravo poštujem. Na primjer, nova Zelda je u razvoju – pošteno od Nintenda da nas je obavijestio kraćim trailerom. S druge strane, imamo Avengers igru koja je najavljena još početkom 2017. i dvije godine kasnije još uvijek nemamo video u kojemu se jasno može vidjeti gameplay.

Svjestan sam da razvoj demo verzije za prikaz gameplaya traje po nekoliko mjeseci i mnogima nije isplativ. Znam također da postoji ogroman strah u riziku da se tijekom prikazivanja gameplaya pojavi nekakav bug zbog kojega bi se igru ismijalo na internetu. No, ako igra poput Gearsa 5 izlazi za manje od tri mjeseca, a Microsoft se na konferenciji ne udostoji prikazati ni sekunde gameplaya iz te igre, ja sam sumnjičav i skeptičan. Da, pokazali su oni hrpu gameplaya – samo naknadno, izvan konferencije koju su svi gledali.

Ne kažem da prikaz gameplaya mora biti 15-minutna demonstracija kao u slučaju Star Wars Jedija. To može biti i trailer s nizom isječaka samog gameplaya. Primjerice, pogledajte kako je to izvedeno u slučaju The Outer Worldsa.

Ali, krenuo sam priču s Nintendom pa sam vam dužan odgovoriti po čemu se njihov program razlikuje od ostale bagre, osim po tome što ne ide uživo. Da, imao je i Nintendo hrpetinu „not actual gameplay“ materijala. Ipak, njihov mi format odgovara jer na poštuje prikazano. Nintendov program traje oko 40-ak minuta, pokriva optimalan broj igara te ima prostora i za zijevanje i za iznenađenja.

S druge strane, konferencije poput one Microsoftove gomilaju najave kao da sutra ne postoji. Microsoft je u prosjeku prikazivao nove igre svake dvije minute, što je po meni suludo. Utrpali su toliko toga u svoj program, a na kraju praktički nisu prikazali ništa konkretno. Mislim, pogledajte ovo sranje za Gears 5 – ovo bi me bilo sramota objaviti u sezoni kiselih krastavaca, a kamoli na zadnjoj konferenciji prije izlaska igre.

Zatim imamo konferencije koje zapravo nemaju mnogo zanimljivih najava, no svejedno su trajanjem razvučene na duže od sat vremena. Uvjeren sam da baš nitko ne gleda E3 konferencije kako bi dočekao najavu neke igre za mobitele. A opet, netko u Bethesdi misli da je dobra ideja najaviti mobilnu igru jer to dokazuje širinu njihove ponude. Prije nekoliko godina E3 konferencije bile su rezervirane za najave novih igara, a danas polovicu programa čini pričanje o dodatnim sadržajima, novim sezonama, posebnim eventovima za postojeće igre. Došlo se čak do toga da je uvođenje unisex wc-ova u pet godina stare Simse postalo nešto što zaslužuje javnu objavu u programu koji se emitira uživo. Samo što nisu napravili vatromet za tu prigodu. Nagodinu vjerojatno hoće.

Razlog zašto se u E3 programe trpaju trivijalne objave lako je objasniti. Izdavači igara tada imaju jedinstvenu priliku doći do milijunske publike. Uz E3 uvijek dolazi pozitivno uzbuđenje s mrvicom intrige, a gledatelj je za potencijalna iznenađenja voljan trpiti i ono što ga inače ne zanima. Takvo što se ne bi promijenilo da se E3 konferencije ukinu i da svi prijeđu na Nintendov format, ali mislim da bi to predstavljalo pomak.

Kao prvo, unaprijed snimljeni program lakše je lansirati u terminu koji odgovara različitim vremenskim zonama. Stvarno nema smisla da Europljani ispaštaju i čekaju konferencije do tri sata u noći jer se sajam odvija u Americi. Druga stvar, lakše je čuvati tajne ako se program ne odvija uživo. Nema potrebe za kojekakvim probama, u realizaciju je uključeno manje ljudi i samim time manja je šansa da informacije o potencijalnim iznenađenjima procure u javnost. Nintendo je ovoga puta jednom Twitterašu morao poslati prijetnju kako bi sačuvao svoje tajne, no taj je pristup ipak previše ekstreman. U najboljem scenariju, najkorisnije bi bilo da se prije E3 programa odmah najavi što će se sve prikazati.

Naposljetku, mislim da bi nam dobro došlo izostavljanje reakcija publike. Budimo realni, konferencije na E3 sajmu ne održavaju se zbog publike. Oni koji tamo sjede ili su indiferentni ili su plaćeni da plješću i vrište. Prisutnost publike ima više smisla na konvencijama, primjerice BlizzConu ili QuakeConnu gdje fanovi imaju interakciju s ljudima koji predstavljaju igre. Na E3-u je publika trenirana da stvori ugođaj; ili u prijevodu – da od muhe pravi slona. Prave reakcije publike vidljive su izvan sale za pljeskanje.

Ne mislim da je ideja o velikom sajmu interaktivne zabave postala suvišna. Dapače, još uvijek trebamo događaj poput E3 sajma. No, prezentiranje sadržaja na tom događaju trebalo bi se odmaknuti od zamatanja u celofan. Također ne bi bilo loše kad bi se najave razrijedile jer po sadašnjem formatu svaka konferencija nastoji zatrpati igrače informacijama. Kvaliteta bi trebala doći ispred kvantiteta – nikad to nije bilo očitije nego nakon ovogodišnjeg E3 sajma.

Označeno sa:

Komentari (45)

  • Wolfman

    13.06.2019 - 17:07

    Nintendo pa Square Enix, svi ostali ni blizu…

  • M_11

    13.06.2019 - 17:30

    Sony je najbolji iako nisu ni došli

    • ernadone

      @M_11, 14.06.2019 - 00:17

      Sektaška posla

    • MightyAloy

      @M_11, 14.06.2019 - 22:18

      Slažem se, pustili konkretne next-gen detalje, prikazali Death Stranding, napunili novinske stupce i stvorili hype. Vrlo mudra odluka da ne dođu na E3. Microsoft s druge strane najavljivao sve i svašta, a pokazao drek. Baš sam bio razočaran nakon njihove konferencije. I tako na kraju Sony ni ne dođe a izdominira.

  • PrydaCro

    13.06.2019 - 17:32

    Ne znam los mi je bio ovogodisnji e3. Osim cp2077, ff7 remakea i nintenda ostalo mi je bilo meh.

    • Lovac

      @PrydaCro, 13.06.2019 - 19:39

      Šteta samo što za C2077 nisu “zatvoreni” gameplay predstavili. Čitao sam da su neki novinari komentirali izrazitu arkadnost vožnje motora; što bi moglo bitno pokvariti dojam; zato se nikad nisam mogao zabaviti u npr. Watch Dogs ili Sleeping Dogs. Jednostavno loše napravljena vožnja koji je bitan dio gameplaya.

    • blacklist0907

      @Lovac, 13.06.2019 - 23:11

      Pokazat ce u 8.mjesecu ak se dobro sjecam al najgore je to sto je malo igara najavljeno za ovu godinu… U 10.mjesecu nikad manje za razliku od godina prije

    • ernadone

      @Lovac, 14.06.2019 - 00:22

      Jap, ali takva opažanja su im upravo trebala. Međutim, uvijek se zapitam, kako to da među takvim facama u studiu koje rade na svemu, ne postoji detektor i alarm za uzbunu ? Dobro si se osvrnuo na Watch Dogs ili Sleeping Dogs, te igre su odličan primjer profulane vozne ti ga fizike.. Duboko u sebi vjerujem da će popeglati to na osnovu feedback-a. Mišljenja sam da će ovo fakat biti true next gen u svakom segmentu.

    • tomekplejka89

      @Lovac, 14.06.2019 - 08:45

      Ovaj komentar kao da sam ja napisao. U igri sa autima i motorima model voznje mora bit izvrsno napravljen zato sto cini kljucan segment igre. Posljednji primjer je Days Gone koji sam probao igrat ali zbog onakvog motora nisam mogao. Nadam se da smo u krivu sto se tice C2077.

  • CrashLP

    13.06.2019 - 17:40

    Odlican clanak Zoki! Bas sam s kolegama na kavi imao slicnu temu, fino sroceno 😀

  • nedzon

    13.06.2019 - 17:54

    Zorane svaka ti cast za ovaj clanak, nije moglo bolje!!!

  • battery992

    13.06.2019 - 18:04

    Što se konferencija tiče Microsoftova mi je bila dobra, bez mnogo blebetanja, ali opet s druge strane ne vidim uopće potrebu za konferencijom. Pustiš trailere u livestreamu ili premijeri na YouTubu i dođe ti isto. Izbjegneš cringe voditelje, socially awkward developere I uštediš koji novčić I uložiš u neku igru.
    Ovako kada nema prikaza gameplaya ne treba mi konferencija, a ni voditelj da mi objašnjava trailer, ionako mu ne vjerujem.

  • Demon90

    13.06.2019 - 18:08

    Gears 5 ni sam neznam što su prikazali

    • ernadone

      @Demon90, 14.06.2019 - 00:24

      CGI + True Gameplay. Šta ti je nejasno ?

    • Demon90

      @ernadone, 14.06.2019 - 01:19

      Nejasno mi je koju su glupost prikazali a ne kako su prikazali. Pravo se pametan negdje drugdje.

    • erfatih26

      @Demon90, 14.06.2019 - 10:05

      Ako ti je nejasno, kako onda znaš da je glupost?

    • Demon90

      @erfatih26, 14.06.2019 - 12:00

      Ajde ohladi. Jel te nebi bilo sramota da si izdavac a igra samo što nije izasla a ti objavis triler koji ne liči ninasto niti prikazuje ista konkretno.

    • erfatih26

      @Demon90, 14.06.2019 - 13:59

      Evo hladan ko led, znam da sam gledao 16 min čistog gameplay-a.

    • Demon90

      @erfatih26, 15.06.2019 - 03:41

      Jesi gledao za vrijeme konferencije?

    • MightyAloy

      @Demon90, 14.06.2019 - 22:21

      Baš tako, gledam igru, a ne znam šta gledam. Stvarno su mogli barem za Gears 5 gameplay prikazati na konferenciji. Jadno.

  • Stjepan Fikter

    13.06.2019 - 18:12

    Od svega mi je najbolja bila PC konferencija jer je bilo zanimljivih naslova, al općenito dosta loš E3 zbog tog problema s CGI only najavama. Plus, očekivao sam najavu za Prey 2, a ono bio Arkane Lyon s nekakvim multiplayerom. Ideja ne zvuči loše, al opet, htio sam il nastavak il neki ludi singleplayer.

    • Sinek

      @Stjepan Fikter, 13.06.2019 - 22:42

      prey i dishonored (kao i deus ex) su na hlađenju dok se ljudi ne iskoprcaju iz pakla mikrotransakcija i počnu cijeniti kvalitetne single player igre

  • undisputed_kiki

    13.06.2019 - 18:13

    Microsoft je smijesan postao, plus nije podrzan u hrv.. Pass

    • ernadone

      @undisputed_kiki, 14.06.2019 - 00:24

      Čuj, nije ? Kako ja onda imam pass u BIH ?

    • Demon90

      @ernadone, 14.06.2019 - 01:20

      Imaš samo što nije za BiH

    • vragec25cro

      @Demon90, 14.06.2019 - 05:08

      Pa i ja ga koristim u hr i pass i gold.(ali nije za hr)

    • erfatih26

      @Demon90, 14.06.2019 - 09:58

      Naravno. Objasnite momku, pa će mu sve biti mnogo ozbiljnije u ovom polju.

    • pleto

      @ernadone, 14.06.2019 - 07:57

      Ti vjerojatno imaš bosanski pass jer si opasan zmaj od bosne pa su jedinom tebi morali dat jer te se boje. Čovjek je fino rekao da nije podržan a ne da se ne može imat od neke druge države. Ne bi od tih govnara kupio nikad na drugu državu ako ne mogu ko sony dati podršku za ove prostore

    • erfatih26

      @pleto, 14.06.2019 - 09:55

      Ton ti je smiješan, ali mi laska ugodno na pozitivan način. Smiješne su i sve ove žalopojke u generali, ono što može koristi ili nemoj koristiti. Čuj, Microsoft smiješan, Sony smiješan, onaj smiješan, ljudi ubiše posao. Mi pametni ?

    • pleto

      @erfatih26, 15.06.2019 - 14:37

      Za kog sam ja rekao da je smješan? Ili pametan, glup ili na što već aludiraš? Ne kužim te

  • mr.labud

    13.06.2019 - 18:16

    95% E3 je bilo CGI i cisti traileri koji mogu biti i vecinom jesu wau, a igra totalni drlog. Izadji na pozornicu, sjedni, uzmi kontroler u ruke i pokazi mi zasto si ovdje. Sony to radi fantasticno. Evo recimo novija povijest… God Of War, decki su izasli: Hej, imamo igru koju bismo vam htjeli prikazati… Uzivajte. Gotovo, sljedi gameplay i nema price. Prica se nakon showa u emisijama kao recimo InsideXbox i PS at E3. Ovo je bio jedan od najgorih E3-a ikada, po mojoj procjeni

  • snooker

    13.06.2019 - 18:19

    praktički ništa velikog, novog i zanimljivog nisu najavili, sve je već poznato, rimejkovi, nastavci i li novi traileri za znane najave. a ovo što su ipak novi ip-ovi je sve nekako meh

  • marko1106

    13.06.2019 - 18:20

    Ne slazem se. I nije smak svijeta sto se ja ne slazem. Gameplay danas moze prevariti vise nego cgi sto se i radi. Po mom misljenju Cyberpunk je pokazao taman. Imas 10 minuta gameplaya od prosle godine pa gledaj. 100% sa sigurnoscu mogu reci kakav ce Cyberpunk 2077 biti tip igre i to bi trebao biti jedini cilj marketinga. Zorane pisao si i da postoji mogucnost da se u ovoj kolotocini interneta previse otkriva o igrama, sada pises da se premalo otkriva. Fino kad izadje vidim recenziju HCL-a i po njoj cu se mjeriti. Ovo samo zelja progovara da zelim cidjeti igru sto prije, sto je pogresno.

  • NomadCro

    13.06.2019 - 18:30

    Preorder je unistio E3

  • Meeple666

    13.06.2019 - 19:07

    Devolver Digital svake godine mete pod sa svima

  • KhorneFlake

    13.06.2019 - 19:38

    Bethesdina je bila za plakanje. Samo što neko zine sijeva WOOOOO YEEEEEEAAAAAH!!! Botovi uživo.

  • SlucajniProlaznik

    13.06.2019 - 20:00

    Koga više briga za E3? Ovaj članak je sve rekao

  • Dragan[MKD]

    13.06.2019 - 22:50

    Ranije je E3 bio u jedan dan, bar su konferencije bile, EA je pocinjao u 6, nakon toga Microsoft u 10, na ponoc standardno Ubisoft uz gospodicna Aisha Tyler i Sony u 3 za kraj. Sad je katastrofa, svako moze odrzati svoju konfernciju.

  • blacklist0907

    13.06.2019 - 22:57

    Jedino dobro na e3 ove godine je bilo kaj sam sazno da cyberpunk izlazi za 10 mjeseci?

  • Dajsikeks

    14.06.2019 - 00:00

    Moje osobni rang:
    1. Xbox i Nintendo (ako baš moram se odlučiti za jednoga onda Xbox, sorry Nintendo)
    2. Ubisoft (samo zbog Just Dance 2020 dostupnosti na WII i opake bakice)
    3. EA (jedino SW niš drugoga nije bilo)

    – Square Enix je sigurno dobar i nekome je na #1, ali s obzirom da nisam ljubitelj njihovih igara pa neću staviti ništa. Bilo je nekih zanimljivih, *cough* *cough* ne mislim na tebe Avengers

    – Bethesda, da…. Doom, GhostWire, Wolfenstein, Deathloop, iako je ovo ok ali to je to. Ostalo big disappointment i cringe, da na tebe mislim Fallout 76 Battle Royale, Commander Keen i mobile igara i plaćena publika “yeahhh” svaku minutu

  • moordrak

    14.06.2019 - 01:51

    Ponuditi ću malo drugačije perspektivu. E3 je za mene čisti window shopping event . Osnovni motiv sudionika svakog sajma je plasirati i po mogućnosti skupo prodati svoju vrhunsku kravu najboljem ponuđaču. E3 ni po čemu ne odskače od običnog seoskog sajma na kojem se nudi sve od igle do lokomotive. Međutim, ipak postoji jedna distinktivna razlika: ponuđene proizvode ne moram kupiti sada i odmah.
    Kao igrača, od svega viđenoga na ovogodišnjem E3 sajmu, interesiraju me svega četiri naslova. Trebam li odmah brojati krvna zrnca onome što me zanima? Taman posla! Nije to niti mjesto niti vrijeme za donošenje konačnih odluka o kupovini. Ameri su ovakvu formu prezentacije doveli do savršenstva. Vidjeli smo pun kufer ničega, slažem se, ali niti jednog ovogodišnjeg sudionika ne mogu proglasiti apsolutnim pobjednikom. Ako je netko poentirao, to je ekipa CD Project reda. Ponovno su izvukli zeca iz šešira. Ovo sve ostalo je čisti prosjek. Za mene, cilj je postignut: znam čemu ću, u nekom budućem periodu, posvetiti pažnju.

  • vragec25cro

    14.06.2019 - 05:13

    Nisam gledao sve konferencije niti očekujem koju novu igru niti me nešto previše zanima neki novi nastavak.(previše puta se do sad razočarao s tim).Nemam nekog pobjednika e3,jedino me razveselilo što večina igara dolazi na xbox game pass na dan izlaska i što je stigao metro exodus na xbox game pass(nisam ga još probao pa neznam kakav je)

  • SanKa

    14.06.2019 - 10:28

    potpis…sami traileri koji nabriju navine potrošaće pa preorderaju nešto za što nije ni izašao gameplay…i onda kukanje kad igra izađe…dobar dio ti igara ce bit polugotovi proizvodi kao i inace i teški cashgrab. što se tiče microsofta, mlaćenje prazne slame ko i inače. ekskluzive su im svjetlosnim godinama iza sonya.

  • PS2MASTE®

    14.06.2019 - 13:20

    Kao sto i Forbes veli – Microsoft nije uspio kapitalizirati izostanak Sonya sa E3.

    I nisu u krivu. Ono je bio CGI fest. Od 60 igara sto su prikazali upamtio Forza, Gears.

  • Oblakoder

    14.06.2019 - 16:57

    Necu te vise prozivati Zorane, tj hocu ali samo malo 🙂

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?